• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Day-Date-tråden

Tycker den tappat för mycket form. Länken och glasringen är för tillrundade. Länken är rätt välanvänd.
Tack för input! Den ger intrycket av att vara välanvänd - helt klart.

För priset är det nog ett fint exemplar av 18238 som är jämförbart. Försöker förstå mig själv om jag ser nyare == bättre i Day-Date-världen eller om skicket är viktigare än 5/6-siffrig ref. Vill såklart ha ett fint exemplar och inte förstört men inte till vilket pris som helst.

Tack för input! Den ger intrycket av att vara välanvänd - helt klart.

För priset är det nog ett fint exemplar av 18238 som är jämförbart. Försöker förstå mig själv om jag ser nyare == bättre i Day-Date-världen eller om skicket är viktigare än 5/6-siffrig ref. Vill såklart ha ett fint exemplar och inte förstört men inte till vilket pris som helst.
Jag hade satsat på lite bättre ytfinish. Opolerad vass glasring är viktigt. Att ytor inte är för tillrundade. Hellre lite nedslipad med plana ytor än mer guld och tillrundat. Personligen tycker jag inte om de runda och blanka bandhornen på de nyare. Att de nyare är tyngre är inget jag värdesätter, snarare negativt. Lite spel/stretch i länk tycker inte jag heller är en dealbreaker.

Hej KS!

Har varit sugen på en DD 18238 ett tag nu men inte hittat rätt exemplar än...
Fått upp ögonen för detta exemplar (se bilder) men skulle behöva er hjälp med bedömning och då framförallt om det är värt att köpa en som inte servats på ca 24år samt medel stretch på länk.
Vad tror ni kostnaden är för full service + reparation av länk och eventuellt nya delar?

Information:
Samma familj har ägt klocka sen inköp.
Senaste service var 2002 - därefter orörd
Alla tillbehör finns.

Tacksam för återkoppling :)

Bilagor

• IMG_0724.jpg
    IMG_0724.jpg
    60.7 KB · Visningar: 1
  • IMG_0725.jpg
    IMG_0725.jpg
    148 KB · Visningar: 1
  • IMG_0726.jpg
    IMG_0726.jpg
    173.4 KB · Visningar: 1
  • IMG_0727.jpg
    IMG_0727.jpg
    79.9 KB · Visningar: 1
  • IMG_0728.jpg
    IMG_0728.jpg
    98.1 KB · Visningar: 1
  • IMG_0731.jpg
    IMG_0731.jpg
    100.2 KB · Visningar: 1
  • IMG_0732.jpg
    IMG_0732.jpg
    109.2 KB · Visningar: 1
Hej KS!

Fått upp ögonen för detta exemplar (se bilder) men skulle behöva er hjälp med bedömning och då framförallt om det är värt att köpa en som inte servats på ca 24år samt medel stretch på länk.
Vad tror ni kostnaden är för full service + reparation av länk och eventuellt nya delar?

Information:
Alla tillbehör finns.

Tycker den ser bra ut, hade inte försökt renovera den länken. Det där lever du med. Länkrenovering är nog närmare 60.000kr att genomföra tror jag. Klocksalongen jag kollade med nån gång.
Service är beroende på om du vill gå till AD eller ej samt skick på delarna i verket.

Hej KS!

Information:
Alla tillbehör finns.

Tycker inte heller man ska göra något åt länken, den ser helt ok ut. Stör mig på att glasringen är fulpolerad, annars ser den helt ok ut för en välanvänd DD.

Tillbaka
Topp