• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Delar inte riktigt din mening med "ett tag nu" eller det kanske jag gör ändå!? Vet ej, som sagt det var över 25år sedan jag hade min första Panerai (44mm) lämnade dem för många många år sedan. Vet ej hur många mm den här ovan mäter, men då för typ 25år sedan då var den största 47mm, fast inte med så här många "kronor" över hela boeten och över allt 😁. Det konstiga med den är, Kan den vara bekväm att gå runt med dagligen? Köper man den bara för visa tillfällen?
Tänker man sig att ta USD 6000 för den så måste väl något vara way off? Titan och vanligt standardverk med kronograffunktion (P9100/R) förstår inte jag hur de har mage att prissätta den så högt. Jag tycker den var mycket snygg och mycket manlig men 47 mm är för stort för min del. Hade den gjorts i 40 mm eller 42 mm och kostat 90000 kr hade den säkert blivit en storsäljare. Nu blir den ett samlarobjekt.

Delar inte riktigt din mening med "ett tag nu" eller det kanske jag gör ändå!? Vet ej, som sagt det var över 25år sedan jag hade min första Panerai (44mm) lämnade dem för många många år sedan. Vet ej hur många mm den här ovan mäter, men då för typ 25år sedan då var den största 47mm, fast inte med så här många "kronor" över hela boeten och över allt 😁. Det konstiga med den är, Kan den vara bekväm att gå runt med dagligen? Köper man den bara för visa tillfällen?
Jag förstår. Det här är långt ifrån den första med den layouten, det är nog snart 10 år sedan stilen dök upp. Det är en 47mm. Jag tror att den kan vara bekväm att gå runt med dagligen. För 25 år sedan var de stora också väldigt tjocka, tjockleken är klart mindre nu, och denna är väl dessutom titan så den är lättare. Folk köper den för sina egna skäl, men många har dem hela tiden.

Tänker man sig att ta USD 6000 för den så måste väl något vara way off? Titan och vanligt standardverk med kronograffunktion (P9100/R) förstår inte jag hur de har mage att prissätta den så högt. Jag tycker den var mycket snygg och mycket manlig men 47 mm är för stort för min del. Hade den gjorts i 40 mm eller 42 mm och kostat 90000 kr hade den säkert blivit en storsäljare. Nu blir den ett samlarobjekt.
Nej, alltså, priset är inkl. EXPERIENCE. Dvs. några dagar tillsammans med Marina Militare eller så. Det är fortfarande dyrt, men det är det som är grejen. Alla flygresor, boenden, etc. ingår.

Har svårt att se någon gå runt med en sån här pjäs! Den är mycket snygg som du säger "att TITTA på" tycker samma om svarta klockor med snygga band men att äga en helsvart klocka ligger inte heller i min säng (personligen) men som sagt mycket fina på bild!

Ja den här blir kanske mer poppis om den får ligga i ett valv i ca 40år och tas fram när mänskligheten är klonad ca 4gånger efter våran död 🐱👤🤷‍♂️

Jag förstår. Det här är långt ifrån den första med den layouten, det är nog snart 10 år sedan stilen dök upp. Det är en 47mm. Jag tror att den kan vara bekväm att gå runt med dagligen. För 25 år sedan var de stora också väldigt tjocka, tjockleken är klart mindre nu, och denna är väl dessutom titan så den är lättare. Folk köper den för sina egna skäl, men många har dem hela tiden.

Ja vi alla är olika tacka herren för det 🙏🏼, men snygg är den inget snack om saken!!!

Delar inte riktigt din mening med "ett tag nu" eller det kanske jag gör ändå!?
Jag förstår nu vad du menade. Vad jag menade var att Panerai sedan ett antal år tillbaka har skapat en hel del lustiga modeller, som man tänker sig att ingen annan jäkel skulle vilja ha, men de säljer ändå som smör i exempelvis andra kulturer.

