• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

So far so good 😛

"In the meantime, I will contact our service center to inform them of your preference to retain the original dial and hands of your timepiece. I will confirm whether the service can be completed while honoring this request and will notify you of their response as soon as possible.

We appreciate the opportunity to provide expert care for your Panerai timepiece and look forward to receiving" - Panerai concierge

So far so good 😛

"In the meantime, I will contact our service center to inform them of your preference to retain the original dial and hands of your timepiece. I will confirm whether the service can be completed while honoring this request and will notify you of their response as soon as possible.

We appreciate the opportunity to provide expert care for your Panerai timepiece and look forward to receiving" - Panerai concierge
Det låter hoppfullt.

IMG_8787.jpeg
IMG_8788.jpeg

Största lådan jag haft. 5kg vägde paketet. 😆

Hur jobbigt är det att byta band på dessa? Stor risk att repa skrivarna? Sitter de med locktite?

Hur jobbigt är det att byta band på dessa? Stor risk att repa skrivarna? Sitter de med locktite?
De sitter inte med locktite om inte snubben före har varit galen. Det kräver lite teknik, men det är inte så svårt. Det är hyggligt stor risk att repa runt om. Jag brukar vända på min 720, skruva upp skruvarna en bit men inte hela vägen, dra ut vajjerhornen :), byta band, stoppa i dem igen och dra åt skruvarna. I början satte jag en tejpbit runt skruvarna, men nu skiter jag i det. Innan jag säljer klockan så blir det nog en service ändå. :D

De sitter inte med locktite om inte snubben före har varit galen. Det kräver lite teknik, men det är inte så svårt. Det är hyggligt stor risk att repa runt om. Jag brukar vända på min 720, skruva upp skruvarna en bit men inte hela vägen, dra ut vajjerhornen :), byta band, stoppa i dem igen och dra åt skruvarna. I början satte jag en tejpbit runt skruvarna, men nu skiter jag i det. Innan jag säljer klockan så blir det nog en service ändå. :D
Låter görbart. Lite sugen på att testa det andra bandet som medföljde.

Toppen, tack! Bytte aldrig band på den PAM292 jag hade på grund av rädslan för locktite. Mejslar har jag gott om.
Jag kan ha fel men jag tror inte att Panerai själva någonsin haft loctite med i spelet. En stor poäng, som de är väl medvetna om, är ju enkelheten att byta band utan att lämna in hos urmakare. Är det vanligt med loctite hos andra tillverkare?

IMG_8825.jpeg
IMG_8827.jpeg

Sååå mycket ”mer”jag”. Rätt korta band dock, kanske borde beställa ett likadant fast storleken större. Kostar väl huggorm gissar jag.
Storleken större är 2 storlekar upp, om jag inte minns fel, så den har väldans lång flärp då...

Du borde anlita någon bra bandmakare istället, som kan göra ett i din storlek. Oleg, Mays och Kyros är några som gör snarlika band.

Storleken större är 2 storlekar upp, om jag inte minns fel, så den har väldans lång flärp då...

Du borde anlita någon bra bandmakare istället, som kan göra ett i din storlek. Oleg, Mays och Kyros är några som gör snarlika band.
IMG_8829.jpeg

Original är rätt kort.
Låter jobbigt. Var en kille här som gjorde grymma Paneraiband åt mig för några år sedan men minns inte vad han heter, orkar nog inte leta. 😆

Ska fundera på det där med band. Originalbandet är riktigt schysst. Kan slita lite på det. jag brukar alltid byta både band och spänne från original för att spara på originaluppsättningen men när man får dubbelt i lådan så kan man ju slita lite på en uppsättning utan att få ångest.

Betvivlar inte att @oddface gör bra band. Sökte gamla PM och det var @Maer som gjorde läderband till min 372. Blev ruggigt bra.

Tillbaka
Topp