• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Den Fula speedy-ankungen

Bluegene

Omega
Jag är ju inte den mest aktiva medlemmen på Klocksnack, framförallt inte vad det gäller att skapa trådar, men efter mitt försökt till försäljning av min Speedmaster (https://klocksnack.se/threads/omega-speedmaster-head-only.129442/) i veckan kände jag att det kunde vara passande med ett inlägg om min Speedmaster som varit den fula ankungen men nu eventuellt blivit en svan?

Varning för lång text!

Jag köpte min Speedmaster på tradera runt 2014-2015 från en pantbank och betalade runt 13-14k. I annonsen fanns endast en bild och det var på klockan liggandes i en plastpåse. Det var alltså en ren chansning, och ganska dumt beteende. Jag hade vid denna tiden egentligen inte råd att köpa en speedmaster, men ville väldigt gärna ha en, och jag brydde mig inte om det inte fanns någon servicehistorik eller box och papper bara jag på något sätt fick tag i en speedmaster. jag var förälskad i looken helt enkelt... Så när annonsen kom ut på tradera såg jag min chans. Sagt och gjort. jag vann budgivningen och väntade nervöst på paketet (jag visste ju inte ens om jag köpt en äkta klocka). När klockan väl levererades fick blev jag dock tryggare då klockan i min mening kändes äkta. Jag hade inga djupgående kunskaper om Omega eller speedmaster, men jag öppnade upp boettlocket och noterade att där stod 145.0022 samt 345.0022 strax under samt ett, vad som ser ut att vara handinristat, nummer som knappt går att fånga på bild men som jag lyckades tyda till SN8701434 (Se bilder nedan). Vad jag kan komma ihåg sökte jag information om dessa nummer och av någon anledning daterade jag då klockan till senare än 2008. Troligen pga av att jag antog att SN8701434 (SN=Serial number trodde ju jag) var serinumret och de listor som finns på nätet över serienummer slutar år 2008 på serienummer 84XXXXXX = 2008. Vidare forskning gjordes inte. Jag vet dock att jag tyckte det var märkligt med ref145.0022/345.0022, men jag tror jag helt enkelt inte brydde mig vid tillfället utan konstaterade bara att jag hade en Speedmaster pro nyare är 2008.



Sedan inköpet har sedan klockan burits av mig regelbundet och jag har aldrig funderat på att vara försiktig med den eller vårdat så som en klocka bör vårdas. Alltså har ingen service utförts. De senaste åren har jag dock gått i valet och kvalet om jag ska lägga pengarna som krävs på en service men har oftast kommit till slutsatsen att då den inte är värd servicen då den endast är head only och utan någon slags historik. Så till slut valde jag i veckan att lägga ut den till försäljning för att finansiera annat klockköp samt med intentionen att köpa en mer komplett Speedmaster vid ett senare tillfälle.

Utan att reflektera allt för mycket tänkte jag 15k var rimligt med tanke på servicebehov och skick och la därför ut en annons i veckan(Som hamnade under köp och sälj för tillbehör dessutom). Jag förstod sedan ganska snabbt att det nog var för billigt då jag fick 20 mail första kvarten, men det var först när en mycket vänlig medlem meddelade mig att jag var minst 10 000kr för billig som jag började ana att det nog också var något som inte stämde med min datering av klockan. När sedan ytterligare en medlem ifrågasatte om mitt angivna serienummer verkligen var korrekt då han kunde se serienumret i en av bilderna på urverket (Se nedan). Det började nämligen på 4482XXX och dateras ju då istället till 1980-1983 någonting! Oj då tänkte jag och mitt google-maraton satte igång. Mycket riktigt verkade det ju vara en 40 år gammal klocka jag fått tag i och "missbehandlat" under flera år! Annonsen drogs tillbaka och de senaste dagarna har ägnats till att läsa på om vintage speedmasters.
Inked20200318_224834_LI NY.jpg

Så som ni förstår hamnar jag i ett lite annat läge. Nu är jag istället sugen på att behålla klockan men behöver därför lite tips och råd från bättre vetande. nämligen alla vintagerävar på klocksnack!

