• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Den alldeles lagom stora Hamilton tråden

The one that started it all....

Jag var på semester med familjen på Kreta sommar 2023. Jag hade aldrig ägt en mekanisk klocka innan, men såg den här i en butik och har varit lite besatt sedan dess. Nio klockor i samlingen nu och sparar varje månad mot min grail. 😅

1000060927.jpg

Måste ju nämna min Hamilton...
Det är en Hamilton Qed från 1974 som jag vart förtjust i ända sedan jag såg den som liten på Kojaks arm..
q6_CY265413783DE.jpg

Som ny vart detta ett tekniskt underverk och prissatt lite dyrare än en Rolex. Jäkligt fräck med lysande led
som lyser upp tiden i 3 sek vid ett knapptryck. Jäkligt avancerad för sin tid med en sensor som reglerade ljusstyrkan på ledbelysningen
beroende på om de var ljust eller mörkt. Min är av första generation en Qed1 med bara en knapp. Tiden ställs med en magnet som ligger
i ett lönnfack i armbandet...
q8.jpg

Fick letat länge efter mitt objekt och köpte de från USA för ett par år sedan sen tog de ytterligare tid innan
jag fick tag i länkar så jag kunde förlänga bandet och prova klockan på armen.
q7.jpg

En tung och kaxig klocka med rejäl attityd som kvalitet...
q10.jpg

Vill påstå det är min absoluta favorit i samlingen en klocka jag jagade länge innan de vart köp av just mitt exemplar...
h1.jpg

kojak.jpg

I mellandagarna slog jag äntligen till på klockan jag sneglat på i två års tid - Hamilton Murph 38mm. Otroligt nöjd med den så här långt, sitter väldigt bra på mina något mindre handleder. Bytte ut standardbandet mot ett Hirsch Rally läderband och ett mer ledigt nylonband från Archer Straps. Känns nästan inte som att man kan gå fel med band till den här klockan, allt ser bra ut. Verkar ha haft otrolig tur med tidhållningen på mitt exemplar, har efter första 7 dagarna gått lite mindre än 5 sekunder snabbt. Mindre än en sekund per dygn med andra ord! Skickar med lite bilder från ett par vinterpromenader här i veckan också.
PXL_20250103_103903540.jpg
PXL_20250104_111635953.jpg
PXL_20250107_202937440.jpg
PXL_20250109_123236387.jpg

I mellandagarna slog jag äntligen till på klockan jag sneglat på i två års tid - Hamilton Murph 38mm. Otroligt nöjd med den så här långt, sitter väldigt bra på mina något mindre handleder. Bytte ut standardbandet mot ett Hirsch Rally läderband och ett mer ledigt nylonband från Archer Straps. Känns nästan inte som att man kan gå fel med band till den här klockan, allt ser bra ut. Verkar ha haft otrolig tur med tidhållningen på mitt exemplar, har efter första 7 dagarna gått lite mindre än 5 sekunder snabbt. Mindre än en sekund per dygn med andra ord! Skickar med lite bilder från ett par vinterpromenader här i veckan också.
PXL_20250103_103903540.jpg
PXL_20250104_111635953.jpg
PXL_20250107_202937440.jpg
PXL_20250109_123236387.jpg

Schyssta bilder! Jag har själv sneglat på en 42mm ett tag, men inte slagit till ännu. Det kanske är dags. :D

Kul att @Guggenheim gjorde exakt det gjorde: slog till på en Murph 38 mm i mellandagarna efter att ha funderat på den sen den mindre storleken kom ut.

Köpte den på länk trots att den egentligen ”ska” vara på läder, eftersom det bara skiljde en tusenlapp, och att det i princip alltid lönar sig att köpa på länk och komplettera med läder efteråt.

Jag är hittills väldigt nöjd! Den fortare sig några sekunder och passar på en uppsjö olika band. Ett veritabelt strapmonster i bästa TGV-klass!

Bildkavalkad!

IMG_6615.jpeg
IMG_6578.jpeg
IMG_6499.jpeg
IMG_6487.jpeg
IMG_6477.jpeg
IMG_6347.jpeg
IMG_6273.jpeg
IMG_6269.jpeg

Kul att @Guggenheim gjorde exakt det gjorde: slog till på en Murph 38 mm i mellandagarna efter att ha funderat på den sen den mindre storleken kom ut.

Köpte den på länk trots att den egentligen ”ska” vara på läder, eftersom det bara skiljde en tusenlapp, och att det i princip alltid lönar sig att köpa på länk och komplettera med läder efteråt.

Jag är hittills väldigt nöjd! Den fortare sig några sekunder och passar på en uppsjö olika band. Ett veritabelt strapmonster i bästa TGV-klass!

Bildkavalkad!

IMG_6615.jpeg
IMG_6578.jpeg
IMG_6499.jpeg
IMG_6487.jpeg
IMG_6477.jpeg
IMG_6347.jpeg
IMG_6273.jpeg
IMG_6269.jpeg
Mycket fin!

Hade också gärna kört på 38 egentligen, men jag är spekulant på 42 just för att klockan i Interstellar var 42, och för att den har morsekodsdetaljen. För mig som söker kopplingen till filmen blir det avgörande, även om 38 är en väldigt lagom storlek för en sådan klocka.

Mycket fin!

Hade också gärna kört på 38 egentligen, men jag är spekulant på 42 just för att klockan i Interstellar var 42, och för att den har morsekodsdetaljen. För mig som söker kopplingen till filmen blir det avgörande, även om 38 är en väldigt lagom storlek för en sådan klocka.
Ska ju dock påpekas att morsekoden inte fanns på sekundvisaren i filmen så 38an är ju närmre klockan i filmen i den bemärkelsen. :) Sitter 38an bättre på din arm så ska du köra på den, ska vara en rätt bra handled för att kunna bära upp 42an.

Mycket fin!

Jag tänker att kopplingen blir starkare av att Morsekoden inte är med, eftersom den inte var med i filmen. Dessutom står det ”eureka” i Morse, när hon bara skriker det på NASA. Hade varit mer logiskt om det stod ”stay”, tycker jag. :)

Ska ju dock påpekas att morsekoden inte fanns på sekundvisaren i filmen så 38an är ju närmre klockan i filmen i den bemärkelsen. :) Sitter 38an bättre på din arm så ska du köra på den, ska vara en rätt bra handled för att kunna bära upp 42an.
Exakt! :) L2L blir ganska grov med 42 mm boett, och en så pass avskalad design drar nytta av mer modesta dimensioner.

IMG_6624.jpeg

Jag tänker att kopplingen blir starkare av att Morsekoden inte är med, eftersom den inte var med i filmen. Dessutom står det ”eureka” i Morse, när hon bara skriker det på NASA. Hade varit mer logiskt om det stod ”stay”, tycker jag. :)

Exakt! :) L2L blir ganska grov med 42 mm boett, och en så pass avskalad design drar nytta av mer modesta dimensioner.

IMG_6624.jpeg
Synd egentligen att ingen av dem är riktigt rätt. Jag tror man gör bäst i att välja den som passar handleden bäst helt enkelt, de är ju nästan identiska ändå. Håller med om att stay hade varit mer logiskt.

Tillbaka
Topp