• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Den officiella Certina tråden!

Om man bortser från begagnatmarknaden - är det en klocka som är värd det dubbla i pris i jämförelse med en Certinas DS Action 38mm?

Det är ju väldigt individuellt vad man tycker är värt och inte 🤔.
Det beror på vad du är ute efter och gillar och hur mycket du vill lägga.
Klockmässigt så tror jag inte du saknar en Hydroconquest om det är en Action Diver du vill ha. Har haft flertalet av båda och dom är trevliga var och en på sitt sätt, Action Divern är ju dock billigare och näst intill oslagbart i sin prisklass i mitt tycke 🤔.

Det är ju väldigt individuellt vad man tycker är värt och inte 🤔.
Det beror på vad du är ute efter och gillar och hur mycket du vill lägga.
Klockmässigt så tror jag inte du saknar en Hydroconquest om det är en Action Diver du vill ha. Har haft flertalet av båda och dom är trevliga var och en på sitt sätt, Action Divern är ju dock billigare och näst intill oslagbart i sin prisklass i mitt tycke 🤔.
Tack för input! 🙂

Om man bortser från begagnatmarknaden - är det en klocka som är värd det dubbla i pris i jämförelse med en Certinas DS Action 38mm?
Urverket i HC är riktigt bra. L888 är ett modifierat 2892 som ETA tillverkar exklusivt för Longines, medan Powermatic 80 är ett modifierat 2824 som delas med alla inom Swatch Group. Läs på om skillnaden mellan dessa och bilda dig en egen uppfattning. Finishen på Longines brukar generellt vara bättre, och du får 5 års garanti jämfört med Certinas 2 år. Dock tycker jag du ska köpa HC på gummi istället för länk, för den länken känns inte alls premium, gummit är mycket bättre. Länken på Action Diver 38 känns förvisso inte premium heller, men den kostar mindre, så det är mer förståeligt. Är det värt de extra slantarna? Det kan bara du avgöra. Jag tyckte det.

@lucas.b

HC är ju delvis polerad medans DS 38 är borstad samt har en mindre plottrig tavla än HC så där får du ju väga in vad som du tycker är bäst.

Jag hade en HC för en massa år sen (den på min profilbild) och gillade den skarpt, kan rekommendera HC lika väl som DS 38.

Vad säger folket?

Kan köpa denna ny för 10k just nu, men är något tveksam. Kanske finns något roligare? Är en Titan-nörd - så hojta gärna till om det finns någon schysst annan lättviktare i samma stuk innan jag slår till på denna 🤩

Bilagor

• Screenshot_20250906_190536_Facebook.jpg
    Screenshot_20250906_190536_Facebook.jpg
    104.6 KB · Visningar: 2
Har haft båda och saknar min DS Action diver betydligt mer än Hydroconquest. Gå och testa klockorna då de bärs väldigt olika enligt mitt tycke. HC på 39mm är tung, inte bara boetten utan även armbandet är tjockt. Den känns och syns mer. DS Action 38mm har mindre polerade ytor, kortare lugs och bärs betydligt bekvämare enligt mig. Sen är det ingen tvekan om att Longines som märke anses bättre och att L888 är bättre än powermatic 80. Just P80 urverket i DS action är dock Swatch Groups bästa version av P80 (finns tre olika).

IMG_0805.jpeg

Min gamla DS action.

Senast ändrad:
Vad säger folket?

Kan köpa denna ny för 10k just nu, men är något tveksam. Kanske finns något roligare? Är en Titan-nörd - så hojta gärna till om det finns någon schysst annan lättviktare i samma stuk innan jag slår till på denna 🤩
I den prisklassen tror jag faktiskt inte du hittar något bättre. Den som finns i samma format är ju tex Pelagos 39 men kostar väl 4-5 ggr mer. Tror du kommer bli nöjd med nya Cerinan!

Har haft båda och saknar min DS Action diver betydligt mer än Hydroconquest. Gå och testa klockorna då de bärs väldigt olika enligt mitt tycke. HC på 39mm är tung, inte bara boetten utan även armbandet är tjockt. Den känns och syns mer. DS Action 38mm har mindre polerade ytor, kortare lugs och bärs betydligt bekvämare enligt mig. Sen är det ingen tvekan om att Longines som märke anses bättre och att L888 är bättre än powermatic 80. Just P80 urverket i DS action är dock Swatch Groups bästa version av P80 (finns tre olika).

IMG_0805.jpeg

Min gamla DS action.
Cleanare tavla på Action Diver. Jag tröttnade på de gigantiska nuffrorna på HC. Nya HC GMT ser mycket bättre ut och har bättre länk. Så ja, idag hade jag också valt Action Diver före HC. Ska bli intressant att se hur nya uppdaterade HC blir. Longines' bästa dykare är Legend Diver 39 tycker jag. Den är otroligt snygg och dessutom no-date, vilket alltid är ett plus i min bok.

IMG_0805.jpeg

Min gamla DS action.
Spännande! Vilka är de tre olika P80? Vad skiljer dem åt?

Det fanns fyra nu tydligen, du kan läs mer om de här: https://calibercorner.com/tissot-caliber-powermatic-80/

Certina använder 80.611, så du får söka på den specifikt här: https://calibercorner.com/eta-powermatic-80-611/.

