• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Den minimalistiska EBEL tråden!

Skulle du kunna tänka dig att köpa en EBEL klocka av något slag?!

• JA...helt klart!

Röster: 65 80.2%
  • NEJ...tror inte det!

Röster: 16 19.8%

• Totala väljare
    81
  • Denna undersökning kommer att stängas: .
Tusen tack! Ska fundera lite. Man vill ju inte att det ska se nygjort ut isf. Några tips på verkstad för jobbet?

Edit:
Vet du var man kan hitta original- eller bespoke band som passar för skruvarna?
Har inget direkt tips på verkstad tyvärr. https://urteknik.se/ i Skövde kan nog fixa nytt band. Har kunnat i a f. Annars blir det till att leta på ebay eller C24. Men jag tycker du ska behålla det grön. Snyggt ju! Tänk på att bespoke-banden i 20-16 mm är olika tjocka beroende på modell. De är t ex tunnare till en 183903 jämfört med en 183913.

IMG_1020.jpeg

9187341

Bilagor

• IMG_7938.png
    IMG_7938.png
    331.4 KB · Visningar: 3
Gick och blev med Ebel igår 👌. Stod stilla vid köptillfället, testade att byta batteri och den kickade igång men nu när jag tog fram den i morse hade den stannat efter ca 7 timmar. Någon som ver vad det kan bero på? Nytt batteri från Clas Ohlson. När jag drar ut kronan och justerar tiden och sen trycker tillbaka kronan gör sekundvisaren några försöka att röra sig men hackar aldrig över till nästa sekund.
image.jpg

Gick och blev med Ebel igår 👌. Stod stilla vid köptillfället, testade att byta batteri och den kickade igång men nu när jag tog fram den i morse hade den stannat efter ca 7 timmar. Någon som ver vad det kan bero på? Nytt batteri från Clas Ohlson. När jag drar ut kronan och justerar tiden och sen trycker tillbaka kronan gör sekundvisaren några försöka att röra sig men hackar aldrig över till nästa sekund.
image.jpg
Fin Sport Classic! Tickar verket fortfarande, trots att sekundvisaren inte rör sig? I så fall kan det eventuellt bero på att de mekaniska delarna i verket kör fast, möjligen eftersom klockan har legat oanvänd länge. Jag har haft det problemet med några äldre kvartsare. Ibland räcker det med att snurra visarna fram och tillbaka ett tag. Ibland löser det sig med värme, t.ex. genom att lägga klockan på ett element några timmar. Jag har också fått igång några klockor med hjälp av en billig kvartstestare, som bl a har en funktion som gör att man kan få den mekaniska delen av verket att snurra snabbt. Det har fungerat för mig några gånger, men inte alltid.

image.jpg
Coolt med skruvar som timvisare!

Fin Sport Classic! Tickar verket fortfarande, trots att sekundvisaren inte rör sig? I så fall kan det eventuellt bero på att de mekaniska delarna i verket kör fast, möjligen eftersom klockan har legat oanvänd länge. Jag har haft det problemet med några äldre kvartsare. Ibland räcker det med att snurra visarna fram och tillbaka ett tag. Ibland löser det sig med värme, t.ex. genom att lägga klockan på ett element några timmar. Jag har också fått igång några klockor med hjälp av en billig kvartstestare, som bl a har en funktion som gör att man kan få den mekaniska delen av verket att snurra snabbt. Det har fungerat för mig några gånger, men inte alltid.
Tack för tipsen. Snurra och element verkar inte göra susen. Har du några exempel på kvartstestare?

Till nästa fråga. Hur kortar man länken? Ser inga pilar. Inte heller några skruvhuvud som tyder på att länken är skruvad
image.jpg

image.jpg

Till nästa fråga. Hur kortar man länken? Ser inga pilar. Inte heller några skruvhuvud som tyder på att länken är skruvad
image.jpg

image.jpg

Det är stift som du får trycka ut åt något av hållen ex med ett länkverktyg eller vad det kallas. När jag justerade min länk så märkte jag att ena hållet gick lättare än det andra. Fick dra ut stiften sista biten med en tång då de satt rejält hårt.

Edit. Notera att du på översta bilden och närmast spännet har en halvlänk att jobba med för att hitta rätt längd. Lätt att missa att den finns där. :)

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp