• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Den helt rimligt nördiga Panerai-fokuserade bandrecensionstråden

För en herrans massa år sedan köpte jag ett ABP. Det var inget som inte fungerade till alla standardspännen. I min erfarenhet så klarar alla bandmakare jag någonsin köpt band ifrån, och det är många vill jag lova, att göra band som fungerar fint med OEM-spännen... har du haft andra erfarenheter, eftersom du frågar? Eller vad menar du med Panerai-anpassning egentligen? Alla bandmakare jag har dealat med har gjort custom-storlekar, så 75x110 ska inte vara något problem alls. Aaah, och nu ser jag att ABP inte gör det. Så knäppt. Vad är det för franskt dille? :D

Jag har köpt från två i Nordamerika som jag knappt minns namnet på men som var billigare än ABP, men kanske inte är det nu pga tullar. De ena var stone creek straps, de andra hette ... äsch ... fasen ... kanske någon annan minns. Sen var det en annan som var bra ifrån Indonesien. Alla de är tre mycket billigare än ABP då. Dock kommer jag ihåg att det var problem med att föra in alligator i EU, så ... mitt sista bud är vår kompis Oleg i Ukraina. Han gör också bra grejer. https://straps-hurricane13.blogspot.com/ eller kolla hans Instagram https://www.instagram.com/stepenko_oleg/ och börja en diskussion med honom där.
Bara som info har ABP en konfigurator där man kan speca allt från form, bredd, längd, hål, keeper till lädertyp och färg. Har inte beställt custom så kan inte ge omdömme på kvalite dock.

För en herrans massa år sedan köpte jag ett ABP. Det var inget som inte fungerade till alla standardspännen. I min erfarenhet så klarar alla bandmakare jag någonsin köpt band ifrån, och det är många vill jag lova, att göra band som fungerar fint med OEM-spännen... har du haft andra erfarenheter, eftersom du frågar? Eller vad menar du med Panerai-anpassning egentligen? Alla bandmakare jag har dealat med har gjort custom-storlekar, så 75x110 ska inte vara något problem alls. Aaah, och nu ser jag att ABP inte gör det. Så knäppt. Vad är det för franskt dille? :D

Jag har köpt från två i Nordamerika som jag knappt minns namnet på men som var billigare än ABP, men kanske inte är det nu pga tullar. De ena var stone creek straps, de andra hette ... äsch ... fasen ... kanske någon annan minns. Sen var det en annan som var bra ifrån Indonesien. Alla de är tre mycket billigare än ABP då. Dock kommer jag ihåg att det var problem med att föra in alligator i EU, så ... mitt sista bud är vår kompis Oleg i Ukraina. Han gör också bra grejer. https://straps-hurricane13.blogspot.com/ eller kolla hans Instagram https://www.instagram.com/stepenko_oleg/ och börja en diskussion med honom där.
Stort tack för omfattande och informativt inlägg!

Med "Paneraianpassad" syftar jag främst på det faktum att "pinnen" på spännet är ganska grov. Detta medför ju att de flesta standardband (även om de finns i kortare utförande) kräver håltagning i efterhand. Kanske är en smal sak att få till schysst håltagning med verktyg dock, har bara ett vanligt håltagningsverktyg från Clabbe. Funkar skitbra till bälten, och även band med mindre spännen, men om det ska anpassas till Panerais mått blir hålen större än badbollar! 🙂

Stort tack för omfattande och informativt inlägg!

Med "Paneraianpassad" syftar jag främst på det faktum att "pinnen" på spännet är ganska grov. Detta medför ju att de flesta standardband (även om de finns i kortare utförande) kräver håltagning i efterhand. Kanske är en smal sak att få till schysst håltagning med verktyg dock, har bara ett vanligt håltagningsverktyg från Clabbe. Funkar skitbra till bälten, och även band med mindre spännen, men om det ska anpassas till Panerais mått blir hålen större än badbollar! 🙂
Jag fattar, men alla som säger att de kan leverera paneraiband kommer att ha rätt hålform på bandet. Och jag hade önskat att min håltagare från Clabbe hade haft den formen, javisst, men det har den som sagt inte. Men Paneraibandmakare har.

Bara som info har ABP en konfigurator där man kan speca allt från form, bredd, längd, hål, keeper till lädertyp och färg. Har inte beställt custom så kan inte ge omdömme på kvalite dock.
Tack!

