• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Med Panerai-broder på Tennstopet
IMG_0458.jpeg
Stor respekt för Luminor men Radomir är galet fin!!! Fantastisk boet som är smidig och och byglarna tillför det lilla extra som får klockan att sticka ut. Historia kring Radomir är intresant och absolut något att ta del av. Vackra urverk och skön känsla när man vrider upp klockan. I like!!!
 
Funderar på att köra lite gummi på denna rackaren på semestern men tycker medföljande är för kort. Försökt hitta måtten på Panerais XL men utan framgång. Någon som kan bistå med det?

Kanske till och med någon som har ett 26 mm XL (helst svart) som man vill skiljas från?
IMG_8065.jpeg
 
Nu har jag fått lite erfarenhet av hur det är att få en gammal Panerai fixad, så jag tänkte skriva ihop några ord och dela med mig – i hopp om att det kan hjälpa någon :)

Den 10:e mars i år greppade jag min PAM001 Pre-A från lådan på morgonen och skulle vrida upp den som vanligt. Snapp! sa kronan, och den verkade helt frånkopplad från urverket – inga lägen, den flöt helt fritt. Jag vände mig till forumet för att få hjälp och råd. Den rådande teorin verkade vara att en skruv som håller den på plats (finns säkert en bättre förklaring på detta) kanske hade lossnat. Eftersom jag har en urmakarstudent i grannbyn skickade jag klockan till honom och undrade om han kunde ta en titt. Efter en koll sa han att kronan var helt av... och jag tyckte det lät mycket märkligt. Han lämnade tillbaka den till mig eftersom han inte kunde beställa reservdelar.

Eftersom jag var skeptisk efterfrågade jag råd på forumet igen och fick förslaget att ta den till den lite större grannbyn – Köpenhamn – till Gronemann Ure, som är bekräftat kunniga, särskilt på gamla Panerai. Sagt och gjort, jag satte mig på tåget och spelade Nintendo Switch fram och tillbaka. Tyvärr kunde de inte göra annat än att bekräfta vad lokal-urmakaren sagt: kronan var helt av... och de kunde inte heller få tag på reservdelar.

Den enda optionen som återstod var att skicka den till Panerai. Nervös över att de skulle byta ut både tritiumtavla och visare hade jag egentligen inget annat val. Så jag använde mig av deras remote service-program. Jag fick en liten box hemskickad med förpackningsmaterial och instruktioner via DHL Express. Allt var tydligt och smidigt. Jag kunde sedan boka en upphämtning, och DHL kom förbi bara några dagar senare.

Därefter följde en mailkorrespondens mellan mig och Panerai. Jag var väldigt tydlig med att de inte fick byta ut visare eller tavla, eller påbörja något arbete utan mitt uttryckliga godkännande. Här hanterade de det riktigt snyggt – tydlig kommunikation, de bekräftade mina önskemål och gav mig ett kostnadsförslag (330 euro, det behövde fixas lite annat också). Sedan tog det nog inte mer än en vecka innan klockan var på väg hem till mig igen. Den ser exakt ut som när den lämnade mig. Jag måste säga att jag är väldigt nöjd med bemötandet och kommunikationen. Att som lantis ha tillgång till en sådan fjärrservice är extremt värdefullt, och jag känner mig mer trygg i att äga en Panerai framöver.
IMG_6537.jpeg


Som bonus fick man ett litet gulligt travel-case man kan stoppa en annan Panerai i
IMG_6538.jpeg
 
Senast ändrad:
Nu har jag fått lite erfarenhet av hur det är att få en gammal Panerai fixad, så jag tänkte skriva ihop några ord och dela med mig – i hopp om att det kan hjälpa någon :)

Den 10:e mars i år greppade jag min PAM001 Pre-A från lådan på morgonen och skulle vrida upp den som vanligt. Snapp! sa kronan, och den verkade helt frånkopplad från urverket – inga lägen, den flöt helt fritt. Jag vände mig till forumet för att få hjälp och råd. Den rådande teorin verkade vara att en skruv som håller den på plats (finns säkert en bättre förklaring på detta) kanske hade lossnat. Eftersom jag har en urmakarstudent i grannbyn skickade jag klockan till honom och undrade om han kunde ta en titt. Efter en koll sa han att kronan var helt av... och jag tyckte det lät mycket märkligt. Han lämnade tillbaka den till mig eftersom han inte kunde beställa reservdelar.

