• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Den Officiella ”Identifiera Klockan” -tråden

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Hittade ett gäng klockor hos sambons morfar som det vore grymt att få ref.nr eller dylikt till :)

Klocka1.jpg är en IWC.
Klocka2.jpg är en Nivada.

Har tyvärr ingen möjlighet att öppna upp klockorna. Tack på förhand för hjälp!
Kan inte ref men Nivanan var tuff. Oftast ser vi denna klocka med Scubapro på urtavlan. Fina klockor.
 

Bun

Breitling
Kan inte ref men Nivanan var tuff. Oftast ser vi denna klocka med Scubapro på urtavlan. Fina klockor.
Jag gillade den också starkt, satt som en smäck på min handled! Tack för ditt svar.
 

Bilagor

  • IMG_E0868.JPG
    IMG_E0868.JPG
    115.9 KB · Visningar: 3

Bun

Breitling
Nivadan och IWCn är grymma - mer än så kan jag dessvärre inte säga. Sälj inte!
Tack! Planen var att värdera klockorna hos Kaplans om jag inte kan få en ungefärlig värdering utav båda på annat håll och sedan köpa loss dem från svärföräldrarna. :) Kanske kan önska mig en tidig julklapp annars...
 

Psykel

Patek
Hittade ett gäng klockor hos sambons morfar som det vore grymt att få ref.nr eller dylikt till :)

Klocka1.jpg är en IWC.
Klocka2.jpg är en Nivada.

Har tyvärr ingen möjlighet att öppna upp klockorna. Tack på förhand för hjälp!
IWC'n var helt fantastisk! Kan du bjussa på en närbild?
 
  • Like
Reactions: Bun

Psykel

Patek
Tack! Tyvärr är det den enda bilden jag har.
Alright, men ta gärna fler bilder om du får möjligheten! Den ser rätt stor ut, tycker jag. Lite typiskt med extra stor subsekund på jumboklockor (för att kompensera för att boetten är bra mycket större än urverket). Skulle tippa på 35-36mm.
 

cfalken

Omega
Hej! Jag hittade en frän beater i en låda hemma och skulle behöva lite hjälp att veta mer om den och dess exakta modellbeteckning. Det jag vet och som man kan läsa på den är att det en Citizen Promaster Air diver, kan dock inte läsa sifrorna på baksidan som säger djupet den tål som jag misstänker avslutar namnet och begränsar mig från att kunna hitta info om denna modell.
Hjälp uppskattas!:D
 

Bilagor

  • 20180922_152023.jpg
    20180922_152023.jpg
    85.3 KB · Visningar: 3
  • 20180922_152005.jpg
    20180922_152005.jpg
    112.2 KB · Visningar: 2

TomasT

Breitling
Hej!
Jag kom nyligen över en helt anonym klocka med ett utseende som i alla fall i vissa avseenden liknar ett enkelt militärur från 40-talet. Texten på urtavlan säger bara "Waterproof, Antimagnetic, Swiss made" och urverket är lika anonymt det med bara texten "Swiss made, 15 jewels". Jag har trots en del googlande inte hittat någon likadan och inte heller har jag hittat någon info om vem tillverkaren kan tänkas vara. Klockan mäter 33 mm exkl kronan och urverket endast 23 mm. På insidan av boettlocket har någon ristat in siffrorna 1176352. En lite intressant detalj är att lysmassan i det närmaste är i skick som ny och det skulle kanske kunna tala för att klockan är tillverkad långt senare än den vill ge sken av? Någon idé om vad detta kan tänkas vara? Kan det finnas någon militär koppling eller är det bara en lågbudget "no name-klocka" tillverkad i militär stil?
IMG_6772.JPG
IMG_6773.JPG
IMG_6774.JPG
IMG_6775.JPG
IMG_6777.JPG
 

Warwian

Cartier
Hej!
Jag kom nyligen över en helt anonym klocka med ett utseende som i alla fall i vissa avseenden liknar ett enkelt militärur från 40-talet. Texten på urtavlan säger bara "Waterproof, Antimagnetic, Swiss made" och urverket är lika anonymt det med bara texten "Swiss made, 15 jewels". Jag har trots en del googlande inte hittat någon likadan och inte heller har jag hittat någon info om vem tillverkaren kan tänkas vara. Klockan mäter 33 mm exkl kronan och urverket endast 23 mm. På insidan av boettlocket har någon ristat in siffrorna 1176352. En lite intressant detalj är att lysmassan i det närmaste är i skick som ny och det skulle kanske kunna tala för att klockan är tillverkad långt senare än den vill ge sken av? Någon idé om vad detta kan tänkas vara? Kan det finnas någon militär koppling eller är det bara en lågbudget "no name-klocka" tillverkad i militär stil?
IMG_6772.JPG
IMG_6773.JPG
IMG_6774.JPG
IMG_6775.JPG
IMG_6777.JPG
Urverket är ett AS 984 eller liknande. Det är ingen militärklocka.
 

