• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Boozer_87

Tantal
Fasiken! Den här skojjar man inte bort!
Screenshot_20201121-152958_Samsung Internet.jpg

DrDre

Platina
Är det någon som har klämt på nya Chronomat 36orna ännu?!
Finns några få annonser på Chrono24 med priser om typ 35k via gråhandlare.

1605971282810.png

Jo, det skulle vara roligt att se den live. På bilder ser den blå riktigt trevlig ut. Risken är väl att den nog är i minsta laget. Kern har ju (väldigt vagt) antytt att det är mer på g inom Chronomat serien så det kanske kommer ngt spännande 2021.

64B44307-6F82-4569-A808-BB4F660D19B4.jpeg

JensBP

Brattlife
En väldigt amatörmässig gissning är att om du har den på ”den andra handen” (som inte håller racketen) så borde det inte vara några som helst problem. Att köra med den på rackethanden är jag mindre säker på är bra i längden. Vibrationer och stötar ett par timmar i veckan ett par dagar i veckan kan kanske (gissning) vara skadligt på lång sikt?
Helt klart. Jag körde alltid klockor. Inga problem.

Edberg sportade en guld-Ebel nästan hela sin vuxna karriär. På vänstern som inte får träffar, då även kör enhandsbackhand.

Lutat mot en Suoerocean men hur ska man tänka angående gråhandlare kontra AD? Jag va och klämde och kände lite idag och fick höra att man kunde räkna nånstans 8-10% på listpriset. Då är man kring 40k strecket kontra 32-34 med en ny på C24. Jag förstår att man köper sig säkerhet om något skulle behöva gå genom garantin - att det kunde vara lite strul att få genom det om man köpt från gråhandlare även om man har garantikort? Eller va det helt enkelt vad han sa för att han ville att jag köper klockan hos honom?
En SO har dessutom "bara" två år, är det då värt att lägga de extra pengarna - har ni erfarenhet av att behöva använda garantin?

/ Henrik

Lutat mot en Suoerocean men hur ska man tänka angående gråhandlare kontra AD? Jag va och klämde och kände lite idag och fick höra att man kunde räkna nånstans 8-10% på listpriset. Då är man kring 40k strecket kontra 32-34 med en ny på C24. Jag förstår att man köper sig säkerhet om något skulle behöva gå genom garantin - att det kunde vara lite strul att få genom det om man köpt från gråhandlare även om man har garantikort? Eller va det helt enkelt vad han sa för att han ville att jag köper klockan hos honom?
En SO har dessutom "bara" två år, är det då värt att lägga de extra pengarna - har ni erfarenhet av att behöva använda garantin?

/ Henrik
Jag går i samma tankar, blir intressant att höra.

Simon.x

Brons
Ang garanti ärenden i Sverige så har jag vart inne med mina B01 mindre justeringar. (Dessa har iofs 5 års garanti)
Det har inte vart något problem Mina är köpta från Svenska AD.

Vet inte hur grå handlarna gör med cert, Om dessa redan är aktiverade (digitala cert OM dessa inte är AD för detta märke)
Eller om dom kör med ett i papper som är borttaget sedan länge på detta märke.

Sedan så brukar butikerna ge rabatt.
Har bara hört att vissa butiker har ställt frågan har du köpt den av oss om det är under garantitid. (jag har inte vart drabbad av detta)

//Simon

Ang garanti ärenden i Sverige så har jag vart inne med mina B01 mindre justeringar. (Dessa har iofs 5 års garanti)
Det har inte vart något problem Mina är köpta från Svenska AD.

Vet inte hur grå handlarna gör med cert, Om dessa redan är aktiverade (digitala cert OM dessa inte är AD för detta märke)
Eller om dom kör med ett i papper som är borttaget sedan länge på detta märke.

Sedan så brukar butikerna ge rabatt.
Har bara hört att vissa butiker har ställt frågan har du köpt den av oss om det är under garantitid. (jag har inte vart drabbad av detta)

//Simon
Att garantin gäller för AD förstår jag men tänker gråhandlare.
Hittar en som skriver "
Year of Warranty: 2020
Completely New and unworn watch, comes with box, full international warranty and manual."

Så garantin är ju aktiverad men jag undrar om den kan vara "ogiltig" för att man köpt från gråis?
Man ska väl inte behöva kvitto på köp från AD bara för ett garantiärende - jag kan ju köpt den begagnad?

Maxer

Silver
Premium
Hittar en som skriver "
Completely New and unworn watch, comes with box, full international warranty and manual."

Så garantin är ju aktiverad men jag undrar om den kan vara "ogiltig" för att man köpt från gråis?
Man ska väl inte behöva kvitto på köp från AD bara för ett garantiärende - jag kan ju köpt den begagnad?
Garantin är inte ogiltig. Gråhandlaren köper ju i sin tur klockan från en AD och säljer den vidare till dig.

/ Henrik

Det är ju brutala priser hos gråhandlarna på SO, typ 30-40% från list. Jag hade inte på tusen år gett en AD som erbjuder mig 8-10% under de omständigheterna min business.

Simon.x

Brons
Hittar en som skriver "

Är det digitala certet aktiverat så gäller garantin men sedan är det ju frågan När den aktiverades ? kan ju vara 2020-01-01 som ett exempel. Då räknas garanti från detta datum.