Min första förfrågan handlar om att datera klockan samt bedöma vilka delar som kan vara utbytta vid service under åren.
Vad jag själv har kunnat komma fram till genom att söka runt på internet är följande
  • Produktionsår: mellan 1980-1983 beroende på vilken lista man tittar på (Baserat på serienumret på urverket)
  • Boettlock: verkar vara bytt någon gång?
  • Boetten. Känns väldigt skarp. Kan detta också vara bytt?
  • Tavla och visare. antar att dessa är bytta då vad jag kunna finna så ska tavlan vara T-märkt och ha tritium, men min tavla ser inte ut att vara tritium och saknar dessutom T-märkning. Visarna matchar tavlan.
Min andra fråga handlar om vad jag ska göra med klockan?
  • Bör jag serva klockan hos Omega eller Svenska AD
  • Polera eller inte?
  • Jag vill ha en länk. Är det en vintage 1171 som gäller?
  • Om klockan redan har massor av utbytta delar, är det bättre att då polera upp klockan och försöka få den i nyskick med en en fräsch nyare länk? Spontant så gillar jag mer vintagelooken utan polering
  • Är det värt att göra en "Omega Archives extract" ?
Jag har såklart massor av fler frågor men min främsta önskan är att få er hjälp att identifiera/datera klockan och bekräfta att den fula ankungen verkligen blivit en svan!

tack för att du tog tid att läsa. Nedan följer lite bilder :)
20200321_213211.jpg

20200130_195638.jpg

20200321_213230.jpg
20200321_213243.jpg
20200130_195600.jpg
20200130_200830.jpg
20200130_200439.jpg
 

Bilagor

  • Screenshot_20200315-234404_Photos.jpg
    Screenshot_20200315-234404_Photos.jpg
    219.6 KB · Visningar: 1
  • 20200130_202434.jpg
    20200130_202434.jpg
    238.5 KB · Visningar: 3
Senast ändrad:

Berns

KS Explorers Club
OWG March
Jag och @P-vakten diskuterade din annons när den kom ut. Vi funderade på om den var någon luring så som för billiga annonser på blocket eller om det var någon som helt enkelt hade lagt sig på tok för lågt.
Ingen av oss skickade PM till dig och påpekade priset tyvärr, men skönt att höra att åtminstone en person här på KS gjorde det. Tycker du ska skriva det i den personens GG-tråd.
Ang dina frågor så tror även jag att @Hasse Varg är bäst att svara.
 

Bluegene

Omega
Jag och @P-vakten diskuterade din annons när den kom ut. Vi funderade på om den var någon luring så som för billiga annonser på blocket eller om det var någon som helt enkelt hade lagt sig på tok för lågt.
Ingen av oss skickade PM till dig och påpekade priset tyvärr, men skönt att höra att åtminstone en person här på KS gjorde det. Tycker du ska skriva det i den personens GG-tråd.
Ang dina frågor så tror även jag att @Hasse Varg är bäst att svara.
Ja jag förstår att det kan ha diskuterats!
Ok. Jag hoppas på @Hasse Varg:)
 

StarMan

KS Explorers Club
2-Faktor
Utan att ha kollat upp desto mer så känns det som det mesta är servicedelar på klockan förutom verket.

Jag hade inte gjort annat än servat verket. 1171 är en passande länk till klockan.

@Patrik J kan nog ge ett bättre svar.
 

