• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Den lagom stora driva aktiebolagstråden.

Zingo

Rolex
Det är 40 %, endast de som är ägare får ta utdelning, o då betalar bolaget bolagsskatt ca 20% och sen 20%skatt på utdelning, således 40%.
Jag räknar vad får jag ut på av säg 100kr av vinst, ja då är det bara 60 i bästa fall.
När detta infördes (och nyttjades av stora koncerner) har jag för att villkoren var mkt mkt förmånligare.
Vad är då rimligt att få ut om man tagit sig risken att skapa ett wget bolag? MINST 80 kr kan jag tycka av dvs bolagskatt samt privat skatt max 20% in alles, så är ju inte fallet utan man ska vara "glad" för vad många kallar lågbeskattad utdelning.
Utan att göra en super lång utläggning då det finns utmärkt information på Skatteverkets hemsida så är bolagsskatten 22%. Hur stor del som blir lågbeskattad till 20% beror på hur mycket löner som har betalats i bolaget och hur stor del lön ägaren har tagit. Det som inte blir lågbeskattat blir inkomst av tjänst dvs ofördelaktigt då värnskatten kan slå in. I vart fall kan schablon användas som ger ca 150 tkr per år till 20 % men jobbar du in en mille så kommer mer bli lågbeskattat. Reglerna är uppbyggda så att bolagen ska anställa personal och då få lägre skatt.

Även bra att känna till att det sk löneunderlaget sparas till senare år om det inte nyttjas.

Tips två är att starta bolget innan nyår för att få 150 tkr lågbeskattat utrymme från schablonen. I stället för att vänta till exempelvis början på januari. Och där fick du minskad skatt motsvarande en Rolle! ;)
 
D

Deleted member 1265

Guest
Utan att göra en super lång utläggning då det finns utmärkt information på Skatteverkets hemsida så är bolagsskatten 22%. Hur stor del som blir lågbeskattad till 20% beror på hur mycket löner som har betalats i bolaget och hur stor del lön ägaren har tagit. Det som inte blir lågbeskattat blir inkomst av tjänst dvs ofördelaktigt då värnskatten kan slå in. I vart fall kan schablon användas som ger ca 150 tkr per år till 20 % men jobbar du in en mille så kommer mer bli lågbeskattat. Reglerna är uppbyggda så att bolagen ska anställa personal och då få lägre skatt.

Även bra att känna till att det sk löneunderlaget sparas till senare år om det inte nyttjas.

Tips två är att starta bolget innan nyår för att få 150 tkr lågbeskattat utrymme från schablonen. I stället för att vänta till exempelvis början på januari. Och där fick du minskad skatt motsvarande en Rolle! ;)
Inget nytt under solen, bra ändå!
Ytterligare ett tips, skapa inte ett ab pga rådande 3:12 dessa har varit under förändring under en lång tid, kan helt sonika försvinna, samt förändras, no-one knows.
Ps lågbeskattad... 22+20, its all in the eye of the beholder..
 
En fördel med AB är ju dom nämnts att du kan ta utdelning till förmånligare skatt. Den blir
Utan att göra en super lång utläggning då det finns utmärkt information på Skatteverkets hemsida så är bolagsskatten 22%. Hur stor del som blir lågbeskattad till 20% beror på hur mycket löner som har betalats i bolaget och hur stor del lön ägaren har tagit. Det som inte blir lågbeskattat blir inkomst av tjänst dvs ofördelaktigt då värnskatten kan slå in. I vart fall kan schablon användas som ger ca 150 tkr per år till 20 % men jobbar du in en mille så kommer mer bli lågbeskattat. Reglerna är uppbyggda så att bolagen ska anställa personal och då få lägre skatt.

Även bra att känna till att det sk löneunderlaget sparas till senare år om det inte nyttjas.

Tips två är att starta bolget innan nyår för att få 150 tkr lågbeskattat utrymme från schablonen. I stället för att vänta till exempelvis början på januari. Och där fick du minskad skatt motsvarande en Rolle! ;)
Nu är det väl lite onödigt att påpeka men för sakens skull så måste man även ta ut en viss lön för att få tillgodoräkna sig desamma utdelningar oavsett om det rör sig om schablon eller avdrag grundat på personal.
 

