• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

25:an har fått alldeles för lite handledstid den senaste tiden.
20190517_083629.jpg

Vad tror ni att andrahandsvärdet kommer vara framöver på due (främst 45 mm). Vill inte ha mindre. Kommer de behålla sitt värde över tid eller?

Köper du klocka för att inte förlora på det är inte duen klockan du ska köpa, finns många andra köp som är säkra ur den aspekten - men inte lika roliga som panerai.

Ska du köpa en due är det för du _Vill_ ha en due, inte för att du ska "investera"

Vad tror ni att andrahandsvärdet kommer vara framöver på due (främst 45 mm). Vill inte ha mindre. Kommer de behålla sitt värde över tid eller?
Generellt gäller: köp aldrig en ny panna om du inte är beredd att torska pengar.
Beg pannor ligger stabilt (om vi pratar KS) trots att beståndet med forumslampor som byter ägare alla typ har servicebehov.

Jag vill minnas att det finns ett citat från typ utvecklingschefen eller JMP himself om att Due är för den asiatiska marknaden och kvinnor, för att hitta nya marknader. En sådan marknad är kanske även alla ni som kikar in i den här tråden och stirrar er blinda på storlekar. Jag tycker definitivt man ska skaffa en Due om man gillar den, men man ska absolut inte räkna med att den modellserien (oavsett om det är 45mm) är poppis hos europeiska män och framförallt inte hos de som idag köper Panerai. Då får man försöka kränga klockan någon annanstans på något annat sätt än de vanliga kanalerna.

Kort sagt till alla Due-sugna, prova en 1392 (42mm) och en 510 (44mm) eller motsvarande från de andra serierna än Due först. Vill ni fortfarande ha en Due, skaffa en begagnad helst, och behåll den. :D

Och för andra nya i tråden så kan jag förklara att eftersom marknaden är liten i Sverige och speciellt vi på KS är typ trendkänsliga, så pendlar det oerhört vilken modell som är poppis. Ibland kryllar det av 372or och när alla pratar om den som the panna to have så finns det ingen. För ett halvår sedan gick snacket enbart om 233, nu finns det tre till salu. Man kanske skulle passa på på en 111 också... de lär vi ju snacka massor om om ett par månader och då finns det ingen att tillgå. :)

Vill du ha säkra kort rent ekonomiskt köp inte Panerai, Panerai köper man för man älskar formspråket, historien och inte bryr sig om att förlora några tusen. Vill du ha säkra pengar kan jag rekommendera tråkiga stål klockor ifrån märken som Rolex, Tudor, och Omega :)
Och inte ens de ju. Jag lyckades i alla fall inte sälja min omega så dyrt :)

Allmän fråga:
Hur upptäckte Du Panerai?

Jag hade själv ingen aning om vad det var, till skillnad från Rolex, Omega, Breitling m.fl allmänkända märken, förrän jag såg Rambo (2008) med Stallone som bar en läcker Luminor när han ströp folk till döds.

Panerai har ju vuxit och blivit mainstream (typ från 1995 och framåt?) på relativt kort tid jämfört med de andra märkena.

Berätta din historia!

Allmän fråga:

Jag hade själv ingen aning om vad det var, till skillnad från Rolex, Omega, Breitling m.fl allmänkända märken, förrän jag såg Rambo (2008) med Stallone som bar en läcker Luminor när han ströp folk till döds.

Panerai har ju vuxit och blivit mainstream (typ från 1995 och framåt?) på relativt kort tid jämfört med de andra märkena.

Berätta din historia!
Jag upptäckte Panerai för ca 10 år sedan genom en vän som alltid haft större plånbok än mig och ett intresse för klockor. Han köpte en Luminor begagnat (vet ej exakt vilken det var). Han sålde den vidare för ca 5 år sedan, men sen dess har jag verkligen gillat panerai för dess estetik framför allt (finns inget som liknar) men även för dess historia (attackdykare i italienska marinen). Det är även coolt att klockor släpptes till allmänheten 1993 först. Jag gillar främst de stora boetterna 45 +. Det som är lite minus för mig är tyngden och tjockleken.
Vidare gillar jag Longines och omega och har för närvarande en BigEye. Däremot gillar jag inte Rolex (estetiskt) men många Breitling är sjyssta. Min vän med Paneraien köpte en breitling istället. (En champagnefärgad limited ed. Med Romerska siffror, som för övrigt dubblat i värde sen dess)

Allmän fråga:

Berätta din historia!

Min mäklare från en lite mer nischad byrå (klichévarning?). Hade hört talas om dem förut med aldrig sett IRL. Han hade en 44mm med 1950 caset, minns inte ref, men jag fick prova och den upplevdes som mycket mindre än jag tänkt. Minns att jag sa utbrast något i stilen ”Oj, betydligt smidigare än jag trodde”!

Tror just Dueserien är för att locka fler till märket som fullständigt struntar i märkets historia o ser till själva klockan. Tycker de om den köper de oavsett om den saknar arvet eller vad man nu kan anmärka på. Jag gillade dem när jag provade dem men köpte jag - nej utan det blev en 422 efter 1359:an. Men så hänger jag ju här oxå vilket tyder på lite nörderi. Tror Panerai gör rätt o vinner på att dels göra en lite mindre serie och att särskilja den så vi som bryr oss mer om just historian osv får ha kvar våra modellserier orörda. De utökar utan att förstöra märket tycker jag. Vill man ha mer än 30m water resist finns ju alla de klockorna kvar att köpa.
Ser man det utifrån ett företagsekonomiskt perspektiv så gör de rätt. Jag jobbar inte där så jag kan unna mig att se det ur fler perspektiv.

Frågar åt en kompis, om man har en begränsad budget men vill kliva in i pannafamiljen, vad rekommenderar ni för referenser? Beggad 111?

Tillbaka
Topp