• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Den inkluderande tråden om open source!

7-zip har en benchmark feature inbyggd :
----------------
AMD Ryzen 9 3900X 12-Core Processor (870F10)
CPU Freq: 4601 4594 4590 4597 4601 4595 4596 4601 4607

RAM size: 32045 MB, # CPU hardware threads: 24
RAM usage: 5295 MB, # Benchmark threads: 24

Compressing | Decompressing
Dict Speed Usage R/U Rating | Speed Usage R/U Rating
KiB/s % MIPS MIPS | KiB/s % MIPS MIPS

22: 83846 2204 3701 81566 | 1050273 2372 3775 89559
23: 75075 2145 3566 76493 | 1033735 2378 3762 89445
24: 71730 2166 3561 77124 | 1011999 2381 3731 88826
25: 70859 2221 3643 80904 | 989986 2379 3703 88107
---------------------------------- | ------------------------------
Avr: 2184 3618 79022 | 2378 3743 88984
Tot: 2281 3680 84003
--------------

MIPS säger mig inte så mycket då jag inte har något att jämföra med. Men nu ser man iaf att kärnan kör boost i 4,6 ghz :)
Ändrade fläktkurvan lite i bios och körde stress-ng och maxtemp ligger på 80 C efter ca 8 min stresstest.
Det börjar lukta varm elektronik ända hit :)
Har du testat htop? Gillar visualiseringen av CPU-uerna bättre än standard "top".

Det börjar lukta varm elektronik ända hit :)
Har du testat htop? Gillar visualiseringen av CPU-uerna bättre än standard "top".

Hehe..blev lite orolig över de höga temperaturerna men Ryzen ska tydligen bli rätt så varm. Många kärnon på 7 nm teknologi gör tydligen sitt. Inte för att jag kompilerar eller gör något speciellt avancerat men på sommaren kan man ju räkna med 10 C högre inomhustemperaturer.

Nej, jag har inte testat htop på burken.. ska göra det sen. :)

Någon som kör Chromebook här?
Jag köpte en Chromebook häromdagen, behövde en enkel strömsnål linuxdator då jag skulle iväg ett par dagar till en stuga utan el :eek:
Valet föll för en ASUS 311, och tanken var att radera ChromeOS och installera Linux.
Börjar läsa på om hur man går tillväga och inser som vanligt lite sent att det inte kommer att bli "plug and play" att ersätta ChromeOS, suck.
Efter ett tag så börjar jag istället kolla in "Linux Beta" (även kallat Crostini) som är en del av ChromeOS.
Riktigt coolt projekt som gör Chromebooken fullständig för mig.
I stora drag så innebär det att man kan köra valfri dist i ChromeOS. Disten körs i en sk. Linuxcontainer. (I praktiken märker man ingen skillnad)
Vill man göra det enkelt för sig så kör man på default, Debian, och njuter av livet.
Jag har installerat alla mina kommandorads program, git, aws-cli, terraform, kubectl, openvpn, mosh etc, samt "gittad" ner alla script, ssh-nycklar, dokumentationer etc jag kommer att behöva.
När Linuxen är helt preppad och uppdaterad kan man backa upp den till exvis. sin Google drive (detta rekommenderas dessutom, då projektet fortfarande är beta). Batteriet räcker lätt i 6-8 ärliga timmar av normalt arbete. Indikatorn säger 10+ timmar och jag tror nog det kan stämma.
En Linuxcontainer är som en "ISO" fil som startas upp och körs, den kan dessutom ha lite permanent lagring som inte försvinner då containern stoppas.
Man kan köra flera containers i ChromeOS, ex. Debian, Ubuntu, CentOS etc.
Chromebooken kostade ca 3500:- och har blivit den perfekta slitochsläng resedatorn. Ok tangentbord, skärm och platta, laddar upp batteriet supersnabbt.
https://support.google.com/chromebook/answer/9145439?hl=en

