• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Ref? Do you Have it?
Screenshot_20190315-191736_Chrome.jpg

Härlig tråd det här!
Sålde min 112:a förra året och nu börjar suget efter en Panerai göra sig påmint igen. Har smygläst en del i tråden på senare tid, vilket förstås är riskabelt då suget ökar!

Jag är relativt påläst kring referenser, men tänkte ändå fråga den samlade kompetensskaran här...

Vilka modeller ska jag titta på för att hitta följande:

+ Radiomir "wire lugs" eller Radiomir 1940
+ Max 45mm storlek
+ Sandwich dial
+ Relativt ren tavla (med eller utan sub second)
+ Visare i varmare guldtoner

Ett bildexempel är väl alltid bra så jag använder mig i detta fall av den limiterade pam 399 som jag tycker är trevlig till utseendet. (men för stor!!)

upload_2019-3-16_7-5-36.png

PAM 399 (lånad bild från Hodinkee)

/ Reko

Härlig tråd det här!
Sålde min 112:a förra året och nu börjar suget efter en Panerai göra sig påmint igen. Har smygläst en del i tråden på senare tid, vilket förstås är riskabelt då suget ökar!

Jag är relativt påläst kring referenser, men tänkte ändå fråga den samlade kompetensskaran här...

+ Max 45mm storlek
+ Sandwich dial

Ett bildexempel är väl alltid bra så jag använder mig i detta fall av den limiterade pam 399 som jag tycker är trevlig till utseendet. (men för stor!!)

/ Reko
Den kombinationen tror jag inte går. Jag skulle rekommendera 572 dock, utan guldvisare. Ska man ha guldvisare så är det mest större modeller.

Annars får du kolla själv på https://watchbase.com/panerai som har en bra bildöversikt för att hitta hur du vill kompromissa. Det kan finnas någon äldre Radiomir med wirelugs som uppfyller det du har, men då är den nog svår / dyr att få tag på.

Iofs säger du inget explicit om boett. De flesta i guld har ju guldvisare. :)

Härlig tråd det här!

+ Max 45mm storlek
+ Sandwich dial

/ Reko
Du har 42mm 338 om du kan tänka dig 42mm och titan
pam-338-2.jpg

Annars the fantastic 45mm 995 som kommer snart
ladda ned (17).jpeg

Den kombinationen tror jag inte går. Jag skulle rekommendera 572 dock, utan guldvisare. Ska man ha guldvisare så är det mest större modeller.

Annars får du kolla själv på https://watchbase.com/panerai som har en bra bildöversikt för att hitta hur du vill kompromissa. Det kan finnas någon äldre Radiomir med wirelugs som uppfyller det du har, men då är den nog svår / dyr att få tag på.

Iofs säger du inget explicit om boett. De flesta i guld har ju guldvisare. :)

Tack för utförligt svar och tack för länken till watchbase.com!
Jag har tidigare jämfört 512 (42mm) och just 572 (45mm) som du tipsar om. Till min förvåning gillade jag 45mm betydligt bättre. Så 44mm luminor eller 45mm radiomir känns rätt för min del. Har även provat 372 och 422 som jag tycker är fantastiskt fina förutom att jag tyvärr upplever dem för stora på min 17 centimeters handled.

Visst är panerais modeller läckra i guld, men personligen föredrar jag dem i stål. :)

Du har 42mm 338 om du kan tänka dig 42mm och titan
pam-338-2.jpg

Annars the fantastic 45mm 995 som kommer snart
ladda ned (17).jpeg

338 har jag sneglat lite på tidigare, men är tveksam till om jag kommer trivas med den i titan. När jag tidigare köpte min 112:a, så provade jag även liknande luminor varianter i titan. Minns ej ref. men de kändes inte rätt då. Uppskattar dock tipset! :)

995 ser fantastisk ut! Hur svår blir den att få tag på tror ni? Är det en begränsad upplaga?
(ska läsa på lite mera kring detta släpp)

Tillbaka
Topp