• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Den fotogeniska tråden om kameror och fotografering

Kul, jag var inne hos Sveriges första återförsäljare för Nikon i Sverige. Nu får de inte ens köpa Nikon. Så här såg det ut hos dem nu.

IMG_7189.jpeg
Lite samma som för klockmaster och GS...
Är det på Hornsgatan?

Ska iväg till London och Edinburgh nästa vecka -- funderar på att ta med M10 + Voigtländer 28/2 för att göra det enkelt. Brukar mest fota 35mm men tänker att 28 kanske är mer lämpligt för städerna. Ev. plocka med en 75 eller 90. Vad tror ni?

Köpte f.ö. först en Voigtländer 28/2,8 men var inte riktigt nöjd med den så hittade f/2 varianten. Ärligt talat inte märkbart större.

L1000071.jpg

Promenad i Botan i Lund! Olympus TG-6 som jag använder för allt makrofoto. Funderar på att uppgradera till en OM-3 eller OM-1 eftersom jag måste ha focus stacking! OM-5 är ju också ett alternativ, men den känns nästan lite för liten i handen, särskilt om man hänger på ett 60mm makro;-)! Någon som har några rekommendationer?
IMG_9180.jpeg
IMG_9181.jpeg
IMG_9183.jpeg
IMG_9184.jpeg
IMG_9188.jpeg
IMG_9189.jpeg
IMG_9190.jpeg
IMG_9191.jpeg
IMG_9192.jpeg
IMG_9193.jpeg

Promenad i Botan i Lund! Olympus TG-6 som jag använder för allt makrofoto. Funderar på att uppgradera till en OM-3 eller OM-1 eftersom jag måste ha focus stacking! OM-5 är ju också ett alternativ, men den känns nästan lite för liten i handen, särskilt om man hänger på ett 60mm makro;-)! Någon som har några rekommendationer?
IMG_9180.jpeg
IMG_9181.jpeg
IMG_9183.jpeg
IMG_9184.jpeg
IMG_9188.jpeg
IMG_9189.jpeg
IMG_9190.jpeg
IMG_9191.jpeg
IMG_9192.jpeg
IMG_9193.jpeg
Jag kör OM-1 med 60mm. 60mm är riktigt bra, den har blivit min "go to" när man fotar i naturen.
Inte bara det att makrot är kanonskarpt, även 60mm (som blir 120mm normal) är skarpt och snabbt.
OM-1 är inte så mycket större än OM-5 och OM-3, och jag uppskattar handgreppet.
52189101711_4d17ab817a_b.jpg

Jag kör OM-1 med 60mm. 60mm är riktigt bra, den har blivit min "go to" när man fotar i naturen.
Inte bara det att makrot är kanonskarpt, även 60mm (som blir 120mm normal) är skarpt och snabbt.
OM-1 är inte så mycket större än OM-5 och OM-3, och jag uppskattar handgreppet.
52189101711_4d17ab817a_b.jpg
Tack! Precis den typ av input jag behöver! Lutar lite åt en OM-1 med 60mm och ditt inlägg stärker detta. Cool bild på vovven!

Ingen aning om detta är skräp, fick upp den i mitt flöde nyss. Kul design iallafall. Någon som läst något om Signa BF?

IMG_5496.jpeg

Fujis spegellösa systemkameror är ju dock så snygga och välbyggda att bara det skulle vara ett giltigt skäl att köpa dem. Sen verkar de ju ta fantastiska bilder enligt recensioner också.

camara-fuji-xt2-gs-cuerpo.jpg

Jag började med Fujifilm för några år sedan efter att ogenomtänkt (läs: "inte helt nykter") på Tradera ha klickat hem en begagnad X-E1 med 18-55-kitobjektivet för några år sedan. Köpte sedan i januari 2020 en X-E3 på mellandagsrea som var märkbart bättre, framförallt sökaren och lite i användningen. Senare blev det en begagnad X-T3 och jag insåg hur mcyket bättre de modellerna var användningsmässigt än E-modellerna - bättre grepp, bättre sökare. När X-T5 kom köpte jag en sådan och sålde sedermera alla andra - T5:an var helrätt: Hygglig ergonomi (för mig, speciellt med extra greppet på), sökaren är helt outstanding (för mig, i Fujifilms sortiment), stabilisering i huset är guld för mig som gillar fasta objektiv... riktigt bra bilder och ... tja, jag gillar den helt enkelt. Att den mindre sensorn ger nättare objektiv än fullframe från de stora märkena är helt klart en fördel.

Jag har helt enkelt vant mig ordentligt vid den kameran, och med fujifilms nyaste 23mm/1.4 är det en perfekt vandra omkring-kamera för mig när jag är i en främmande storstad.

Hade jag tappat den i backen idag så den gick sönder hade jag förmodligen dock köpt en X-H2 istället. Kanske lite fulare, men mer eller mindre samma inkråm som X-T5 och har en ergonomi jag tror jag gillar bättre nu för tiden.

Om jag hade tappat hela kameraväskan inklusive alla objektiv i sjön hade jag nog dock varit sugen på att testa Nikons Z-system istället. :)

Låt mig lägga till att 18-55-objektivet fortfarande finns kvar i vapengarderoben, jag menar kameraväskan. Litet, smidigt, bra bilder, bra stabilisering. :)

Tillbaka
Topp