• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

apelsin.med.urverk

Panerai
2-Faktor
Har ingen panna just nu och börjar bli smått abstinent. Aldrig testat submersible, och undrar egentligen om något skiljer på 683 och 1683 mer än att urverket kallas annorlunda? Inte så att de tagit bort hacking och sånt?
 

Glantzen

FOP - Father Of Pearl
Paneristi
Friends Of KS
2-Faktor
Efter att ha hittat ett märke i glaset på 112an så börjar man ju fundera lite…
Jag är löjligt förtjust i kupade plexin, finns det möjligtvis någon modell som har detta vara glad man skulle kunna byta till? 🤔

En snabb googling ger inte nått men referenserna är ju otaliga och kunskapen här inne mångt mycket större än vad jag någonting kan googla mig till! 😊
 

metamorfos

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
Efter att ha hittat ett märke i glaset på 112an så börjar man ju fundera lite…
Jag är löjligt förtjust i kupade plexin, finns det möjligtvis någon modell som har detta vara glad man skulle kunna byta till? 🤔

En snabb googling ger inte nått men referenserna är ju otaliga och kunskapen här inne mångt mycket större än vad jag någonting kan googla mig till! 😊

Inget du kommer hitta, iallafall till den klockang och frankenbygger du det får du ingen service på klockan efteråt.

Det är en tuff värld vi lever i
 

Glantzen

FOP - Father Of Pearl
Paneristi
Friends Of KS
2-Faktor
Inget du kommer hitta, iallafall till den klockang och frankenbygger du det får du ingen service på klockan efteråt.

Det är en tuff värld vi lever i
Är de så kinkiga alltså?
Vi leker med tanken att det hade funnits ett passande från en annan referens så hade de alltså vägrat montera/serva klockan?

Trist!

Jag kan visserligen leva med att inte kunna/få skicka en 20år gammal klocka till dem för service, den går att lösa på annat håll ☺️

Men tål att tänka på ändå 🤔
 

kmg

Patek
2-Faktor
Är de så kinkiga alltså?
Vi leker med tanken att det hade funnits ett passande från en annan referens så hade de alltså vägrat montera/serva klockan?

Trist!

Jag kan visserligen leva med att inte kunna/få skicka en 20år gammal klocka till dem för service, den går att lösa på annat håll ☺️

Men tål att tänka på ändå 🤔
Inget märke skulle gå med på det (om märkesservice). Inte unikt för Panerai.
 

mårt

Patek
Paneristi
Pledge Member
2-Faktor
Efter att ha hittat ett märke i glaset på 112an så börjar man ju fundera lite…
Jag är löjligt förtjust i kupade plexin, finns det möjligtvis någon modell som har detta vara glad man skulle kunna byta till? 🤔

En snabb googling ger inte nått men referenserna är ju otaliga och kunskapen här inne mångt mycket större än vad jag någonting kan googla mig till! 😊
Det hade varit coolt, men som sagt, det finns inget glas som passar bettarini-caset som är original.
 

Zborje

Breitling
Halloj, en fråga om bezeln på panerai, hur/vad gör ni åt märken och hairlines på denna? Lämnar till polering?

Andra idéer? Pris? Tack på förhand 🤩
 

Bingoraalf

Audemars
2-Faktor
I settet 786 så ska ju 649 efterlikna 5218-207/a blue minus slytech-text. Men vilken klocka tar 650 (se bild nedan inspiration ifrån?) Är det 5218-203/a? Fast i destro? Eller fanns det en pvd destro i pre-v eran?
IMG_4106.jpeg
IMG_4107.jpeg
 

azcii

Patek
2-Faktor

TheSpeedyShutter

Panerai
2-Faktor
Är det något som kan svara på varför min D-serie PAM55 är typ 15 gram lättare än en t ex O-serie 176? Inte fan väger en glasbaksida så mycket? Minns att jag inte var särskilt imponerad av vikten på 176 (typ 100 gram utan band) men att den låga vikten var det första jag la märke till på 55an (typ 85 gram).

Väger OP I-verket och OP X-verket så olika mycket? Är väl till 99% samma verk i grunden?
 

mårt

Patek
Paneristi
Pledge Member
2-Faktor
Var inte det där en Rinaldi-fake? Kan ha fel, var väldigt länge sen jag var inne i det där
Det finns definitivt flera Rinaldi-fakes baserade på ritningar som inte blev av. Och den där finns i Josés första artikel ... långt ned. Precis den bilden. :)


Sök på texten "To understand why the 5218-218 (/A) Black Seal never went into production, it is necessary to go back in time to the very inception of modern Panerai watches." :)
 
Topp