• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Den alldeles lagom stora Hamilton tråden

Khaki field 38an , den andra bilden du la upp .. den e super !! Perfekt storlek dessutom !
Ja! Den har väl glasbaksida dessutom? Plus att den påminner lite om "Murphy watch" i interstellar. Varför säljs inte den för? Obegripligt. Den hade sålt som en kall bira en varm sommardag.

Varför finns det bara EN(!) Hamilton AD i Sverige för? Många av deras klockor kostar ju under 5k och bör således tilltala en stor mängd potentiella köpare.
Men istället har vi 10 AD's i varje stad för seiko certina tissot m.m. (inget fel på de märkena, men lite variation är ju aldrig fel. Saknar en orient ad också.)

Ja! Den har väl glasbaksida dessutom? Plus att den påminner lite om "Murphy watch" i interstellar. Varför säljs inte den för? Obegripligt. Den hade sålt som en kall bira en varm sommardag.

Varför finns det bara EN(!) Hamilton AD i Sverige för? Många av deras klockor kostar ju under 5k och bör således tilltala en stor mängd potentiella köpare.
Men istället har vi 10 AD's i varje stad för seiko certina tissot m.m. (inget fel på de märkena, men lite variation är ju aldrig fel. Saknar en orient ad också.)

Ja den har glasbaksida !
Köp köp köp !

Jag har 16.5 cm handleder och 38 sitter jätte bra på mig... den e liksom perfekt i storleken !
Kolla upp lite hamiltonwatch taggat på insta å njut lite !

Vissa klockor ska man inte kunna besudla här hemma utan man får ta chansningen eller åka till närmaste land som säljer dom !

Håller med till 100% Det hela är mycket märkligt IMO :bored:

Denna Hamilton Khaki Aviation Var ju småtrevlig.
Finns på Uret för 5795:-
hamilton-H64554131.jpg

Det var jag som tog över stafettpinnen från @Crispie :)
Efter att ha varit på Neil Young i Dalhalla så låg ett litet runt paket och väntade när jag kom hem.
Det är alltså en Hamilton Khaki automatic 36 mm. Ett märke jag inte vet någonting om. Jag är sjukt sugen på en Tudor Black bay 36 och denna har vissa likheter tycker jag. Men till ett mycket billigare pris så klart. Vet inte vad nypriset var på denna men det var väl inte 24000 kr antar jag.

Jag inspekterade klockan direkt och kom fram till att den både behövde nya bandstift och en omgång i ultraljudstvätten.

image.jpeg

image.jpeg

image.jpeg

Vid en första okulärbesiktning ser klockan fin ut.
Siffror och index är inte helt vita men de ser inte sådär Tudor Black bay-beiga ut. Gillar det skarpt!
image.jpeg

Lugholes på nedvinklade dito är ju sportigt!
Kolla även in den förhållandevis grova länken!
Är det verkligen safirglas på denna? Är det någon som vet?
image.jpeg

Glasbaksida är inte alls min bag. Särskilt inte när urverket 'bara' är ett ETA 2824.
Varför inte bara ha ett vanligt boettlock med lite djup, referensnummer och dylikt? Det skulle ytterligare spä på sportigheten istället för som nu, bli ett hopkok av sport och dress.
Tänk om Hamilton istället för det där j*kla titthålet hade lagt pengarna på solida ändlänkar?! :hungry:
image.jpeg

Nio hål och dessutom dykarförlängning är ju kanon!
image.jpg

Tänk om det varit ett dolt lås här! Kan bara konstatera att man inte kan få allt.
image.jpeg

Visarna är av typen svärd och ser bra ut tillsammans med den flyginspirierade tavlan.
Datum hade de väl kunnat skippa på denna kan jag tycka. Det blir lite smårörigt på endast 36 mm klocka.
Gillar teckensnittet på tavlan och den långa sekundvisaren.
image.jpeg

Ingen lysmassa i siffrorna men det här funkar ju ändå. Inte märkvärdigt på något sätt och inte i paritet med Seiko, Orient och andra lume-monster. Det duger.
image.jpeg

Lug to lug är ca 45 mm och det funkar ju på de allra flesta handleder. Avståndet är lika som nya Tudor Black bay 36.
image.jpg

Tack vare den fina länken så sitter klockan jätteskönt på handleden. Jag har ca 17-17,5 cm runtom.
image.jpeg

En till bild på den fina länken! Gillar den skarpt!
image.jpeg

Fler bilder bara för att!
image.jpeg

image.jpeg

Ooh !

