• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Den hälsosamma tråden om aktivitets och sömnmätning (wearables)

Använder du en aktivitetsmätare?

• Garmin

Röster: 27 41.5%
  • Apple Watch

Röster: 16 24.6%
  • Suunto

Röster: 0 0.0%
  • Fitbit

Röster: 4 6.2%
  • Polar

Röster: 1 1.5%
  • Oura Ring

Röster: 5 7.7%
  • Annan än ovan

Röster: 4 6.2%
  • Nej du, inte en chans, här är det mekaniska klockor som gäller

Röster: 8 12.3%

• Totala väljare
    65
Fick precis klartecken från Benify att Whoop subscription är godänt som friskvård och alltså kan betalas med friskvårdsbidrag. Ursäkta om det är gamla nyheter.

Jag kör just nu en månads gratisperiod med 4.0, men smäller nog in en beställning på 5.0 Peak i och med den informationen.
Å 17, det var en nyhet för mig.
Behöver man göra något speciellt? Jag har också Benify på jobbet.

Fick precis klartecken från Benify att Whoop subscription är godänt som friskvård och alltså kan betalas med friskvårdsbidrag. Ursäkta om det är gamla nyheter.

Jag kör just nu en månads gratisperiod med 4.0, men smäller nog in en beställning på 5.0 Peak i och med den informationen.
Gött!
Testar Whoop peak sen ett par dagar. Får se om jag fastnar…

Helio strap

Är mycket nöjd. Hade whoop mg tidigare som jämförelse. Att man manuellt behöver ”aktivera” kontroll av blodtryck och EKG är en dealbreaker för mig. Om sådana mätningar gjorts automatiskt så hade jag nog tänkt annorlunda.

Med det sagt kan jag verkligen rekommendera Helio strap. 1200:- på amazon utan abonnemang och mäter allt som en senare garmin förutom det som jag ovan nämnt.

Använder bandet på bicep vilket fungerar kanon. 5/5.

image.jpg

Jag har förmodligen snöat in alldeles för mycket inom detta område, men det stod väl å andra sidan klar redan när jag startade denna tråd, i första inlägget ;)

Jag har sedan några månader landat i följande setup
  • Oura ring 4 (ja det är andra gången jag köper den, plus att jag hade version 3)
  • Garmin Forerunner 255

Min strategi är att Oura är "master" när det kommer till hälsomätning, men eftersom Oura (som jag skrivit innan) endast är en "Health Tracker" och inte en "Fitness Tracker" så använder jag min Garmin till träningspassen. Data synkas via Apple Health från Garmin till Oura. Nu tar Oura hänsyn till pulszoner och helheten, vilket är bra.

Dock har jag ett problem.
Garmin synkar bara pulsen var annan minut till Apple Health (och således Oura), vilken inte känns riktigt rimligt. Se exempel på bilderna nedan.
Detta oavsett om jag löptränat, gymmat, kört Cross Trainer. Mycket pulsinformation saknas således, speciellt vid intervallträning.

I Garmins app så ser det ju såklart bra ut med massa härlig data.

Nu till min fråga;
Ni som inte har Garmin, utan använder Polar, Suunto eller Coros, hur ser det ut för er i synken till Apple Health?

Har ni samma frekvens av pulsdata från era klockor till Apple Health, eller oftare?

Ni som har Garmin och använder Android, har ni samma fenomen med dålig uppdateringsfrekvens av pulsen?

Stort tack på förhand!

IMG_4242.png IMG_4243.png IMG_4244.png IMG_4245.png

Jag har förmodligen snöat in alldeles för mycket inom detta område, men det stod väl å andra sidan klar redan när jag startade denna tråd, i första inlägget ;)

Jag har sedan några månader landat i följande setup
  • Oura ring 4 (ja det är andra gången jag köper den, plus att jag hade version 3)
  • Garmin Forerunner 255

Min strategi är att Oura är "master" när det kommer till hälsomätning, men eftersom Oura (som jag skrivit innan) endast är en "Health Tracker" och inte en "Fitness Tracker" så använder jag min Garmin till träningspassen. Data synkas via Apple Health från Garmin till Oura. Nu tar Oura hänsyn till pulszoner och helheten, vilket är bra.

