• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Bäst med hösten är att man får börja använda läder igen..
D98CA659-D1B1-412A-A7A0-562DEFCDBD70.jpeg

Mja, snarare rundade boettkanter i botten, de kanske trodde det skulle vara mer komfortabelt :)
På en hyggligt platt handled (och säkert på andra handleder också) så sitter en 392/312/359 etc. högre upp, endast mittendelen/glaset på bakboetten sitter på handleden vilket gör att känslan kan bli *lite* av att ha en boll i ett snöre på handleden (det finns värre exempel). Detta är för att verket + rotor + glasbaksida ska få plats i en inte alltför tjock boett. Vad man gjort i 1xxx-varianten av ovan nämnda modeller är att man har ett tunnare urverk, vilket gör att man kan (och har) plattat till bakboetten avsevärt. Den har fortfarande rundade boettkanter, men inte i närheten av samma vinkel som den tidigare modellen.
image-asset.jpeg

Den här bilden gör inte känslan rättvisa, men det var den bästa jag kunde hitta. Min 359 satt på glaset på min handled, min 1359 sitter på "hela" bakboetten, vilket ger en enormt mycket mer nära-handleden-känsla. De flesta normala bettarini (utan automatverk eller annat krås) sitter ännu tajtare mot handleden, förvisso.

ping @Scipio :)

Senast ändrad:
På en hyggligt platt handled (och säkert på andra handleder också) så sitter en 392/312/359 etc. högre upp, endast mittendelen/glaset på bakboetten sitter på handleden vilket gör att känslan kan bli *lite* av att ha en boll i ett snöre på handleden (det finns värre exempel). Detta är för att verket + rotor + glasbaksida ska få plats i en inte alltför tjock boett. Vad man gjort i 1xxx-varianten av ovan nämnda modeller är att man har ett tunnare urverk, vilket gör att man kan (och har) plattat till bakboetten avsevärt. Den har fortfarande rundade boettkanter, men inte i närheten av samma vinkel som den tidigare modellen.
image-asset.jpeg

Den här bilden gör inte känslan rättvisa, men det var den bästa jag kunde hitta. Min 359 satt på glaset på min handled, min 1359 sitter på "hela" bakboetten, vilket ger en enormt mycket mer nära-handleden-känsla. De flesta normala bettarini (utan automatverk eller annat krås) sitter ännu tajtare mot handleden, förvisso.

ping @Scipio :)
Mkt utförligt och bra beskrivet. Har haft både 392 och 312 och jag upplevde 44mm som ”rundare” och topptung, 42mm mer bekväm. Men 682 nog den som sitter skönast av de Pam jag provat :)

Mkt utförligt och bra beskrivet. Har haft både 392 och 312 och jag upplevde 44mm som ”rundare” och topptung, 42mm mer bekväm. Men 682 nog den som sitter skönast av de Pam jag provat :)
Jag tänker mig att du tyckte att 44mm kändes "värre" eftersom vikten både är högre och är bredare fördelad typ ut över handledskanterna (jag gissar att du inte är världens biffigaste, utan är mer som jag). En kortare (på längden alltså) klocka kommer ju nästan oavsett hur den är utformad kännas bättre då armbandet tar mer av tyngden fördelat.

Jag tänker mig att du tyckte att 44mm kändes "värre" eftersom vikten både är högre och är bredare fördelad typ ut över handledskanterna (jag gissar att du inte är världens biffigaste, utan är mer som jag). En kortare (på längden alltså) klocka kommer ju nästan oavsett hur den är utformad kännas bättre då armbandet tar mer av tyngden fördelat.
Njä, biffig är nog inte det ord jag skulle använda, men 1.90 lång och handled på 19,5 cm. Men jag har ändå aldrig trivts med Luminor 44mm utan tycker 42mm är optimalt. En 45mm Radiomir funkar dock bra :)

Tumme upp till Bosphorus, köpte ju ett scripto av dem i våras som jag är skitnöjd med så beställde även ett khaki canvas i juni som jag tänkte ha lagom till semestern-ish. Tiden gick och jag mailade för att fråga hur statusen såg ut, inget svar på någon vecka efter ett par tre mail, skrev då på Instagram och fick svar ganska fort att de ber om ursäkt och ska skicka det dagen därpå. Gick några veckor till så jag fick göra samma procedur igen och då svarade dom i måndags att de ber om ursäkt återigen och ska skicka det på onsdag. Frågade då om det finns möjlighet att få tillbaka pengarna istället (orkade inte krångla mer). De valde att både ge tillbaka pengarna och skicka bandet :)

Suget efter Panna börjar bli påtagligt.
1392 står högst på önskelistan. Tyvärr verkar de sällan komma ut till salu, och ny i Sverige listar 74k vilket jag tycker verkar väl svettigt. På C24 kan man hitta nya oanvända för runt 60-62k inkl frakt hos välrenommerade säljare i tex Tyskland och Polen. Det lockar mer än att pröjsa 74k...
Med tex Rolex vet jag ju hur det funkar med världsgaranti så länge man har stämplat cert - är det samma sak med Panerai att så länge man har ett stämplat cert från "rätt" handlare så är det inga problems?

Tillbaka
Topp