• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Den officiella Certina tråden!

Så att ni slipper ligga sömnlösa och fundera 🙂
20251122_005036.jpg

Hur ser kalkylen för skruvlänk vs push pins ut egentligen? Tycker det är så otroligt dumt. Ge folk skruvlänk. Certina har dessutom också höjt priserna.

Certina är ju knappast ensamma i detta, men jag blir lite irriterad. Ägt en massa Longines och Omega med push pins också.

Standarden borde ändras.

Senast ändrad:
Hur ser kalkylen för skruvlänk vs push pins ut egentligen? Tycker det är så otroligt dumt. Ge folk skruvlänk. Certina har dessutom också höjt priserna.

Certina är ju knappast ensamma i detta, men jag blir lite irriterad. Ägt en massa Longines och Omega med push pins också.

Standarden borde ändras.
Ja, nu blir det ju rena gissningar. Men att borra genomgående hål och låta bli att gänga dem måste vara billigare än att gänga. Det samma gäller de vikta stiften. Det enda som kräver någon precision är den svullna biten, ett moment man kan göra i samband med att pinnen viks. Sannolikt väldigt enkel process och kräver ingen större precision. Renhetskraven är förmodligen inte lika höga heller.
Jag tror att det relativt sett är betydligt billigare.
Men jag håller med, gillar inte heller lösningen. Däremot hade jag gärna sett det @Hans B 1955 trodde de använde, pinne med hylsa till. Förutom att det är lite pilligt att hantera är ju systemet som sådant robust och tillförlitligt.
De vikta pinnarna hos Certina går gärna av i vikningen med tiden och faller isär i två lösa bitar. Har sett det hända flera ggr.

Pin and collar har jag inget emot alls. En favorit till och med. Lätt att justera tycker jag. Ingen Loctite eller trasiga skruvskallar att bråka med. Men split pins känns ganska billigt faktiskt. Det beslutet går inte att försvara.

Ni som ägt en PH500, hur upplever ni att kvalitetssäkringen med inre glasringen varit? Tycker den på vissa bilder ser ut att sitta off mot bezel, vill ju att 6/12 sidan går mot 30 och lumeplupp samt ligger mellan 15 och 45min markeringen. Eller har jag för stora krav? 🤓
IMG_3522.jpeg

På denna produktbild sitter den ju bra…

Ni som ägt en PH500, hur upplever ni att kvalitetssäkringen med inre glasringen varit? Tycker den på vissa bilder ser ut att sitta off mot bezel, vill ju att 6/12 sidan går mot 30 och lumeplupp samt ligger mellan 15 och 45min markeringen. Eller har jag för stora krav? 🤓
IMG_3522.jpeg

På denna produktbild sitter den ju bra…
Har haft en, och den linjerade precis som du (och jag) önskar. Men jag tror det är lite av en feature att de faktiskt inte gör det på många, inre ringen tror jag är skruvad och kan hamna lite hur som verkar det som. Den svart är min gamla, den orange nåt från internet.
11239.png
11238.png

Jag kan upplysa om att jag använt min (gamla) 38mm i alla möjliga situationer, tappat i stengolv mm, och den går klockrent. Så jag undrar hur mycket man egentligen behöver det nya förbättrade stötskyddet..

Tillbaka
Topp