Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Starta ett investmentbolag? Vill absolut inte vara dryg men om man behöver litteratur tips så torde investerarna ha lite att oroa sig för. För att starta själva bolaget så är det bara att kontakta någon bolagsförmedlare så gör de allt åt er om ni inte vill registrera det själva.Var bör man läsa om att starta investmentbolag? Någon här som är inne på sånt upplägg?
Starta ett investmentbolag? Vill absolut inte vara dryg men om man behöver litteratur tips så torde investerarna ha lite att oroa sig för. För att starta själva bolaget så är det bara att kontakta någon bolagsförmedlare så gör de allt åt er om ni inte vill registrera det själva.
Vilken bransch hade ni tänkt? Hur mycket kapital har ni tänkt ta in?
Ouch. Låter på den lilla beskrivningen som att det är läge att springa åt motsatt håll...Jag har blivit tillfrågad att vara med så behöver kolla upp lite innan jag stoppar in något. Bra att kolla med 3epart var man ska kolla upp saker. 10 personer och start med 1M. Pengar ska petas in i startupbolag. Lägger in eget kapital.
Var beredd på att det inte alls är omöjligt att du förlorar pengarna..Jag har blivit tillfrågad att vara med så behöver kolla upp lite innan jag stoppar in något. Bra att kolla med 3epart var man ska kolla upp saker. 10 personer och start med 1M. Pengar ska petas in i startupbolag. Lägger in eget kapital.
Gör det före, annars tappar du gränsbeloppet för 2017.Jag tittar på att starta bolag och hade tänkt göra det efter årsskiftet. Borde jag dra igång redan nu? Hur sätter du upp resten av "konfigurationen"? Brutet räkenskapsår t.ex.?
Inte om du bedriver verksamhet i dotterbolaget.Ponera att jag äger aktier privat i ett bolag som enligt 3:12 reglerna betalar ut aktieutdelning.
Finns det några skattetekniska fördelar för mig att starta ett holdingbolag som äger aktierna och tar emot utdelningen?
Osäker på om 3:12-utdelningen får betalas till ett annat bolag, därav frågan.
Inser nu att min fråga var aningen felformulerad. Ber om ursäkt för det.Inte om du bedriver verksamhet i dotterbolaget.
Inser nu att min fråga var aningen felformulerad. Ber om ursäkt för det.
Det jag egentligen undrar är om 3:12-utdelningen kan betalas till ett holdingbolag och om jag sedan kan ta ut pengarna därifrån oskattade eftersom de redan skattats vid utdelningen?
Utdelningen från verksametsbolaget till Holding bolaget är skattefri. Skatt därefter när det ska skiftas ut till ägaren (privat person).Inser nu att min fråga var aningen felformulerad. Ber om ursäkt för det.
Det jag egentligen undrar är om 3:12-utdelningen kan betalas till ett holdingbolag och om jag sedan kan ta ut pengarna därifrån oskattade eftersom de redan skattats vid utdelningen?
Det bör endast var förmånligt om du tänker ta ut enligt schablonbeloppet. Lönegrundande kan man (väl?) inte föra med sig om det inte är inom en koncern (dvs >50% ägande).Inser nu att min fråga var aningen felformulerad. Ber om ursäkt för det.
Finansiella intäkter.Snabb fråga, finns troligen en enkelt svar på detta. Hur kan ett bolag redovisa vinst trots noll omsättning? Ett investmentbolag, om det hjälper något.
![]()
![]()
Intäkter som inte redovisas som omsättningSnabb fråga, finns troligen en enkelt svar på detta. Hur kan ett bolag redovisa vinst trots noll omsättning? Ett investmentbolag, om det hjälper något.
![]()
![]()