Hur de olika P80 står sig mot varandra är säkert marginellt (utöver den som är COSC kanske). Jag har läst att vid service byter man ändå ut hela urverket på dessa då det är billigare än att serva dem.

Det fanns fyra nu tydligen, du kan läs mer om de här: https://calibercorner.com/tissot-caliber-powermatic-80/

Certina använder 80.611, så du får söka på den specifikt här: https://calibercorner.com/eta-powermatic-80-611/.

Hur de olika P80 står sig mot varandra är säkert marginellt (utöver den som är COSC kanske). Jag har läst att vid service byter man ändå ut hela urverket på dessa då det är billigare än att serva dem.
Stort tack!

Knäppte en bild bara för att konstatera hur snygg den är. Velat lite om jag skulle flippa den, har ju haft den över en hel månad iallafall, andra ggn jag äger en också 🤦‍♂️😅
1000022209.jpg
Den är grym, både den svarta och blåa. Det är synd att Certina snålade på 38mm versionen. 43mm har keramisk vridning och lackad urtavla som är snyggare än 38ans.

Cleanare tavla på Action Diver. Jag tröttnade på de gigantiska nuffrorna på HC. Nya HC GMT ser mycket bättre ut och har bättre länk. Så ja, idag hade jag också valt Action Diver före HC. Ska bli intressant att se hur nya uppdaterade HC blir. Longines' bästa dykare är Legend Diver 39 tycker jag. Den är otroligt snygg och dessutom no-date, vilket alltid är ett plus i min bok.
Har haft en Legend Diver 39 hemma och provat. Levde inte helt upp till förväntningarna. Alla indexmarkeringar är bara målade och inte applicerade. Känns inte värdigt en klocka för 40+ kkr. Sen skramlade rotorn som bara den. Normalt sa kundservice. Pga att det är en compression diver sa dom. Men det är ju ingen äkta compression diver om jag förstått internet korrekt. Men de tog tillbaka den ändå, på eget initiativ. Guldstjärna till Swatch group.

Men jag håller med. På pappret och på bild så är Legend Diver en enastående klocka.

Har haft en Legend Diver 39 hemma och provat. Levde inte helt upp till förväntningarna. Alla indexmarkeringar är bara målade och inte applicerade. Känns inte värdigt en klocka för 40+ kkr. Sen skramlade rotorn som bara den. Normalt sa kundservice. Pga att det är en compression diver sa dom. Men det är ju ingen äkta compression diver om jag förstått internet korrekt. Men de tog tillbaka den ändå, på eget initiativ. Guldstjärna till Swatch group.

Men jag håller med. På pappret och på bild så är Legend Diver en enastående klocka.
Målade index är dock en smaksak och har inget med pris att göra. Personligen föredrar jag dem ofta före applicerade index. Lange har många modeller med målade index och de går för flera hundra tusen.

Stavindexen för varje timme är applicerade på Legend Diver, större delen av dess längd, samt de arabiska siffrorna 3,6,9,12 och även "lume-dot" som är vid dessa. Fast det står faktiskt målade på Longines hemsida.
Här kan man se det när ljuset faller in lite från sidan (arkivbild på min).
1000011902.jpg

Senast ändrad:
Här har du en DS 38 på köp och sälj för en bra peng om du är sugen på att testa en Certina 😊🤘🏻

Senast ändrad:
På tal om sommarklocka. 🙂
Köpte den här i somras, men pga av andra inköp under augusti har den mest fått nöta avbytarbänk å det senaste.
Och nu står jag här, i regnet, och funderar på att låta den gå vidare till annan bärare, trots allt (har funderat många vändor kring detta).
Alldeles för clean för att inte få speltid, enligt mig.
Ja. Nej. Så får det bli. 😞

1000000961.jpg

Jag har den också, växlat i sommar mellan 40:an och den vita 40,5: an jag postade nyss.

Hade svårt med den polerade mittlänken, men beställde en borstning hos urmakaren. Blev grymt bra.

Gillar den skarpt, väldigt skön att bära - och som du säger: väldigt snygg och ren.

Låset har inte varit fem plus, och första veckorna halvstörde jag mig på att tavlan kändes lite blek-svart. Men det har nog gått över. 🙂

Men! Otroligt prisvärd dykare som går att matcha till allt.

Jag har den också, växlat i sommar mellan 40:an och den vita 40,5: an jag postade nyss.

Hade svårt med den polerade mittlänken, men beställde en borstning hos urmakaren. Blev grymt bra.

Gillar den skarpt, väldigt skön att bära - och som du säger: väldigt snygg och ren.

Låset har inte varit fem plus, och första veckorna halvstörde jag mig på att tavlan kändes lite blek-svart. Men det har nog gått över. 🙂

Men! Otroligt prisvärd dykare som går att matcha till allt.
Kul att höra! Bjud gärna på lite bilder om du har tid.

Ja, blev nöjd med den.
Övervägde att göra det själv ett tag. Kollade youtube och googlade, men vågade inte löpa linan ut utan fick det gjort av proffs. 🙂
I mitt fall var det nog ett klokt beslut.

Tillbaka
Topp