Jag fattar, men alla som säger att de kan leverera paneraiband kommer att ha rätt hålform på bandet. Och jag hade önskat att min håltagare från Clabbe hade haft den formen, javisst, men det har den som sagt inte. Men Paneraibandmakare har.
Allt är Clabbes fel! Är ju ny i Panna-gemet, köpt många band genom åren, men aldrig egentligen behövt reflektera över hålens form.

Kommer kolla upp Oleg!

Tack!

Allt är Clabbes fel! Är ju ny i Panna-gemet, köpt många band genom åren, men aldrig egentligen behövt reflektera över hålens form.

Kommer kolla upp Oleg!
Nu kom jag på vilken mer det var jag köpte ifrån i Nordamerika. https://www.aaronbespoke.com/ Bara så du/ni vet.

Sen har Mays Berlin en hel del, https://www.mays-berlin.com/exotic/krokodil.html, jag har aldrig köpt exotiskt av dem, men deras kvalitet är över godkänd och ... de är ganska dyra. :) Men det kan vara ett alternativ. Oleg är billigare och oftast då inte riktigt samma kvalitet, men det kompenserar han ofta genom att skicka en ännu ett band gratis. Mays Berlin har inte den typen av kommunikation/service alls. :D

Tack!

Kommer kolla upp Oleg!
Hello again.

Nu har jag kommit ikapp i olika trådar och såg att det var en 512 du skaffat. Det är inte en radiomir, det är en radiomir 1940. Viktigt att veta, speciellt då en radiomir inte har horn och därmed är banden bredare vid boetten. Så, se till att du inte råkar beställa fel där.

Hello again.

Nu har jag kommit ikapp i olika trådar och såg att det var en 512 du skaffat. Det är inte en radiomir, det är en radiomir 1940. Viktigt att veta, speciellt då en radiomir inte har horn och därmed är banden bredare vid boetten. Så, se till att du inte råkar beställa fel där.

Ja, men det är jag fullt medveten om! Men kanske behöver bli bättre på att specificera det framåt.. :)
Oavsett, ser inte att det, förutom bandbredd då, är någon skillnad i vilka band som passar/inte passar?

Ursprungsinlägget i denna tråden gällde primärt kvaliteten på ABP, det här med hålen var en bisak. Begick mord på ett flång nytt (inte dyrt) Hirschband häromkvällen, bara för att kunna se hur klockan matchade med brunt "alligator".. Inte tillräckligt Allan Ballan för att göra det på band som kostar närmare 3k däremot! :bag:

Ja, men det är jag fullt medveten om! Men kanske behöver bli bättre på att specificera det framåt.. :)
Oavsett, ser inte att det, förutom bandbredd då, är någon skillnad i vilka band som passar/inte passar?

Nej, inte alls.

Ursprungsinlägget i denna tråden gällde primärt kvaliteten på ABP, det här med hålen var en bisak. Begick mord på ett flång nytt (inte dyrt) Hirschband häromkvällen, bara för att kunna se hur klockan matchade med brunt "alligator".. Inte tillräckligt Allan Ballan för att göra det på band som kostar närmare 3k däremot! :bag:

:)

Finska Postale. Handgjorda band av gamla militärtyger. Har aldrig hittat en klocka dessa inte skulle passa, men de är som bäst med en Panerai 💪
1000029477-01.jpeg
1000029475-01.jpeg

Ingen som vet var man kan få tag på ett Ranger strap 26-26mm eller nåt liknande snyggt OEM 26-26? Har en nyare 372:a med 26-22mm straps men gillar dom äldre 26-26mm skarpt så skulle gärna lägga vantarna på ett sånt. Om nån har ett liggandes oanvänt i nån bandbox så skicka en DM 😎👍

Nån som har tips på bra band till en 111?

Söker ett svart eller mörkbrunt i läder som inte är allt för tjockt/styvt utan framförallt bekvämt!
Samt ett i kanvas.

Nån som har tips på bra band till en 111?

Söker ett svart eller mörkbrunt i läder som inte är allt för tjockt/styvt utan framförallt bekvämt!
Samt ett i kanvas.
Tjockt/styvt? Är det samma sak? I min värld är tjockare band snygga på pannor, och vill man ha något som är grymt bekvämt så finns det gott om tjocka & mjuka band, ändå från supermjukt och tjockt som https://kyros-straps.com/products/buttero-black-soft-leather-strap till fortfarande ganska mjukt och lagom tjockt som https://www.mays-berlin.com/rough-black.html

Tjockt/styvt? Är det samma sak? I min värld är tjockare band snygga på pannor, och vill man ha något som är grymt bekvämt så finns det gott om tjocka & mjuka band, ändå från supermjukt och tjockt som https://kyros-straps.com/products/buttero-black-soft-leather-strap till fortfarande ganska mjukt och lagom tjockt som https://www.mays-berlin.com/rough-black.html
Nä det kanske inte är samma sak. Bara jag som haft för många tjocka och styva och obekväma band kanske. 🙂

Tack för tipsen!

