Zingo
Silver
Utan att göra en super lång utläggning då det finns utmärkt information på Skatteverkets hemsida så är bolagsskatten 22%. Hur stor del som blir lågbeskattad till 20% beror på hur mycket löner som har betalats i bolaget och hur stor del lön ägaren har tagit. Det som inte blir lågbeskattat blir inkomst av tjänst dvs ofördelaktigt då värnskatten kan slå in. I vart fall kan schablon användas som ger ca 150 tkr per år till 20 % men jobbar du in en mille så kommer mer bli lågbeskattat. Reglerna är uppbyggda så att bolagen ska anställa personal och då få lägre skatt.Det är 40 %, endast de som är ägare får ta utdelning, o då betalar bolaget bolagsskatt ca 20% och sen 20%skatt på utdelning, således 40%.
Jag räknar vad får jag ut på av säg 100kr av vinst, ja då är det bara 60 i bästa fall.
När detta infördes (och nyttjades av stora koncerner) har jag för att villkoren var mkt mkt förmånligare.
Vad är då rimligt att få ut om man tagit sig risken att skapa ett wget bolag? MINST 80 kr kan jag tycka av dvs bolagskatt samt privat skatt max 20% in alles, så är ju inte fallet utan man ska vara "glad" för vad många kallar lågbeskattad utdelning.
Även bra att känna till att det sk löneunderlaget sparas till senare år om det inte nyttjas.
Tips två är att starta bolget innan nyår för att få 150 tkr lågbeskattat utrymme från schablonen. I stället för att vänta till exempelvis början på januari. Och där fick du minskad skatt motsvarande en Rolle!