• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Den officiella Certina tråden!

En fantastisk klokke om sommeren. :)

IMG_1109.jpeg

IMG_1108.jpeg

Jag har kört den på länk en del, snabbjusteringen bygger lite extra men det är inget jag har stört mig på.
Blev lite nyfiken på om det är någon slags quickrelease för att ta bort länken?
Tycker på bild att det ser ut som att på ena sidan är det så och på andra så är det en skruv?
1752420483170.jpeg

God afton alla Certina-entusiaster!
Tillåt mig fråga hur titanlänken på Powermatic 80 sitter ihop. Det ser ut som skruvar men ingen mejsel passar så jag får intrycket av att det är sprintar/push pins men vågar inte trycka för hårt med Bergeon’s 7230 ifall det ändå är gängat.
Tacksam för hjälpsamma svar.
IMG_7171.jpeg

God afton alla Certina-entusiaster!
Tillåt mig fråga hur titanlänken på Powermatic 80 sitter ihop. Det ser ut som skruvar men ingen mejsel passar så jag får intrycket av att det är sprintar/push pins men vågar inte trycka för hårt med Bergeon’s 7230 ifall det ändå är gängat.
Tacksam för hjälpsamma svar.
IMG_7171.jpeg
Är sprintar, bara att trycka ut. Det som ser ut som ett skruvmejselspår är för att sprinten är dubbelvikt.

Härligt att höra! Kände mig osäker eftersom klockan tillhör en vän som fick den från jobbet och jag ville vara försiktig. Detta är KS när det är som finast. Tack bror 🫡🤗
Vanligtvis ska sprinten ut i den riktning pilen på insidan av länken pekar åt. Jag skulle säga att den därmed ska ut åt hållet där du ser "strecket" i sprinten. För där "strecket" är, alldeles intill är också stukningen som utgör själva låsningen hos sprinten. Så pressar du från "strecksidan" får du trycka igen hela sprinten med låsningen aktiv, istället för att den trycks ut och sprinten bara trillar ur länkbiten.
Många ord för att förklara nåt som kanske ter sig självklart nu... 🙂

Vanligtvis ska sprinten ut i den riktning pilen på insidan av länken pekar åt. Jag skulle säga att den därmed ska ut åt hållet där du ser "strecket" i sprinten. För där "strecket" är, alldeles intill är också stukningen som utgör själva låsningen hos sprinten. Så pressar du från "strecksidan" får du trycka igen hela sprinten med låsningen aktiv, istället för att den trycks ut och sprinten bara trillar ur länkbiten.
Många ord för att förklara nåt som kanske ter sig självklart nu... 🙂
Jag tänker tvärtom typ, upplever "låsningen" som en hulling som är lättare att trycka igenom hela vägen, än den korta biten då den hugger fast. Tycker det brukar gå lättare att då trycka från "strecksidan". Men uppenbarligen funkar bägge sätten 🙂 Om folk nu begriper vad vi försöker mena 😁

To resize a Certina watch bracelet, locate the small arrows on the inside of the bracelet, which indicate the direction to push the pins out for removing links. Use a specialized tool, like a watch band link removal tool, or a small pin and a hammer to gently push the pins out in the direction of the arrow.

Tillbaka
Topp