Eftersom jag var skeptisk efterfrågade jag råd på forumet igen och fick förslaget att ta den till den lite större grannbyn – Köpenhamn – till Gronemann Ure, som är bekräftat kunniga, särskilt på gamla Panerai. Sagt och gjort, jag satte mig på tåget och spelade Nintendo Switch fram och tillbaka. Tyvärr kunde de inte göra annat än att bekräfta vad lokal-urmakaren sagt: kronan var helt av... och de kunde inte heller få tag på reservdelar.

Den enda optionen som återstod var att skicka den till Panerai. Nervös över att de skulle byta ut både tritiumtavla och visare hade jag egentligen inget annat val. Så jag använde mig av deras remote service-program. Jag fick en liten box hemskickad med förpackningsmaterial och instruktioner via DHL Express. Allt var tydligt och smidigt. Jag kunde sedan boka en upphämtning, och DHL kom förbi bara några dagar senare.

Därefter följde en mailkorrespondens mellan mig och Panerai. Jag var väldigt tydlig med att de inte fick byta ut visare eller tavla, eller påbörja något arbete utan mitt uttryckliga godkännande. Här hanterade de det riktigt snyggt – tydlig kommunikation, de bekräftade mina önskemål och gav mig ett kostnadsförslag (330 euro, det behövde fixas lite annat också). Sedan tog det nog inte mer än en vecka innan klockan var på väg hem till mig igen. Den ser exakt ut som när den lämnade mig. Jag måste säga att jag är väldigt nöjd med bemötandet och kommunikationen. Att som lantis ha tillgång till en sådan fjärrservice är extremt värdefullt, och jag känner mig mer trygg i att äga en Panerai framöver.
IMG_6537.jpeg


Som bonus fick man ett litet gulligt travel-case man kan stoppa en annan Panerai i
IMG_6538.jpeg
Jag har hört flera sådana här bra berättelser på sistone och bara någon dålig, i jämförelse med för ~10 år sedan då man bytte tavla och visare på alla gamla pannor oavsett vad folk bad om. Kul att det gick bra för dig med!
 
Nu har jag fått lite erfarenhet av hur det är att få en gammal Panerai fixad, så jag tänkte skriva ihop några ord och dela med mig – i hopp om att det kan hjälpa någon :)

Den 10:e mars i år greppade jag min PAM001 Pre-A från lådan på morgonen och skulle vrida upp den som vanligt. Snapp! sa kronan, och den verkade helt frånkopplad från urverket – inga lägen, den flöt helt fritt. Jag vände mig till forumet för att få hjälp och råd. Den rådande teorin verkade vara att en skruv som håller den på plats (finns säkert en bättre förklaring på detta) kanske hade lossnat. Eftersom jag har en urmakarstudent i grannbyn skickade jag klockan till honom och undrade om han kunde ta en titt. Efter en koll sa han att kronan var helt av... och jag tyckte det lät mycket märkligt. Han lämnade tillbaka den till mig eftersom han inte kunde beställa reservdelar.

Eftersom jag var skeptisk efterfrågade jag råd på forumet igen och fick förslaget att ta den till den lite större grannbyn – Köpenhamn – till Gronemann Ure, som är bekräftat kunniga, särskilt på gamla Panerai. Sagt och gjort, jag satte mig på tåget och spelade Nintendo Switch fram och tillbaka. Tyvärr kunde de inte göra annat än att bekräfta vad lokal-urmakaren sagt: kronan var helt av... och de kunde inte heller få tag på reservdelar.

Den enda optionen som återstod var att skicka den till Panerai. Nervös över att de skulle byta ut både tritiumtavla och visare hade jag egentligen inget annat val. Så jag använde mig av deras remote service-program. Jag fick en liten box hemskickad med förpackningsmaterial och instruktioner via DHL Express. Allt var tydligt och smidigt. Jag kunde sedan boka en upphämtning, och DHL kom förbi bara några dagar senare.

