• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Daytona helguld eller Royal oak rose med läderband?

cab

Audemars
2-Faktor

wotan

Rolex
jaha skulle va spännande och höra lite folks syn är på detta.. Det som är på tapeten är alltså inköp av antingen en helguld daytona med zenithurverk eller en Royal oak, rosé med läderband 39mm. Båda ligger ju runt ca 150.000kr men har sjukt svårt att bestämma mig vilken, vad tycker folket?
Helguld daytona
 
Har nån erfarenhet av ifall det brukar finnas lite förhandlingsutrymme när man köper beg i butik? Eller är de alltid fast på vad de går ut med på chrono24?
 

Niklas

Rolex
2-Faktor
Jag har båda (Daytona i vitguld iof) och jag använder 15300or betydligt oftare än Daytonan.
I mitt tycke en snyggare och lite roligare klocka.
Men skulle jag åka på badsemester så får det bli Daytonan som får följa med då den fungerar bättre som enda klocka med bad och middagar, AP skulle jag inte hoppa i poolen med. Kalla mig fegis..
Men min röst går till AP RO :)
image.jpeg
 
Jag har båda (Daytona i vitguld iof) och jag använder 15300or betydligt oftare än Daytonan.
I mitt tycke en snyggare och lite roligare klocka.
Men skulle jag åka på badsemester så får det bli Daytonan som får följa med då den fungerar bättre som enda klocka med bad och middagar, AP skulle jag inte hoppa i poolen med. Kalla mig fegis..
Men min röst går till AP RO :)
image.jpeg

Kul!!

Du har ju precis den kombinationen som jag tänker mig men även lite nyfiken på svart det senaste... Har du känt på den vad tycker du? Gillar dock den vita tavlan skarp!
 

Niklas

Rolex
2-Faktor
Kul!!

Du har ju precis den kombinationen som jag tänker mig men även lite nyfiken på svart det senaste... Har du känt på den vad tycker du? Gillar dock den vita tavlan skarp!

Den svarta har jag inte provat.
Jag använder sportur mest på sommaren (dressur till skjorta och kavaj på vintern) och jag gillar vita tavlor på sommaren så därför gick jag på vit.
Dessutom har jag en 15202 med mörkblå tavla så det var ytterligare ett skäl till vit på 15300 :)
 

MJ24

Patek
2-Faktor
Min röst går nog åt AP.
Antar att guldet gör både AP och Daytona lika känsliga för repor, så där är det nog ingen skillnad.
 
Tja!
Japp du har jag hittat en 15300 i madrid!
https://www.chrono24.se/audemarspiguet/royal-oak-automatic-rose-gold-men-size--id3976305.htm
Kommer nog kunna få den för ca 151.000kr
Verkar va i väldigt fint skick, nyservad med intyg, orginalbox och papper. Dock så vet inte handlaren från exakt vilket år klockan är, tycker ni att detta har jättestor betydelse? Om man nu ändå inte ser det på klockan hade han ju likaväl kunnat hitta på istället för att va ärlig?

Har också ett annat alternativ där säljaren uppger att den är från 2006 men utan box och papper?

Det är värt att ha box och papper va?
Vad säger proffsen?
 

Tjabo

Rolex
2-Faktor
Tja!
Japp du har jag hittat en 15300 i madrid!
https://www.chrono24.se/audemarspiguet/royal-oak-automatic-rose-gold-men-size--id3976305.htm
Kommer nog kunna få den för ca 151.000kr
Verkar va i väldigt fint skick, nyservad med intyg, orginalbox och papper. Dock så vet inte handlaren från exakt vilket år klockan är, tycker ni att detta har jättestor betydelse? Om man nu ändå inte ser det på klockan hade han ju likaväl kunnat hitta på istället för att va ärlig?

Har också ett annat alternativ där säljaren uppger att den är från 2006 men utan box och papper?

Det är värt att ha box och papper va?
Vad säger proffsen?