Mudfold

Cartier
Googlade lite på 3:12.
Nya utredningen skulle va färdig senast 1 sep i år men har blivit skjuten till 1 nov. Det här stod som en eventuell förändring: "Utredningen ska även ta ställning till om delägarens lön bör ingå i löneunderlaget."
Kanske bäst att vänta till 1 nov innan man gör ett beslut då..
 

MaziK

Rolex
2-Faktor
Fan jag får besked i dagarna kring hur det kommer se ut framöver och måste därmed dra igång ett AB relativt snabbt.

Någon som vet hur lång tid processen tar med och utan lagerbolag?
 

Kejsaren

Audemars
2-Faktor
En fördel med AB är ju dom nämnts att du kan ta utdelning till förmånligare skatt. Den blir

Nu är det väl lite onödigt att påpeka men för sakens skull så måste man även ta ut en viss lön för att få tillgodoräkna sig desamma utdelningar oavsett om det rör sig om schablon eller avdrag grundat på personal.
schablon har (väl) inga lönekrav... däremot måste man äga minst 4% har jag för mig...
 

Zingo

Rolex
Fan jag får besked i dagarna kring hur det kommer se ut framöver och måste därmed dra igång ett AB relativt snabbt.

Någon som vet hur lång tid processen tar med och utan lagerbolag?
Ett lagerbolag får du dagen efter om du har handlingarna redo och gör överföringen till aktiekapitalet direkt, med marginal några dagar. Avgiften är några tussingar exkl Bolagsverkets avgifter så 6-7 tkr ish.
 

Mudfold

Cartier
Försöker mig på en liten uträkning - har jag tänkt någorlunda rätt eller är jag helt ute och cyklar?

Säg att jag startar AB idag (inkomståret 2016). Då borde jag ha ett schablonbelopp (förenklingsregeln) av aktieutdelning som skjuts upp till nästa inkomståret 2017. Siffran för schablonbeloppet 2016 är 160k~. Snabbspolning till 2017. Jag som enda ägare och enda anställd, har gett mig själv 30k brutto i månaden. Detta kostade företaget ca 459k~ per år med arbetsgivaravgifter etc. Enligt lönesummeregeln bör jag då kunna ta ut 234k~ i aktieutdelning baserat på inkomståret 2017.

KAN jag nu då kombinera dessa och ta ut föregående samt årets aktieutdelning till en kombinerad summa på ca 395K?

Edit: Önskar att det bodde en ekonomikonsult på min högra axel :D
 
Senast ändrad:

joca

Patek
2-Faktor
Försöker mig på en liten uträkning - har jag tänkt någorlunda rätt eller är jag helt ute och cyklar?

Säg att jag startar AB idag (inkomståret 2016). Då borde jag ha ett schablonbelopp (förenklingsregeln) av aktieutdelning som skjuts upp till nästa inkomståret 2017. Siffran för schablonbeloppet 2016 är 160k~. Snabbspolning till 2017. Jag som enda ägare och enda anställd, har gett mig själv 30k brutto i månaden. Detta kostade företaget ca 459k~ per år med arbetsgivaravgifter etc. Enligt lönesummeregeln bör jag då kunna ta ut 234k~ i aktieutdelning baserat på inkomståret 2017.

KAN jag nu då kombinera dessa och ta ut föregående samt årets aktieutdelning till en kombinerad summa på ca 395K?

Edit: Önskar att det bodde en ekonomikonsult på min högra axel :D

Endast den/de personer som äger aktier i bolaget vid årets ingång får tillgodoräkna sig gränsbeloppet (enligt schablon eller enligt huvudregeln) för utdelning.
 

joca

Patek
2-Faktor
"Enligt huvudförslaget ändras gränserna till 8 inkomstbasbelopp plus 5 procent av delägarens och närståendes andel av lönesumman respektive 15 inkomstbasbelopp"

"
Förenklingsregeln
Gränsbeloppet beräknat enligt förenklingsregeln uppgår till 2,75 gånger inkomstbasbeloppet plus sparade gränsbelopp från tidigare år. Utredningens huvudförslag innebär att gränsbeloppet beräknas till
1,75 inkomstbasbelopp plus sparade gränsbelopp från tidigareår."

