Eqn
Silver
Jag måste ha en panerai igen
3 år tog det men nu är en på ingång
Om någon har ett grönt 24mm gummi /något schysst khaki-canvas över så hör av er <3
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Jag måste ha en panerai igen
Farligt o köra. Fastnar hela tiden med blicken på armen..
![]()
Min har suttit på sedan den kom.![]()
Kört min PAM720 i flera veckor nu men efter dina inspirationsbilder får det nog bli 305 imorgon.![]()
Snyggt!![]()
Yes! Billigt och gött under mcjackan.
![]()
Bytte tillbaka till PAM720. Köpte den mest på skoj eftersom priset var bra. Tyckte den var jävligt märklig första dygnet men sedan ”växte den” på mig. Nu är det min favvoklocka, löjligt bekväm faktiskt. Börjar nog snart bli dags att tandkrämspolera glaset. Ska försöka ge mig på en tvätt på bandet också.
Söklista är ju smart. När jag köper klocka brukar jag ha 3-4st olika modeller som jag ”letar efter”. När en av dem poppar upp till bra/OK pris så slår jag till. Jag är för snål/otålig för att bara leta efter en modell.Det där var ju precis vad jag (inte) ville läsa när jag suttit och funderat på om den borde med i min söklista... Hmmm...
Söklista är ju smart. När jag köper klocka brukar jag ha 3-4st olika modeller som jag ”letar efter”. När en av dem poppar ut till bra/OK pris så slår jag till. Jag är för snål/otålig för att bara leta efter en modell.
När jag hittade denna letade jag efter 372, 720, 721 och 233 parallellt.
Jag gillar också 1628, skarpt. Dock för snål för att förlora massa pengar (40k?) på att köpa en ny. Den är ju inte limiterad så om några år blir den klockren. Jag ägde både 422 och 372 samtidigt. 372 (med plexi) är nice som satan men är ganska stor/tung. 720 är noterbart smidigare.Den här tankevurpan började med ett besök i Paneraibutiken i Florens för ett par veckor sedan där jag blev lite kär i en 1628 men var för snål för att spontanhandla på plats. Då detta var efter en italiensk lunch med mer än ett glas vin tycker jag att jag uppvisade viss mental styrka redan där.
Sen började jag efter hemkomst titta vidare på 372 men tidigare ikväll insåg jag att 720 är rätt trevlig på bild i alla fall. Sen kom ditt inlägg och nu har jag börjat googla på 721 också.
Jag är inte säker på att mitt bankkonto uppskattar den här tråden. Kanske ska jag bara gå och köpa loss den billiga Seiko som lokal uris vill kränga på mig istället för en panna och hoppas det dödar suget? ... äh, who am i kidding...![]()
Nötning mest sannolikt. Större absorbtion av fetter och annat på den delen som oftast vilar mot bord, byxben, armstöd osv osv. Det där smutset som ligger kvar utanpå den delen av lädret indikerar ju också att den sidan utsatts för mer "smuts" än ovansidan. Krokodil är ofta glaserat, och när glasyren nötits ner så suger det mer oljor osv utifrån och mörknar. Ojämn utsättning för UV-ljus påverkar eventuellt också och har kanske blekt den sidan som oftast är uppåt mot solen. Kan dock vara ganska stor skillnad på läder och läder dock!Någon som är bra på croco? Den ena delen har blivit ngt mörkare i tonen och det är den färgen jag vill ha. Är det någon som har en teori om varför det kan ha blivit så och om man kan göra något för att den andra delen ska bli mörkare? Färgskillnaden är inte så dramatisk som på bilden men det är en lite skillnad på dom olika delarna.![]()
Tack för ett utförligt svar, det är nog som du säger för den mörkare sidan ser lite mer matt ut så lite av det glansiga har nötts bort.Nötning mest sannolikt. Större absorbtion av fetter och annat på den delen som oftast vilar mot bord, byxben, armstöd osv osv. Det där smutset som ligger kvar utanpå den delen av lädret indikerar ju också att den sidan utsatts för mer "smuts" än ovansidan. Krokodil är ofta glaserat, och när glasyren nötits ner så suger det mer oljor osv utifrån och mörknar. Ojämn utsättning för UV-ljus påverkar eventuellt också och har kanske blekt den sidan som oftast är uppåt mot solen. Kan dock vara ganska stor skillnad på läder och läder dock!
