• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Äsch, jag tänker låtsas som att jag har missat denna då den visar att jag "borde" ha max 44mm. Men, som ni vet är det inte särskilt mycket rock 'n roll att följa regler så jag kör nog 47mm ändå. På ren trots menar jag... ;)
Helt rätt.. det där är bara en observation. Borde citerat mitt ursprungliga inlägg

Jokes aside.. Självklart beror det hur man är byggd som person, hur underarmar/överarmar ser ut, hur handlederna är formade etc, men framför allt vad man själv gillar! Finns folk med 16cm runt handleden som nästan bara kör 47mm för att trivs bäst i det. Sen är det olika från modell till modell också.

Baserat på folk runt omkring mig, både här i tråden och på GTG:er har jag kommit fram till att detta är en ganska bra utgångsregel (för Luminor).

upload_2019-3-2_11-9-14.png


Exempel:
Med 18.5cm bör du sikta in dig på 44 eller 47mm, helst 47mm då du har chansen att bära upp den på riktigt (din jävel)
Med 16cm bör du sikta in dig på 42 eller 44mm. Du kan köra 47mm eftersom Panerai ska bäras stort, men förmodligen sitter 42 eller 44 bättre på din handled.

.. och nu slog det mig... Kan inte alla (som vill) här i tråden skriva ut sin handledsomkrets + boettpreferenser (endast Luminor)? Fördela 100 poäng mellan de 3 storlekarna ovan.

Jag kan börja:
18cm runt vänster handled.. Kan köra 47mm men föredrar nog oftast 44mm till vardags. Skulle säga 0/70/30 mellan 42mm, 44mm och 47mm...
 
Bara bland Panerai-folket dessa typer av undersökningar görs. Love it! :) Sitter med handled på ca 18cm och därmed i något slags ingenmansland. Tycker att min 44a passar fint för mig. 47 känns läskigt för en som äger sin första PAM...

20190304_163141.jpg
Passar asbra. Ypperligt val av första panna:)
 
Trevligaste tråden var det.

Som ni kanske kommer ihåg hade Bosphorus gjort fel och missat en söm på mitt ena band.
@oddface pm:ade och menade att hans trådmakaröga inte klarade av att se det halvfärdigt. Så nu har det varit och vänt på hans arbetsbänk och är hemma igen.
IMG_20190304_184448.jpg

Passade på att ta en roligare röd tråd. Så han gjorde inte bara en kortsida utan tog upp all tråd och bytte. Detta utan ersättning. Ska vi kalla det PS-andan (för Paneristi Sweden)?

Stort tack igen!
 
Trevligaste tråden var det.

Som ni kanske kommer ihåg hade Bosphorus gjort fel och missat en söm på mitt ena band.
@oddface pm:ade och menade att hans trådmakaröga inte klarade av att se det halvfärdigt. Så nu har det varit och vänt på hans arbetsbänk och är hemma igen.
IMG_20190304_184448.jpg

Passade på att ta en roligare röd tråd. Så han gjorde inte bara en kortsida utan tog upp all tråd och bytte. Detta utan ersättning. Ska vi kalla det PS-andan (för Paneristi Sweden)?

Stort tack igen!

Härligt!! Snyggt av dig @oddface !!

Blev ju riktigt schysst med röda tråden :)
 
Idag anlände min nya klocka med posten från @Tvkd5 min 422 drog söderut och 1359:an kom till Norrland.
Det här är tredje (112,422,1359) pannan sen i oktober jag testar och det lär inte bli den sista om jag känner mig själv. Blir spännande att känna på den här och leka med alla straps
IMG_20190304_191826_Bokeh.jpg
IMG_20190304_190211.jpg
IMG_20190304_185231.jpg

Kvällen räddad... //P
 

Bilagor

  • IMG_20190304_184252.jpg
    IMG_20190304_184252.jpg
    89.2 KB · Visningar: 3
Trevligaste tråden var det.