"Enligt utredningens förslag införs en enhetlig effektiv skattesats på 25 procent för utdelningar och apitalvinster som beskattas som kapitalinkomst."
osv osv..
Snacka om vidrig ändring!
 

MaziK

Rolex
2-Faktor
Det är väl inget beslutat något ännu? Så jävla typiskt när jag drar igång eget i December.

Så för att tolka det rätt så höjs skattesatsen på utdelning ifrån 20 till 25%?

Samt att utdelningen enligt förenklingsregeln ger för 2017 61500*1.75=107 625kr enligt förslaget?
Med den förslagna regeln så blir 107 635*0.75=80 718.75kr netto?

Jämfört med nuvarande regel
61500*2.75=169 125kr
169 125*0.8= 135 300kr

Diff: 135 300-80718.75=54 584,25kr netto

Screw me sideways.....
 

Strindberg

Patek
2-Faktor
Det är väl inget beslutat något ännu? Så jävla typiskt när jag drar igång eget i December.

Så för att tolka det rätt så höjs skattesatsen på utdelning ifrån 20 till 25%?

Samt att utdelningen enligt förenklingsregeln ger för 2017 61500*1.75=107 625kr enligt förslaget?
Med den förslagna regeln så blir 107 635*0.75=80 718.75kr netto?

Jämfört med nuvarande regel
61500*2.75=169 125kr
169 125*0.8= 135 300kr

Diff: 135 300-80718.75=54 584,25kr netto

Screw me sideways.....
Om jag behöver anlita dig så betalar jag i guld, det vet du ;) ...
 
D

Deleted member 1265

Guest
"Enligt utredningens förslag införs en enhetlig effektiv skattesats på 25 procent för utdelningar och apitalvinster som beskattas som kapitalinkomst."
osv osv..
Snacka om vidrig ändring!
Enhetlig effektiv skattesats 25%, så som jag räknar 42 blir 47% (glöm inte bolagsskatten 22%)
Förstår inte riktigt den andra ändringen, får man välja fritt mellan 8 inkomstbasbelopp samt 5% av ägarens lön som utdelning alt 15 inkomstbasbelopp?? Och om man väljer 15 ink basbelopp, spelar hela lönesumman ingen roll i bolaget som tidigare? Vi pratar totales alltså mer än dubbelt så dåliga villkor som tidigare.
Varför kan vi inte ha platt skatt i sverige??????
Tröttnar på sverige. Varför anstränga sig så in i vassen o jobba stenhårt, NÄR ALLT BLIR SKATT!
 

joca

Patek
2-Faktor
Nja. Går inte riktigt att räkna så..
100 * 0.78 = 78
78 * 0.8 = 58.5
Skatten blir 41.5%

Tidigare
100 * 0.78 = 78
78 * 0.75 = 62.4
Skatt 37.6%
Spännande blev det här..


Ska givetvis stå:

Gamla reglerna:
100 * 0,78 = 78
78 * 0,80 = 62,40
Skatt 37,6 %

Nya förslaget:
100 * 0,78 = 78
78 * 0,75 = 58,50
Skatt: 41,50%
 

Anden

Cartier
2-Faktor
Enhetlig effektiv skattesats 25%, så som jag räknar 42 blir 47% (glöm inte bolagsskatten 22%)
Förstår inte riktigt den andra ändringen, får man välja fritt mellan 8 inkomstbasbelopp samt 5% av ägarens lön som utdelning alt 15 inkomstbasbelopp?? Och om man väljer 15 ink basbelopp, spelar hela lönesumman ingen roll i bolaget som tidigare? Vi pratar totales alltså mer än dubbelt så dåliga villkor som tidigare.
Varför kan vi inte ha platt skatt i sverige??????
Tröttnar på sverige. Varför anstränga sig så in i vassen o jobba stenhårt, NÄR ALLT BLIR SKATT!
Det är precis det där som är tanken med reglerna. Arbetsinkomst ska beskattas i tjänst istället för kapital. Det här är något som uppkommer av neutralitetsskäl för att inte försätta egenföretagare i en avsevärt bättre skattesituation än anställda.
Sen kan man ha åsikter om hur mycket som egentligen ska anses vara lön och vad som rätteligen bör vara kapital.
 
  • Like
Reactions: POO
Topp