Pohlaren Eric
Jaktledare
Å då snackar vi inte en sponsor som hjälper dig UR ett missbruk.Aldrig! Möjligen. Absolut. Jag har ju haft sponsor.
Utan en skum figur som viskar "första är gratis"...
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Å då snackar vi inte en sponsor som hjälper dig UR ett missbruk.Aldrig! Möjligen. Absolut. Jag har ju haft sponsor.
Jag är kvinna, jag vet allt om fula gubbar och gratis godisbitar.Å då snackar vi inte en sponsor som hjälper dig UR ett missbruk.
Utan en skum figur som viskar "första är gratis"...
Oj där snackar vi info, tackar!Ok, såhär ligger det till. 1884 räknar man som det officiella startpunkten för Zodiac. Som vanligt lite bakdaterande för lite extra kredd. Men så är det. Som många kollegor i branschen. Egna kalibrar från början. En stark egen design och fler relevanta klockhistoriska innovationer. Sea Wolf, Super Sea Wolf, SST, Astrograph, Sea Chron osv. Vann, som Andy nämnde, racet med första serieproducerade klocka med godkänd WR 200m (Sea Wolf Skin Diver). Var enormt populära. Storhetstiden 40-60-tal. Allt större samverkan med Heuer från 60 och framåt. Då man dels tog en hel del verk från dem men även hela klockor. Kända som Poor mans Heuer. Idag både dyra och eftersökta. Det var bra skit och räknades som premiumklockor till ungefär 70-tal. Sedan var det problem att hitta och bevara en egen profil. Hankade sig fram tills quartzdöden drabbade branschen i Schweitz. 90 köper en jeppe från Heuer varumärket. Dot perioden. Det är ETA-verk som gäller och modellerna domineras av Heuer kloner. Ganska poppis bland samlare. 1997 havererar det. Fossil Group köper upp varumärket. De vill äga ett Schweiziskt varumärke med anor. Deras premium alibi. Från den punkten är det Ronda Quartz som gäller med få undantag för några ETA 2824-2 och CL-888 varianter. MEN med en hängiven designavdelning (egen) som (enligt mig) har gjort ett förbannat bra jobb. Från Fossils inträde får snobbarna skrämselhicka och tar inte i en Zodiac med tång. Många är överens om relevant design, ingen verkar fatta varför man inte stoppar automatverk i dem. Mitt svar? Amerikaner. Det är viktigare med marknadsföring än produktutveckling. 2009 börjar någon på Zodiac Googla "Creed" för att börja kunna kränga sin skit dyrare. Man plockar först upp arvet genom att skapa en förmedling för begagnade historiska modeller. Gör genom detta arbete en marknadsanalys och voilá... Nu spottar de ur sig historiska modeller igen. Men "egen" kaliber. Först ut var Astrograph, sedan Sea Wolf och kommande Super Sea Wolf.
Vad betyder det då. Ja, svaret finns som alltid i ditt huvud. Är du ute efter Kreddigt och True Value så ska du köpa Zodiac pre 1960 (ungefär). Det är premium mögel. Blir du lite hård av allt som har med Heuer att göra så botaniserar du mellan 1990-1997. Då får du ditt ETA och en bra klocka. Skiter du i vad alla andra tycker. Inte har något att bevisa och gillar designen så funkar Zodiac efter Millenieskifte. Vågar du inte köpa något som inte har automatverk. Pallar inte med strulet som följer med Mögelägande. Tycker att ursprungsdesignen var da shit men omodernt liten. Ja då prånglar de ut nya klockor som kommer kittla ditt bär i sina historiska modeller. Take a pick.
Varför finns det en tråd som koncentrerar sig på märket, med en märklig slagsida åt fulperioden (Ronda)? Jag drog igång tråden för att jag var helt matt över hur klockvärlden utvecklat sig under min tid som samlare. Torts allt är detta med klockor nonsens. Jag hittade dessa trevliga bagateller och gillade dem. Det kändes mer sunt ur mitt perspektiv att bagatellisera klockintresset än att börja hosta upp 30-40 tusen pix för en hög med skitsnack om historia, tomtar och troll. En bransch som idag bara driver "utvecklingen" framåt för att motivera prislappar som är absurda. En forumvärld där det blivit vanligare med personer som har ett behov av att köpa dyra identitetsproteser snarare än utveckla ett genuint klockintresse. Det där äcklar mig lite. Så därför finns denna tråd som en liten motbalans.
Vad är det för priser som gäller. Ja du. Omöjligt att svara på. Allt som oftast så vågar folk inte köpa Zodiac. Så för billigt är det generella svaret. Hitta vad det är du gillar så får du hjälp i denna tråden att sätta ett pris. Det är som du förstår efter att ha läst här en spräcklig katt. Det finns inget enkelt svar. Men ha lite kuk och gå din egen väg, det rådet funkar alltid.
Skål och god morgon!
Varför ingen annons här på KSDen är min och kan bli din!
Spana in den på den underbara Tratten. Go for it!
![]()
KS:s K&S suger röv för Zodiac. Av någon besynnerlig anledning. Kolla själv. Det ligger tre osålda pärlor för peanuts. Ofattbart dåligt. Undviker själv att sälja Zodiac på annons där.Varför ingen annons här på KS
Precis vad Eric säger.. Där har du anledningen.Varför ingen annons här på KS
Det gör du rätt i. Och jag kan konstatera att cool är bara förnamnetOk då e jag med får väl buda på tratten då för den är riktigt cool.