Någon som kör Chromebook här?
Jag köpte en Chromebook häromdagen, behövde en enkel strömsnål linuxdator då jag skulle iväg ett par dagar till en stuga utan el :eek:
Valet föll för en ASUS 311, och tanken var att radera ChromeOS och installera Linux.
Börjar läsa på om hur man går tillväga och inser som vanligt lite sent att det inte kommer att bli "plug and play" att ersätta ChromeOS, suck.
Efter ett tag så börjar jag istället kolla in "Linux Beta" (även kallat Crostini) som är en del av ChromeOS.
Riktigt coolt projekt som gör Chromebooken fullständig för mig.
I stora drag så innebär det att man kan köra valfri dist i ChromeOS. Disten körs i en sk. Linuxcontainer. (I praktiken märker man ingen skillnad)
Vill man göra det enkelt för sig så kör man på default, Debian, och njuter av livet.
Jag har installerat alla mina kommandorads program, git, aws-cli, terraform, kubectl, openvpn, mosh etc, samt "gittad" ner alla script, ssh-nycklar, dokumentationer etc jag kommer att behöva.
När Linuxen är helt preppad och uppdaterad kan man backa upp den till exvis. sin Google drive (detta rekommenderas dessutom, då projektet fortfarande är beta). Batteriet räcker lätt i 6-8 ärliga timmar av normalt arbete. Indikatorn säger 10+ timmar och jag tror nog det kan stämma.
En Linuxcontainer är som en "ISO" fil som startas upp och körs, den kan dessutom ha lite permanent lagring som inte försvinner då containern stoppas.
Man kan köra flera containers i ChromeOS, ex. Debian, Ubuntu, CentOS etc.
Chromebooken kostade ca 3500:- och har blivit den perfekta slitochsläng resedatorn. Ok tangentbord, skärm och platta, laddar upp batteriet supersnabbt.
https://support.google.com/chromebook/answer/9145439?hl=en
Har kört Chromebook i 4-5 år. Min nuvarande Chromebook är en Asus chromebook flip. Går inte att köra Linux då den arm , däremot fungerar android appar fint. Är faktiskt väldigt nöjd och kan säga att jag nästan föredrar den framför andra plattformar pga snabbheten och enkelheten.

Har kört Chromebook i 4-5 år. Min nuvarande Chromebook är en Asus chromebook flip. Går inte att köra Linux då den arm , däremot fungerar android appar fint. Är faktiskt väldigt nöjd och kan säga att jag nästan föredrar den framför andra plattformar pga snabbheten och enkelheten.
Kul! Kör du Crostini/ Linux Beta på den?

Sitter med ett kundjobb och behövde starta htop för att kolla cpu lite snabbt.
Här kommer screenshot!
Det som körs är "Elasticsearch". En typ av databas för text.
Vi kör in alla loggar från alla servrar för att kunna söka enkelt.
Man kan söka på allt mellan himmel och jord i ett enkelt gränssnitt (Kibana), typ namn, e-postadresser, ord (failed, forbidden etc) samt göra snabba diagram, ex. vis hur många failed ssh hade vi igår?

Screenshot from 2020-09-16 18-19-05.png

Nej som jag skrev. Den kör arm processor. Den fick aldrig Linux stödet. Har funderat på att byta upp mig men inte riktigt motivera det då den fortfarande fungerar väldigt bra :)
Är du helt säker på det?
Linux containers abstraherar bort den fysiska processorn.
Ex på arm-chromebook:
https://www.aboutchromebooks.com/ne...x-apps-to-the-arm-based-acer-chromebook-r-13/

Man hittar "Linux Beta" under inställningar, kanske "avancerat". Bara en switch som man flippar.

Här kommer screenshot!
Man kan söka på allt mellan himmel och jord i ett enkelt gränssnitt (Kibana), typ namn, e-postadresser, ord (failed, forbidden etc) samt göra snabba diagram, ex. vis hur många failed ssh hade vi igår?

Htop är rätt coolt. Bra överblick!

htop.jpg

Jag tror att den öppnat varje flik i en "sandlåda" för att begränsa buset.

Ja just det.. FF började implementera sandlådor för inte så länge sedan va? Innan dess körde jag enbart Chrome/Chromium just för att de har sandlådor vilket FF då saknade.

24 kärnor som idlar. Du måste börja minea bitcoin eller nåt, 0,08 i Load average är nästan skadligt :)

Haha, ja, jag kanske ska börja folda eller nåt.

Här kommer screenshot!

Sysadmin är riktigt coolt faktiskt! I alla fall den som är kung på open source :) Det är ett jobb jag skulle kunna tänka mig!

Den här dök upp på grabbens mobil (en MOTO G6). Jag antar att det är Androids standard boot-skärm. Hur han fick fram den vet jag inte, men mobilen är inte rootad (han är 7 och kan inte sånt än :) ) Går det att få fram denna på alla Android-mobiler och i så fall hur?

DSC_1436-01.jpeg

Den här dök upp på grabbens mobil (en MOTO G6). Jag antar att det är Androids standard boot-skärm. Hur han fick fram den vet jag inte, men mobilen är inte rootad (han är 7 och kan inte sånt än :) ) Går det att få fram denna på alla Android-mobiler och i så fall hur?

DSC_1436-01.jpeg
Det är fastboot läget som du kommer fram via olika knappkombinationer. Typ starta upp med power + vol up (eller ner, eller olika varianter av detta). Man kan använda det läget när man vill återställa, roota osv. Starta om den bara så är den som vanligt.

Är det någon som kör automation hemma med Home Assistant? En kollega till mig visade sitt setup och det var riktigt coolt och genomarbetat. Först tänkte jag eventuellt ersätta larmet med detta system, det verkar fullt möjligt. Det körs ofta på Rasberry Pi men jag tänkte att det kunde gå fint att köra på en Debian virtuell server också. Tips emottages gärna!

Hade ingen aning om vad Home Assistant var för något. Verkar riktigt avancerat.
Det verkar som om man kan spara ner config, isf skulle jag köra på en Debian VM, förutsatt att jag hade infrastrukturen hemma förstås.

