• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Den officiella Certina tråden!

Babinus

Cartier
Haha klockren smocka ;)
Dessutom är inte jag någon slöfock. Vilket är en världsunik åsikt. Jag gillar att tycka annorlunda än alla andra. ;)

Och så lite topic: Jag blir bara mer och mer förtjust i min DS Action. Nu har den fått vara med i lite trånga utrymmen med skiftnyckel också. Den tål helt klart hårda smockor. Jag älskar Certina sedan 70-talet. Min storasyrra hängde då ihop med en hockeyspelare som var min idol. Han hade en Certina. Min Certina är som en hockeyspelare som bara ställer sig mitt framför målet och tar alla smockor utan att vika ner sig. Lite G-Shockvibbar, faktiskt.
 

hejhå

Omega
Är ute efter min första "riktiga" klocka och har egentligen fastnat för en omega seamaster men har sett Certinas moon-phase med stållänk som jag gillar skarpt. Nackdelar fördelar? Hur står sig Certinas klockor jämfört med de lite dyrare typ omega osv, andrahandsvärde osv.
c033.450.11.031.00_original_19973.png
 

Freppys

Omega
2-Faktor
Hej!

Min Certina DS Action, inköpt för 1 månaden sedan har hoppat fram ungefär 5 min. Och datumet backat 1 dag (antagligen vid månadskiftet.. men) är det vanligt att tiden går framåt?

Använder den hela tiden utom mellan cirka 17:30 till 07.30 då den ligger still. Är det okej eller måste den vara rörlig hela tiden då den är automatisk?
 
Hej!

Min Certina DS Action, inköpt för 1 månaden sedan har hoppat fram ungefär 5 min. Och datumet backat 1 dag (antagligen vid månadskiftet.. men) är det vanligt att tiden går framåt?

Använder den hela tiden utom mellan cirka 17:30 till 07.30 då den ligger still. Är det okej eller måste den vara rörlig hela tiden då den är automatisk?
Det är fullt normalt att mekaniska urverk går +/- det beror på hur balansen är justerad bl.a. Det är + ca 10sek/dag, vilket faller inom vad urverket är gjort för noggrannhet.

Datumet är antagligen fel av anledningen du själv uppger!
 
Senast ändrad:
Det är + ca 10sek/dag, vilket faller inom vad urverket är gjort för nogrannhet.
Hej!

Min Certina DS Action, inköpt för 1 månaden sedan har hoppat fram ungefär 5 min. Och datumet backat 1 dag (antagligen vid månadskiftet.. men) är det vanligt att tiden går framåt?

Använder den hela tiden utom mellan cirka 17:30 till 07.30 då den ligger still. Är det okej eller måste den vara rörlig hela tiden då den är automatisk?
https://en.wikipedia.org/wiki/ETA_SA#ETA_2824-2
 

Anders Forsberg

Audemars
2-Faktor
Av ren nyfikenhet... Missar jag någonting här?

https://www.bukowskis.com/sv/lots/746111-armbandsur-stal-certina-ds-sapphire-chronograph

Certina brukar ju inte vara tokdyra till att börja med. Lik förbannat så har vi här en nittio(?)talare i tråkigt skick, med defekt länk och (tillsynes) defekt datumvisning - Och den tycker Bukowskis att någon stackare ska betala drygt 3000kr för (värdering, plus avgifter).
Som sagt. Missar jag något särskilt?
...eller är det Bukowskis som gör det?
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Av ren nyfikenhet... Missar jag någonting här?

https://www.bukowskis.com/sv/lots/746111-armbandsur-stal-certina-ds-sapphire-chronograph

Certina brukar ju inte vara tokdyra till att börja med. Lik förbannat så har vi här en nittio(?)talare i tråkigt skick, med defekt länk och (tillsynes) defekt datumvisning - Och den tycker Bukowskis att någon stackare ska betala drygt 3000kr för (värdering, plus avgifter).
Som sagt. Missar jag något särskilt?
...eller är det Bukowskis som gör det?
Nej, det känns som ett på tok för högt pris. Dock ingen som har budat än, och tror inte någon kommer att göra det heller.
 

månljus

Panerai
Hade missat den här tråden! Bidrar med min Certina DS-1 Automatic som jag fick av min svärfar. Jag hade kollat in modellen innan, han visste dock inte om det. Blev väldigt glad över den. Är lite sugen på att fixa ett läderband till min. Någon som sitter på en med läder här inne?
upload_2015-12-8_15-20-21.png
 

MrJazze

Panerai
2-Faktor
Fyller på med lite nya bilder på min Precidrive. Ibland får man till det med alla förutsättningar för ett bra foto! T.o.m. en "gammal" mobil...

DSC_0139.JPG
DSC_0147.JPG
Tycker att det är en riktigt snygg klocka du har där! Har en själv en DS Podium Precidrive, dock en C001.647.16.037.00 och är sjukt nöjd!
 
Tjena!
Hur är Certina DS Action Diver? Bra länk osv? Funderar på titan varianten så lite råd från någon kunnig skulle passa bra :)
 

Degnell

Cartier
2-Faktor
Även jag tillhör skaran som blivit biten av klockintresset efter att ha köpt Certina!
image.jpeg
Längst till vänster min första klocka över 1000:-, en Certina DS Pilot som jag köpte för ca 12 år sedan och fick jobba hela jullovet för att ha råd att köpa efter att ha sett den på baksidan av farsans Volvo-tidning. Kom på länk men för tillfället sitter den på ett Nato och är i behov av batteribyte. Nästa är en DS Spel som jag köpte för runt 5 år sedan och längst till vänster frugans första Certina som hon fick av mig i födelsedagspresent, även den en DS Spel modell dam. Även den i behov av batteribyte(pinsamt nog). Antar att det är nackdelen med att ha flera klockor att välja mellan, klockor som inte används så frekvent glömmer man lätt bort att byta batteri i :)
 

Granit

Breitling
Kul att det händer något i tråden :) äger bara en Certina, DS1 day date och letar nu efter en ovanligare model med power reserve indicator.
image.jpeg
 
Topp