Träffade Oddface idag och fick två band jag beställt. Otrolig kvalitet och finess! Jag är helnöjd, framförallt med det ljusa laxbandet, men även med strutsbenet 😎👍

Bilagor

• IMG_8854.jpeg
    IMG_8854.jpeg
    513.7 KB · Visningar: 15
  • IMG_8856.jpeg
    IMG_8856.jpeg
    459.2 KB · Visningar: 14
  • IMG_8851.jpeg
    IMG_8851.jpeg
    636.2 KB · Visningar: 13
  • IMG_8841.jpeg
    IMG_8841.jpeg
    733.8 KB · Visningar: 15
  • IMG_8840.jpeg
    IMG_8840.jpeg
    928 KB · Visningar: 15
Kanske har funnits ett tag, men jag upptäckte precis att Wristbuddy fått gummin i 26mm bandbredd. Blev så taggad så beställde ett orange omedelbart. Såg efter att de även hade i grönt vilket jag varit sugen på ett tag.
Men efter första användning verkar det vara helt ok så värt att beställa ett grönt också
IMG_1037.jpeg

Bilagor

• IMG_1036.jpeg
    IMG_1036.jpeg
    373.2 KB · Visningar: 9
Korspostar lite från Radiomir-tråden när jag ändå har tagit en massa bilder:

Bandet är det som ABP kallar "Premium Rubber Watch Band", som sagt i 26mm bredd och som finns här:

Närmast klockan ger ju den fysiska formen ren stabilitet, men längre ut där hålen och spännet finns är det tämligen mjukt och följsamt.

Här visas det på en 45mm Radiomir PAM 753, PAM00753) på min 17,5 cm arm:

20251118_150939.jpg

20251118_150937.jpg

20251118_150934.jpg

20251118_151031.jpg

20251118_151026.jpg

20251118_152810.jpg

20251118_152803.jpg

För mig känns inte detta som något jag kommer använda, men det var ju onekligen ett relativt billigt och förmodligen välfungerande band för den som gillar att bada eller hänga vid poolen.

IMG_7697.jpeg
IMG_7698.jpeg
IMG_7699.jpeg
IMG_7700.jpeg
IMG_7702.jpeg
IMG_7703.jpeg
IMG_7701.jpeg
Äntligen tillbaka i det underbaraste av träsk, Paneraieriet.

Fick hem två alcantara-band från italienska Colareb idag.

Materialet får fem OP-loggor av fem möjliga. Bandets behållning, och det viktigaste för mig. Enormt mjukt och trevligt. Hade nästan varit för följsamt på en större klocka än min 42mm 574a och kunnat leda till lite obalans men här blir det perfekt. 3,4mm tjockt och fina stygn på kuppen. Ska också andas och vara tvättbart i 40 grader utan att tappa den lätt ruggade men lena ytan (det tror vi sådär på).

Spännet är däremot inget speciellt och inger ingen vidare premiumkänsla, måhända lite väl litet dessutom. Tre OP-loggor.

Avsmalningen är från 22mm till 16mm. Kunde i min smak få ha varit till 18mm. Tre loggor igen.

Låsmekanism med QR. Inte någon favorit generellt men fungerar klanderfritt. Stiftet känns möjligen lite litet. Tre igen.

Priset på 89 euro och leverans på fyra dagar trots hemska FedEx (trevlig chaufför dock) betingar ett betyg på fyra prisvärda och smidiga OP-loggor.

Ett minus för att bandet bara har en stopper samtidigt som det är rätt långt, 11,5cm. Det får bli två OP-loggor.

Sammantaget mycket nöjd och summerar det hela, något ologiskt, till fyra av fem i betyg främst pga materialet som är bandets behållning.
IMG_7704.jpeg

Behövs kanske inte fler lovord om Oleg, men här kommer några ändå!

Grön kalv, svart foder, insytt svart spänne. Enastående finish och mjukt och följsamt. Relativt tunnt med Paneristimått mätt.

Oleg själv är ju 10/10 att ha och göra med. 1400 spänn och knappt två veckor för tillverkning och standardfrakt. Synd att klaga som farsan hade sagt!

1000066904.jpg

1000066847.jpg

Tillbaka
Topp