• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Den Officiella ”Identifiera Klockan” -tråden

Carl Olof

Breitling
Gjorde en sökning och kunde inte hitta en annan tråd som denna. Därför skapar jag här en officiell tråd för medlemmar som undrar vilken klocka de fått ärva, eller köpt, men inte riktigt blivit helt informerade om vad de nu bär på armen.

Samtidigt undrar jag själv över två egna klockor jag nu fått äran att förvalta.

Har gått igenom ganska grundligt på Omegas hemsida, många modeller saknar dock bilder där. Hittat en som påminner om armbandsuret, det är dock inte samma modell. Någon som har en aning?

För de som undrar över armbandsurets välbifinande, så kan jag meddela att jag precis tagit över förvaltandet. Den person som förvaltade dem innan, gjorde inte ett helt bra jobb med att ta hand om klockorna. Jag kommer skicka dem alla på service hos Omega så snart jag får tillfälle till detta.

Tack!
 

Bilagor

  • 1769659F-BE41-428D-BBD7-95F284455242.jpeg
    1769659F-BE41-428D-BBD7-95F284455242.jpeg
    142.7 KB · Visningar: 3
  • B30AFCD1-F9D2-4751-9ACB-2DFDB88DFA12.jpeg
    B30AFCD1-F9D2-4751-9ACB-2DFDB88DFA12.jpeg
    176.2 KB · Visningar: 1
  • E0CF3A0B-5C87-4636-9CC3-F525084BDFC8.jpeg
    E0CF3A0B-5C87-4636-9CC3-F525084BDFC8.jpeg
    305.9 KB · Visningar: 2
  • 7C01667A-195D-418B-B636-4796E058B82D.jpeg
    7C01667A-195D-418B-B636-4796E058B82D.jpeg
    445.2 KB · Visningar: 2

Psykel

Patek
Gjorde en sökning och kunde inte hitta en annan tråd som denna. Därför skapar jag här en officiell tråd för medlemmar som undrar vilken klocka de fått ärva, eller köpt, men inte riktigt blivit helt informerade om vad de nu bär på armen.

Samtidigt undrar jag själv över två egna klockor jag nu fått äran att förvalta.

Har gått igenom ganska grundligt på Omegas hemsida, många modeller saknar dock bilder där. Hittat en som påminner om armbandsuret, det är dock inte samma modell. Någon som har en aning?

För de som undrar över armbandsurets välbifinande, så kan jag meddela att jag precis tagit över förvaltandet. Den person som förvaltade dem innan, gjorde inte ett helt bra jobb med att ta hand om klockorna. Jag kommer skicka dem alla på service hos Omega så snart jag får tillfälle till detta.

Tack!
Omega är duktiga med information på insidan. Ref borde stå på insidan av baklocket och borde heta nåt i stil med "1234-5" och serienummer för att åldersbestämma finns på urverket.
 
Kan tyvärr inte hjälpa dig, men tänkte att det var en bra tråd med tanke på att jag själv är inne på att ställa en likartad fråga in en klocka i min ägo.

Rör sig om en Omega Constellation som jag fått via arv/gåva efter min pappa för ca 20 år sedan. Har haft den på service/reparation två gånger. Först vid övertagandet och vid ett senare tillfälle hos omega som på den tiden översteg klockans ekonomiska värde. Sedan lyckades jag eller min nu bortgångne mamma lägga den på något ”smart” ställe. Här om dagen hittade jag klockan på nytt när vi gick igenom min mammas bohag.

Vad jag vet är det en Omega med Quartz urverk från 70- talet. Den har ett förgyllt Omega spänne som jag flyttade över från det gamla armbandet också i svart krokodil. Jag är osäker på om det är original, men det satt på klockan så sent som när min pappa gick bort ungefär i mitten på 80- talet.
 