Jag skulle ha svårt att köpa en (icke vintage) klocka för 150k utan papper. Oavsett om jag avser att behålla den resten av livet...
 

zazuki

Omega
Vilket år klockan är från borde väl vara rätt lätt att hitta om papper etc finns?
Hade inte köpt den odokumenterade, bara service går ju på en bit över 10k.
 

willbur

Rolex
2-Faktor
Tja!
Japp du har jag hittat en 15300 i madrid!
https://www.chrono24.se/audemarspiguet/royal-oak-automatic-rose-gold-men-size--id3976305.htm
Kommer nog kunna få den för ca 151.000kr
Verkar va i väldigt fint skick, nyservad med intyg, orginalbox och papper. Dock så vet inte handlaren från exakt vilket år klockan är, tycker ni att detta har jättestor betydelse? Om man nu ändå inte ser det på klockan hade han ju likaväl kunnat hitta på istället för att va ärlig?

Har också ett annat alternativ där säljaren uppger att den är från 2006 men utan box och papper?

Det är värt att ha box och papper va?
Vad säger proffsen?
Jag hade inte betalat den summan utan papper och box. Bättre att lägga lite till för att få en klocka med det
 

MJ24

Patek
2-Faktor
Tja!
Japp du har jag hittat en 15300 i madrid!
https://www.chrono24.se/audemarspiguet/royal-oak-automatic-rose-gold-men-size--id3976305.htm
Kommer nog kunna få den för ca 151.000kr
Verkar va i väldigt fint skick, nyservad med intyg, orginalbox och papper. Dock så vet inte handlaren från exakt vilket år klockan är, tycker ni att detta har jättestor betydelse? Om man nu ändå inte ser det på klockan hade han ju likaväl kunnat hitta på istället för att va ärlig?

Har också ett annat alternativ där säljaren uppger att den är från 2006 men utan box och papper?

Det är värt att ha box och papper va?
Vad säger proffsen?
Box och papper är definitivt värt att ha enligt min mening!
Årsmodell av klockan framgår av serienumret och när den är såld både vara angivet på certifikatet.
 
det är fan inte lätt detta alltså... lägger snart ned.. butiken har tydligen gjort service på den och det finns ett AP intyg som är gjort för ca 10 mån, mailat mkt med dem och de verkar vara seriös, varit trusted seller på chrono24 sen 2008 men det dumma vara att det inte gick att göra trusted check out, hur fan gör man dÅ? Hittade en annan med kvitto och hela paketet med då är det ett lite jävla jack i kanten, syns knappt men det är ju ändå där lixom....suck
 
eller köper man en i bra skick utan papper och billigare pris sen går till kaplans eller nymans och får den verifierad är allt ok är det ju bra annars bara skicka tillbaka? Box kan man ju köpa på ebay om man nu måste ha... Är verkligen orginalcertifikatet så viktigt, det skulle ju ändå kunnat försvunnit i flytt eller dylikt?
 

JohnDoe

Rolex
Vill du sälja vidare senare är det alltid lättare att ha ett fullset. Många gör precis som du säger, dvs kastar, slarvar bort alla papper/boxar etc. Därför är det premium på fullset. Minskar också risken för stöldgods något eftersom tjuven sällan hinner leta igenom hela huset efter alla tillbehör vid inbrott.
 

Oew

Rolex
det är fan inte lätt detta alltså... lägger snart ned.. butiken har tydligen gjort service på den och det finns ett AP intyg som är gjort för ca 10 mån, mailat mkt med dem och de verkar vara seriös, varit trusted seller på chrono24 sen 2008 men det dumma vara att det inte gick att göra trusted check out, hur fan gör man dÅ? Hittade en annan med kvitto och hela paketet med då är det ett lite jävla jack i kanten, syns knappt men det är ju ändå där lixom....suck
Det finns ju många till salu på C24, tom flera som är NOS. Höj budgeten lite så hittar du nog mkt för runt 170
 
Topp