Dom går på det digitala certet info. om det är på ett papper som nu inte Breitling använder längre sedan länge tillbaka.
Då kan det ev bli strul om det skulle vara något problem med klockan.

Det är allmänt känt att C24 med flera web sidor som fifflar med cert år datum samt vilken butik som har sålt denna 1 gången (detta ska stå på certet.

Se bara på Mywatch (fanns i Sverige) eller vad dom nu kallades dom finns inte kvar.

Någon av dessa är dömda för bokförings brott sedan Tidigare. För mer info se länken nedan.

https://www.breakit.se/artikel/26950/mywatch-jagas-av-kronofogden-skyller-pa-tragisk-olycka

Finns en tråd här på KS mera info på flashback.

//Simon

Senast ändrad:

Maxer

Silver
Premium
Är det digitala certet aktiverat så gäller garantin men sedan är det ju frågan När den aktiverades ? kan ju vara 2020-01-01 som ett exempel. Då räknas garanti från detta datum.

Dom går på det digitala certet info. om det är på ett papper som nu inte Breitling använder längre sedan länge tillbaka.
Då kan det ev bli strul om det skulle vara något problem med klockan.

Det är allmänt känt att C24 med flera web sidor som fifflar med cert år datum samt vilken butik som har sålt denna 1 gången (detta ska stå på certet.

Se bara på Mywatch (fanns i Sverige) eller vad dom nu kallades dom finns inte kvar.

Dessa är dömda för bokförings brott sedan Tidigare. För mer info se länken nedan.

https://www.breakit.se/artikel/26950/mywatch-jagas-av-kronofogden-skyller-pa-tragisk-olycka

Finns en tråd här på KS mera info på flashback.

//Simon
Köper man från en känd gråis med bra omdömen på c24 så är man safe skulle jag säga.

Det kan vara värt att ställa frågan innan, när certet är daterat.

Många handlare har inte klockan själva på lager utan beställer från en AD när du har lagt beställningen hos dom.

Eurenius

Den norrländska rörtången

/ Henrik

Jag går i samma tankar, blir intressant att höra.

Om det är gjort på rätt sätt med datum med mera så ska det inte vara något problem med gällande garanti.
Dock har många den missuppfattningen att man kan knalla in hos vilken återförsäljare för Breitling som helst, och kräva att de ska hjälpa en med sin "världsgaranti".
Uppstår ett garantiärende så får man vara beredd att skicka klockan till företaget man köpte den av, alternativt direkt till Breitling. Då får man oftast stå för frakten själv.

Om det är gjort på rätt sätt med datum med mera så ska det inte vara något problem med gällande garanti.
Dock har många den missuppfattningen att man kan knalla in hos vilken återförsäljare för Breitling som helst, och kräva att de ska hjälpa en med sin "världsgaranti".
Uppstår ett garantiärende så får man vara beredd att skicka klockan till företaget man köpte den av, alternativt direkt till Breitling. Då får man oftast stå för frakten själv.
Det kan ju vara lite jobbigt, men å andra sidan kanske värt fraktkostnaden kontra hur mycket man sparar när man köper klockan.

Simon.x

Brons
Köper man från en känd gråis med bra omdömen på c24 så är man safe skulle jag säga.

Det kan vara värt att ställa frågan innan, när certet är daterat.

Många handlare har inte klockan själva på lager utan beställer från en AD när du har lagt beställningen hos dom.

Jag föredrar att hämta upp mina saker i butiken där jag betalat. visst har jag har fått bra rabatt :)

Mywatch hade ju en massa goda omdömen :rolleyes:

Titta bara på vissa butiker som säljer nya samt använda vad dom visar för omsättning så ser man snabbt att det inte går ihop men det är inte mitt problem det finns en myndighet till detta ;) Där av så byter vissa ägare samt organisation moms nr.

Sedan det där med omdömen dom kan man ju köpa sig till samma gäller följare på Ex Facebook mm finns ju en gråhandel för detta med ;)

Till den/dom som nu ska köpa en SO för 30.000 kr det är ju bara att köpa :)

//Simon

Maxer

Silver
Premium
Jag föredrar att hämta upp mina saker i butiken där jag betalat. visst har jag har fått bra rabatt :)

Mywatch hade ju en massa goda omdömen :rolleyes:

Titta bara på vissa butiker som säljer nya samt använda vad dom visar för omsättning så ser man snabbt att det inte går ihop men det är inte mitt problem det finns en myndighet till detta ;) Där av så byter vissa ägare samt organisation moms nr.

Sedan det där med omdömen dom kan man ju köpa sig till samma gäller följare på Ex Facebook mm finns ju en gråhandel för detta med ;)

Till den/dom som nu ska köpa en SO för 30.000 kr det är ju bara att köpa :)

//Simon
Det finns alltid undantag. I 95% av fallen så går det utmärkt att handla av gråisar.

Jag va nyss inne för att trycktesta en klocka, passade på att kläma på en blå SO, riktgt fin faktiskt. De kunde sälja den för 39, det är cirka 7-8k dyrare än från gråis.

Ibland kan man deala till sig lite band eller andra tillbehör hos AD, det kan vara värt en del.
Precis. Det går bra. Som jag skrev så tror många att man per automatik ska få hjälp av alla som är återförsäljare av Breitling pga att man har "världsgaranti"
Exactly
/ Festool-lover

Topp