• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

mårt

Patek
Paneristi
Pledge Member
2-Faktor
Hej Paneristi! En vän till mig har ärvt en Panerai submersible troligtvis från 05-07 utav en släkting. Klockan är inte riktigt något för honom och han funderar på att sälja den vidare och jag är en av spekulanterna. Klockan i säg är i fint skick men saknar Tillbehör som Boxar, Cert mm. Behöver därför lite svar och hjälp ang några frågor.
Äkthetsintyg, kan det ordnas hos t.ex. Nymans eller Krons som är AD om cert saknas? Undrar även också lite hur/vad som gäller vid en framtida service? Kommer AD be om cert när en sådan kommer behövas och skall göras? Vill minnas att t.ex. Krons bad mig om cert när jag ”bara” skulle korta länken på min OP.
Annars så får ni gärna komma med övriga synpunkter och tips på vad som är bra att tänkas på angående detta köp som jag potentiellt kommer genomföra.

tack på förhand!
Trevlig kväll
DB15
Om vi bortser från de röda flaggorna...

För en gammal klocka så kan du inte fixa äkthetsintyg hos AD. Då får du gå till typ Kaplans, Bukowskis, etc. Och det är inte säkert att de har hundra procent rätt heller, tyvärr.

Du behöver inte äkthetsintyg för en framtida service, däremot får du vara beredd på att AD/Panerai säger att "nehedu, den här var inte äkta" när de tagit in den för service.

Det är inte många modeller av Submersible som fanns 2005-2007. Så, vilken ref är det vi pratar om?

Och jag hoppas du får den snorbilligt eftersom det inte finns box/cert ... och om du får den snorbilligt, så är det nog ännu en röd flagga. :D Jag skulle inte bortse från de röda flaggorna och istället springa därifrån.
 

Caravelle33

Vacheron
Hej Paneristi! En vän till mig har ärvt en Panerai submersible troligtvis från 05-07 utav en släkting. Klockan är inte riktigt något för honom och han funderar på att sälja den vidare och jag är en av spekulanterna. Klockan i säg är i fint skick men saknar Tillbehör som Boxar, Cert mm. Behöver därför lite svar och hjälp ang några frågor.
Äkthetsintyg, kan det ordnas hos t.ex. Nymans eller Krons som är AD om cert saknas? Undrar även också lite hur/vad som gäller vid en framtida service? Kommer AD be om cert när en sådan kommer behövas och skall göras? Vill minnas att t.ex. Krons bad mig om cert när jag ”bara” skulle korta länken på min OP.
Annars så får ni gärna komma med övriga synpunkter och tips på vad som är bra att tänkas på angående detta köp som jag potentiellt kommer genomföra.

tack på förhand!
Trevlig kväll
DB15
Många ärvda klockor visar sig vara förfalskade. Tror Kaplans kan hjälpa till, dom är kanske inte så bra eftersom dom själva lagt ut och sålt falska klockor. AD brukar endast ställa upp om dom själva sålt klockan
Edit. 2a på bollen
 

DB15

Panerai
Pledge Member
Okej! Tack för hjälpen. @Caravelle33 och @mårt

jo jag är medveten om att Kaplans har haft fel. Men vad jag kan förstå händer det väl inte allt för ofta. Han har varit i kontakt med Panerai och dom kan ordna Äkthetsintyg tydligen kostar 349 Euro. Här är lite bilder iaf om de hjälper.
963FF1AA-396B-4FDE-827A-3083FD9526A0.jpeg
3547AEA6-F9CF-4C04-8823-C4C9C41E1E79.jpeg
7B311351-83DE-4BBC-8804-4DEC15296B77.jpeg
 

mårt

Patek
Paneristi
Pledge Member
2-Faktor
Okej! Tack för hjälpen. @Caravelle33 och @mårt

jo jag är medveten om att Kaplans har haft fel. Men vad jag kan förstå händer det väl inte allt för ofta. Han har varit i kontakt med Panerai och dom kan ordna Äkthetsintyg tydligen kostar 349 Euro. Här är lite bilder iaf om de hjälper.
963FF1AA-396B-4FDE-827A-3083FD9526A0.jpeg
3547AEA6-F9CF-4C04-8823-C4C9C41E1E79.jpeg
7B311351-83DE-4BBC-8804-4DEC15296B77.jpeg
Den där klockan är från 2018. U-serie. Ännu en röd flagga.