Bilagor

  • A51FE269-B2D3-431D-8264-DDB13B9A9F94.jpeg
    A51FE269-B2D3-431D-8264-DDB13B9A9F94.jpeg
    101.4 KB · Visningar: 2

Psykel

Patek
Kan tyvärr inte hjälpa dig, men tänkte att det var en bra tråd med tanke på att jag själv är inne på att ställa en likartad fråga in en klocka i min ägo.

Rör sig om en Omega Constellation som jag fått via arv/gåva efter min pappa för ca 20 år sedan. Har haft den på service/reparation två gånger. Först vid övertagandet och vid ett senare tillfälle hos omega som på den tiden översteg klockans ekonomiska värde. Sedan lyckades jag eller min nu bortgångne mamma lägga den på något ”smart” ställe. Här om dagen hittade jag klockan på nytt när vi gick igenom min mammas bohag.

Vad jag vet är det en Omega med Quartz urverk från 70- talet. Den har ett förgyllt Omega spänne som jag flyttade över från det gamla armbandet också i svart krokodil. Jag är osäker på om det är original, men det satt på klockan så sent som när min pappa gick bort ungefär i mitten på 80- talet.
Samma svar som ovan: Refnummer finns i baklocket och serienummer på urverket. :)
 
Samma svar som ovan: Refnummer finns i baklocket och serienummer på urverket. :)

Tack. Får kolla det. Är det någon större skillnad på urverk på Omega’s 70- tal, Rolex’s och sådant som säljs på senare år. Man har ju som lekman en bild av att quartz urverk är något som är exakt, men billigt. Har läst lite på nätet, men det står inte så mycket om Quartz årens klockor. Intresset bland klocksamlare är mest riktat mot mekaniska urverken.
 

Psykel

Patek
Tack. Får kolla det. Är det någon större skillnad på urverk på Omega’s 70- tal, Rolex’s och sådant som säljs på senare år. Man har ju som lekman en bild av att quartz urverk är något som är exakt, men billigt. Har läst lite på nätet, men det står inte så mycket om Quartz årens klockor. Intresset bland klocksamlare är mest riktat mot mekaniska urverken.
Standarden för quartzverk på 70-talet var bra mycket högre än den är idag. Dock har Omega fortfarande finare quartzverk i sina klockor. Kolla exempelvis Seikos modeller från tiden, framför allt Grand Quartz och King Quartz. Dom var generellt bra mycket dyrare än motsvarande mekaniska modeller. Skulle inte förvåna mig om urverket i din Omega har en fin finish i metall med Côtes de Genève och 5-10 juveler.
Edit: googlade fram ett finare Omega-verk daterat 1980. 17 juveler!
image-jpg.21355
 
Standarden för quartzverk på 70-talet var bra mycket högre än den är idag. Dock har Omega fortfarande finare quartzverk i sina klockor. Kolla exempelvis Seikos modeller från tiden, framför allt Grand Quartz och King Quartz. Dom var generellt bra mycket dyrare än motsvarande mekaniska modeller. Skulle inte förvåna mig om urverket i din Omega har en fin finish i metall med Côtes de Genève och 5-10 juveler.
Edit: googlade fram ett finare Omega-verk daterat 1980. 17 juveler!
image-jpg.21355

Intressant. Får titta på det vid tillfälle. Återförsäljaren som skickade klockan till Omega för reparation när det begav sig sa att det satt ett fint Quartz urverk i den. Om det ser ut som något i stil med din bild kan man förstå vad han sa.
 

Psykel

Patek
Intressant. Får titta på det vid tillfälle. Återförsäljaren som skickade klockan till Omega för reparation när det begav sig sa att det satt ett fint Quartz urverk i den. Om det ser ut som något i stil med din bild kan man förstå vad han sa.
Det är ju en Constellation du har, vilket var (är fortfarande?) Omegas finaste modellserie. Så borde absolut sitta ett riktigt fint verk i! Extra trevligt med endast tim- och minutvisare och inget datum. Elegant!
 