Hasse Varg

Rolex
Pledge Member
2-Faktor
Ok, det här har jag kommit fram till:

Tavla: Den som användes mellan 1997 - 2014
Bezel: Den som används sedan 2004
Boettlock: Det som användes mellan 1995 - 2017. De SN som finns graverade vet jag inte vad de är då de inte är korrekta för ett verk till en Speedy. Ett av dem ser ut som “SN2008” följt av fyra siffror, kan kanske innebära att klockan är/var från 2008, vem vet? SN8701434 är inte för en Speedy då det ska finnas 8 siffror i serienumret
Visarna: Luminova (de matchar ju tavlan) är de som används sedan 1997
Krona: Densamma har använts sedan 1970
Tryckknappar: desamma har använts sedan 1970
Boett: Har i princip haft samma form sedan 1964, kan variera i profil och så finns ju CB gasen på 105.012-66. Nyare Speedy har serienumret på undersidan av caset, under luggen “klockan 1” vilket den här inte har, vet inte vilket år Omega började med det så caset är ju yngre än så i alla fall. Då caset verkar skarpt så bör det vara hyggligt nytt
Urverket: 861 från runt 1983 (kollade här https://lunaroyster.com/resources/omega-speedmaster-date-of-manufacture-by-serial-numbers/), knappa in serienumret här så får du en mycket bra indikation på när den producerades: https://www.ilovemyspeedmaster.com/productiondateprediction/

Min slutsats/teori:

Jag skulle tippa på att klockan är ett hopplock av delar från andra Speedys, en Franken med andra ord, eller så tror jag att det är en klocka från början av 2000-talet som av någon anledning fått sitt verk bytt till ett äldre 861. Att det skulle kunna ha varit en Speedy från 1983 eller så där man bytt allt utom verket tycker jag verkar vara det minst sannolika, caset är ju skarpt och fint så även det är i så fall bytt.

Mina svar på "andra frågan" i kursiv stil

Min andra fråga handlar om vad jag ska göra med klockan?
  • Bör jag serva klockan hos Omega eller Svenska AD - Jag skulle ha tagit vilken fristående Omega kunnig urmakare som helst, tror det blir billigare för dig. Varför vill du serva den, går den dåligt?
  • Polera eller inte? - Det tycker jag inte att du ska göra
  • Jag vill ha en länk. Är det en vintage 1171 som gäller? - En 1171/633 är en trevlig länk som givetvis passar men är inte den korrekta till en så pass modern Speedy.
  • Om klockan redan har massor av utbytta delar, är det bättre att då polera upp klockan och försöka få den i nyskick med en en fräsch nyare länk? Spontant så gillar jag mer vintagelooken utan polering - Polera den inte
  • Är det värt att göra en "Omega Archives extract" ? - Kostar runt 1500 SEK har jag för mig, om min teori håller så får du i så fall enbart veta när klockan som hade urverket var tillverkad. Jag tycker inte du ska göra det
 
Senast ändrad:

Bluegene

Omega
Ok, det här har jag kommit fram till:

Tavla: Den som användes mellan 1997 - 2014
Bezel: Den som används sedan 2004
Boettlock: Det som användes mellan 1995 - 2017. De SN som finns graverade vet jag inte vad de är då de inte är korrekta för ett verk till en Speedy. Ett av dem ser ut som “SN2008” följt av fyra siffror, kan kanske innebära att klockan är/var från 2008, vem vet? SN8701434 är inte för en Speedy då det ska finnas 8 siffror i serienumret
Visarna: Luminova (de matchar ju tavlan) är de som används sedan 1997
Krona: Densamma har använts sedan 1970
Tryckknappar: desamma har använts sedan 1970
Boett: Har i princip haft samma form sedan 1964, kan variera i profil och så finns ju CB gasen på 105.012-66. Nyare Speedy har serienumret på undersidan av caset, under luggen “klockan 1” vilket den här inte har, vet inte vilket år Omega började med det så caset är ju yngre än så i alla fall. Då caset verkar skarpt så bör det vara hyggligt nytt
Urverket: 861 från runt 1983 (kollade här https://lunaroyster.com/resources/omega-speedmaster-date-of-manufacture-by-serial-numbers/), knappa in serienumret här så får du en mycket bra indikation på när den producerades: https://www.ilovemyspeedmaster.com/productiondateprediction/

Min slutsats/teori:

Jag skulle tippa på att klockan är ett hopplock av delar från andra Speedys, en Franken med andra ord, eller så tror jag att det är en klocka från början av 2000-talet som av någon anledning fått sitt verk bytt till ett äldre 861. Att det skulle kunna ha varit en Speedy från 1983 eller så där man bytt allt utom verket tycker jag verkar vara det minst sannolika, caset är ju skarpt och fint så även det är i så fall bytt.

