• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Vad säger ni om gummi på min 422? Är det som att svära i kyrkan eller😅. Kör ofta gummi till 312 men nu för tiden så är det 422 som stjäl all handledstid.
IMG_6847.jpeg

1753123843898.jpeg

På Korfu en het sommar för många år sen. Gummi är självklart! Grönt är nog bäst på 422, men det är ju ett safe

Klart du ska köra gummi. När jag skaffade min 422 var det för att jag gillade kombon med guld, ercu, sandwich och läder. Men gummit åker på under hela sommarsäsongen.
Ja man ser den mest på läder när man kollar bilder på nätet. Får nog bli ett gummi ändå men velar mellan svart eller brunt🧐

Vad säger ni om gummi på min 422? Är det som att svära i kyrkan eller😅. Kör ofta gummi till 312 men nu för tiden så är det 422 som stjäl all handledstid.
IMG_6847.jpeg
När jag hade 422, 3 ggr, så körde jag iofs mest läder och canvas. Men det var mest för att OP gummit i grönt inte finns i 26mm. 422 är Panerais bästa vardagklocka! . Och passar på allt!

Skulle byta band på min 001a som nyss kommit tillvaka från en vända hos Panerai. Men det gick fan inte. Den ena skruven sitter som berget, vetitusan vad dom gjort :( någon som har erfarenhet utav att lossa skruvar till vanden som sitter stenhårt? Ska jag droppa på lite wd40?

Jahopp... då har jag provat: aceton, lacknafta, tändargas & värme. Skruvjäveln går inte ut. Jag har nästan slitit ut både mejsel och skruv... jag förstår inte vad nötterna har lyckats göra :/ jag har dragit iväg ett mail och hoppas på att få ett vettigt svar tillbaka.

Någon som har hört något kring vad som händer ifall skruv och/eller gängan blir förstörd? Går det att fixa?

Jahopp... då har jag provat: aceton, lacknafta, tändargas & värme. Skruvjäveln går inte ut. Jag har nästan slitit ut både mejsel och skruv... jag förstår inte vad nötterna har lyckats göra :/ jag har dragit iväg ett mail och hoppas på att få ett vettigt svar tillbaka.

Någon som har hört något kring vad som händer ifall skruv och/eller gängan blir förstörd? Går det att fixa?
Är det ett band med tuber som sitter på? Ibland om man kör utan så kan lim el ngn lös tråd åka med in i gängan och då sitter den som fan… men släppte till slut iaf.

Är det ett band med tuber som sitter på? Ibland om man kör utan så kan lim el ngn lös tråd åka med in i gängan och då sitter den som fan… men släppte till slut iaf.
Med tuber. Jag fick loss ena skruven efter att ha kämpat en del. Glömde faktiskt kolla om där var några limrester. Blev bitter och la ner klockan i lådan igen 😟 får samla mig o kolla imorgon.

Arg på Panerai = Chopard åker på 😛
image.jpg

Med tuber. Jag fick loss ena skruven efter att ha kämpat en del. Glömde faktiskt kolla om där var några limrester. Blev bitter och la ner klockan i lådan igen 😟 får samla mig o kolla imorgon.

Arg på Panerai = Chopard åker på 😛
image.jpg
Det är aldrig Panerais fel att inte en skruv går att få upp. Problemet ligger alltid hos någon annan 😁, men vissa dagar är skapade för Chopard. Så är det bara.

På skruven som går att få loss är där någon gunk på gängan. Gissningsvis har de satt någon form utav loctite. Får väl ta fram tändaren och värma på luggen i 5 minuter o se vad som händer

På skruven som går att få loss är där någon gunk på gängan. Gissningsvis har de satt någon form utav loctite. Får väl ta fram tändaren och värma på luggen i 5 minuter o se vad som händer
Gängorna är ganska fina så jag förstår inte riktigt varför man skulle ens tänka på att behöva använda Loctite. Om man bara dragit åt skruven borde det vara nästan osannolikt att den gängar upp sig. Har det hänt någon gång?

Gängorna är ganska fina så jag förstår inte riktigt varför man skulle ens tänka på att behöva använda Loctite. Om man bara dragit åt skruven borde det vara nästan osannolikt att den gängar upp sig. Har det hänt någon gång?

Det har aldrig hänt mig på säkert 10-15 Panerai över 10+ år. För mig är det oförståeligt varför man skulle göra så

Du har inte fått något svar från Panerai?

Jodå :) det kom ganska nyligen. Verkar som jag får ta mig till andra sidan sundet och få hjälp.

"Thank you for your email. I hope this message finds you well.

We are delighted to hear that you are enjoying your timepiece. We trust it will bring you satisfaction for many years to come.