Har alltid gillat hamilton !
Haft en khaki king och en vanlig khaki field..
Beroende på var man köper dom så är dom en av dom mest prisvörda klockorna med eta verk som går att få tag på !
Via bodoni koatar en field på strap ca 3å3 vilket är sjukt prisvärt !

Har egentligen inga direkta bilder kvar förutom en från en halv full sommarkväll !
Screenshot_20160630-160802.png

Khaki king är ca 2 mm större än "orginal" khaki fielden .. sen finns ju field varianten i både 42 och 44 nu även en fräck svart i titanium !

Lite tråkigt att hamilton knappt säljs i sverige ! Dom ligger ungefär på samma nivå som certina i swatchgroup men har väldogt spännande saker i sortimenter !!

Har varit sugen på två hamiltons senaste åren och en är jag nära nyköp på snart bara jag kan tänka ut vad jag egentligen vill ha i min samling ..

Nummer ett är khaki mechanical som är 38 men något längre lug-lug än vanliga automatiska .. svart eller grön tavla ..
Ligger på ca 2500 ny på nätet ..
q8G9BDR.jpg

Den riktiga favoriten av alla hamiltons är faktiskt en intra matic , finns i 38mm och 42 mm .. prövade denna i berlin i helgen i 38 och på mina små handleder ca 16,5 så satt den perfekt ..
Bär rätt stort eftersom tavlan är större än i en sportare !
Detta blir ett köp snart !!
(Sitter dessutom i ett eta 2892 verk i den !)

IMG_2939.jpg

Hamilton-Intra-Matic-Wristshot_DxO-1-X3.jpg

HAMILTON-GEAR-PATROL1.jpg

Enda minuset är att den saknar sekundvisare men på.samma gång så gör det den ännu mer elegant ..

Men men hamilton är trevligt skit !

Bara köp !!

Kan lägga in ett sista tips...
Prutar man lite hos en tysk handlare som heter olfert & co(även onlineshop och har en del saker på chrono24) så kan man hur lätt som helst få samma pris som bodoni tar för hamilton
(Bodonis priser är sjukt låga på just hamilton)
Olfert är dessutom ad för hamilton så man får världsgarantin som bodoni inte kan ge !

Har också varit inne på intra matic som dressur, hur var feelingen på den? Vad tror du man får ge i sek för den hos den tyska handlaren?

Har också varit inne på intra matic som dressur, hur var feelingen på den? Vad tror du man får ge i sek för den hos den tyska handlaren?

Jag har rätt små handleder 16,5 och den satt spot on ! Själva klockan ser ju större ut för att man inte har någon bezel som på sportklockor så tavlan är ju större !
Men tyckte den var riktigt fin plus att den har 2892 verk gör den bara mer nice !

Köp den silvriga tavlan och läder !!!

Du kan nog få ner dom till samma pris som bodoni tar rätt lätt !!!

Det var jag som tog över stafettpinnen från @Crispie :)
Efter att ha varit på Neil Young i Dalhalla så låg ett litet runt paket och väntade när jag kom hem.
Det är alltså en Hamilton Khaki automatic 36 mm. Ett märke jag inte vet någonting om. Jag är sjukt sugen på en Tudor Black bay 36 och denna har vissa likheter tycker jag. Men till ett mycket billigare pris så klart. Vet inte vad nypriset var på denna men det var väl inte 24000 kr antar jag.

Jag inspekterade klockan direkt och kom fram till att den både behövde nya bandstift och en omgång i ultraljudstvätten.

image.jpeg

image.jpeg

image.jpeg

Vid en första okulärbesiktning ser klockan fin ut.
Siffror och index är inte helt vita men de ser inte sådär Tudor Black bay-beiga ut. Gillar det skarpt!
image.jpeg

Lugholes på nedvinklade dito är ju sportigt!
Kolla även in den förhållandevis grova länken!
Är det verkligen safirglas på denna? Är det någon som vet?
image.jpeg

Glasbaksida är inte alls min bag. Särskilt inte när urverket 'bara' är ett ETA 2824.
Varför inte bara ha ett vanligt boettlock med lite djup, referensnummer och dylikt? Det skulle ytterligare spä på sportigheten istället för som nu, bli ett hopkok av sport och dress.
Tänk om Hamilton istället för det där j*kla titthålet hade lagt pengarna på solida ändlänkar?! :hungry:
image.jpeg