Som ni kanske kommer ihåg hade Bosphorus gjort fel och missat en söm på mitt ena band.
@oddface pm:ade och menade att hans trådmakaröga inte klarade av att se det halvfärdigt. Så nu har det varit och vänt på hans arbetsbänk och är hemma igen.
IMG_20190304_184448.jpg

Passade på att ta en roligare röd tråd. Så han gjorde inte bara en kortsida utan tog upp all tråd och bytte. Detta utan ersättning. Ska vi kalla det PS-andan (för Paneristi Sweden)?

Stort tack igen!
Nemas problemas! Hoppas 372an gillar nya färgen :)
 
Idag anlände min nya klocka med posten från @Tvkd5 min 422 drog söderut och 1359:an kom till Norrland.
Det här är tredje (112,422,1359) pannan sen i oktober jag testar och det lär inte bli den sista om jag känner mig själv. Blir spännande att känna på den här och leka med alla straps
IMG_20190304_191826_Bokeh.jpg
IMG_20190304_190211.jpg
IMG_20190304_185231.jpg

Kvällen räddad... //P

Jävlar Peter.. I den här takten kommer du springa förbi mig tom :)
Riktigt härligt att se att hur du spunnit vidare från din första 112, ska bli spännande att följa vad du hittar på framöver!
Stort grattis!
 
Den är supertrevlig. Har haft 111 och 380 tidigare, men denna är favoriten by far hittills. :)
Min första och hittills enda är en 111 och först tänkte jag att avsaknaden av datum skulle vara något jag störde mig på. Nu känner jag att subsekunden inte tjänar någon funktion. (372 är)Avskalad elegant. Och de där visarna... Mums.
 
Min första och hittills enda är en 111 och först tänkte jag att avsaknaden av datum skulle vara något jag störde mig på. Nu känner jag att subsekunden inte tjänar någon funktion. (372 är)Avskalad elegant. Och de där visarna... Mums.
Du kommer inte att ångra dig om du tar steget. Inte stört mig på att bara ha tim- och minutvisare, rätt rogivande att slippa sekundvisare. :)
 
Tack tack! Bra fler som förstod referensen än vad jag trodde:)



Ja det kändes att det var på tiden. Du har rätt, gillar en hel del animeserier också. Fast Studio Ghibli ligger mig extra varmt om hjärtat.

För att gå tillbaka till topic lägger jag in en wristshot med mitt favoritband (förutom gummi som jag oftast använder p.g.a. komfort och praktiska skäl). Oleg var förresten, som många andra säger, supertrevlig.

5D09656F-8446-4935-B94B-BE7BB6C039B8.jpeg

Var en favorit när jag växte upp, har försökt se det mesta Studio Ghibli har kommit ut med. Porco Rosso och Prinsessan Mononoke tillsammans med Totoro är nog de jag har sett flest gånger och blir inte trött på. :D

Snyggt med Oleg strapet, bör nog ta och ansluta mig till skaran av paneristis som har ett av honom också. :)
 
Du kommer inte att ångra dig om du tar steget. Inte stört mig på att bara ha tim- och minutvisare, rätt rogivande att slippa sekundvisare. :)

Kör bara. Säger som eastwood, du kommer inte ångra dig.
IMG_20190301_122010_890.jpg
Låter tryggt! Skall vara avklara OWG-utmaningen så får vi se vad nästa steg blir. Det blir PAM111 hela månaden så har jag inte tröttnat då kanske det är ett logiskt nästa steg :)
 
Idag anlände min nya klocka med posten från @Tvkd5 min 422 drog söderut och 1359:an kom till Norrland.
Det här är tredje (112,422,1359) pannan sen i oktober jag testar och det lär inte bli den sista om jag känner mig själv. Blir spännande att känna på den här och leka med alla straps
IMG_20190304_191826_Bokeh.jpg
IMG_20190304_190211.jpg
IMG_20190304_185231.jpg

Kvällen räddad... //P
Och jag får vänta till imorgon på min.... slit den med hälsan och jäääklar vad många band du har!
Roligt att du blev nöjd. Vad tycker du om den blå sekundvisaren som är lite av en vattendelare här på forumet?
 
Tillbaka
Topp