• VĂ€lkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete Àr nu den största uppdateringen av Klocksnack.se nÄgonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli Ànnu snabbare, mer lÀttanvÀnt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en trÄd pÄ diskussionsdelen för feedback och tekniska frÄgestÀllningar.

    Tack för att ni Àr med och skapar Skandinaviens bÀsta klockforum!

    /Hook & Leben

"DAYTONA" trĂ„den! đŸ€™đŸŒ

Principal

Omega
2-Faktor
BĂ€ttre bild idag
F9469E22-6A21-431C-9454-ED407815A465.jpeg
Den klockan Àr verkligen svinbra! Och kritstrecken (för att inte sÀga rÀnderna) Àr inte för den försiktige. FÄr en kÀnsla av att du har riktigt bra koll
 

181.HF

Breitling
Tjena!
Är sĂ„ djĂ€vulskt sugen pĂ„ Rolex 116500LN, dĂ„ jag tycker den Ă€r sĂ„ sjukt fin. Är det galenskap att köpa en för 220-250k? DĂ„ jag antar att det Ă€r mitt enda alternativ att köpa utanför AD. Kan nĂ„gon tala vett med mig? Alla Ă„sikter vĂ€lkomnas :)
 

blackcoffee

Rolex
2-Faktor
Hundra tusen över listpris? En kvarts miljon för en klocka? BÄda delarna kÀnns rÀtt lÄngt frÄn de flestas verklighet. Ja, det Àr galenskap. Vad skulle din mormor sÀga?

Men ibland kan det vara skoj att vara galen. Hade jag en kvarts miljon över sÄ vore en roligare bil mer lockande, eller en resa jorden runt nÀr vÀl grÀnserna öppnar igen. Men det Àr dina pengar och du gör vad du vill med dem.
 

Clark Kent

Patek
2-Faktor

Oscarmessi

Omega
2-Faktor
Galenskap beror ju pÄ vem du frÄgar och vad du har för ekonomi. :cigar: Om du har 15-20 MKR och vill ha en klocka Àr det ju inte galenskap. Om du sparat ihop summan under fem Är Àr det ju upp till dig vad du vill göra med pengarna. Vissa Äker till Thailand, andra köper en bil, vissa har kepsar för 2 500 kr, andra en sneakerssamling. :) SvÄrt att ge rÄd utan att veta hur mycket det svider. Om du har smÄbarn och skulle behöva en större bil men istÀllet köper en Rolle för 250k, ja dÄ kanske vissa skulle sÀga att du prioriterar fel. Men som sagt, svÄrt att sÀga nÄgot utan att veta. Det Àr ju en investering ocksÄ, den skulle ju inte tappa i vÀrde pÄ samma sÀtt som en Volvo för 250k, och sÄdana köper folk hela tiden utan att anses galna trots vÀrdeminskningen... :D
 

Laplander

Rolex
Tjena!
Är sĂ„ djĂ€vulskt sugen pĂ„ Rolex 116500LN, dĂ„ jag tycker den Ă€r sĂ„ sjukt fin. Är det galenskap att köpa en för 220-250k? DĂ„ jag antar att det Ă€r mitt enda alternativ att köpa utanför AD. Kan nĂ„gon tala vett med mig? Alla Ă„sikter vĂ€lkomnas :)
Summan kan kÀnnas svindlande till en början, men nÀr du haft klockan ett tag inser du att smÀrtgrÀnsen lÄg lite högre ÀndÄ... ;)
 

Oktogon

Panerai
Tjena!
Är sĂ„ djĂ€vulskt sugen pĂ„ Rolex 116500LN, dĂ„ jag tycker den Ă€r sĂ„ sjukt fin. Är det galenskap att köpa en för 220-250k? DĂ„ jag antar att det Ă€r mitt enda alternativ att köpa utanför AD. Kan nĂ„gon tala vett med mig? Alla Ă„sikter vĂ€lkomnas :)
Finns ju dock rÀtt mycket roligare klockor norr om 200k Àn en keramisk Daytona. Men to each his own.
 