Nio hål och dessutom dykarförlängning är ju kanon!
image.jpg

Tänk om det varit ett dolt lås här! Kan bara konstatera att man inte kan få allt.
image.jpeg

Visarna är av typen svärd och ser bra ut tillsammans med den flyginspirierade tavlan.
Datum hade de väl kunnat skippa på denna kan jag tycka. Det blir lite smårörigt på endast 36 mm klocka.
Gillar teckensnittet på tavlan och den långa sekundvisaren.
image.jpeg

Ingen lysmassa i siffrorna men det här funkar ju ändå. Inte märkvärdigt på något sätt och inte i paritet med Seiko, Orient och andra lume-monster. Det duger.
image.jpeg

Lug to lug är ca 45 mm och det funkar ju på de allra flesta handleder. Avståndet är lika som nya Tudor Black bay 36.
image.jpg

Tack vare den fina länken så sitter klockan jätteskönt på handleden. Jag har ca 17-17,5 cm runtom.
image.jpeg

En till bild på den fina länken! Gillar den skarpt!
image.jpeg

Fler bilder bara för att!
image.jpeg

image.jpeg
Mycket nöje! Jävlar vad läckert det blev efter ett dopp av länkarna. Har alltid varit förtjust i dom. Men nu blev de ju snäppet vassare.

Kanske borde införskaffa en ultraljudstvätt. Var hittar man prisvärd sådan!? :)

Mitt första mekaniska ur var en Hamilton! En khaki navy med röda detaljer, riktigt trevligt! Farsan lånade den och gillade den så mycket så han fick den i present så småningom när jag köpte mig en speedy.
Bidrar med några bilder på den.
IMG_0077.png

På ett hemmagjort läderband.
IMG_1185.png

Försökte fånga tavlan.
IMG_1212.png

När man gör en outfit av den :D

Då ska vi se, ett litet paket har anlänt...

Men först bakgrunden.
The-Walking-Dead-08-Andrew-Lincoln.jpg

the-walking-dead_season-5_episode-10_them_looking-back-1.jpg

Jag gillar både film och TV-serier och en av mina favoritserier just är The Walking Dead. Huvudpersonen Rick Grimes kör en klassisk herrklocka med länk och trots att Rick själv blir att se sunkigare och sunkigare ut för varje avsnitt som går så funkar klockan rent estetiskt ändå. Imponerande! Självklart vill jag ha en klocka som alltid ser bra ut, men riktigt så nördig är jag inte så att jag vill ha exakt hans klocka (viss konsensus råder på nätet att han har en Kenneth Cole ref KC3584). Jag valde en liknande som jag haft ögonen på ett tag.
Here we go
001.JPG

2.JPG

Hmm, dåligt ljus. Dags att byta rum.
3.JPG

Ok, här var det närmast för ljust, men skitsamma, det får funka ändå. Det har varit med viss munterhet jag sett hur snacket har gått här i tråden angående intra-matic, framförallt den i storlek 38 mm. Jag har nämligen själv länge gillat utseendet på just denna klocka och you guessed it, till slut slog jag till. 2892-2 etaverk, safirglas, Hamilton på rotorn, mycket bra länk (käkar, trots lägre pris, min Longines Conquest till frukost när det gäller kvalitetskänsla på länken)
4.JPG

Jag köpte från jomashop i USA, närmare bestämt här:
http://www.jomashop.com/hamilton-mens-watch-h38455151.html
Priset kändes helt rätt, fastän 1291 spänn tillkom för tull och moms. Jag hade först tänkt köpa från Tyskland, men detta blev billigare + att jag ville pröva en ny butik. Jomashop har, för den som vill veta, mycket bra upplägg på sidan, bra utbud och snabb leverans, jag hade klockan inom ett par veckor. Kan definitivt tänka mig att handla där igen.

