• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Day-Date-tråden

Det är ett fint ex. Bra med tydlig annonstext som förklarar att den blivit polerad. Boetten ser tjock och fin ut trots polering. Tips: kolla om du kan hitta originalspänne, det gör mycket när den bärs på läder 👌
Ja det uppskattas att de är tydliga med det. För egen del kan en korrekt utförd polering uppskattas. Originalspänne tycker jag är viktigt. Skulle det röra sig mot affär så kommer jag definitivt påtala att det saknas.

Tiden är kommen. En Day-Date skall införskaffas! Har till sist kommit fram till att det är en 180** (eller 182** om jag skulle finna en inom budget) som är av största intresse. Jag tycker mig har gjort min hemläxa kring dessa men ett beslut av denna magnitud är alltid öppet för tips.

Vidare så är det specifikt en utan guldlänken som är målet. Har efter lång tids grubblande kommit fram till att det är lite väl mycket guld för egen del. Så till sist har jag några frågor: fullset, något att lägga någon större vikt vid? Givet åldern på denna referens så känner jag själv att det kanske inte är av absolut högsta vikt. Eller tänker jag fel där?

Har kikat lite på denna som finns i Stockholm:

Någon med erfarenhet av handlaren?

P.S Om någon känner att de är sugna på att sälja sin så hade en affär över forumet varit trevlig!
Ser fin ut men du ska vara medveten om att boetterna ser fetare ut när man slipat ner den borstade ovansidan. Ser man boetten rakt från sidan man man se detta. Man kan även få en hint om den om man monterar rätt länk.

Personligen tycker inte jag att monotona klockor passar så bra på band. Iaf inte guld. Bättre när det är kontrast på tavlan.

Ser fin ut men du ska vara medveten om att boetterna ser fetare ut när man slipat ner den borstade ovansidan. Ser man boetten rakt från sidan man man se detta. Man kan även få en hint om den om man monterar rätt länk.

Personligen tycker inte jag att monotona klockor passar så bra på band. Iaf inte guld. Bättre när det är kontrast på tavlan.
Stort tack för input. Precis sådant jag gärna hör innan jag trycker på köpknappen!

Kan förstå hur du menar. Men är väldans förtjust i champagnetavlan mot gulguldet, och sedan ett burgundy-färgat krokodil läderband på det så kommer jag vara lycklig.

Jag vet verkligen varken in eller ut, så jag behöver hjälpfulla råd..
För att fira en rejäl milstolpe i livet så ska jag få en ädelmetall-klocka i gåva av mig själv :)

Hade tidigare i livet en 16233, älskade looken, men hatade feeleingen av sliten jubilee och allmänt slitage. (ps älskar min 5-siffriga Sub, men en sub är nått annat)
Testade ett modern Jubilee för nått år sedan och insåg att 6-siffrigt är nått helt annat när det kommer till finish.

Så val ett av två idag är en modern, ny TT 36 DJ med champange-tavla, på jubilee. Älskar verkligen 80-vibe-looken men med dagens väldigt trevliga finish på en modern Rolex.

Alternativet för mig är en 18238 som ligger i ungefär samma pengar, där jag också lagt cap. Hur sladdriga är majoriteten av dessa? Min uppfattning säger att de flesta är rätt sladdriga, stämmer det?
Mitt problem är att jag bor i Norrbotten och att prova respektive ref på armen är klurigt..
Nått som ägt båda och kan säga nått ord om respektive?

Men allt i min kropp säger 126233, finns det anledning att tänka om?

För att fira en rejäl milstolpe i livet så ska jag få en ädelmetall-klocka i gåva av mig själv :)

Hade tidigare i livet en 16233, älskade looken, men hatade feeleingen av sliten jubilee och allmänt slitage. (ps älskar min 5-siffriga Sub, men en sub är nått annat)
Testade ett modern Jubilee för nått år sedan och insåg att 6-siffrigt är nått helt annat när det kommer till finish.

Så val ett av två idag är en modern, ny TT 36 DJ med champange-tavla, på jubilee. Älskar verkligen 80-vibe-looken men med dagens väldigt trevliga finish på en modern Rolex.

Alternativet för mig är en 18238 som ligger i ungefär samma pengar, där jag också lagt cap. Hur sladdriga är majoriteten av dessa? Min uppfattning säger att de flesta är rätt sladdriga, stämmer det?
Mitt problem är att jag bor i Norrbotten och att prova respektive ref på armen är klurigt..

Att välja mellan en date och en day-date är enligt min åsikt inte något att fundera över.
Day-date, bara länken i sig gör den överlägsen.

Det är ju en smaksak om man gillar polerat eller borstat men länkmässigt är 118238 ljusår solidare än 18238.
Känns som att det går att hitta för ungefär samma pengar även om 118238 kanske ligger lite högre. Oavsett är helguld alltid bättre än TT.

Jag skulle verkligen behöva klämma på en 118238 innan jag bestämmer mig, får avvakta tills man besöker huvudstaden där den möjligheten finns.
Guld rasslar inte på samma vis som stål, så bestäm dig vad som stör dig angående slitna länkar. Relativt vanligt med renoverade guldlänkar på de lite äldre. Då är de tighta.

Blivit sugen på day date igen men skulle behöva lite hjälp att kika skick och rimlig prisbild på denna 18239 Watch only. Den har 19 länkar, och enligt Google ska detta funka för mina ca 17 cm handled. Är det någon skillnad på L serie eller W serie förutom tillverkningsår? Alla kommentarer välkomnas!

Bilagor

• IMG_1578.jpeg
    IMG_1578.jpeg
    74.5 KB · Visningar: 8
  • IMG_1579.jpeg
    IMG_1579.jpeg
    51.6 KB · Visningar: 6
  • IMG_1580.jpeg
    IMG_1580.jpeg
    53.2 KB · Visningar: 6
  • IMG_1581.jpeg
    IMG_1581.jpeg