• VĂ€lkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete Àr nu den största uppdateringen av Klocksnack.se nÄgonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli Ànnu snabbare, mer lÀttanvÀnt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en trÄd pÄ diskussionsdelen för feedback och tekniska frÄgestÀllningar.

    Tack för att ni Àr med och skapar Skandinaviens bÀsta klockforum!

    /Hook & Leben

"DAYTONA" trĂ„den! đŸ€™đŸŒ

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Sjukt att de hade detta glappet vid ÀndlÀnkarna pÄ deras reklamblad
IMG_0988.JPG
Hur kan det dÀr ens vara ett problem? :)

Det dÀr problemet har du Ànda till endlinks blev solida. Oavsett modell.

Fin klocka @perhog
 

perhog

Audemars
2-Faktor
Om det Àr en tröst sÄ sÄg de likadana ut medan de bara var dyrare under mitten, slutet pÄ 80-talet. Fortfarande med exakt samma problem.
Egentligen inget problem med glappet. Dom sÄg ut sÄ pÄ den tiden. Vill minnas att jag blev lite smÄsur nÀr klockan kom, i reklambladet var inte Daytona dit kladdat. Tyckte inte att namnet pÄ en racerbana passade, skulle ju ha klockan i luften. Har pÄ senare Är Àndrat uppfattning om den röda texten :)
 

hejsam

Patek
2-Faktor
Hur kan det dÀr ens vara ett problem? :)

Det dÀr problemet har du Ànda till endlinks blev solida. Oavsett modell.

Fin klocka @perhog
Det ser ut att ha fÄtt till det pÄ GMTn till höger pÄ reklambladet!

Var mest ett skÀmt frÄn min sida och en rolig grej att de sÄg ut sÄ pÄ reklambladen pÄ den tiden, hÄller dock inte med om att ÀndlÀnkar som inte Àr solida inte kan sitta bra utan ett glapp. Men den diskussionen hör nog inte hit till denna trÄd.
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Egentligen inget problem med glappet. Dom sÄg ut sÄ pÄ den tiden. Vill minnas att jag blev lite smÄsur nÀr klockan kom, i reklambladet var inte Daytona dit kladdat. Tyckte inte att namnet pÄ en racerbana passade, skulle ju ha klockan i luften. Har pÄ senare Är Àndrat uppfattning om den röda texten :)
Glappet Ă€r verkligen inga problem. Kul att du Ă€gt den sedan ny. FĂ„r jag frĂ„ga vilken serial den har? Är du sĂ€ker pĂ„ att det var 1975 du köpte den? :)
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Det ser ut att ha fÄtt till det pÄ GMTn till höger pÄ reklambladet!

Var mest ett skÀmt frÄn min sida och en rolig grej att de sÄg ut sÄ pÄ reklambladen pÄ den tiden, hÄller dock inte med om att ÀndlÀnkar som inte Àr solida inte kan sitta bra utan ett glapp. Men den diskussionen hör nog inte hit till denna trÄd.
Klart de kan sitta bra. Det Àr bara inte ovanligt att bÄde boett och endlinks har lite unika mÄtt. Det var mÀnniskor snarare Àn maskiner som producerade klockorna pÄ den tiden.
 

perhog

Audemars
2-Faktor
Glappet Ă€r verkligen inga problem. Kul att du Ă€gt den sedan ny. FĂ„r jag frĂ„ga vilken serial den har? Är du sĂ€ker pĂ„ att det var 1975 du köpte den? :)
serienummer 619xxxx vad jag förstÄtt Àr den tillverkad 1979 jag köpte den 1982 med duktig rabatt, ingen ville ha dom klockorna pÄ den tiden
 

perhog

Audemars
2-Faktor
Makes more sense. :)

PÄ grÀnsen till 1980. Jag har haft en svart 6.0m.

3B60863D-788B-4AAE-9D4E-086EFA5219BC.jpeg

Snygg :) Varför har du haft? SÄlt den? Jag har hittills aldrig sÄlt nÄgon av mina klockor, bar köper nya lite dÄ och dÄ Har kvar kronografen jag fick nÀr jag tog segelflygcert ( pÄ stenÄldern) en gammal Yema flygraf. Gillar dom gamla uren med plexi en helt annan lyster Àn safirglas men med risken för repor.
 