Rozzy

E-3PO
2-Faktor
Hej!
Jag kom nyligen över en helt anonym klocka med ett utseende som i alla fall i vissa avseenden liknar ett enkelt militärur från 40-talet. Texten på urtavlan säger bara "Waterproof, Antimagnetic, Swiss made" och urverket är lika anonymt det med bara texten "Swiss made, 15 jewels". Jag har trots en del googlande inte hittat någon likadan och inte heller har jag hittat någon info om vem tillverkaren kan tänkas vara. Klockan mäter 33 mm exkl kronan och urverket endast 23 mm. På insidan av boettlocket har någon ristat in siffrorna 1176352. En lite intressant detalj är att lysmassan i det närmaste är i skick som ny och det skulle kanske kunna tala för att klockan är tillverkad långt senare än den vill ge sken av? Någon idé om vad detta kan tänkas vara? Kan det finnas någon militär koppling eller är det bara en lågbudget "no name-klocka" tillverkad i militär stil?
IMG_6772.JPG
IMG_6773.JPG
IMG_6774.JPG
IMG_6775.JPG
IMG_6777.JPG
Ja, det stämmer att klockan har stil och byggsätt som en fyrtiotals militärklocka. Storleken, kromad bronsboett, etc. Dock ser jag ingen märkning som tyder på att den är militär (inte issued). Men denna militärstil blev populär under/efter kriget. Sifferinristningen är med stor sannolikhet en urmakares märkning vid service. Kanske samme urmakare som har relumat index och visare? Visarna känns som de dessutom är utbytta. De ser för fina ut (för nya) och stämmer inte med klockans stil tycker jag. Jag hittade en Longines Sei Tacche i samma stil (från krigsåren men förmodligen inte militär) som hade utbytta visare. Jag lät byta till hur visarna skall se ut på Longinesen.

Före;
92DC6165-C633-4147-81A6-76659C4650BD.jpeg

Efter med riktiga visare;
235F2A6E-884E-418D-B61E-36A4C55BAF33.jpeg
 

TomasT

Breitling
Ja, det stämmer att klockan har stil och byggsätt som en fyrtiotals militärklocka. Storleken, kromad bronsboett, etc. Dock ser jag ingen märkning som tyder på att den är militär (inte issued). Men denna militärstil blev populär under/efter kriget. Sifferinristningen är med stor sannolikhet en urmakares märkning vid service. Kanske samme urmakare som har relumat index och visare? Visarna känns som de dessutom är utbytta. De ser för fina ut (för nya) och stämmer inte med klockans stil tycker jag. Jag hittade en Longines Sei Tacche i samma stil (från krigsåren men förmodligen inte militär) som hade utbytta visare. Jag lät byta till hur visarna skall se ut på Longinesen.

Före;
92DC6165-C633-4147-81A6-76659C4650BD.jpeg

Efter med riktiga visare;
235F2A6E-884E-418D-B61E-36A4C55BAF33.jpeg


Tack! Ja, index och visare känns faktiskt som att de är i lite väl fint skick för en klocka som sannolikt har åtminstone ett drygt halvsekel på nacken. Lustigt att man har valt att kosta på detta på en klocka som väl knappast är värd något alls.
 

BoEtt

Rolex
Hej! Jag hittade en frän beater i en låda hemma och skulle behöva lite hjälp att veta mer om den och dess exakta modellbeteckning. Det jag vet och som man kan läsa på den är att det en Citizen Promaster Air diver, kan dock inte läsa sifrorna på baksidan som säger djupet den tål som jag misstänker avslutar namnet och begränsar mig från att kunna hitta info om denna modell.
Hjälp uppskattas!:D
Sök på: Citizen c500 promaster
Klockan är från 1994
 

Träff

Rolex
Friends Of KS
Hej! Jag hittade en frän beater i en låda hemma och skulle behöva lite hjälp att veta mer om den och dess exakta modellbeteckning. Det jag vet och som man kan läsa på den är att det en Citizen Promaster Air diver, kan dock inte läsa sifrorna på baksidan som säger djupet den tål som jag misstänker avslutar namnet och begränsar mig från att kunna hitta info om denna modell.
Hjälp uppskattas!:D
Skulle gissa på att det är en citizen promaster aqualand 200m scuba divers watch jp1060-01y, årgång har jag ingen aning om och din gissning är lika bra som min!
 

ZWG Vader

Omega
Inte min egna klocka men en av ledarna i Kongo. Hade varit skoj att veta om den är riktig eller köpt på marknaden i Kinshasa för 5$. Det är en quartz.
1AE2E611-BC49-4740-BF88-114A62B09426.jpeg
 
Topp