Patrik Rosén

Breitling
2-Faktor
Precis en tråd jag behövde, har lite funderingar kring en Omega Geneve från 1968 som jag köpt via Ebay. Säljaren verkade reko, handlare baserad i spanien.
Klockan ser fin ut för att vara från 1968 men har lite patina på visare och urtavla. Urtavlan är svart och detaljer på den är kopparfärgade.
Har en bild på innanmätet (enl säljaren) men har inte öppnat klockan själv ännu. Urverket heter 601

Har googlat på Omega Geneve en hel del men har inte hittat någon annan Geneve med samma färg på tavla med koppar-färjade visare osv.
Även texten "swiss made" står på vardera sida om kl 18 strecket och ovanför sekund-grafiken, inte under som verkar vara den vanliga platsen.

Är det något ihopplock/renoverat jag fått tag på eller tror ni det är en genuin modell?
 

Bilagor

  • 35265219_285903621951674_3627367728517480448_n.jpg
    35265219_285903621951674_3627367728517480448_n.jpg
    41.9 KB · Visningar: 3
  • 35350169_285950975280272_5979058469938921472_n.jpg
    35350169_285950975280272_5979058469938921472_n.jpg
    49.3 KB · Visningar: 3
Det är ju en Constellation du har, vilket var (är fortfarande?) Omegas finaste modellserie. Så borde absolut sitta ett riktigt fint verk i! Extra trevligt med endast tim- och minutvisare och inget datum. Elegant!

Kan inte annat än hålla med. Tror designen ligger mer rätt idag när t ex Patek Philippe Nautilus och Audemar Piguet Royal Oak är populärare än någonsin utan att dra några närmare liknelser. Tycker själv den är elegantare idag än för 20 år sedan. Det visar ju lite på hur mode och trender kommer och går. Av sentimentala skäl är jag glad att klockan dök upp igen. Den kommer säkert till användning från och till. Har ingen annan dressklocka och den har faktiskt varit lite saknad vid några begravningar, bröllop och tillställningar där jag inte har tyckt att mina övriga klockor har varit passande. Jag är inte James Bond. Har kört utan klocka vid de mer formella tillställningarna. Det slipper jag nu.
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Tack. Får kolla det. Är det någon större skillnad på urverk på Omega’s 70- tal, Rolex’s och sådant som säljs på senare år. Man har ju som lekman en bild av att quartz urverk är något som är exakt, men billigt. Har läst lite på nätet, men det står inte så mycket om Quartz årens klockor. Intresset bland klocksamlare är mest riktat mot mekaniska urverken.
Precis som @Psykel sa är dom tidiga kvartsverken riktiga guldklimpar. När kapplöpningen började (med Seiko i spetsen) runt ’69 var det några Schweizare som hängde på. Kvartsklockor ifrån 70 och tidiga 80 talet kan vara riktigt fina och ha bra prestanda. Dessutom är många servicebara. Fin var den också, bara att gratulera :)
 

Carl Olof

Breitling
Det är ju en Constellation du har, vilket var (är fortfarande?) Omegas finaste modellserie. Så borde absolut sitta ett riktigt fint verk i! Extra trevligt med endast tim- och minutvisare och inget datum. Elegant!

Roligt att höra att Constellation är/var Omegas finare serie. En av farfars klockor jag fått ta över är just en Constellation från ca 70 tal. ”Tyvärr” har den både datum och dag, på Svenska också. Men i ärlighetens namn spelar det ingen roll för mig, är det så min farfar ville ha sin klocka så är jag lyckligt lottad som får ta del av det nu. Men tack för infon! :)
 

Psykel

Patek
Roligt att höra att Constellation är/var Omegas finare serie. En av farfars klockor jag fått ta över är just en Constellation från ca 70 tal. ”Tyvärr” har den både datum och dag, på Svenska också. Men i ärlighetens namn spelar det ingen roll för mig, är det så min farfar ville ha sin klocka så är jag lyckligt lottad som får ta del av det nu. Men tack för infon! :)
Det var ju ändå en bruksklocka, så jag gissar på att din farfar hade nytta av dag och datum på klockan.
 