Oktogon

Panerai
Tycker exempelvis bĂ„de VC Overseas och AP RO Ă€r roligare sportstĂ„l Ă€n en Daytona. Även tex JLC med komplikationer kĂ€nns roligare om man inte endast jĂ€mför med sportstĂ„l.

Men som sagt, uttryckte endast min subjektiva Äsikt. To each his own osv. Var inte menat som en sÄgning, trÄkigt att ni tog det sÄ. :)

edit: missade citeringen @Zed @Zingo
 

Zed

Swissera
Professional Dealer
Tycker exempelvis bĂ„de VC Overseas och AP RO Ă€r roligare sportstĂ„l Ă€n en Daytona. Även tex JLC med komplikationer kĂ€nns roligare om man inte endast jĂ€mför med sportstĂ„l.

Men som sagt, uttryckte endast min subjektiva Äsikt. To each his own osv. Var inte menat som en sÄgning, trÄkigt att ni tog det sÄ. :)

edit: missade citeringen @Zed @Zingo
Tog det inte alls som en sÄgning. Det Àr mer att jag stÀndigt lÀser att det finns roligare klockor Àn Daytonan eller valfri Rolex över 150k och dÄ Àr det kul att höra en motivering för en gÄngs skull. Man kan ju tycka att de du rÀknade upp Àr roligare men alla dessa Àr svindyra att serva och hÄller vÀrdet dÄligt/Àr svÄra att flippa. SÄdant spelar en avgörande roll pÄ dagens klockmarknad.
 

Oktogon

Panerai
Tog det inte alls som en sÄgning. Det Àr mer att jag stÀndigt lÀser att det finns roligare klockor Àn Daytonan eller valfri Rolex över 150k och dÄ Àr det kul att höra en motivering för en gÄngs skull. Man kan ju tycka att de du rÀknade upp Àr roligare men alla dessa Àr svindyra att serva och hÄller vÀrdet dÄligt/Àr svÄra att flippa. SÄdant spelar en avgörande roll pÄ dagens klockmarknad.
SÀger inte emot dig, sÄnt Àr viktigt för mÄnga. Sa aldrig att mina förslag var bÀttre heller eller mer prisvÀrda. Bara roligare, vilket sjÀlvklart Àr subjektivt :)
 
  • Like
Reactions: Zed

Xalle

Audemars
2-Faktor
Alla Äsikter vÀlkomnas :)
E2CE98E0-CE08-4066-BA5B-9F3562B298AC.jpeg
C88E42BF-72B8-4200-A265-BE7D1835B2FA.jpeg
59B4DCED-6438-425E-AB29-CC6140CD76D4.jpeg
4ACD8714-D3A2-40CE-BD51-B871E5EFF858.jpeg
C8CD1A2D-055C-4753-83DE-A432EEE090AC.jpeg

Min högst personliga Äsikt Àr att jag gillar Daytona bÀst nÀr jag tvÀttar. Blir ca 5-6 maskiner (ibland fler) i veckan. Har provat nÄgra andra klockor, men det blir dessvÀrre inte samma upplevelse. TÀnk Submariner och kostym dvs ingen bra matchning...

Varav jag tycker sjĂ€lvklart att du skall köpa en över list om du gillar och tvĂ€tta klĂ€der och andra hushĂ„llstextiler. Men samtidigt vill ha nĂ„got najs pĂ„ armen nĂ€r skittvĂ€tten skall tvĂ€ttas a.k.a ”vardagslyx”


Ps beklagar min sjukt trÄkiga humor om det ens kan kallas humor...
 

181.HF

Breitling

Haha, Àr för feg för att att ge mig pÄ privata sÀljare pÄ blocket. Men om jag Ängrar mig sÄ kommer en Swish...

E2CE98E0-CE08-4066-BA5B-9F3562B298AC.jpeg
C88E42BF-72B8-4200-A265-BE7D1835B2FA.jpeg
59B4DCED-6438-425E-AB29-CC6140CD76D4.jpeg
4ACD8714-D3A2-40CE-BD51-B871E5EFF858.jpeg
C8CD1A2D-055C-4753-83DE-A432EEE090AC.jpeg

Min högst personliga Äsikt Àr att jag gillar Daytona bÀst nÀr jag tvÀttar. Blir ca 5-6 maskiner (ibland fler) i veckan. Har provat nÄgra andra klockor, men det blir dessvÀrre inte samma upplevelse. TÀnk Submariner och kostym dvs ingen bra matchning...

