• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Ni som kört pannor med glasbaksida, hur mycket jobbigare är känslan/klibbet jämfört med stål? Jag är på jakt efter en ny panna, gillar bettarini och base. Finns någon som kanske är halvintressant på K&S men med glasbaksida vilket är det som f.n gör mig mest osäker.

Känns sådär att köpa för att testa om jag verkligen hatar det. Så frågan är hur gemene panerista tycker det känns. Kanske mer värt att vänta på att någon med stålbaksida dyker upp 🤔
Förstår dig… Gillar inte alls glasbaksida.
Klibbigt och hur ofta tittar man på urverket? 🤢

Vill du låna gammal 112 för att testa ett tag? Kanske kör OWGM fortfarande? Annars hade jag kunnat ta tillbaka den på GTGn tex så hinner du testa ordentligt ☺️

Kommer åka ur OWGM själv i veckan som kommer nämligen 😝
Alltså det här är sån jävla kärlek 😍 jag drar ett pm kan vi snacka lite där.
Förstår dig… Gillar inte alls glasbaksida.
Klibbigt och hur ofta tittar man på urverket? 🤢
Lite så jag känner också. Sen är frågan om man t.ex skulle kunna plasta in baksidan eller nåt🤔

Ni som kört pannor med glasbaksida, hur mycket jobbigare är känslan/klibbet jämfört med stål? Jag är på jakt efter en ny panna, gillar bettarini och base. Finns någon som kanske är halvintressant på K&S men med glasbaksida vilket är det som f.n gör mig mest osäker.

Känns sådär att köpa för att testa om jag verkligen hatar det. Så frågan är hur gemene panerista tycker det känns. Kanske mer värt att vänta på att någon med stålbaksida dyker upp 🤔

Visserligen inte en Panerai, men jag har glasbaksida på en annan klocka som används flitigt. Märker ingen större skillnad på klibbigheten jämfört med de jag har utan.
Dock tycker jag glasbaksida är onödigt då jag sällan eller aldrig kollar på urverket. Var kul första veckan typ.
Personligen ser jag inte glasbaksida som en dealbreaker.

Jag märker ingen skillnad om glas eller ej. Kan tvärt om andra till och med uppskatta det 👍

Märker ingen skillnad mellan glas och stålbaksida. Möjligen bara att den senare är lite kallare när man först sätter på sig klockan. Så, glas eller inte spelar mig inte så stor roll.

Håller med de föregående talarna. Inte tänkt på någon som helst skillnad mellan glas eller icke på baksidan..

Skavd tavla på en Panerai Pre-a 001 - big deal eller inget att bry sig om? kl 17-18
6ff7772b-edfd-4e98-bdd4-740ea6d292d8.jpg

Skavd tavla på en Panerai Pre-a 001 - big deal eller inget att bry sig om? kl 17-18
6ff7772b-edfd-4e98-bdd4-740ea6d292d8.jpg
Till övriga; det har körts en liten whatsapp-tråd kring detta; så ingen tror att det inte svaras. :)
Kontentan av svaren som några av oss givit var ungefär att det kan vara svårt att hitta Pre-A-tavlor som är helt utan någon skavank och att de då ligger högre i pris än berört ex. Vi ansåg också skadan vara både diskret i sig och på en diskret plats så vi ansåg det vara överkomligt (och som sagt avvägt i priset). Som med mycket är det förstås en subjektiv avvägning kring hur man ser på små skavanker men som sagt; detta var kontentan..

Måste säga att min 112 bara växer. Gillar den skarpt. Skall jag någon gång komplettera eller byta så vill jag ha en liknande (utan sekundvisare och utan datum) men till en 1950 för att enklare byta band. 44 eller 47mm.

du menar att det inte finns? Finns det en Radiomir kanske 44 eller 45?
Närmaste du kommer är nog 995.

Det finns ett större gäng klassiska Radiomirs (med wirelugs) som är base (utan sekundvisare och datum), det är inget problem. Men att få med horn till och gärna kronskydd, nope. Nix.

Hej tro det eller ej men men jag kom in i denna grupp av misstag då jag missuppfattat Paneristi
Missuppfatta mig inte jag tycker de är jättefina klockor men jag råkade uppgradera mig av misstag jag ville bara bidra med något till Klocksnack men det känns lite konstigt att vara med som en Paneristi då jag varken har någon eller har planer på att skaffa någon så jag vill med all respekt respekt för er nedgradera mig. Hur gör man?
PS absolut snygga klockor.

Hej tro det eller ej men men jag kom in i denna grupp av misstag då jag missuppfattat Paneristi
Missuppfatta mig inte jag tycker de är jättefina klockor men jag råkade uppgradera mig av misstag jag ville bara bidra med något till Klocksnack men det känns lite konstigt att vara med som en Paneristi då jag varken har någon eller har planer på att skaffa någon så jag vill med all respekt respekt för er nedgradera mig. Hur gör man?
@hook @Leben

Fixat :)

Godkväll,

Någon som kan svara på hur många 601 som finns i Sverige? Vet den på Nymans i Västerås men i övrigt nada.
Jag kontrar med frågan varför det är intressant att veta? :)

Min spontana gissning är att det nog inte finns speciellt många. Det är 100 tillverkade någonsin. Det är inte en billig modell direkt. Det kan väl finnas någon samlare som har en, men jag är ganska säker på att vi inte har sett någon i den här tråden, men jag kan säkert ha fel. :)

Tillbaka
Topp