Jag skulle önska att det låg lite mer fakta bakom den senaste diskussionen. Jag kan ha fel, men vad jag vet så har inte Panerai något skydd på något som Maranez har kopierat. För visst, det är klart att de har kopierat, precis på samma sätt som Omega har kopierat Rolex på flera modeller, som typ alla andra märken också gör, både kända och okända. Det är ju så klockbranschen fungerar. Vad jag vet så har Panerai skydd för sina varumärkesnamn (Marina Militare exempelvis) och sitt kronskydd på Luminor. Sedan har de såklart skydd också om någon faktiskt förfalskar en Panerai, dvs. gör en exakt kopia. Är det någon som vet något mer skydd eller hur det fungerar på riktigt? Jag gissar här.
Om vi sedan ska jämföra Steinhart vs. Rolex med Maranez vs. Panerai, så är det i mina ögon väldigt tydligt att Steinhart Ocean One (speciellt vissa modeller) kopierar Rolex Submariner i detalj, förutom namnet. Jag tycker det är klart osnyggt, men det är tyvärr lagligt okej. Vilken Panerai-modell är det som Maranez kopierar? Om det inte är en tydlig modell, så är det väl i ordets rätta bemärkelse inte en kopiering, utan snarare en mix n match, vilket definitivt exempelvis Audemars Piaget och Patek Philippe gör med varandra hela tiden. Eller?
End of rant. Här kommer en bild på en Heuer Camaro.
Om vi sedan ska jämföra Steinhart vs. Rolex med Maranez vs. Panerai, så är det i mina ögon väldigt tydligt att Steinhart Ocean One (speciellt vissa modeller) kopierar Rolex Submariner i detalj, förutom namnet. Jag tycker det är klart osnyggt, men det är tyvärr lagligt okej. Vilken Panerai-modell är det som Maranez kopierar? Om det inte är en tydlig modell, så är det väl i ordets rätta bemärkelse inte en kopiering, utan snarare en mix n match, vilket definitivt exempelvis Audemars Piaget och Patek Philippe gör med varandra hela tiden. Eller?
End of rant. Här kommer en bild på en Heuer Camaro.