Dock har jag ett problem.
Garmin synkar bara pulsen var annan minut till Apple Health (och således Oura), vilken inte känns riktigt rimligt. Se exempel på bilderna nedan.
Detta oavsett om jag löptränat, gymmat, kört Cross Trainer. Mycket pulsinformation saknas således, speciellt vid intervallträning.

I Garmins app så ser det ju såklart bra ut med massa härlig data.

Nu till min fråga;
Ni som inte har Garmin, utan använder Polar, Suunto eller Coros, hur ser det ut för er i synken till Apple Health?

Har ni samma frekvens av pulsdata från era klockor till Apple Health, eller oftare?

Ni som har Garmin och använder Android, har ni samma fenomen med dålig uppdateringsfrekvens av pulsen?

Stort tack på förhand!

IMG_4242.png IMG_4243.png IMG_4244.png IMG_4245.png
Har Oura 3 och Garmin FR 265 och en Android lur men synkar inte min data mellan dem för jag har tänkt att jag inte ville "förorena" Oura datan med "extern" träningsdata, men nu när jag såg dina screenshots och ditt upplägg blev jag sugen på att testa för att se, återkommer med erfarenheten om det blir av.

Helio strap

Är mycket nöjd. Hade whoop mg tidigare som jämförelse. Att man manuellt behöver ”aktivera” kontroll av blodtryck och EKG är en dealbreaker för mig. Om sådana mätningar gjorts automatiskt så hade jag nog tänkt annorlunda.

Med det sagt kan jag verkligen rekommendera Helio strap. 1200:- på amazon utan abonnemang och mäter allt som en senare garmin förutom det som jag ovan nämnt.

Använder bandet på bicep vilket fungerar kanon. 5/5.

image.jpg
Hur tycker du sömn mätningen funkar? Testade en någon vecka men den missade då helt om jag vaknade mitt i natten (vilket händer varje natt med småbarn), men har förstått att det släppts ett gäng uppdateringar sedan dess + att jag nog skulle använt den mer för kalibrering. Min Fitbit har dock inga problem att logga vakna tider under natten, så kanske bara är en tidsfråga innan de löser det.

Ett till exempel, från ett intervallpass alldeles nyss 😮‍💨

Från Garmin
IMG_4248.png IMG_4251.png

Från Apple Health
IMG_4250.png

Från Oura
IMG_4249.png

Ser ut som att det redan fattas alla detaljer i 'apple health' o isf lär ju Oura inte ha en chans att få med bättre upplösning på pulsslagen eftersom importen i Oura går via apple health som jag förstått det?

Ser ut som att det redan fattas alla detaljer i 'apple health' o isf lär ju Oura inte ha en chans att få med bättre upplösning på pulsslagen eftersom importen i Oura går via apple health som jag förstått det?
Precis så är det. Garmin synkar endast pulsen varannan minut till Apple Health, som sedan synkar vidare det till Oura…

Precis så är det. Garmin synkar endast pulsen varannan minut till Apple Health, som sedan synkar vidare det till Oura…

Läste om ditt förra inlägg och insåg att det var nog precis det du redan insett och menade 😅, sorry for stating the obvious.

Men du triggade ju igång mig på att testa själv med liknande setup (för som du säger är Oura lite kast på att tracka träning, iaf styrketräning (löpning funkar bättre tycker jag)). I stort sett enda skillnaden blir Android och 'Android health connect' som sync.

Och för mig ser det ut så här efter ett snabbt test:
1000027735.jpg

Så i Android verkar heart rate syncas var 5 sec istället (enligt oura själv, se screenshot ovan). Det är ju betydligt bättre upplösning än i din Apple setup (jag har inte gjort några inställningar utöver standard).

Läste om ditt förra inlägg och insåg att det var nog precis det du redan insett och menade 😅, sorry for stating the obvious.

Men du triggade ju igång mig på att testa själv med liknande setup (för som du säger är Oura lite kast på att tracka träning, iaf styrketräning (löpning funkar bättre tycker jag)). I stort sett enda skillnaden blir Android och 'Android health connect' som sync.

