• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Decisions decisions Omega Speedmaster Dark Side of the Moon vs JLC Deep Sea Diver

Vilken klocka skulle du välja?

  • Jaeger lecoultre Deep sea chrono

    Röster: 76 71.7%
  • Omega speedmaster dark side of the moon

    Röster: 30 28.3%

  • Totala väljare
    106

Rozzy

E-3PO
2-Faktor
JLC:n ser onekligen rätt läcker ut och har ett fint urverk. Men personligen tycker jag att JLC:n inte känns helt logisk och det är lite för uppenbart att den är designad för att främst användas vid ett skrivbord då den har kronograf och läderarmband. Det är nog få dykare som skulle använda kronografen för att hålla koll på dyken och en länk bättre anpassad för vatten hade känts mer rimligt. Det är dock en snygg "sportklocka" som lånat designelement från både speedyn och submarinern.
Har inte snarare JLC ett gummiarmband i stil med gamla dykarklockornas "Tropical"?
Det jag tycker talar mot Jaegern som riktig dykarklocka är avsaknaden av skruvad krona och pushers.
 

Vesper

Rolex
Svårt att säga. Bägge är verkligen jättesnygga, dock ser JLC ut som en vintage (och det är väl meningen) dvs omodern medans Omegan ser modern ut med Speedmasterns klassiska uttryck.
JCL är mer kredd. Omegan har moderna material och tydligen riktigt bra nyutvecklat urverk. I och med att du köper nytt hade jag nog gått på den moderna, dvs Dark side of the moon och hellre köpt en vintage JLC.
Förresten, att det bara är 100m djup på JCL, kan det vara att pusherna klarar attanvändas ner till 100m likt IWCs Aquatimer kronograf (120m)?
Angående djupet så kan du mkt väl ha rätt jag vet inte vad ISO certifieringen innebär riktigt? Men jag har för mig att någon att har skrivit om det här på KS. Kan det ha varit Chrisse kanske?


Skickas från min iPhone via Tapatalk
 

Vesper

Rolex
Omegan, av praktiska skäl. JLCn är kreddigare bland WIS, men hur mycket pengar är det värt? För de första, vill du sälja klockan vidare är tappet på en JLC garanterat större än på en Omega. För det andra så är skillnaden i servicekostnad rejäl. Har aldrig servat en JLC men läst en del skräckhistorier på forumen. Det kostar huggorm att serva en Omega också, men inte i närheten av JLC.

Plus att Omegan har datum. Måste ha datum!
Vad menar du med praktiska skäl? Förutom datum då. Prislappen enligt listpriset är ungefär detsamma ska man se till användarvänlighet så är jag mer tveksam till Omegans 5 atm, det är frågan om man ens vågar bada med den?


Skickas från min iPhone via Tapatalk
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
JLCn promotas ju som en dykarkronograf med 100m WR så man behöver nog inte vara orolig för bad. Nu för tiden behövs ju inte skruvade kronor eller skruvade pushers för att en klocka ska klara 100m. Min Zenith är också specad 100m och har inga skruvade kronor.
 

Feskarn

Företag
Forumpersonal
Forumsponsor
Pledge Member
2-Faktor
JLC:n känns helt klart som en roligare klocka. Nu har jag ju inte provat någon av klockorna på armen men jag antar att Speedmastern kör på 9300-urverket, vilket bygger ordentligt på höjden.
 

aleks

Aka Wi
2-Faktor
JLC'n är tvärcool. Det är visserligen Omegan också men jag tycker JLC'n är strået vassare.
 

garfield

Rolex
Pledge Member
2-Faktor
Vad menar du med praktiska skäl? Förutom datum då. Prislappen enligt listpriset är ungefär detsamma ska man se till användarvänlighet så är jag mer tveksam till Omegans 5 atm, det är frågan om man ens vågar bada med den?


Skickas från min iPhone via Tapatalk

OK, kanske lite fel ordval. Vad jag menade var att det är mest ekonomiska skäl till varför jag skulle välja Omegan till skillnad från, vad ska vi kalla det, "horologiska" skäl. Fick jag välja helt utan att ta några ekonomiska hänsyn skulle nog JLCn vara favoriten.
 

TFK

Omega
Har inte snarare JLC ett gummiarmband i stil med gamla dykarklockornas "Tropical"?
Det jag tycker talar mot Jaegern som riktig dykarklocka är avsaknaden av skruvad krona och pushers.


Armbandet är gjort av perforerat kalvskinn som dock är behandlat med någon slags gummi. Det gör att det är mer motståndskraftigt mot fukt och stänk. Om du badar med det kommer lädret att bli blött vilket gör att det passar mindre bra på badstranden. Armbandet är riktigt snyggt och passar till en "sportklocka", men något dykararmband är det inte.
 

Vesper

Rolex
Armbandet är gjort av perforerat kalvskinn som dock är behandlat med någon slags gummi. Det gör att det är mer motståndskraftigt mot fukt och stänk. Om du badar med det kommer lädret att bli blött vilket gör att det passar mindre bra på badstranden. Armbandet är riktigt snyggt och passar till en "sportklocka", men något dykararmband är det inte.
Håller med ultimata bandet är det inte för badstranden, lite märkligt att dom valt ett band av kalvskinn till en sådan klocka.


Skickas från min iPhone via Tapatalk
 

TFK

Omega
Håller med ultimata bandet är det inte för badstranden, lite märkligt att dom valt ett band av kalvskinn till en sådan klocka.


Skickas från min iPhone via Tapatalk


Troligtvis är det för att klockan till 99,9 % kommer att användas av folk som jobbar på kontor och aldrig vistas i vattnet.. De som vill använda den som en dykare byter troligtvis bandet direkt. Men detaljerna (ej skruvad krona, kronograf, läderband m.m.) gör att iaf jag inte tycker att den känns helt trovärdig och en smula ologisk. Den är dock fortfarande en mycket snygg klocka!
 

Hajk

Breitling
Dark side of The moon som är krisigt svart och grymt snygg är tveklöst den bättre klockan. Med det nya urverket 9300 omegas nyutvecklade inhouseverk känns det verkligen som speedmaster 2.0 där man utvecklat speedmastern så att den känns nutid och inte dåtid.
En kul grej är att chronografen går att använda som gmt om man sätter på den kl 12 i det landet man är och simsalabim så har man lokal tid på chronografen.
Enda negativa är att den bara klarar 50 meter under vattnet, vilket för mig personligen gör att den tyvärr går bort där den svarta stålmodellen med svart läderarmband som klarar 100 meter är den som jag själv skulle välja. Pratar vi därmemot bara utseende står denna klocka högst på piedestalen av hela speedmasterserien enligt min uppfattning och är tveklöst det bättre valet
 

Ceramic

Cartier
Och i dagsläget saknar jag en kronograf i samlingen men jag vill självklart kunna bada med den.

Hur djupt vill du dyka?
Och är användning av kronografen 300m under ytan viktigt - isf kan en fifty chrono rekommenderas :happyhappy:
image.jpeg

image.jpeg

image.png


image.jpeg

Beklagar spam ;) men tråden behövde oavsett lite bilder :p

On topic; JLC alla dagar i veckan.
 
Topp