Varav jag tycker sjĂ€lvklart att du skall köpa en över list om du gillar och tvĂ€tta klĂ€der och andra hushĂ„llstextiler. Men samtidigt vill ha nĂ„got najs pĂ„ armen nĂ€r skittvĂ€tten skall tvĂ€ttas a.k.a ”vardagslyx”


Ps beklagar min sjukt trÄkiga humor om det ens kan kallas humor...


Klockorna fÄr 10/10. Humor 4/10. Gillar det jag hör men krÀvs mer för att klara skamgrÀnsen pÄ en 5:a :)
 
Senast redigerad av en moderator:
Tjena!
Är sĂ„ djĂ€vulskt sugen pĂ„ Rolex 116500LN, dĂ„ jag tycker den Ă€r sĂ„ sjukt fin. Är det galenskap att köpa en för 220-250k? DĂ„ jag antar att det Ă€r mitt enda alternativ att köpa utanför AD. Kan nĂ„gon tala vett med mig? Alla Ă„sikter vĂ€lkomnas :)
Klart du skall ha en! Det Àr ju inte sÄ att du slösar bort pengarna, du ligger bara ute med dom tills dagen du vill sÀlja. Enligt mig en av de absolut snyggaste klockorna som existerar!
 

perhog

Audemars
2-Faktor
Hej,

Kan nÄgon rekommendera var/hur man servar en Rolex 6263 Daytona frÄn 1975? Den behöver en 'helservice', ny mainspring, glas. Fick en offert frÄn Rolex pÄ ca 225tkr, som sÀger att den mÄste skickas till deras speciella vintage avdelning i Schweiz osv osv men jag tycker det Àr oförskÀmt dyrt. KÀnner ni till nÄgra pÄlitliga icke Rolex klockmakare som kan ge sig pÄ 6263? Vem vÄgar man vÀnda sig till?


Lindahls Urmakeri i Vetlanda AB Àr otroligt bra. Enorm erfaren het av diverse udda urverk. Jag servade min 6263 dÀr. superjobb till en brÄkdel av priset jag fick frÄn rolex. Det som behövde bytas var rolex orginaldelar
 

perhog

Audemars
2-Faktor
Hej,

Kan nÄgon rekommendera var/hur man servar en Rolex 6263 Daytona frÄn 1975? Den behöver en 'helservice', ny mainspring, glas. Fick en offert frÄn Rolex pÄ ca 225tkr, som sÀger att den mÄste skickas till deras speciella vintage avdelning i Schweiz osv osv men jag tycker det Àr oförskÀmt dyrt. KÀnner ni till nÄgra pÄlitliga icke Rolex klockmakare som kan ge sig pÄ 6263? Vem vÄgar man vÀnda sig till?

Tips?

Mvh,
Erik


Min 6263 efter service hos lindals i vetlanda. Nytt glas och rengöring Rolex priser Àr vansinniga.. En ny 6263 kostade ju bara 3700 pÄ den tiden :)
IMG_0976.JPG

IMG_0988.JPG
 

perhog

Audemars
2-Faktor
Det Àr bra qc, sÀkerstÀlla att produkten ser ut exakt som pÄ bilden :D
Fixade du till det eller Àr det fortfarande det glappet pÄ din?
Jag satte pÄ en jubilelÀnk pÄ min Äret efter jag köpte den, samma glapp dÀr. Nu nÀr jag gjorde senaste servicen letade jag reda pÄ original lÀnken (som nÀstan Àr oanvÀnd) ett litet glapp finns fortfarande men det Àr ju ett original "glapp" :)
 

hejsam

Patek
2-Faktor
Jag satte pÄ en jubilelÀnk pÄ min Äret efter jag köpte den, samma glapp dÀr. Nu nÀr jag gjorde senaste servicen letade jag reda pÄ original lÀnken (som nÀstan Àr oanvÀnd) ett litet glapp finns fortfarande men det Àr ju ett original "glapp" :)
Premium med original-glapp givetvis!
 
Topp