Regarding the spring bar, I understand you are experiencing difficulty with its removal. If you have a boutique conveniently located nearby, our ambassadors would be pleased to assist you in person. Alternatively, the only other option would be to return the watch to our service center for assistance.

Concerning the screw, it should indeed be easily removable as it was previously. Unfortunately, I am unable to diagnose the cause of the current difficulty remotely.

To best assist you further, please let us know how you would like to proceed. Based on your location, the nearest boutique is in Copenhagen. You can find their contact details and location by following this link."

Jag kommer nog föreslå samma metod som när jag fick kronan skickad. Att de skickar hit DHL-express som hämtar den. Kör till Munchen. Får den fixad. Returnerar med DHL Express.

Utmaningen med att ta mig till Cph fram & tillbaka (en gång för att lämna + en för att hämta) är att det kommer kosta mig en heldag + 1000ish kr i tågbiljetter.

€ Update: Panerai ringde mig, var väldigt förstående och bad om ursäkt. De fixar frakt fram & tillbaka och fixar free of charge.

Senast ändrad:
Jodå :) det kom ganska nyligen. Verkar som jag får ta mig till andra sidan sundet och få hjälp.

Jag kommer nog föreslå samma metod som när jag fick kronan skickad. Att de skickar hit DHL-express som hämtar den. Kör till Munchen. Får den fixad. Returnerar med DHL Express.

Utmaningen med att ta mig till Cph fram & tillbaka (en gång för att lämna + en för att hämta) är att det kommer kosta mig en heldag + 1000ish kr i tågbiljetter.

€ Update: Panerai ringde mig, var väldigt förstående och bad om ursäkt. De fixar frakt fram & tillbaka och fixar free of charge.
Oki, vad bra även om det är störigt att behöva skicka tillbaka klockan 👍

De har väl säkert råkat ha på för mycket loctite, eller om de använder flera styrkor och tagit fel? Bra att de gör rätt för sig och fixar :)

Jag förstår inte. Du har fått loss skruvarna? Vad är då problemet? De får väl skicka nya skruvar bara. Eller så köper du AM-skruvar om du inte orkar vänta.

@Olpes - Ditt spänne, det får du icke sälja här i annat fall än att Panerai tillverkat det (vilket jag betvivlar).

Jag tror jag har ett likadant, på ett oleg-band. Jag gillar det men kan vara bra att få mer info. Finns det att köpa? Hur flyttar man det från ett band till ett annat när skruv saknas?
Fel av mig.. Det är det här jag har, säkert inte original det heller iofs men ändå bärs det med stolthet.

IMG_5361.jpeg

Jag har fått loss en skruv. Andra är orubblig. Där ligger problemet.
Jag har säkert missat några inlägg men om inte aceton funkar så funkar värme. Förstår dock om du inte vill ta risken själv. En OK urmakare borde kunna lösa det snabbt, själva skruven är ju stor.

Nu blev jag nojig, ska nog kolla om de dragit bandet på min 111 på samma sätt.

Jag har säkert missat några inlägg men om inte aceton funkar så funkar värme. Förstår dock om du inte vill ta risken själv. En OK urmakare borde kunna lösa det snabbt, själva skruven är ju stor.

Nu blev jag nojig, ska nog kolla om de dragit bandet på min 111 på samma sätt.

Varken aceton eller värme funkade (eldade på skruvgängan med tändare i 5 minuter)

Jag misstänker nästan något annat problem. Jag har nästanpå sabbat skruven så nu vågar jag inte testa mer. Får tyvärr skicka ner den. Blir ju ingen kostnad för mig, bara trist o vara av med den igen. Men jag har annat att rotera med.

48,5 tycker jag låter rätt mycket. Men samtidigt så är den servad nyss som det står (av Panerai då måste man kolla) så har det naturligtvis ett värde. Lägg till att handlaren ska tjäna några slantar också. Så från 40 som jag hade killgissat till 48 som handlaren begär kanske inte är jättekonstigt.

Går alltid att lägga ett bud?
Mailet hamnade i skräpposten när jag fick svar från honom. Är servad av deras urmakare och han tyckte dom var billigast på C24 så priset var helt rätt.

Finns många fina på köp och sälj nu så funderar på om jag ska överge mina preferenser eller hålla ut 🙂

Du får sprätta upp bandet och sy in det i ett annat. Det spännet är inte tänkt att flytta
Jag har inte tänkt att flytta det för det sitter perfekt på ett band jag uppskattar mycket, men det kommer ju en dag då jag måste. Finns det någon historia kring det här spännet? Finns det att köpa eller delas det ut som ett förtjänsttecken? För mig är det mer värt (känslomässigt) än ett originalspänne. Har det en koppling till stöd för det attackerade Ukraina kanske? Isf vill jag ha fler.

Tillbaka
Topp