Och för mig ser det ut så här efter ett snabbt test:
1000027735.jpg

Så i Android verkar heart rate syncas var 5 sec istället (enligt oura själv, se screenshot ovan). Det är ju betydligt bättre upplösning än i din Apple setup (jag har inte gjort några inställningar utöver standard).
Spännande. Ja , var 5:e sekund är ju väldigt mkt bättre än varannan minut!
Då är det ett integrationsproblem med Apple Health. Undrar om det är Apple Health som begränsar vad som ska synkas och hur…

Då blir jag ju väldigt nyfiken om det är samma problem med Polar, Coros och Suunto i kombination med Apple Health…

Stort tack för att du tog dig tid och testa.

Spännande. Ja , var 5:e sekund är ju väldigt mkt bättre än varannan minut!
Då är det ett integrationsproblem med Apple Health. Undrar om det är Apple Health som begränsar vad som ska synkas och hur…

Då blir jag ju väldigt nyfiken om det är samma problem med Polar, Coros och Suunto i kombination med Apple Health…

Stort tack för att du tog dig tid och testa.

Tack själv, det gjorde att jag fick tummen ur att koppla ihop garmin med oura som jag tänkt att jag ska testa många gånger men aldrig blivit av.

Skulle jag gissa på något så skulle jag gissa att det är Apple som begränsar det (eftersom de brukar kunna ha sånna saker för sig och för att Garmin bevisligen klarar av att mata med pulsdata var 5:e sek på Android).

Men personliga åsikt och erfarenhet är att sömn och aktivitetsmätning i många fall faktiskt inte alls är ohälsosamt, utan precis tvärtom. Hälsoångest och sömnproblem har en tendens att komma som ett brev på posten när man börjar mäta allt man gör. Körde själv Garmin 24/7 ett tag, det första jag gjorde när jag vaknade var att kika på statistiken för att de hur trött jag trodde jag skulle vara under dagen, lika så var det många dagar när jag ojade mig över att jag tyckte att jag rört på mig för lite helt i onödan 😄 Jag råkar också ha en magisterexamen inom psykiatrisk vård, och lång erfarenhet av att jobba inom sjukvården med hälsofrämjande arbete, och har oräkneliga exempel på patienter jag mött under åren som verkligen inte alls mått bra av hysterin kring att mäta allt man gör. Men med det sagt så finns det självfallet många goda exempel också, där prylarna kan vara jättebra hjälpmedel för att främja hälsan. Min högst personliga åsikt är ändå att färre prylar överlag ger bättre förutsättningar att må både psykiskt och fysiskt bra på sikt. Back to basic 🙂
Ursäkta om jag tenderar att haka på detta utförliga svar kring hälsa gällande stress och dess följande negativa effekter. Jag delar högst oprofessionellt iakttagelsen att ju mer en individ försöker kontrollera sömntider och antal steg per dag med mera ju sämre verkar individen må. Tyvärr har jag inte noterat ett enda fall där en person verkar må bättre av att veta hur lite de har sovit eller motionerat vilket ger en motsägelsefull bild av nyttan med att veta.

Jag må vara av en gammal skola men sov när man trött, motionera när du önskar och ät när du är hungrig fungerar i de flesta fall. Inte om man känner sig tvungen .

Jag hoppas dock att säkandet efter total kontroll över kroppen och knoppen kan bli verklighet för de som så söker.

Frid vare med er

/PJ

Ursäkta om jag tenderar att haka på detta utförliga svar kring hälsa gällande stress och dess följande negativa effekter. Jag delar högst oprofessionellt iakttagelsen att ju mer en individ försöker kontrollera sömntider och antal steg per dag med mera ju sämre verkar individen må. Tyvärr har jag inte noterat ett enda fall där en person verkar må bättre av att veta hur lite de har sovit eller motionerat vilket ger en motsägelsefull bild av nyttan med att veta.

Jag må vara av en gammal skola men sov när man trött, motionera när du önskar och ät när du är hungrig fungerar i de flesta fall. Inte om man känner sig tvungen .

Jag hoppas dock att säkandet efter total kontroll över kroppen och knoppen kan bli verklighet för de som så söker.

Frid vare med er

/PJ
Jag själv sover och tränar bättre än jag någonsin gjort sen jag skaffade min Whoop :)

Tillbaka
Topp