Mina svar på "andra frågan" i kursiv stil

Min andra fråga handlar om vad jag ska göra med klockan?
  • Bör jag serva klockan hos Omega eller Svenska AD - Jag skulle ha tagit vilken fristående Omega kunnig urmakare som helst, tror det blir billigare för dig. Varför vill du serva den, går den dåligt?
  • Polera eller inte? - Det tycker jag inte att du ska göra
  • Jag vill ha en länk. Är det en vintage 1171 som gäller? - En 1171/633 är en trevlig länk som givetvis passar men är inte den korrekta till en så pass modern Speedy.
  • Om klockan redan har massor av utbytta delar, är det bättre att då polera upp klockan och försöka få den i nyskick med en en fräsch nyare länk? Spontant så gillar jag mer vintagelooken utan polering - Polera den inte
  • Är det värt att göra en "Omega Archives extract" ? - Kostar runt 1500 SEK har jag för mig, om min teori håller så får du i så fall enbart veta när klockan som hade urverket var tillverkad. Jag tycker inte du ska göra det
Tack för mycket utförligt svar!
Inte riktigt en Svan då helt enkelt. Men det är ok.

Jag försökte söka fram info gällande caset och enligt nedan tråd kom casen utan serienummer fram till slutet av 80-talet: https://forums.timezone.com/index.php?t=msg&th=2308974&start=0
Så det skulle förhoppningsvis då kunna stämma att mitt case och urverk är från 83 och att delar sedan bytts ut vid service. Enligt de årtal du angett skulle det kunna vara så att klockan servats någon gång efter 2004 och då fått sina nya delar kanske. Kanske det gjordes 2008 då det gjorts en märkning med 2008 i locket. Är det någon som vet om omega gör denna typ av märkningar om de byter ut delar?

Gällande service så har jag aldrig servat den och haft den sedan 2014/15. Den tappar runt 20sek per dygn så tänker att det bör vara på tiden? Får försöka hitta en urmakare i eller nära Blekinge som kan göra det. Polering blir det inte.

Med bakgrund i din bedömning: är det rimligt rent ekonomiskt att serva och köpa en länk? Vad är din bedömning av värdet på klockan i befintligt skick?

Tack!
 

Criss Cross

Playing with fire
2-Faktor
Ok, det här har jag kommit fram till:

Tavla: Den som användes mellan 1997 - 2014
Bezel: Den som används sedan 2004
Boettlock: Det som användes mellan 1995 - 2017. De SN som finns graverade vet jag inte vad de är då de inte är korrekta för ett verk till en Speedy. Ett av dem ser ut som “SN2008” följt av fyra siffror, kan kanske innebära att klockan är/var från 2008, vem vet? SN8701434 är inte för en Speedy då det ska finnas 8 siffror i serienumret
Visarna: Luminova (de matchar ju tavlan) är de som används sedan 1997
Krona: Densamma har använts sedan 1970
Tryckknappar: desamma har använts sedan 1970
Boett: Har i princip haft samma form sedan 1964, kan variera i profil och så finns ju CB gasen på 105.012-66. Nyare Speedy har serienumret på undersidan av caset, under luggen “klockan 1” vilket den här inte har, vet inte vilket år Omega började med det så caset är ju yngre än så i alla fall. Då caset verkar skarpt så bör det vara hyggligt nytt
Urverket: 861 från runt 1983 (kollade här https://lunaroyster.com/resources/omega-speedmaster-date-of-manufacture-by-serial-numbers/), knappa in serienumret här så får du en mycket bra indikation på när den producerades: https://www.ilovemyspeedmaster.com/productiondateprediction/