Jag röstar för att den är falsk.
 

mårt

Patek
Paneristi
Pledge Member
2-Faktor
Okej! Tack för hjälpen. @Caravelle33 och @mårt

jo jag är medveten om att Kaplans har haft fel. Men vad jag kan förstå händer det väl inte allt för ofta. Han har varit i kontakt med Panerai och dom kan ordna Äkthetsintyg tydligen kostar 349 Euro. Här är lite bilder iaf om de hjälper.
963FF1AA-396B-4FDE-827A-3083FD9526A0.jpeg
3547AEA6-F9CF-4C04-8823-C4C9C41E1E79.jpeg
7B311351-83DE-4BBC-8804-4DEC15296B77.jpeg
Och serienumret, om jag läser av det rätt, finns inte på pam.guard. Jag säger att klockan är falsk. Säg upp bekantskapen med din kompis.
 

Vesper

Rolex
Okej! Tack för hjälpen. @Caravelle33 och @mårt

jo jag är medveten om att Kaplans har haft fel. Men vad jag kan förstå händer det väl inte allt för ofta. Han har varit i kontakt med Panerai och dom kan ordna Äkthetsintyg tydligen kostar 349 Euro. Här är lite bilder iaf om de hjälper.
963FF1AA-396B-4FDE-827A-3083FD9526A0.jpeg
3547AEA6-F9CF-4C04-8823-C4C9C41E1E79.jpeg
7B311351-83DE-4BBC-8804-4DEC15296B77.jpeg
Utan att vara expert så ser graveringen av serienumret snett ut. Tycker även rektangeln med U0627 ser ojämn ut. Som Mårt är inne på så tror jag också den är fake.
 

VanDusen

Rolex
2-Faktor
Okej! Tack för hjälpen. @Caravelle33 och @mårt

jo jag är medveten om att Kaplans har haft fel. Men vad jag kan förstå händer det väl inte allt för ofta. Han har varit i kontakt med Panerai och dom kan ordna Äkthetsintyg tydligen kostar 349 Euro. Här är lite bilder iaf om de hjälper.
963FF1AA-396B-4FDE-827A-3083FD9526A0.jpeg
3547AEA6-F9CF-4C04-8823-C4C9C41E1E79.jpeg
7B311351-83DE-4BBC-8804-4DEC15296B77.jpeg
Äldre kopior av dessa modeller använder ett asiatiskt 7750 urverk för att få subsekunden kl nio. Testa att snärta till klockan för att få rotorn att snurra. Snurrar den typ 100 varv är det garanterat en kopia
 

DB15

Panerai
Pledge Member
39598E3D-EBFF-4885-A148-56551855AAE9.jpeg
Här är en bättre bild på baksidan. @mårt @Caravelle33 och @Vesper.
Måste även poängtera att han vill verkligen inte blåsa någon det är därför jag/han frågar om äkthetsintyg. Vi vill mest ha svar :) Citerar han personligen ”Men är den inte äkta så ska du ju inte köpa den. Skulle aldrig sälja något som inte var äkta”.
Han e ganska okunnig när det kommer till Panerai. Så den kan va nyare än vad vi tror 06 va bara en ruff gissning efter ett tidigare inlägg på en FB grupp där de trodde den va äkta. Men som sagt en andra åsikt skadar aldrig.
Han har även kontakt Panerai och fick svaret
”The serial number, OP7179BB1918525, does correspond to our Luminor Submersible 1950 reference PAM00682. Please note that this information does not certify that the watch that you are going to purchase is authentic”. Ja dom kan inte garantera äktheten men det är därför vi jagar efter just det, Panerai har erbjudit sig att göra en sådan för 349 euro
 

