Blir en premiärpost i tråden idag.
Är mitt i processen att sälja av det mesta ur min klocksamling. Hus och bebisar har tagit över mitt liv och prioriteringarna har skiftat. Med det sagt har tanken aldrig varit att jag ska bli klocklös. Tanken är att hamna på en duo eller trio (+några byråklockor med sentimentalt värde).
Sedan jag blev indragen i denna fantastiska värld har det hela tiden funnits två märken jag aldrig kunnat tänka mig äga. Panerai och Hublot. Inte för att jag har något emot dom generellt, men jag har inte riktigt tilltalats av deras designspråk.
Efter att ha plöjt genom otaliga Rolex, Omega, AP, Grand Seiko, Tudor mfl. fick jag upp ögonen för en 574a på forumet. Helt plötsligt klickade jag med Panerai, i alla fall denna slimmade och avskalade modell. Jag slog till och var frälst sekunden den satt på handleden, den kändes ju inte det minsta stor och klumpig!
Spola fram en månad så var jag i Genéve tillsammans med min fru för en klockweekend jag fått i födelsedagspresent. Vi gick förbi Panerai då jag hade spanat på ett par band till min 574. Vad som hände där inne vet jag inte (mer än att jag har en vagt minne av att min fru säger något i stil med "köp, äntligen en klocka som inte ser ut som alla andra du äger"), fullständig blackout. Allt jag vet är att jag lämnade butiken med en 1223 och en handfull nya straps. Lycklig och nykär.
För ett par veckor sedan påbörjade jag bantningen av samlingen och har sålt ett gäng. Blev kontaktad av
@zippan som ville köpa min 574, och då jag var mitt uppe i processen att skala ner tyckte jag det var en bra idé. Extra kul när någon som verkligen vill ha klockan får den (hade inte lagt upp en annons).
Kände ett tydligt tomrum efter jag blivit av med min 574. Såg tidigare i veckan att det dök upp en 111 på forumet och utan att hinna fundera hade jag swishat. Morgonen efter satt den på handleden. Det här känns bra.. Panerai är ju bara rätt. Fan.. Skulle inte lagt ut min 1223.
Jag fortsatte med mina försäljningar och var ganska nöjd med tanken på vilka pjäser jag skulle behålla. Jag hade en deal på min 1223 sedan någon vecka tillbaka men lite logistiskt strul gjorde att det drog ut på tiden. Igår backade köparen (sköttes korrekt och snyggt så inget konstigt med det). och jag pustade ut.
Nu känns det självklart. Panerai är rätt för mig. Trots hjärnspöken alla nykomligar verkar ha angående handledsstorlek (Till alla tveksamma, kan mina handleder bära en Panerai kan era!!
). Allt ryker från samligen, allt utom mina Panerai. Med det sagt är det kanske inte modellerna jag äger idag som kommer följa med resten av livet. Men jag kan definitivt säga att jag blivit en Paneristi.
Bjuder på första bilden på min 1223 efter försäljningen som inte blev av. Blev stressigt imorse så hann inte justera tid och datum, men det får duga!
Tack för en fantastisk tråd! Bästa stämningen på KS. Utan er hade jag aldrig hamnat här.