Det finns massor med helsvarta klockor som på avstånd ser ut som en Casio som är oerhört populära. Jag ska inte säga något, för jag har ett par svarta själv. :)

Här är förresten alla submersible i (omvänd) release-ordning, där man kan se att knappar och subdials typ chrono på en submersible faktiskt fanns redan 2007, men kom större runt 2015, så min gissning om 10 år stämde bra. https://watchbase.com/panerai/submersible?sort=release

Känns som dom "ballat" ur lite nu Panerai? Personligen! När skall man bära den här klockan ovan?
Just 1699 får man nog se som ett minne av själva upplevelsen som man betalar för med Marina Militare.
Det är något med den som tilltalar mig visuellt, men jag skulle inte kunna bära den utan att känna mig som en wannabe.

Om Panerai släpper en vanlig 44mm submersible i titan med likadan tavla, vridring och canvas som 1699, så tror jag hade haft svårt att motstå.

Nej, alltså, priset är inkl. EXPERIENCE. Dvs. några dagar tillsammans med Marina Militare eller så. Det är fortfarande dyrt, men det är det som är grejen. Alla flygresor, boenden, etc. ingår.
Aha, då förstår jag. Mycket pengar ändå men jag har förstått att kommersialiserade upplevelser is da shit.

Vilken Radiomir är roligast komplement till 1087? 1383 känns riktigt nice men 753 är ju klassisk.

IMG_7766.jpeg

IMG_6850.jpeg

IMG_2749.jpeg

Vilken Radiomir är roligast komplement till 1087? 1383 känns riktigt nice men 753 är ju klassisk.

IMG_7766.jpeg

IMG_6850.jpeg

IMG_2749.jpeg
Jag gillar 1382 bäst (misstänker att det är den i mitten). 753 har jag alltid tyckt känns lite off på något sätt. Tror det har med logo att göra

Edit: tycker 992/1347/1348 är grymma med lite stökiga tavlor.

• Like
Reactions: pnt
Nu när det nya verket kom p980(?) - kommer det ersätta p.900 och klockorna får nya refnr? Känns ju klassiskt Panerai att gör det. Passar inte det nya verket i de befintliga boetterna?

Äventyret med den trasiga kronan fortsätter. Efter att först haft min PAM001 hos en lokal urmakare som konstaterade att kronan var trasig och de inte kunde fixa originaldelar, så kände jag visst tvivel... så jag tog tåget till Gronemann Ure i Köpenhamn som var otroligt hjälpsamma och snabba. De tog in klockan och kom fram till samma slutsats.

Jag fick veta att förmodligen det enda sättet att få den fixad om jag inte kan hitta en krona själv är att skicka in till Panerai... Gronemann berättade dock att nuförtiden (till skillnad från hur det var för 10 år sen) så har Panerai börjat hajja det här med samlare och gamla klockor. Sålänge jag skriver att de inte ska byta tavla och visare så är det lugnt. Nu är service-kittet beställt och jag håller tummarna på att jag inte ska få tillbaka en nypolerad 001:a med flong ny tavla och visare!

Äventyret med den trasiga kronan fortsätter. Efter att först haft min PAM001 hos en lokal urmakare som konstaterade att kronan var trasig och de inte kunde fixa originaldelar, så kände jag visst tvivel... så jag tog tåget till Gronemann Ure i Köpenhamn som var otroligt hjälpsamma och snabba. De tog in klockan och kom fram till samma slutsats.

Jag fick veta att förmodligen det enda sättet att få den fixad om jag inte kan hitta en krona själv är att skicka in till Panerai... Gronemann berättade dock att nuförtiden (till skillnad från hur det var för 10 år sen) så har Panerai börjat hajja det här med samlare och gamla klockor. Sålänge jag skriver att de inte ska byta tavla och visare så är det lugnt. Nu är service-kittet beställt och jag håller tummarna på att jag inte ska få tillbaka en nypolerad 001:a med flong ny tavla och visare!
De har börjat haja ... det dyker fortfarande upp lite historier ibland om när de inte hajat. Men jag hoppas det går toppen för dig!

Håller tummarna för gott slut på historien!

Jag tror du kan vara ganska lugn. Innan arbetet börjar så kommer du få en specifikation av vad som kommer göras och där dina önskemål står med.
Så du har tid och möjlighet att komma med synpunkter osv innan du godkänner :)

Tillbaka
Topp