mårt

Patek
Paneristi
Pledge Member
2-Faktor
39598E3D-EBFF-4885-A148-56551855AAE9.jpeg
Här är en bättre bild på baksidan. @mårt @Caravelle33 och @Vesper.
Måste även poängtera att han vill verkligen inte blåsa någon det är därför jag/han frågar om äkthetsintyg. Vi vill mest ha svar :) Citerar han personligen ”Men är den inte äkta så ska du ju inte köpa den. Skulle aldrig sälja något som inte var äkta”.
Han e ganska okunnig när det kommer till Panerai. Så den kan va nyare än vad vi tror 06 va bara en ruff gissning efter ett tidigare inlägg på en FB grupp där de trodde den va äkta. Men som sagt en andra åsikt skadar aldrig.
Han har även kontakt Panerai och fick svaret
”The serial number, OP7179BB1918525, does correspond to our Luminor Submersible 1950 reference PAM00682. Please note that this information does not certify that the watch that you are going to purchase is authentic”. Ja dom kan inte garantera äktheten men det är därför vi jagar efter just det, Panerai har erbjudit sig att göra en sådan för 349 euro
Jag hade fel på en siffra, noterar jag.

Men skicka in till Panerai då.
 

mårt

Patek
Paneristi
Pledge Member
2-Faktor
Stämde det bättre nu? Kanska värt ändå. Vi har mailat Nymans så vi tar det efter det. Jag e oerhört tacksam över all hjälp

Jag kan inte kolla siffrorna nu. Nattar barn.

Jag hade nog ändå inte köpt en panna utan cert och box. Den dagen du vill sälja så kommer du inte få mycket för den och den kommer vara svårsåld.

Men lycka till.
 

Alarik

Audemars
2-Faktor
Den där jag jag inte tagit i med tång.
Om han har ärvt den måste är det ju bara i sig rätt märkligt att han har dålig koll på om det skedde 2018 eller 2007.
 

Palenkovich

Patek
2-Faktor
Jag kan inte kolla siffrorna nu. Nattar barn.

Jag hade nog ändå inte köpt en panna utan cert och box. Den dagen du vill sälja så kommer du inte få mycket för den och den kommer vara svårsåld.

Men lycka till.
Nja, det beror ju helt på vad man ger för den. Lite överdrivet att hävda att panna utan b & p alltid är ett stort no-no, särskilt om man dessutom skakat fram ett äkthetsintyg..
 

Vesper

Rolex
39598E3D-EBFF-4885-A148-56551855AAE9.jpeg
Här är en bättre bild på baksidan. @mårt @Caravelle33 och @Vesper.
Måste även poängtera att han vill verkligen inte blåsa någon det är därför jag/han frågar om äkthetsintyg. Vi vill mest ha svar :) Citerar han personligen ”Men är den inte äkta så ska du ju inte köpa den. Skulle aldrig sälja något som inte var äkta”.
Han e ganska okunnig när det kommer till Panerai. Så den kan va nyare än vad vi tror 06 va bara en ruff gissning efter ett tidigare inlägg på en FB grupp där de trodde den va äkta. Men som sagt en andra åsikt skadar aldrig.
Han har även kontakt Panerai och fick svaret
”The serial number, OP7179BB1918525, does correspond to our Luminor Submersible 1950 reference PAM00682. Please note that this information does not certify that the watch that you are going to purchase is authentic”. Ja dom kan inte garantera äktheten men det är därför vi jagar efter just det, Panerai har erbjudit sig att göra en sådan för 349 euro
Kan vara värt 349 Euro om kompisen tar kostnaden om den skulle vara falsk.
 