Därefter följde en mailkorrespondens mellan mig och Panerai. Jag var väldigt tydlig med att de inte fick byta ut visare eller tavla, eller påbörja något arbete utan mitt uttryckliga godkännande. Här hanterade de det riktigt snyggt – tydlig kommunikation, de bekräftade mina önskemål och gav mig ett kostnadsförslag (330 euro, det behövde fixas lite annat också). Sedan tog det nog inte mer än en vecka innan klockan var på väg hem till mig igen. Den ser exakt ut som när den lämnade mig. Jag måste säga att jag är väldigt nöjd med bemötandet och kommunikationen. Att som lantis ha tillgång till en sådan fjärrservice är extremt värdefullt, och jag känner mig mer trygg i att äga en Panerai framöver.
IMG_6537.jpeg


Som bonus fick man ett litet gulligt travel-case man kan stoppa en annan Panerai i
IMG_6538.jpeg
Skönt att det löste sig både smidigt och hyfsat billigt! Grattis!
 
Nu har jag fått lite erfarenhet av hur det är att få en gammal Panerai fixad, så jag tänkte skriva ihop några ord och dela med mig – i hopp om att det kan hjälpa någon :)

Den 10:e mars i år greppade jag min PAM001 Pre-A från lådan på morgonen och skulle vrida upp den som vanligt. Snapp! sa kronan, och den verkade helt frånkopplad från urverket – inga lägen, den flöt helt fritt. Jag vände mig till forumet för att få hjälp och råd. Den rådande teorin verkade vara att en skruv som håller den på plats (finns säkert en bättre förklaring på detta) kanske hade lossnat. Eftersom jag har en urmakarstudent i grannbyn skickade jag klockan till honom och undrade om han kunde ta en titt. Efter en koll sa han att kronan var helt av... och jag tyckte det lät mycket märkligt. Han lämnade tillbaka den till mig eftersom han inte kunde beställa reservdelar.

Eftersom jag var skeptisk efterfrågade jag råd på forumet igen och fick förslaget att ta den till den lite större grannbyn – Köpenhamn – till Gronemann Ure, som är bekräftat kunniga, särskilt på gamla Panerai. Sagt och gjort, jag satte mig på tåget och spelade Nintendo Switch fram och tillbaka. Tyvärr kunde de inte göra annat än att bekräfta vad lokal-urmakaren sagt: kronan var helt av... och de kunde inte heller få tag på reservdelar.

Den enda optionen som återstod var att skicka den till Panerai. Nervös över att de skulle byta ut både tritiumtavla och visare hade jag egentligen inget annat val. Så jag använde mig av deras remote service-program. Jag fick en liten box hemskickad med förpackningsmaterial och instruktioner via DHL Express. Allt var tydligt och smidigt. Jag kunde sedan boka en upphämtning, och DHL kom förbi bara några dagar senare.

Därefter följde en mailkorrespondens mellan mig och Panerai. Jag var väldigt tydlig med att de inte fick byta ut visare eller tavla, eller påbörja något arbete utan mitt uttryckliga godkännande. Här hanterade de det riktigt snyggt – tydlig kommunikation, de bekräftade mina önskemål och gav mig ett kostnadsförslag (330 euro, det behövde fixas lite annat också). Sedan tog det nog inte mer än en vecka innan klockan var på väg hem till mig igen. Den ser exakt ut som när den lämnade mig. Jag måste säga att jag är väldigt nöjd med bemötandet och kommunikationen. Att som lantis ha tillgång till en sådan fjärrservice är extremt värdefullt, och jag känner mig mer trygg i att äga en Panerai framöver.
IMG_6537.jpeg


Som bonus fick man ett litet gulligt travel-case man kan stoppa en annan Panerai i
IMG_6538.jpeg
NOLL anledning att vända sig till Nymans och betala extra för försäkrad frakt och låta dem sno servicelådan, någonsin. Bra. Skönt med positivt avslut. Väldigt väldigt vanligt att dessa håller tills fjädern går av.
 
Nu har jag fått lite erfarenhet av hur det är att få en gammal Panerai fixad, så jag tänkte skriva ihop några ord och dela med mig – i hopp om att det kan hjälpa någon :)

Den 10:e mars i år greppade jag min PAM001 Pre-A från lådan på morgonen och skulle vrida upp den som vanligt. Snapp! sa kronan, och den verkade helt frånkopplad från urverket – inga lägen, den flöt helt fritt. Jag vände mig till forumet för att få hjälp och råd. Den rådande teorin verkade vara att en skruv som håller den på plats (finns säkert en bättre förklaring på detta) kanske hade lossnat. Eftersom jag har en urmakarstudent i grannbyn skickade jag klockan till honom och undrade om han kunde ta en titt. Efter en koll sa han att kronan var helt av... och jag tyckte det lät mycket märkligt. Han lämnade tillbaka den till mig eftersom han inte kunde beställa reservdelar.

