• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Har suktat efter en 815 Long Playing I några år nu och man blir ju bara mer sugen på att se dessa godingar, om någon är sugen på att sälja är jag riktigt intresserad!
 

Vigge_S

Omega
Har snöat in mig på vintage Breitling och framförallt Top Time 810 eller 815 men även flera Premier, gillar verkligen 788. Det jag lockas av är att de lyckas vara stilrena / dressade i kombination med en sportig look, att de har 3 subdails, tydliga rundade "knappar".

Tycker att det är lite svårt att hitta på marknaden, har en budget en för ca 25 - 30 000kr. Har ni några bra ställen att tipsa om?
och har ni några tankar kring 2 eller 3 subdails, det verkar lite lättare att hitta en med 2st men är det inte snyggare med 3? =)
 

bvb

Cartier
2-Faktor
Har snöat in mig på vintage Breitling och framförallt Top Time 810 eller 815 men även flera Premier, gillar verkligen 788. Det jag lockas av är att de lyckas vara stilrena / dressade i kombination med en sportig look, att de har 3 subdails, tydliga rundade "knappar".

Tycker att det är lite svårt att hitta på marknaden, har en budget en för ca 25 - 30 000kr. Har ni några bra ställen att tipsa om?
och har ni några tankar kring 2 eller 3 subdails, det verkar lite lättare att hitta en med 2st men är det inte snyggare med 3? =)

För din budget tror jag att det är lättare att hitta en med 2 subdials. Tveksamt om du hittar någon med 3 i bra skick med din budget.
A6325A09-0A9A-43D6-8316-43882868737C.jpeg
 

Vigge_S

Omega
Ja jag har börjat inse det, men man ska inte sluta hoppas =) har inte någon brådska med att köpa, tror det blir runt april / maj.
Vad är ett rimligt pris för med med 3 subdials?

Schysst ur, vad är det för ref.nr på den?
 

bvb

Cartier
2-Faktor
Min är en premier ref 777. Jag har inte kollat så noga senaste tiden men top time är nog något populärare än en premier. Tror inte heller priserna gått neråt något väsentligt fem till senare i vår. Sedan ska man komma ihåg att en del som ligger ute inte är helt i originalskick. Re-lume, nya visare, ommålad tavla osv är vanligt.
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Har snöat in mig på vintage Breitling och framförallt Top Time 810 eller 815 men även flera Premier, gillar verkligen 788. Det jag lockas av är att de lyckas vara stilrena / dressade i kombination med en sportig look, att de har 3 subdails, tydliga rundade "knappar".

Tycker att det är lite svårt att hitta på marknaden, har en budget en för ca 25 - 30 000kr. Har ni några bra ställen att tipsa om?
och har ni några tankar kring 2 eller 3 subdails, det verkar lite lättare att hitta en med 2st men är det inte snyggare med 3? =)
Kan verkligen rekommendera auktioner. Breitling är helt klart underskattat och man kan verkligen fynda dessa ur. Breitling är ju verkligen kung av kronografer.
s-l1600.jpg

https://www.ebay.co.uk/itm/Vintage-...=true&nordt=true&rt=nc&_trksid=p2047675.l2557
 

Corgi

Rolex
2-Faktor
Kolla även in Cadette. Inte sällan hittar man Venus 188-verken i dessa, vilka senare köptes upp av Valjoux och låg till grund för deras 7730. Lyckades backtracka en tråd från 2013 här på forumet där de tydligen såldes för 4000–5000kr. Idag något mer (10-25k kanske), men går att fynda på grund av att de inte är särskilt sällsynta.
8F891BF1-6B67-43B1-8E84-052D34F6B7CA.jpeg
 
Min är en premier ref 777. Jag har inte kollat så noga senaste tiden men top time är nog något populärare än en premier. Tror inte heller priserna gått neråt något väsentligt fem till senare i vår. Sedan ska man komma ihåg att en del som ligger ute inte är helt i originalskick. Re-lume, nya visare, ommålad tavla osv är vanligt.
Det hjälper kanske på populariteten att Hodinkee precis skrev om 815 också? ;)
 
Har själv sökt en Top time, egentligen ingen speciell referens. Men det är som många säger, jag har haft tålamod men när 815 nämndes av Hodinkee så har mitt väntande gjort affären potentiellt dyrare. Jag tror rätt modell och skick är ett köp, de ser inte ut att vara påväg neråt, snarare tvärtom.
 

JensBP

Brattlife
2-Faktor
815 som Hodinkee och vissa andra bloggar nämner som Top Time är egentligen ingen Top Time. Breitling fimpade namnet Top Time för 815 Long Playing som ersatte 810 Top Time. Skillnaden mellan klockorna är aningen olika tavlor, olika visare och Venus 178 i 810 och Valjoux 7736 i 815, eftersom Valjoux köpte upp Venus. Senare versioner av 810 och samtliga versioner av 815 har längre reserv än tidiga versioner.

810 med Venus har ju tidigare alltid varit mer åtråvärd då det är originalet. Men det är kul att ersättaren 815 får lite kärlek då det är en nyare och bättre klocka imo.
 
  • Like
Reactions: bvb
815 som Hodinkee och vissa andra bloggar nämner som Top Time är egentligen ingen Top Time. Breitling fimpade namnet Top Time för 815 Long Playing som ersatte 810 Top Time. Skillnaden mellan klockorna är aningen olika tavlor, olika visare och Venus 178 i 810 och Valjoux 7736 i 815, eftersom Valjoux köpte upp Venus. Senare versioner av 810 och samtliga versioner av 815 har längre reserv än tidiga versioner.

810 med Venus har ju tidigare alltid varit mer åtråvärd då det är originalet. Men det är kul att ersättaren 815 får lite kärlek då det är en nyare och bättre klocka imo.
Tack för utförligt och bra svar. Vet du vilka år som 810 och 815 producerades?
 

Vigge_S

Omega
Har själv sökt en Top time, egentligen ingen speciell referens. Men det är som många säger, jag har haft tålamod men när 815 nämndes av Hodinkee så har mitt väntande gjort affären potentiellt dyrare. Jag tror rätt modell och skick är ett köp, de ser inte ut att vara påväg neråt, snarare tvärtom.

Är själv på samma jakt och har samma reflektion. Fundera allt mer på en 2002 istället. Skulle vilja ha 38mm och 3 subdails egentligen men 2002 är riktigt rena, det är schysst!
 

JensBP

Brattlife
2-Faktor
Topp