Min slutsats/teori:

Jag skulle tippa på att klockan är ett hopplock av delar från andra Speedys, en Franken med andra ord, eller så tror jag att det är en klocka från början av 2000-talet som av någon anledning fått sitt verk bytt till ett äldre 861. Att det skulle kunna ha varit en Speedy från 1983 eller så där man bytt allt utom verket tycker jag verkar vara det minst sannolika, caset är ju skarpt och fint så även det är i så fall bytt.

Mina svar på "andra frågan" i kursiv stil

Min andra fråga handlar om vad jag ska göra med klockan?
  • Bör jag serva klockan hos Omega eller Svenska AD - Jag skulle ha tagit vilken fristående Omega kunnig urmakare som helst, tror det blir billigare för dig. Varför vill du serva den, går den dåligt?
  • Polera eller inte? - Det tycker jag inte att du ska göra
  • Jag vill ha en länk. Är det en vintage 1171 som gäller? - En 1171/633 är en trevlig länk som givetvis passar men är inte den korrekta till en så pass modern Speedy.
  • Om klockan redan har massor av utbytta delar, är det bättre att då polera upp klockan och försöka få den i nyskick med en en fräsch nyare länk? Spontant så gillar jag mer vintagelooken utan polering - Polera den inte
  • Är det värt att göra en "Omega Archives extract" ? - Kostar runt 1500 SEK har jag för mig, om min teori håller så får du i så fall enbart veta när klockan som hade urverket var tillverkad. Jag tycker inte du ska göra det
Imponerande kunskap och analys!
 

Hasse Varg

Rolex
Pledge Member
2-Faktor
Jag vet som sagt inte när Omega började gravera serienumret på boetten, de kanske började runt 1990 men jag har haft en Speedy från 1994 som inte var graverad, se bifogad bild. Om klockar tappar runt 20 sek per dygn så behöver den helt klart service, om du sen får igen pengarna när du säljer den kan jag inte uttala mig om, tror dock att det är lättare att sälja den i alla fall. Jag tycker att det är vettigt att du skippar polering, förstör inte ett fint skarpt case. En korrekt länk till klockan lär väl ligga på runt 4-5k SEK (du får en 1171/633 för de pengarna också, tänk dock på att det finns både vintage och moderna sådana, tidiga moderna är märkta 1171/1 men de senare är märkta 1171). Så med ditt tidigare tänkta pris på 15k så behöver du få ut lite mer än 25k för att tjäna igen service/länk. Med den osäkerhet jag tycker råder angående vad som bytts ut på klockan så är nog ett pris kring det du begärde för den head-only rimligt i det skick den är i. Du bör kunna få ut lite mer än 25k om den är servad och har länk. Jämför med en hyggligt ny .005 med komplett set, de går väl inte för så mycket mer än 35k vad jag vet? Jag har tyvärr inte alltför bra koll på vilka priser som gäller för icke-vintage Speedys.
P1000343.jpeg

Förresten, ser du vad skillnaden är på ditt boettlock och det som sitter på min gamla från 1994?
 

Bluegene

Omega
Jag vet som sagt inte när Omega började gravera serienumret på boetten, de kanske började runt 1990 men jag har haft en Speedy från 1994 som inte var graverad, se bifogad bild. Om klockar tappar runt 20 sek per dygn så behöver den helt klart service, om du sen får igen pengarna när du säljer den kan jag inte uttala mig om, tror dock att det är lättare att sälja den i alla fall. Jag tycker att det är vettigt att du skippar polering, förstör inte ett fint skarpt case. En korrekt länk till klockan lär väl ligga på runt 4-5k SEK (du får en 1171/633 för de pengarna också, tänk dock på att det finns både vintage och moderna sådana, tidiga moderna är märkta 1171/1 men de senare är märkta 1171). Så med ditt tidigare tänkta pris på 15k så behöver du få ut lite mer än 25k för att tjäna igen service/länk. Med den osäkerhet jag tycker råder angående vad som bytts ut på klockan så är nog ett pris kring det du begärde för den head-only rimligt i det skick den är i. Du bör kunna få ut lite mer än 25k om den är servad och har länk. Jämför med en hyggligt ny .005 med komplett set, de går väl inte för så mycket mer än 35k vad jag vet? Jag har tyvärr inte alltför bra koll på vilka priser som gäller för icke-vintage Speedys.
P1000343.jpeg