  • Like
Reactions: Per

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Snygg :) Varför har du haft? SÄlt den? Jag har hittills aldrig sÄlt nÄgon av mina klockor, bar köper nya lite dÄ och dÄ Har kvar kronografen jag fick nÀr jag tog segelflygcert ( pÄ stenÄldern) en gammal Yema flygraf. Gillar dom gamla uren med plexi en helt annan lyster Àn safirglas men med risken för repor.
Föredrar Àldre klockor. Dessa bÀrs lite för tungt för mig. KÀnns nÀstan som en modern klocka pÄ armen.
 

Scipio

Patek
2-Faktor
Kan man köpa en black mother-of-pearl-tavla löst? Vad kostar den? Är det ok för en AD att montera in den i vilken Daytona som helst?
 

Scipio

Patek
2-Faktor
Vilken referens har du tÀnkt sÀtta in den i?
Jag vet inte. Jag tÀnkte bara att man kan hitta bÀttre objekt om man köper klockan för sig och tavlan för sig. Det blir mer att vÀlja pÄ dÄ. Tavlan gick jag igÄng pÄ, förutom de fula fyrkantiga diamanterna. Jag funderar pÄ guldguld eller vitguld, med eller utan lÀnk. Vad jag kan se pÄ nÀtet verkar Black Mother of Pearl-tavlan sitta i alla modeller frÄn stÄl. guld/stÄl till Àdelmetallerna. Jag vet inte vad en separat tavla kostar? Kanske Àr det klokare att köpa en som redan har den tavlan?
 

EWEA

Cartier
Kan man köpa en black mother-of-pearl-tavla löst? Vad kostar den? Är det ok för en AD att montera in den i vilken Daytona som helst?
Tror inte du fÄr köpa nÄgon tavla löst överhuvudtaget. Hos AD gÀller att tavelbyte endast görs till korrekt referens samt att du fÄr betala 40% extra för att behÄlla din gamla tavla.
 

Scipio

Patek
2-Faktor
Tror inte du fÄr köpa nÄgon tavla löst överhuvudtaget. Hos AD gÀller att tavelbyte endast görs till korrekt referens samt att du fÄr betala 40% extra för att behÄlla din gamla tavla.
Jag vet inte hur det Àr faktiskt. Den enda erfarenheten jag har Àr en 116234 som jag köpte ny av AD i Stockholm. Efter nÄgra mÄnader köpte jag en ny tavla i annan fÀrg som jag ville ha att byta med. Det var inget konstigt med det. Skulle det vara annorlunda med Daytona menar du? Hör black mother of Pearl till en specifik referens?
 

EWEA

Cartier
Jag vet inte hur det Àr faktiskt. Den enda erfarenheten jag har Àr en 116234 som jag köpte ny av AD i Stockholm. Efter nÄgra mÄnader köpte jag en ny tavla i annan fÀrg som jag ville ha att byta med. Det var inget konstigt med det. Skulle det vara annorlunda med Daytona menar du? Hör black mother of Pearl till en specifik referens?
Hur lÀnge sen var det? Rolex har blivit mycket hÄrdare senaste 1-2 Ären
 

Scipio

Patek
2-Faktor
Hur lÀnge sen var det? Rolex har blivit mycket hÄrdare senaste 1-2 Ären
2014 eller 2015. AD satte in den nya utan kostnad och den "gamla" fick jag med mig. BÄda tavlorna fanns till den modellen/referensen sÄ det var inget konstigt. Inte dÄ i alla fall. Daytona finns ju i flera referenser sÄ dÀr kan jag ha större förstÄelse för att de inte monterar in en tavla som inte finns till modellen, Àven om den rent fysiskt passar. Det Àr kanske just för att de passar i flera referenser som de vill undvika att folk köper olika delar och sen plockar ihop till egna kombinationer, men som vÀn av frihet ser jag inte det som Rolex bekymmer. Det de kan göra Àr att hÀva garantin. Jag antar att det Àr frÄn dessa problem som deras regler hÄrdnat?
 
Topp