• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Daytona 1976

Renoverar I dagarna min Daytona 6265 som samlat damm i sejfen sen 2011. Det blir en litet spesiell opplevelse att använda den igjen. MEN vågar man bära den? Har faktiskt blivit rekommendere att skaffa en replika, och gömma undan originalet. Har det blivit SÅ galet på dessa åren??

Renoverar I dagarna min Daytona 6265 som samlat damm i sejfen sen 2011. Det blir en litet spesiell opplevelse att använda den igjen. MEN vågar man bära den? Har faktiskt blivit rekommendere att skaffa en replika, och gömma undan originalet. Har det blivit SÅ galet på dessa åren??
Beror väl på vad DU tycker är galet. Vad jämför du med?

VEM renoverar klockan? Med VILKA delar? Där har du väl svaret på din sista fråga som jag antar har att göra med vad klocka skulle kunna inbringa vid en försäljning.

Varför skulle DU inte våga bära klockan? Är du så oförsiktig eller så rädd att något skulle kunna hända?

Har har du iallafall lite begärda priser på samma referens. Galet eller ej får ju en seriös köpare avgöra.

Coolt! Det beror på hur du är som person antar jag. Är du försiktig, vart rör du dig med mera.

Den här tråden är ganska bra:

Replika är bannlyst men hommager finns det många av.

Tex denna:

Att skaffa en replika vore riktigt illa! 👎
Bär du den vid speciella tillfällen, är ju ingen bilmekarklocka.
Alternativet är ju att sälja men vad ska du ha istället?

Att skaffa en replika vore riktigt illa! 👎
Bär du den vid speciella tillfällen, är ju ingen bilmekarklocka.
Alternativet är ju att sälja men vad ska du ha istället?
Det är svårt att ens tänka tanken på att sälja. Klockor blir nästan en del av en själv efter alla år på handleden. Jag heller med ang replika; ser att Alfa har en mycket bra klokka att bära som "avlastning". En bra tanke:)

Det är svårt att ens tänka tanken på att sälja. Klockor blir nästan en del av en själv efter alla år på handleden. Jag heller med ang replika; ser att Alfa har en mycket bra klokka att bära som "avlastning". En bra tanke:)
Har själv en klocka som pappa köpte på -60:talet. Ingen dyr men fin klocka. Finns inte på världskartan att göra sig av med den!
Tänk också på att det inte poleras för hårt på klockan. Det är i repor och andra skador/ märken som minnena sitter!
Alfa? Det låter ju spännande!

Har du fler klockor eller bara den? Tycker att du ska skaffa en till klocka så att du har en bra dagsklocka och använder rolexen ibland.

Sen är det en väldigt bra fråga hur du renoverar klockan och av vem eftersom det mycket väl kan minska värdet på den. Och se för guds skull till att spara alla delar. Polering i min värld på en sådan klocka är big no no. Men det är ju din klocka och du gör såklart det du vill med den.

Senast ändrad:
Har själv en klocka som pappa köpte på -60:talet. Ingen dyr men fin klocka. Finns inte på världskartan att göra sig av med den!
Tänk också på att det inte poleras för hårt på klockan. Det är i repor och andra skador/ märken som minnena sitter!
Alfa? Det låter ju spännande!
Har du fler klockor eller bara den? Tycker att du ska skaffa en till klocka så att du har en bra dagsklocka och använder rolexen ibland.

Sen är det en väldigt bra fråga hur du renoverar klockan och av vem eftersom det mycket väl kan minska värdet på den. Och se för guds skull till att spara alla delar. Polering i min värld på en sådan klocka är big no no. Men det är ju din klocka och du gör såklart det du vill med den.
Hej! Jag är mycket försiktig i valet av verkstad, och han har instruks att inte polera, samt at alla utbytta delar skall lämnas. Det handlade om en trykknapp vid 4'n som byttes mot en svindyr original som jag hittade i frankrike (detta är ju specifika 6265 delar)... Det återstående rör emdast urverket som är ett relativt standard Valjoux verk, och hoppas att delarna är lättare att hitta. Tack för visat entusiasm:) Till vardags har jag en Certina T+C vilken jag fått i konfirmationen i 1965.....
I övrigt

20210901_083134.jpg

Bilagor

• 20201229_124551.jpg
    20201229_124551.jpg
    241.1 KB · Visningar: 22
Hej! Jag är mycket försiktig i valet av verkstad, och han har instruks att inte polera, samt at alla utbytta delar skall lämnas. Det handlade om en trykknapp vid 4'n som byttes mot en svindyr original som jag hittade i frankrike (detta är ju specifika 6265 delar)... Det återstående rör emdast urverket som är ett relativt standard Valjoux verk, och hoppas att delarna är lättare att hitta. Tack för visat entusiasm:) Till vardags har jag en Certina T+C vilken jag fått i konfirmationen i 1965.....
I övrigt
Jisses, den vardagsklockan är ju superfin!
Dessutom med ett inhouse caliber av mycket hög kvalitet! 👍

Tillbaka
Topp