ConElPueblo

Panerai
För de som undrar över armbandsurets välbifinande, så kan jag meddela att jag precis tagit över förvaltandet. Den person som förvaltade dem innan, gjorde inte ett helt bra jobb med att ta hand om klockorna. Jag kommer skicka dem alla på service hos Omega så snart jag får tillfälle till detta.

Tack!

Armbandsuret er enten en ref. 2400 eller ref. 2383. Der er så vidt jeg ved ingen forskel på de to, andet end at 2400 har en anden bagboett og udelukkende er solgt i Sverige, mens 2383 er "international". Hvis der er tekst på din bagboett, er det en 2400 - altså en "Suverän".
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Armbandsuret er enten en ref. 2400 eller ref. 2383. Der er så vidt jeg ved ingen forskel på de to, andet end at 2400 har en anden bagboett og udelukkende er solgt i Sverige, mens 2383 er "international". Hvis der er tekst på din bagboett, er det en 2400 - altså en "Suverän".
Dett är väl ingen Suverän-boett? Är mycket rundare i formen och kronan är lite försänkt.
 

ConElPueblo

Panerai
Dett är väl ingen Suverän-boett? Är mycket rundare i formen och kronan är lite försänkt.

Normalt ville jeg sige at det var grundet slid og polering at den var rundere, men der er afgjort noget med den forsänkede krone, ja... Og lynetten er også fladere. Hvad kan det så være? Kender ikke mange Omegaer med forsänkede kroner - en 2505?
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Normalt ville jeg sige at det var grundet slid og polering at den var rundere, men der er afgjort noget med den forsänkede krone, ja... Og lynetten er også fladere. Hvad kan det så være? Kender ikke mange Omegaer med forsänkede kroner - en 2505?
Nej, 2505 ser helt annorlunda ut. Vet att jag sett denna lite mindre boetten förr, men vet inte vad den heter.
 

Carl Olof

Breitling
Kommer lite mer bilder här, hoppas de är lite tydligare än de tidigare.

Klockan i tråden jag lånkar till (suverän?) är väldigt lik på många sätt som påpekats. Dock är det skillnader också, bland annat kronan i sig, att den är försjunken, händerna är annorlunda, det står även 15, 30, 45, 60 vid respektive plata vid sekundvisaren.
https://omegaforums.net/threads/ome...um-roman-numeral-dial-30t2-reduced-600.70837/
 

Bilagor

  • A964F020-A69B-43BF-8AC6-5C0B0E6309D3.jpeg
    A964F020-A69B-43BF-8AC6-5C0B0E6309D3.jpeg
    94.8 KB · Visningar: 2
  • 18E6B8A1-685F-4A97-8959-121E742CC29F.jpeg
    18E6B8A1-685F-4A97-8959-121E742CC29F.jpeg
    84.9 KB · Visningar: 2
  • C9BE42A0-635E-4824-ABCA-CDC081AAB897.jpeg
    C9BE42A0-635E-4824-ABCA-CDC081AAB897.jpeg
    69.4 KB · Visningar: 2

Carl Olof

Breitling
Kan tillägga att klockan inte är servad på 35 år, är väll antagligen från 40 tal någon gång, ändå går den helt korrekt. Men som sagt, den ska på Service så småningom. Använder den såklart inte tills dess. :)
 

Wham

Omega
Pledge Member
2-Faktor
Hej!

Jag har den här Certina-kronografen som jag inte har lyckats hitta någon info om. Fungerar nästan som den ska, något är fel med minuträknaren. Certina-märkt krona, antar att den är original.

20180615_222453.jpg


Bild på verket också. Osäker på vad det kan vara för kaliber. Står inget under balansbryggan.
20180615_222347.jpg


Mvh Erik
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Hej!

Jag har den här Certina-kronografen som jag inte har lyckats hitta någon info om. Fungerar nästan som den ska, något är fel med minuträknaren. Certina-märkt krona, antar att den är original.

