• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Den officiella Certina tråden!

Kör med Certina DS, idag orange!
20250716_153342.jpg

Provar 38an på ett billigt gummi, gillart!

Någon som vet ett bra kvalitets gummi som finns för 19mm? Verkar svårt att få tag på just 19mm..

Lägger in länken till det jag köpte om någon är intresserad

1000016747.jpg
Är nöjd med detta, cut to size.

Finns även med struktur.
Edit: länk också.

Senast ändrad:
Provar 38an på ett billigt gummi, gillart!

Någon som vet ett bra kvalitets gummi som finns för 19mm? Verkar svårt att få tag på just 19mm..

Lägger in länken till det jag köpte om någon är intresserad

1000016747.jpg
Kolla watchwear.se där finns ett FKM gummi som jag har testat till min 38:a. Använd KS2025 så får du lite rabatt också.

Några reflektioner efter endast 3 dagars ägandeskap av Certina DS 40,5 Divern i Titan. Be aware of Swenglish 🫣

Kan tycka att Certina gjort ett bra jobb med deras nya dykare. Jag gillar verkligen hur lätt den är. Den blå tavlan med keramisk vridring är diskret men poppar i direkt solljus.
1753005725681.jpeg

Det är ingen tunn klocka på något sätt med sina 14,1mm i tjocklek men den sitter ändå som ett smäck på handleden.
Jag kan uppskatta att boetten har polerade sidor och det bidrar till att klockan blir mer versatil i min lilla värld.
1753005027663.jpeg

1753005241470.jpeg

Uverket Powermatic 80 är välförpackat i en Extreme shock resistance case och med en spiralfjäder i nivachron som gör den mer motståndskraftig mot magnetism.
(Lånad bild från Certinas hemsida)
1753005084466.jpeg

300m WR räcker gott för mina badäventyr på 1 meters djup 🤿

Det jag skulle kunna önska är female endlinks för att möjliggöra en kortare lug to lug. Men nuvarande 48mm lug to lug funkar fint på min platta 17,5 handled.

Claspen är aningen lång men jag uppskattar möjligheten till att kunna justera on the fly utan att behöva ta av sig klockan. Men konstruktionen lär kunna bidra till att smuts samlas relativt enkelt.
1753005207576.jpeg

1753005224809.jpeg

No date skulle varit nice och det tycks vara min preferens på dykare av någon anledning.

Men i den här prisklassen så kan jag tycka att Certina levererar.

Senast ändrad:
Några reflektioner efter endast 3 dagars ägandeskap av Certina DS 40,5 Divern i Titan. Be aware of Swenglish 🫣

Kan tycka att Certina gjort ett bra jobb med deras nya dykare. Jag gillar verkligen hur lätt den är. Den blå tavlan med keramisk vridring är diskret men poppar i direkt solljus.
1753005725681.jpeg

Det är ingen tunn klocka på något sätt med sina 14,1mm i tjocklek men den sitter ändå som ett smäck på handleden.
Jag kan uppskatta att boetten har polerade sidor och det bidrar till att klockan blir mer versatil i min lilla värld.
1753005027663.jpeg

1753005241470.jpeg

Uverket Powermatic 80 är välförpackat i en Extreme shock resistance case och med en spiralfjäder i nivachron som gör den mer motståndskraftig mot magnetism.
(Lånad bild från Certinas hemsida)
1753005084466.jpeg

300m WR räcker gott för mina badäventyr på 1 meters djup 🤿

Det jag skulle kunna önska är female endlinks för att möjliggöra en kortare lug to lug. Men nuvarande 48mm lug to lug funkar fint på min platta 17,5 handled.

Claspen är aningen lång men jag uppskattar möjligheten till att kunna justera on the fly utan att behöva ta av sig klockan. Men konstruktionen lär kunna bidra till att smuts samlas relativt enkelt.
1753005207576.jpeg

1753005224809.jpeg

No date skulle varit nice och det tycks vara min preferens på dykare av någon anledning.

Men i den här prisklassen så kan jag tycka att Certina levererar.
Snyggt! Kul med en lite mer ingående reflektionsrunda!
Det som jag tycker sticker ut allra mest, och som väcker mitt villhöver är insidan. Uppbyggnaden av deras stötreduktionskonstruktion är intressant.
On the fly-justeringen å andra sidan, den må vara praktisk, men ganska trist i utförandet. Jämför med t ex Sinn, där man förvisso måste ta klockan för att justera, men där utförandet är bra mycket mer sofistikerat. Jag hade lätt betalat 500 kr mer för ett sådant utförande.

Snyggt! Kul med en lite mer ingående reflektionsrunda!
Det som jag tycker sticker ut allra mest, och som väcker mitt villhöver är insidan. Uppbyggnaden av deras stötreduktionskonstruktion är intressant.
On the fly-justeringen å andra sidan, den må vara praktisk, men ganska trist i utförandet. Jämför med t ex Sinn, där man förvisso måste ta klockan för att justera, men där utförandet är bra mycket mer sofistikerat. Jag hade lätt betalat 500 kr mer för ett sådant utförande.
Utifrån hur just insidan ser ut så gissar jag att den bör skickas till Swatch Group den dagen som det är dags för service. Eller tror du att en standard uris löser biffen?

Kan bara hålla med om att on the fly justeringen är i enklaste laget. Jag hade nog också valt en annan lösning framför denna och hellre betalat lite mer.
Jag hade en Tudor Pelagos 39 ett tag och deras T-fit är något helt annat. Men den claspen är också onödigt lång, pga dykarförlängningen som endast ett fåtal använder.
Men jag tycker ändå att den här sitter mer komfortabelt på mig än vad P39an gjorde.

Vore grymt med en IWC variant där justeringsknappen sitter på loggan men där inte estetiken offras lika påtagligt.
Men då kanske det är svårt att hålla ner priset. Dock verkar en hel del microbrands ha diverse bra lösningar nuförtiden så även Certina borde kunna snäppa upp sig där.

Tillbaka
Topp