DB15

Panerai
Pledge Member
Nja, det beror ju helt på vad man ger för den. Lite överdrivet att hävda att panna utan b & p alltid är ett stort no-no, särskilt om man dessutom skakat fram ett äkthetsintyg..
Jo lite så jag också tänker, har sett många klockor säljas både här på KS samt auktionshus utan vare sig box lr Cert. Vi vill få svar helt enkelt.
 

blackcoffee

Rolex
2-Faktor
En start kan väl vara att öppna (själv eller hos urmakare) öppna pjäsen och kolla hur urverket ser ut. Om det är en fejk utan glasbaksida finns det väl risk/chans att det syns tydligt där? Några bra bilder som visas här och experterna kan i alla fall hitta uppenbara konstigheter?
 

azcii

Patek
2-Faktor
39598E3D-EBFF-4885-A148-56551855AAE9.jpeg
Här är en bättre bild på baksidan. @mårt @Caravelle33 och @Vesper.
Måste även poängtera att han vill verkligen inte blåsa någon det är därför jag/han frågar om äkthetsintyg. Vi vill mest ha svar :) Citerar han personligen ”Men är den inte äkta så ska du ju inte köpa den. Skulle aldrig sälja något som inte var äkta”.
Han e ganska okunnig när det kommer till Panerai. Så den kan va nyare än vad vi tror 06 va bara en ruff gissning efter ett tidigare inlägg på en FB grupp där de trodde den va äkta. Men som sagt en andra åsikt skadar aldrig.
Han har även kontakt Panerai och fick svaret
”The serial number, OP7179BB1918525, does correspond to our Luminor Submersible 1950 reference PAM00682. Please note that this information does not certify that the watch that you are going to purchase is authentic”. Ja dom kan inte garantera äktheten men det är därför vi jagar efter just det, Panerai har erbjudit sig att göra en sådan för 349 euro
Rent spontant tycker jag baksidan ser äkta ut på bild iaf. Men skulle vara bra med fler bilder från olika vinklar. Gärna i bättre ljus (typ nära ett fönster i dagsljus) och några bilder på olika detaljer från nära håll (texter, visare, index, krona etc). Då kan man nog avgöra om den är äkta eller ej.
 

DB15

Panerai
Pledge Member
Rent spontant tycker jag baksidan ser äkta ut på bild iaf. Men skulle vara bra med fler bilder från olika vinklar. Gärna i bättre ljus (typ nära ett fönster i dagsljus) och några bilder på olika detaljer från nära håll (texter, visare, index, krona etc). Då kan man nog avgöra om den är äkta eller ej.
Ska kolla om han kan ordna lite fler bilder, annars finns det några fler vid tidigare inlägg :)
 
Senast ändrad:

DB15

Panerai
Pledge Member
Handen på hjärtat, men hur ofta har Kaplans verkligen fel? Har sett Pantbanken missa vid flera tillfällen på senaste tiden men inte Kaplans, va väl den där Bronze Pannan. Men förutom den så händer det väl inte allt så ofta lr?
 

mårt

Patek
Paneristi
Pledge Member
2-Faktor
Handen på hjärtat, men hur ofta har Kaplans verkligen fel? Har sett Pantbanken missa vid flera tillfällen på senaste tiden men inte Kaplans, va väl den där Bronze Pannan. Men förutom den så händer det väl inte allt så ofta lr?
Jag har lämnat in kanske 7-8 klockor för kontroll till Kaplans, de har haft fel 2 gånger.

Jag kan ju vara ett unikum också såklart. Jag är ju bara en mätpunkt. :)
 

Palenkovich

Patek
2-Faktor
Rent spontant tycker jag baksidan ser äkta ut på bild iaf. Men skulle vara bra med fler bilder från olika vinklar. Gärna i bättre ljus (typ nära ett fönster i dagsljus) och några bilder på olika detaljer från nära håll (texter, visare, index, krona etc). Då kan man nog avgöra om den är äkta eller ej.
Agreed. Ser inga uppenbara tells på att det skulle vara en fake (utifrån hittillsvarande bilder).
 
Topp