Har du många enheter som kan styras?
Korkad fråga, men hur lägger man in en glödlampa i nätverket? Går den på wifi?

Lite intro till Home Assistant för er som inte könner till det:

Aha, den ska jag kolla på. Tydligen är Home Assistant en av de största projekten på github. Min kollega använder sig av Philips Hue och jag hoppas att jag kan koppla upp plejd mot systemet. Tydligen skapar alla smarta enheter ett peer to peer nätverk liknande wifi men inte riktigt samma frekvens, men wifi kan också användas. En typisk sensor kostar runt $5 på alibaba. Det kan röra sig om rörelsedetektorer, ljussensorer, kameror mm. Endast fantasin sätter gränser för vad man vill åstadkomma. När t ex alla mobiltelefoner har lämnat hemmet så kan systemet aktivera robotdammsugaren. Helt klart intressant och överkomligt.

Aha, den ska jag kolla på. Tydligen är Home Assistant en av de största projekten på github. Min kollega använder sig av Philips Hue och jag hoppas att jag kan koppla upp plejd mot systemet. Tydligen skapar alla smarta enheter ett peer to peer nätverk liknande wifi men inte riktigt samma frekvens, men wifi kan också användas. En typisk sensor kostar runt $5 på alibaba. Det kan röra sig om rörelsedetektorer, ljussensorer, kameror mm. Endast fantasin sätter gränser för vad man vill åstadkomma. När t ex alla mobiltelefoner har lämnat hemmet så kan systemet aktivera robotdammsugaren. Helt klart intressant och överkomligt.
Har en kompis som styr belysning och värme via Home Assistant baserat på rörelsesensorer och huruvida deras mobiltelefoner är anslutna till hem-wifi, han verkar riktigt nöjd.

Har en kompis som styr belysning och värme via Home Assistant baserat på rörelsesensorer och huruvida deras mobiltelefoner är anslutna till hem-wifi, han verkar riktigt nöjd.
Exakt så är ju ett smart sätt att använda HA på, man behöver ju inte geeka ut 200% så att det blir mer arbete att administrera systemet än vad nyttan är. Och så kan det ersätta ett hemlarm också. Bara där kan jag spara en rejäl slant. Visserligen får man inga väktare som rycker ut men systemet kan ju finjusteras för just mitt behov vilket är toppen!

Jag kör Home Assistant, snurrar på en dedikerad NUC. Sen har jag komletterat med sticka för att kunna styra z-wave och zigbee-prylar.
@Sonnyboy jag tror inte plejd har fungerat i Home Assistant, men det kan dock ha ändrats. Plejd är tydligen ganska nedstängt, dvs inga tillgängliga api'er eller liknande.

Exakt så är ju ett smart sätt att använda HA på, man behöver ju inte geeka ut 200% så att det blir mer arbete att administrera systemet än vad nyttan är. Och så kan det ersätta ett hemlarm också. Bara där kan jag spara en rejäl slant. Visserligen får man inga väktare som rycker ut men systemet kan ju finjusteras för just mitt behov vilket är toppen!
Ganska kul med larmet, som på videon, slå på stereon på högsta, blinka med alla lampor etc. Sjukt stressande. Man kan säkert komplettera med sirener som man installerar i varje rum. Eller varför inte bara släcka all belysning om det är mörkt ute (när larmet går).
Nu fick jag ett otroligt behov av att skaffa lite prylar.

Jag kör Home Assistant, snurrar på en dedikerad NUC. Sen har jag komletterat med sticka för att kunna styra z-wave och zigbee-prylar.
@Sonnyboy jag tror inte plejd har fungerat i Home Assistant, men det kan dock ha ändrats. Plejd är tydligen ganska nedstängt, dvs inga tillgängliga api'er eller liknande.
Det var en användare som hade hackat deras system enligt deras websida :)

Jag tänkte installera Ubuntu i en VM och sedan köra Docker i Ubuntu. Det verkar som om det går fint att köra Home Assistant i docker. Jag tänkte samtidigt installera Pihole i docker men funderar lite på hur man gör med IP adresser. Kommer HA och PiHole ha samma IP adress som värdmaskinen fast med olika portar eller kan man emulera olika IP adresser i Docker?

Jag tänkte installera Ubuntu i en VM och sedan köra Docker i Ubuntu. Det verkar som om det går fint att köra Home Assistant i docker. Jag tänkte samtidigt installera Pihole i docker men funderar lite på hur man gör med IP adresser. Kommer HA och PiHole ha samma IP adress som värdmaskinen fast med olika portar eller kan man emulera olika IP adresser i Docker?
Dom kommer att ha samma adress som dockermaskinen.
Bara man inte kör en container med samma "exponerad" port som en annan tjänst i datorn så är det inga problem.
Kör själv pihole i docker, ganska intressant att se vad ens dator/hushåll anropar för skumma siter i bakgrunden.

Tillbaka
Topp