Förresten, ser du vad skillnaden är på ditt boettlock och det som sitter på min gamla från 1994?
Ok. Tack för två givande svar! Även om de inte bekräftade vad jag hade hoppats på! :) dock så kommer jag utgå från att boett är orginal tills det är motbevisat ;)

Jag får se vad jag gör med klockan. Jag har lite blandade känslor för den! Men en service är ju på sin plats iaf! Så får vi se om den åker ut till försäljning igen.

Gällande ditt boettlock så har ditt inte omega logga i en jordglob till höger om sjöhösten. Kan det vara skillnaden?
 

TorNet

Panerai
2-Faktor
Om klockar tappar runt 20 sek per dygn så behöver den helt klart service, om du sen får igen pengarna när du säljer den kan jag inte uttala mig om, tror dock att det är lättare att sälja den i alla fall.
Varför serva en klocka enbart baserat på att den tappar 20 sek/dygn? Kan med all säkerhet ruckas så att den håller tiden bättre. 20 sek är dessutom helt ok på ett 861 med okänd servicehistorik.
 

Bluegene

Omega
Varför serva en klocka enbart baserat på att den tappar 20 sek/dygn? Kan med all säkerhet ruckas så att den håller tiden bättre. 20 sek är dessutom helt ok på ett 861 med okänd servicehistorik.
Ok. Men det är minst 6 år sedan den fick sig en service då den aldrig fått det i min ägo, men det kanske räcker med en ruckning ändå?
 

Hasse Varg

Rolex
Pledge Member
2-Faktor
Ok. Tack för två givande svar! Även om de inte bekräftade vad jag hade hoppats på! :) dock så kommer jag utgå från att boett är orginal tills det är motbevisat ;)

Jag får se vad jag gör med klockan. Jag har lite blandade känslor för den! Men en service är ju på sin plats iaf! Så får vi se om den åker ut till försäljning igen.

Gällande ditt boettlock så har ditt inte omega logga i en jordglob till höger om sjöhösten. Kan det vara skillnaden?
Nöjer mig med att kommentera boettlocken, det där med service eller inte är ju en smaksak, räcker ruckning som @TorNet föreslår så räcker ju det, låt en urmakare titta på den så får hen avgöra vad som behövs. Vad gäller boettlocket så är det inte loggan jag tänker på. Titta på ”svansen” i Q:et , det är den skillnad som nämns i boken ”Moonwatch Only”, tittar man noga så ser man också att andra textraden är förskjuten om man jämför dem
 

Bluegene

Omega
Nöjer mig med att kommentera boettlocken, det där med service eller inte är ju en smaksak, räcker ruckning som @TorNet föreslår så räcker ju det, låt en urmakare titta på den så får hen avgöra vad som behövs. Vad gäller boettlocket så är det inte loggan jag tänker på. Titta på ”svansen” i Q:et , det är den skillnad som nämns i boken ”Moonwatch Only”, tittar man noga så ser man också att andra textraden är förskjuten om man jämför dem
Jag skulle tro att det är service som gäller

Lärorikt! Mina speedykunskaper ökar!
 

Hasse Varg

Rolex
Pledge Member
2-Faktor
Ja, köp den fysiska boken, e-boken är enbart ett komplement att användas när man snabbt behöver kolla upp någonting översiktligt eller är på resande fot
 
Topp