20180615_222453.jpg


Bild på verket också. Osäker på vad det kan vara för kaliber. Står inget under balansbryggan.
20180615_222347.jpg


Mvh Erik
Grattis till ett riktigt fint ur. Bland de finaste kronograferna på sin tid. Sent 40-tal tidigt 50-tal. Vattentät, Excelsior Park EP40? verk. Dessa såldes även med just Excelsior Park på tavlan men även med tex Zenith. Lägg upp den i Certinatråden här på vintageavdelningen, vet att en hel del kommer bli avundsjuka på dig. En skatt i finfint skick!
 

Exxet

Rolex
Hej!

Jag har den här Certina-kronografen som jag inte har lyckats hitta någon info om. Fungerar nästan som den ska, något är fel med minuträknaren. Certina-märkt krona, antar att den är original.

20180615_222453.jpg


Bild på verket också. Osäker på vad det kan vara för kaliber. Står inget under balansbryggan.
20180615_222347.jpg


Mvh Erik
Excelsior Park 4 skulle jag gissa på, mkt fin chrono.
Edit. lite mer att läsa: http://www.invenitetfecit.com/modeles/excelsior_park_jeanneret_st_imier_en.html
 
Senast ändrad:

Psykel

Patek
Grattis till ett riktigt fint ur. Bland de finaste kronograferna på sin tid. Sent 40-tal tidigt 50-tal. Vattentät, Excelsior Park EP40? verk. Dessa såldes även med just Excelsior Park på tavlan men även med tex Zenith. Lägg upp den i Certinatråden här på vintageavdelningen, vet att en hel del kommer bli avundsjuka på dig. En skatt i finfint skick!
Snarare mitten på 50-talet, väl? Den Certinaloggan kom väl omkring 1953, tror jag.
 
Hittade ytterligare en klocka i min mammas bohag i låda. Den bör ha tillhört min morfar. En Omega Suverän. Önskar jag visste mer om dess ursprung. Han var inkallad vid finska gränsen under 2:a världskriget. Har sett sina bättre dagar av skicket att döma. Från 40-talet någon gång. Osäker på om det är civilt eller militärt inköp. Någon som vet mer om dessa. Brukar folk gå igenom urverk och restaurera urtavlorna till dessa modeller. Jag kommer att låta den ligga kvar om inte annat som kuriosa.

Edit länk:
http://hoodinkee-beta.squarespace.c...cash-cow-for-the-swedish-government-in-t.html
 

Bilagor

  • 3C5DC094-2EA5-4940-B7C1-A2DFF55846FB.jpeg
    3C5DC094-2EA5-4940-B7C1-A2DFF55846FB.jpeg
    224.1 KB · Visningar: 1
  • D286D1BE-75CB-4FA3-98DF-F74A9740E1D4.jpeg
    D286D1BE-75CB-4FA3-98DF-F74A9740E1D4.jpeg
    112.2 KB · Visningar: 2
  • 4AADE2C8-660B-43E0-AB8D-3E9504B53BA4.jpeg
    4AADE2C8-660B-43E0-AB8D-3E9504B53BA4.jpeg
    224.9 KB · Visningar: 1
  • A365D31A-2C4F-4FD2-A63D-AF4023AAA04E.jpeg
    A365D31A-2C4F-4FD2-A63D-AF4023AAA04E.jpeg
    98.5 KB · Visningar: 1
Senast ändrad:

Bun

Breitling
Hittade ett gäng klockor hos sambons morfar som det vore grymt att få ref.nr eller dylikt till :)

Klocka1.jpg är en IWC.
Klocka2.jpg är en Nivada.

Har tyvärr ingen möjlighet att öppna upp klockorna. Tack på förhand för hjälp!
 

Bilagor

  • IMG_E0940.JPG
    IMG_E0940.JPG
    57.3 KB · Visningar: 4
  • IMG_E0941.JPG
    IMG_E0941.JPG
    58.7 KB · Visningar: 3
  • Klocka1.JPG
    Klocka1.JPG
    41.6 KB · Visningar: 4
  • Klocka2.JPG
    Klocka2.JPG
    75.9 KB · Visningar: 4
Topp