En bild innan jag går vidare...
5.JPG

[...] med kortandet av länken. Detta var lättare sagt än gjort. På papperet inga problem, sådana där standardpins som ser ut som en smurfs hårspänne. Dock skulle det visa sig att de satt som berget. De knäckte (bokstavligt talat) min blå pin pusher och det som till slut fick loss pinsen var lite gammeldags hamrande. Gå direkt på hammaren säger jag bara, det sparar mycket lidande. Stumt underlag, länken platt mot och ett litet hål där du knackar ut pinsen.
länk.jpg

Annars å gillar jag klockan skarpt. Med mina runda 16,5 cm handleder är 38 max för en klassisk herrdressare och jag skulle inte sagt nej till 37mm. Klockan är mycket platt och ligger suveränt mot armen och jag tror den går exakt rätt. Blir svårt att mäta då ingen sekund finnes, men tiden verkar än så länge stämma.
wrist.jpg

10.JPG

Ok, det var allt från mig. Den åker in i rotationen och så får framtiden utvisa om det blir en keeper, om jag sätter den på läder eller om den går till flipp. Just nu känns den dock skitbra.
11.JPG

Frågor?

Men först bakgrunden.

Jag gillar både film och TV-serier och en av mina favoritserier just är The Walking Dead. Huvudpersonen Rick Grimes kör en klassisk herrklocka med länk och trots att Rick själv blir att se sunkigare och sunkigare ut för varje avsnitt som går så funkar klockan rent estetiskt ändå. Imponerande! Självklart vill jag ha en klocka som alltid ser bra ut, men riktigt så nördig är jag inte så att jag vill ha exakt hans klocka (viss konsensus råder på nätet att han har en Kenneth Cole ref KC3584). Jag valde en liknande som jag haft ögonen på ett tag.
Here we go
001.JPG

2.JPG

3.JPG

Ok, här var det närmast för ljust, men skitsamma, det får funka ändå. Det har varit med viss munterhet jag sett hur snacket har gått här i tråden angående intra-matic, framförallt den i storlek 38 mm. Jag har nämligen själv länge gillat utseendet på just denna klocka och you guessed it, till slut slog jag till. 2892-2 etaverk, safirglas, Hamilton på rotorn, mycket bra länk (käkar, trots lägre pris, min Longines Conquest till frukost när det gäller kvalitetskänsla på länken)
4.JPG

Priset kändes helt rätt, fastän 1291 spänn tillkom för tull och moms. Jag hade först tänkt köpa från Tyskland, men detta blev billigare + att jag ville pröva en ny butik. Jomashop har, för den som vill veta, mycket bra upplägg på sidan, bra utbud och snabb leverans, jag hade klockan inom ett par veckor. Kan definitivt tänka mig att handla där igen.

5.JPG

[...] med kortandet av länken. Detta var lättare sagt än gjort. På papperet inga problem, sådana där standardpins som ser ut som en smurfs hårspänne. Dock skulle det visa sig att de satt som berget. De knäckte (bokstavligt talat) min blå pin pusher och det som till slut fick loss pinsen var lite gammeldags hamrande. Gå direkt på hammaren säger jag bara, det sparar mycket lidande. Stumt underlag, länken platt mot och ett litet hål där du knackar ut pinsen.
länk.jpg

Annars å gillar jag klockan skarpt. Med mina runda 16,5 cm handleder är 38 max för en klassisk herrdressare och jag skulle inte sagt nej till 37mm. Klockan är mycket platt och ligger suveränt mot armen och jag tror den går exakt rätt. Blir svårt att mäta då ingen sekund finnes, men tiden verkar än så länge stämma.
wrist.jpg

10.JPG

Ok, det var allt från mig. Den åker in i rotationen och så får framtiden utvisa om det blir en keeper, om jag sätter den på läder eller om den går till flipp. Just nu känns den dock skitbra.
11.JPG

Frågor?
Grattis!

Kul tråd! Och många fina ur! Hamilton är ett intressant märke tycker jag, har varit sugen på en länge men inte slagit till. Vad jag läst och hört verkar det som sagt som man får bra klocka för pengarna :)

Slänger med en bild så blir inlägget lite roligare! ;) Den här modellen har jag varit sugen på ett tag. Känd från filmen "Interstellar". Hamilton Khaki Aviation Day Date.
image.jpeg

Men först bakgrunden.

Here we go
001.JPG

2.JPG

3.JPG

4.JPG

5.JPG

länk.jpg

wrist.jpg

10.JPG

11.JPG

Frågor?
Snyggt! Och grattis till en riktigt fin klocka. Kul att höra om jomashop också, har själv funderat på att beställa därifrån :)

Tillbaka
Topp