Köp å häng bums på ett fett mesh. Det är magisk på brynja.Ok då e jag med får väl buda på tratten då för den är riktigt cool.
Så här menar du?Köp å häng bums på ett fett mesh. Det är magisk på brynja.
DAMN RIGHT!!!Så här menar du?
![]()
Älskar den där bedagade SST:n. Banged-up-beauty.Härlig mix av fräscht och slitet...
![]()
Fick du sålt den? Annars pmaEn av Zodiacs fetaste kan eventuellt vara up for grabs... 44mm quartzbeater i helrätt stuk. Mesh och Oyster.
![]()
Kolla Tradera, jag har en där. Misstänker att det blir ett mindre krig de sista minuterna imorn kvällFick du sålt den? Annars pma
Gäller er övriga också, har ni någon att kränga så PMa, är sugen på en zodiac men hittar väldigt få annonser.
Den är förbannat cool!Älskar den där bedagade SST:n. Banged-up-beauty.
Så nöjd att du behöver två?Löjligt nöjd!![]()
Nix, men jag är belagd med munkavel vart den andra hamnade. Den var såld innan den hade nått svensk mark.Så nöjd att du behöver två?![]()
Vadfanärdetta? En förtigen och hemlighetsfull sektledare? Jag känner mig tom och förrådd..Nix, men jag är belagd med munkavel vart den andra hamnade. Den var såld innan den hade nått svensk mark.
En tråd-polare vill vara diskret. Hen får outa sig själv. Men jag vet att personen är löjligt glad.Vadfanärdetta? En förtigen och hemlighetsfull sektledare? Jag känner mig tom och förrådd..
Härligt! Kul! Come out, come out, wherever you are..En tråd-polare vill vara diskret. Hen får outa sig själv. Men jag vet att personen är löjligt glad.
Då är det andra bullar med mig. Jag är ju tydligen präst nu så jag får absolut inte fara med osanning eller vilseleda. Eller just fan, det är ju precis det kyrkan gjort genom alla tider!Vadfanärdetta? En förtigen och hemlighetsfull sektledare? Jag känner mig tom och förrådd..
Är det därför du nu är präst? För att det är den enda rätta titeln? Vilka är det jag har å göra med...Då är det andra bullar med mig. Jag är ju tydligen präst nu så jag får absolut inte fara med osanning eller vilseleda. Eller just fan, det är ju precis det kyrkan gjort genom alla tider!
Det lurkar en grå eminens i skuggorna. Kan avslöja att samma person har en Zodiac GMT i guld och Sveriges mest omfattande Sea Dragon samling...En tråd-polare vill vara diskret. Hen får outa sig själv. Men jag vet att personen är löjligt glad.
Eller hur? @HemligeArne
Du skall inga andra klockor hava jämte Zodiac! Amen!Är det därför du nu är präst? För att det är den enda rätta titeln? Vilka är det jag har å göra med...
Hur som helst är det kul med nytt intresse. Detta är är en skön tråd. Många trevliga lirare. Allt fler börjar få bra koll på läget. Så ställ frågorna och happy hunting med att dra in din första Zodiac. Håll ögonen på de tre fina på K&S som ligger LÅGT i pris och de två mycket fina på Tradera. Andys SD Classic är nog en av tre-fyra i Sverige och den svarta Wolfen är sjukt fin. Särskilt på den legendariskt välbyggda Monster Jubilee länken. Bara den länken värderar jag till 1200kr.Oj där snackar vi info, tackar!
Först och främst så tycker jag helt enkelt det är snygga klockor och det var därför jag började undra lite om märket. Har precis börjat intressera mig av klockor och har hängt runt här på forumet i några månader. Försöker leta info om de klockmärken jag tycker verkar vara nått att ha helt enkelt.
Håller med dig där angående priser på klockor och tycker det är helt absurda summor som endel lägger på sina klockor, men har man pengar så varför inte. Själv är jag en vanlig knegare med familj och hus så det finns liksom inte ekonomi att lägga massa pengar på klockor när så mycket annat behövs som är betydligt viktigare än en klocka. Därför undrar jag också vad det handlar om för prisklasser, för snackar vi flera tusentals kronor så är det inget för mig. Får snoka runt lite i tråden och försöka bilda mig en uppfattning om märket.
Var handlar man nya zodiac klockor?
Verkligen! Just den svarta vargen på jubileet är galen. Bara å klippa!Hur som helst är det kul med nytt intresse. Detta är är en skön tråd. Många trevliga lirare. Allt fler börjar få bra koll på läget. Så ställ frågorna och happy hunting med att dra in din första Zodiac. Håll ögonen på de tre fina på K&S som ligger LÅGT i pris och de två mycket fina på Tradera. Andys SD Classic är nog en av tre-fyra i Sverige och den svarta Wolfen är sjukt fin. Särskilt på den legendariskt välbyggda Monster Jubilee länken. Bara den länken värderar jag till 1200kr.
Skitful! Ge hit!Petrol on the rocks
Bästa kombon EVER!!!
![]()