• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Den absoluta StämGaffeltråden!

Oron

Panerai
image.jpg
image.jpg
Den kanske finns redan? Jag har inte lyckats hitta den, dock. Alltså.... Här kommer den! Tråden där vi ägnar oss åt att njuta av våra gamla stämgafflar!
Som första(?) bidrag kommer mitt ljuvliga Eterna tvillingpar.... Här finns mycket att älska, hyfsad tidshållning, (för vintage, alltså) och........ LJUDET!
Så kom igen nu, och visa upp era godingar, oavsett märke och skick:)
 
Senast ändrad:

Highvalley

Ghetto Living
Friends Of KS
2-Faktor
Stämgaffel är mysigt :)

Här är en Eterna Kontiki som jag har. Skicket är riktigt fint men den behöver en service för den funkar inte. Någon som vet någon annan än Electric watches i England som servar? De tar tyvärr inga nya jobb för tillfället.

5215D1CB-64B9-4367-AD31-591B4A3C2D42.jpeg


1CB6F89E-37DE-4F31-AC8E-FC630CA24656.jpeg
@PetriS, visst hade du servat din Speedsonic i Sverige nyligen? Inte samma märke men basverket borde väl vara närbesläktade. Annars så kan nog Werner Koch vara värd ett försök. Det framgick I någon annan tråd att han har kompetensen. Har han tillgång till delar också så borde han väl kunna ta sig an den gissar jag.
 

PetriS

Panerai
@PetriS, visst hade du servat din Speedsonic i Sverige nyligen? Inte samma märke men basverket borde väl vara närbesläktade. Annars så kan nog Werner Koch vara värd ett försök. Det framgick I någon annan tråd att han har kompetensen. Har han tillgång till delar också så borde han väl kunna ta sig an den gissar jag.

Ja stämmer, Zanders ur i Sundsvall gör service på stämgaffelur.
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Jag beklagar djupt att jag inte kan bidra med någon stämgaffel, men det kommer säkert ;)
Med tanke på de ofta förekommande diskussionerna om "homage klockor" eller designkopior som förekommer på forumet är det lite roligt att se att flera tillverkare under samma tidsera använder väldigt liknande design...
 

kuma-kun

Audemars
Jag beklagar djupt att jag inte kan bidra med någon stämgaffel, men det kommer säkert ;)
Med tanke på de ofta förekommande diskussionerna om "homage klockor" eller designkopior som förekommer på forumet är det lite roligt att se att flera tillverkare under samma tidsera använder väldigt liknande design...

Var det inte så att Bulova uppfann och hade patent på konstruktionen och dom andra köpte rättigheter att få tillverka?
 

PJO

Omega
Oppdaget denne tråden i går, så da er det bare å komme med mitt bidrag. Må si at sekundviseren flyter av gårde på en fasinerende måte. Eneste lille "problemet" er at det faktisk er litt knotete å stille datoen fram. Man gjør det uten å trekke ut kronen, men pga konstrukjonen (det er veldig greit at man ikke stiller datoen fram ved et uhell når man f.eks tar på seg en genser) er det lett at man fikler litt.
IMG_E1121[1].JPG

Håper at spenna er original. Om den er tidstypisk aner jeg heller ikke. Klokka er ukurante 19mm mellom remfestene, men heldigvis har jeg noen eldre Hirsch-reimer i den bredden liggende.
IMG_E1122[1].JPG
 

DrKlocka

Audemars
Vet inte riktigt, "elektriskt" eller "elektromekaniskt" kanske? Tror någon kommer hjälpa oss med terminologin strax. @Aurum, du köpte ju en Swissonic av mig. Vad skulle du kalla den?
Verken kallas för dynotron-verk.
Riktigt kass konstruktion i ett försök att närma sig quartzklockorna. Liknande prestanda som ett samtida mekaniskt ur. Ganska stort slitage, framförallt på balansaxeltapparna då balanshjulet blev tungt då den belastas av magneter.
 

higge79

Omega
Vet någon hur man får ut kronstammen ur en Tissonic? Det ligger lumesmulor och skräpar på urtavlan som jag vill få bort, samt är packningen av någon slags kladd-modell, och den vill jag tvätta bort och ersätta med o-ring. Trodde jag kunde lossa skruven jag pekar på på bilden för ändamålet, men det hjälpte inte. Har googlat förgäves efter svar.
IMG_20191012_150328.jpg
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Vet någon hur man får ut kronstammen ur en Tissonic? Det ligger lumesmulor och skräpar på urtavlan som jag vill få bort, samt är packningen av någon slags kladd-modell, och den vill jag tvätta bort och ersätta med o-ring. Trodde jag kunde lossa skruven jag pekar på på bilden för ändamålet, men det hjälpte inte. Har googlat förgäves efter svar.
IMG_20191012_150328.jpg

Samma verk som i Omega f300
Här har du svaret. :)

https://omegaforums.net/threads/nee...on-f300hz-1250-calibre-seamaster-please.3945/
 
Topp