Fast den nedre långa delen med flärpen går ju över korta väl på armen och borde vara den som absorberar oljorna och mörknar? Jag tror mer på att den långa delen bleknat av solljusetNötning mest sannolikt. Större absorbtion av fetter och annat på den delen som oftast vilar mot bord, byxben, armstöd osv osv. Det där smutset som ligger kvar utanpå den delen av lädret indikerar ju också att den sidan utsatts för mer "smuts" än ovansidan. Krokodil är ofta glaserat, och när glasyren nötits ner så suger det mer oljor osv utifrån och mörknar. Ojämn utsättning för UV-ljus påverkar eventuellt också och har kanske blekt den sidan som oftast är uppåt mot solen. Kan dock vara ganska stor skillnad på läder och läder dock!
Du har en poäng, men det beror ju såklart på flärplängd. Jag är ju som bekant en flärphatare (vet att jag svär i kyrkan här) så jag nöter nog rätt mycket på den ytan ändå. Se bild.Fast den nedre långa delen med flärpen går ju över korta väl på armen och borde vara den som absorberar oljorna och mörknar? Jag tror mer på att den långa delen bleknat av solljuset
Vad är det där för trevligt band?Du har en poäng, men det beror ju såklart på flärplängd. Jag är ju som bekant en flärphatare (vet att jag svär i kyrkan här) så jag nöter nog rätt mycket på den ytan ändå. Se bild.
Med det sagt, även vid lång flärp så skulle det väl kunna vara nötning av foderlädret not ovanlädret också? Sanningen är väl att vi aldrig kommer få veta, men killgissa är ju alltid kul!
![]()
DETTA men med hygglig patina efter några år av och på!Vad är det där för trevligt band?
Jag gillar också 1628, skarpt. Dock för snål för att förlora massa pengar (40k?) på att köpa en ny. Den är ju inte limiterad så om några år blir den klockren. Jag ägde både 422 och 372 samtidigt. 372 (med plexi) är nice som satan men är ganska stor/tung. 720 är noterbart smidigare.
Allt beror ju på hur många klockor man har.
Jag har i princip bestämt mig för att bara äga Panerai, IWC Big Pilot och en/två fin-G-Shocks.
Hade jag behövt välja mellan 720 och 372 som en av få klockor jag ägde så hade jag valt 720 alla dagar i veckan, den är bättre än 372 som ”daglig” klocka.
Den ljusare delen har färgen som bandet kom med så det har inte bleknat, det är den andra delen som mörknat och även jag som TheSpeedyShutter är en flärphatareFast den nedre långa delen med flärpen går ju över korta väl på armen och borde vara den som absorberar oljorna och mörknar? Jag tror mer på att den långa delen bleknat av solljuset
Jag hade testat med lite fett på långa delen. Inbillar mig att de borde bli ganska lika av det.Den ljusare delen har färgen som bandet kom med så det har inte bleknat, det är den andra delen som mörknat och även jag som TheSpeedyShutter är en flärphatare. Grejen är att jag gillar att det har mörknat så nu när jag vet mer om varför det har mörknat så är frågan hur jag får den andra delen att också mörkna.. om jag kan speeda upp slitaget på något sätt utan att förstöra den ljusare delen.
Förslag på fett jag kan använda?Jag hade testat med lite fett på långa delen. Inbillar mig att de borde bli ganska lika av det.
All olja du kan äta funkar om du inte vill köpa nån specifikt för läder. Fukta en tygbit med olja och ha på lite åt gången.Förslag på fett jag kan använda?
Köp Saphir Reptan Cream. Du kommer nog få två mörka band med matolja, men det ena är klibbigt och unket.Förslag på fett jag kan använda?
Tack för tipset men det är to lateKöp Saphir Reptan Cream. Du kommer nog få två mörka band med matolja, men det ena är klibbigt och unket.
Inget fel på matolja. Låt det suga in lite i en timme och putsa sedan med en ren dukTack för tipset men det är to late.. matolja funkade utmärkt och känns inte alls kletigt eller sunkigt. Torkade av oljan efter ngn minut. Får se hur det utvecklar sig.