• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

PANERAI-Luminor-Submersible-Left-Handed-Titanio-PAM569-51.jpg

En av mina favoritsubbar. Om jag var vänsterhänt hade jag haft en sån

Jag är vänsterhänt och har klockan på vänsterarmen...

Jag är vänsterhänt och har klockan på vänsterarmen...
Har samma utmaning (vänsterhänt) och upplever absolut praktiska problem med att ha klockan på vänsterarmen: den som rotar under bilsätet, i verktygslådan, slår med hammaren, bankar med kökskniven, slår osv... onödigt och något som en högerhänt slipper, ju. Plus att det är kul att köra på högern för att folk stör sig på det. ;)

Tjena, jag har en fundering som jag inte sett tas upp i tråden. Moddning.
Jag kan vara sjukt envis ibland (oftast?) och kan inte riktigt med att detaljer inte är riktigt på plats. Eftersom det inte verkar finnas någon (modern) ref som har rätt kombo för mig känns moddning som ett rimligt steg.
Kan man t.ex. få visare bytta utan allt för mycket strul? Tänker mig en beggad alltså, inte beställa ny med moddning.
Och, om man skulle få det gjort, finns det nån nedsida förutom eventuell värdeminskning för att ingen annan gillar modden.

Jag kan vara sjukt envis ibland (oftast?) och kan inte riktigt med att detaljer inte är riktigt på plats. Eftersom det inte verkar finnas någon (modern) ref som har rätt kombo för mig känns moddning som ett rimligt steg.
Kan man t.ex. få visare bytta utan allt för mycket strul? Tänker mig en beggad alltså, inte beställa ny med moddning.
Och, om man skulle få det gjort, finns det nån nedsida förutom eventuell värdeminskning för att ingen annan gillar modden.
En AD kommer inte serva din Panerai om du moddar den tror jag att jag läste någonstans..

En AD kommer inte serva din Panerai om du moddar den tror jag att jag läste någonstans..
Åfan, kinkigt... fast samtidigt lite förståeligt
Så man skulle begränsa sig till att serva den hos andra, skulle jag kunna leva med. Då vill såklart inte en AD modda den heller, men det borde väl gå att hitta en urmakare som kan få tag i delar samt modda... eller?

Åfan, kinkigt... fast samtidigt lite förståeligt
Så man skulle begränsa sig till att serva den hos andra, skulle jag kunna leva med. Då vill såklart inte en AD modda den heller, men det borde väl gå att hitta en urmakare som kan få tag i delar samt modda... eller?
Hur ska du få tag på delar? Börja med det.

Lyssna på @yonsson och @azcii och tänk om.

Du kommer inte få tag på originaldelar. Jag har efterforskat det här tidigare. Det är bättre isåfall du bygger en egen homage (utan alla varumärkesskyddade aspekter såklart) med delar från de som pysslar med sådana. Men då är det inte en Panerai du har.

Hur ska du få tag på delar? Börja med det.
Du kommer inte få tag på originaldelar. Jag har efterforskat det här tidigare. Det är bättre isåfall du bygger en egen homage (utan alla varumärkesskyddade aspekter såklart) med delar från de som pysslar med sådana. Men då är det inte en Panerai du har.
Tänkte att delar var den lätta biten :) Får väl snällt inse att det är en väldigt knepig väg att gå.

Lyssna på @yonsson och @azcii och tänk om.
Tänka om är ju fegt :p ...(fast ibland är även jag feg)

Tackar och bockar för hjälpen... och mina krossade drömmar ;)

Tänkte att delar var den lätta biten :) Får väl snällt inse att det är en väldigt knepig väg att gå.
Tänka om är ju fegt :p ...(fast ibland är även jag feg)
Tackar och bockar för hjälpen... och mina krossade drömmar ;)
Finns ju folk som har flyttat ett innanmäte i en panna till en annan boett. Är ju inget problem om man har två klockor med boetter ansedda för samma verk. Utöver det är det nog inte så lätt att modda.

Tillbaka
Topp