Yeman liknar verkligen min Candino i Caset.Bra trådstart!
Några jag haft:
Några jag har kvar:
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Yeman liknar verkligen min Candino i Caset.Bra trådstart!
Några jag haft:
Några jag har kvar:
Har en del quartzur och Carreran är mycket trevlig!Haha, ja, han har en trevlig Carrera
Har väl inte sagt någon gräns men tycker nog de bör vara äldre än 25år iafVar går gränsen för vintage här?
Kvarts som armbandsur har ju funnits i 50år nu så tänkte halva livstiden är vintageOK, då väntar jag tre år då.
Tack! Jo, den är mycket trevlig. Samma MRP SA-boett som bland andra Heuer använde.Candidon med svensk dagvisning är trevlig Till måtten sett verkar boetten på den där riktigt trevlig, inte ägt någon själv ännu.
Ja det är helt klart samma stil. Har ingen aning om det är samma tillverkare. Candinon ser ut att dela boett med Sinn / Tutima / Precista? Tycker den var ascool. Kan tipsa om att den kan bli ett bra ess i rockärmen den dag du vill lura av mig någon klocka.Yeman liknar verkligen min Candino i Caset.
Håller med! Har ett par från ca 1980, och det är grymt bra finish och kvalitet på dom! Den billigaste (som jag inte visat upp på KS än, pga att jag rätt nyligen fick igång den + den behöver glasputs och kortad länk) fick jag för 49kr! Ska nog försöka få ordning på den i veckan...Bidrar med en Seiko SQ från 1979, SQ är i mitt tycke ofta väldigt underskattade klockor om man ser till vilken finish man får på urtavlan. Denna med applicerade och polerade minutmarkörer.
De där går inte av för hackor. Och så har du två!En tråd jag hade tänkt att starta länge själv fast du utan digitalarna.
Skönt att Nisse har lite mer go i sig!
Vi börjar väl med början och tar några bilder på kaliber 35 och båda från 1970.
Har postat bilderna förr men jag gillar dom så mycket så...
En tråd jag hade tänkt att starta länge själv fast du utan digitalarna.
Skönt att Nisse har lite mer go i sig!
Vi börjar väl med början och tar några bilder på kaliber 35 och båda från 1970.
Har postat bilderna förr men jag gillar dom så mycket så...
Den första kalibern av kvartsverk som Seiko tillverkade i lite större antal var 38.
Dom första åren stod det bara Quartz och hade Seikos kvartsymbol och Suwasymbolen på tavlan, altså 71 och 72.
Klockorna vid den här tiden var fortfarande mycket dyra och exklusiva, dyrare än Grand Seiko så de var inte får kreti och pleti.
Fanns ochs som VFA, Very Fine Adjusted, och var förvånansvärt nog justerad i 6 olika positioner och temperaturer
Alla bilder är på mina klockor och om ni lånar bilder får ni gärna ange ursprunget.
Runt 73 började Seiko ha olika prisklasser på kvartsarna och I Japan blev det QT för dom finare och via QR till dom något billigare QZ.
Exportversionerna av samma klockor hette 2002, 3003 och 4004.
Mest använda verket var nog 38 men det fanns även andra.
Fortfarande dyra klockor och det var först 1976 som Seiko lanserade kvartsklockor som kunde konkurrera prismässigt med mekaniska.
Lite blandat Q.
Kaliber 39 från Daini divisionen är ett tidigt och annorlunda verk.
Den har inte konventionell stegmotor som snurrar utan stegmotor puttar en arm mot ett steghjul med 60 kuggar och det hela
blir lite som ett mycket lågfrekvent stämgaffelverk.
Dom gick fort över till vanligt uppbyggda verk men av att döma av att dom oftast går bra så var det inget fel på konstruktionen.
Finns bara som VFA och har även en liten lampa som blinkar i takt med sekundvisaren, mycket förnuftigt.
Av någon egendomlig anledning så bytte QT, QR och QZ namn till Grand Quartz, King Quartz och Lord Quartz 1975.
Jag skulle tro att det berodde på att dom upphörde att tillverka dom mekaniska Grand Seikon men ville ha något Grand till fårsäljning.
Har nog inga Lord Quartz och nog bara en King Quartz och det behövs nog inga mer.
Men har ett gäng Grand Quartz.
Vanligaste verket som används är nog 48 som har enkel kristall men det finns även dubbelkvartsare som bör vara temperaturstabilare.
Lite blandade bilder på några av mina.
Först guld som är mycket ovanligt på dom här.
Sen guld på stål som är vanligt men tillsammans med skarpa kanter inte så tåligt och vid långvarigt bruksande kan dom se tråkiga ut.
Men i gott skick alldeles utmärkta.
En hederlig stålis.
King.
Mot slutet på 70-talet började både Seiko och Citizen att försöka förbättra tidshållningen.
Citizens första version av 4Mega som kom 75 var specad till + - 3 s/år medans den andra versionen av samma verk var specat till + - 5.
Noterbart är att man komma in i klockan och justera utan att ta av hela boettlocket.
Seiko var inte mycket så mycket sämre med sina Superior som antingen var specade + - 5 s/år eller + - 10 s/år
Bilder...
Vilket skick på klockorna, magiskt bra! Bilderna lika så är de dina allihop?Av någon egendomlig anledning så bytte QT, QR och QZ namn till Grand Quartz, King Quartz och Lord Quartz 1975.
Jag skulle tro att det berodde på att dom upphörde att tillverka dom mekaniska Grand Seikon men ville ha något Grand till fårsäljning.
Har nog inga Lord Quartz och nog bara en King Quartz och det behövs nog inga mer.
Men har ett gäng Grand Quartz.
Vanligaste verket som används är nog 48 som har enkel kristall men det finns även dubbelkvartsare som bör vara temperaturstabilare.
Lite blandade bilder på några av mina.
Först guld som är mycket ovanligt på dom här.
Sen guld på stål som är vanligt men tillsammans med skarpa kanter inte så tåligt och vid långvarigt bruksande kan dom se tråkiga ut.
Men i gott skick alldeles utmärkta.
En hederlig stålis.
King.