Eftersom jag var skeptisk efterfrågade jag råd på forumet igen och fick förslaget att ta den till den lite större grannbyn – Köpenhamn – till Gronemann Ure, som är bekräftat kunniga, särskilt på gamla Panerai. Sagt och gjort, jag satte mig på tåget och spelade Nintendo Switch fram och tillbaka. Tyvärr kunde de inte göra annat än att bekräfta vad lokal-urmakaren sagt: kronan var helt av... och de kunde inte heller få tag på reservdelar.

Den enda optionen som återstod var att skicka den till Panerai. Nervös över att de skulle byta ut både tritiumtavla och visare hade jag egentligen inget annat val. Så jag använde mig av deras remote service-program. Jag fick en liten box hemskickad med förpackningsmaterial och instruktioner via DHL Express. Allt var tydligt och smidigt. Jag kunde sedan boka en upphämtning, och DHL kom förbi bara några dagar senare.

Därefter följde en mailkorrespondens mellan mig och Panerai. Jag var väldigt tydlig med att de inte fick byta ut visare eller tavla, eller påbörja något arbete utan mitt uttryckliga godkännande. Här hanterade de det riktigt snyggt – tydlig kommunikation, de bekräftade mina önskemål och gav mig ett kostnadsförslag (330 euro, det behövde fixas lite annat också). Sedan tog det nog inte mer än en vecka innan klockan var på väg hem till mig igen. Den ser exakt ut som när den lämnade mig. Jag måste säga att jag är väldigt nöjd med bemötandet och kommunikationen. Att som lantis ha tillgång till en sådan fjärrservice är extremt värdefullt, och jag känner mig mer trygg i att äga en Panerai framöver.
IMG_6537.jpeg


Som bonus fick man ett litet gulligt travel-case man kan stoppa en annan Panerai i
IMG_6538.jpeg
Tack för att delar med dig. Har varit så fördomsfull precis som många andra och befarat att de kan komma byta ut tavla osv. Skönt att det löste sig.

PS: Otroligt fin klocka
 
Boutiquen var liten och typiskt östasiatisk bugande service och typ 0 engelska. Ingen boutique upplevelse jämfört med tex Zürich, där dom verkligen tar hand om dig.
Måste fråga, vad är detta Panerai pass för något?

Besökte själv butiken i Lotte Avenuell vid Myeongdong i höstas. Han som hjälpte mig där var riktigt bra, hade suverän engelska, bjöd på kaffe och vatten och visade en massa modeller. Blev inget köp då, men han skickade med en penna. En trevlig upplevelse.
 
Senast ändrad:
Måste fråga, vad är detta Panerai pass för något?

Besökte själv butiken i Lotte Avenuell vid Myeongdong i höstas. Han som hjälpte mig där var riktigt bra, hade suverän engelska, bjöd på kaffe och vatten och visade en massa modeller. Blev inget köp då, men han skickade med en penna. En trevlig upplevelse.
Det var något man kunde få i butikerna för några år sedan för att sedan samla stämplar när man besökte olika butiker, jag är inne på mitt 2a. Tror dock att dom har slutat dela ut dom. Bara en ploj.
 
NOLL anledning att vända sig till Nymans och betala extra för försäkrad frakt och låta dem sno servicelådan, någonsin. Bra. Skönt med positivt avslut. Väldigt väldigt vanligt att dessa håller tills fjädern går av.

Håller 100% med. Detta var snabbt, smidigt och förhållandevis billigt :)

Det är nu en helt annan känsla när jag vrider upp klockan. Både ljudmässigt och taktilt. Jag misstänker att den säkert inte mådde så bra när jag köpte klockan, trots att den nyligen genomgått en service... Det var av en independant urmakar-dansk. Han hade säkerligen inte heller tillgång till reservdelar och så sattes och sliten dålig krona tillbaka trots att den borde byts ut. Det är iaf min teori.
 
Tillbaka
Topp