Vart läser du det?Ser ut som de kör på Selitta på den nya commandon
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Vart läser du det?Ser ut som de kör på Selitta på den nya commandon
Jaha det kanske alltid bara funnits Seiko i commander?Enligt vad som står på Malms hemsida så är det samma Seiko-verk som i de tidigare versionerna av Commander.
Om du trycker på beställ nya commander och sen scrollar ner till specifikationer så står det där att det är Seiko. Men det kanske alltid har erbjudits till Commander och inget annat. Har inte koll på detVart läser du det?
Ja precis, inte selitta som du skrev. Jag hänger inte riktigt med härOm du trycker på beställ nya commander och sen scrollar ner till specifikationer så står det där att det är Seiko. Men det kanske alltid har erbjudits till Commander och inget annat. Har inte koll på det
Ah sorry. Blandade ihop haha Men trodde inte att Commander enbart haft Seiko.Ja precis, inte selitta som du skrev. Jag hänger inte riktigt med här
Vilket band är det där?Tycker du den gröna är blåa är snyggast?
Vilket band är det där?Jobbar på patina. Sakta men säkert...
Kul att höra en review på djupmätaren! Tack för att du delar med digTankar om Frogdiver 44 analog djupmätare:
Efter att ha dykt flera dyk om dagen i 7 dagar ned till 40 m djup så tänkte jag dela med mig lite om min upplevelse kring djupmätarens funktion.
För att djupmätaren ska fungera måste man hålla klockan med det lilla hålet nedåt (mot botten) när man bryter vattenytan. Håller man klockan med hålet uppåt så ”rinner” det in vatten i djupmätaren som förhindrar funktionen vid dyk då luftvolymen i djupmätaren delvis då är uppblandad med vatten/luftbubblor. Vid tex simning med ”crawl-armtag” i vattenytan får man samma problem som gör att djupmätaren inte funkar.
Alltså givet att man håller armen så att hålet på djupmätaren blir nedåt alternativt håller för hålet med ett finger precis när man går i vattnet så fungerar djupmätaren. Så fort klockan är 20-30cm under vattnet gör trycket att luftbubblan inne i djupmätaren inte kommer ut och djupmätarens kan fungera.
Avläsningen av djupet är brytningen mellan luft och vatten vilket kan vara svår att se. Lyser man med en dyklampa så syns brytningen tydligare. Själva skalan där djupet står är med små siffror. För mig går det att se dessa siffror även om större siffror hade underlättat. När det gäller noggrannheten jämfört med en digital djupmätare så upplevde jag avvikelsen olika beroende på djup. Rent empiriskt kanske 1-5m avvikelse beroende på djup.
Djupmätaren kan inte ersätta en ”riktig” djupmätare eller dykdator men är en kul extra funktion som gör klockan lite unik. Jag känner bara till två andra tillverkare som använt denna typ av analoga djupmätare, Oris och Sinn.
Hej, bandet är från Rios1931 och heter Ohio. Extremt skönt och skön vintagekänsla.Vilket band är det där?
Ja det är ju den tiden på månaden då alla kör rabatter... Aka black month, week, day, hour etc.Går det sådär för Malm? De verkar köra rejäla rabatter på väldigt många klockor just nu
BFMWG2023Black week lösenord? Nån som har det?
Jo fast tycker inte att klockmärken brukar köra rabatt måste ju antyda på något. Hur ofta kör Longiness eller Tudor rabatt?Ja det är ju den tiden på månaden då alla kör rabatter... Aka black month, week, day, hour etc.
Du kan ju inte jämföra två väletablerade lyxmärken med en liten microtillverkare i Sverige.... Dessutom är rabatterna på klockorna om man har lite insikt enbart rabatterade i linje med deras förbokningserbjudanden. Knappast några konkurspriser som du antyder.Jo fast tycker inte att klockmärken brukar köra rabatt måste ju antyda på något. Hur ofta kör Longiness eller Tudor rabatt?
Det ser ju ut att pusha äldre modeller dessutom bara passa på, min Catalina och Dalton är fortfarande favoriter och används flitigtDu kan ju inte jämföra två väletablerade lyxmärken med en liten microtillverkare i Sverige.... Dessutom är rabatterna på klockorna om man har lite insikt enbart rabatterade i linje med deras förbokningserbjudanden. Knappast några konkurspriser som du antyder.
Äldre modeller? Tunnan är väl helt nyDet ser ju ut att pusha äldre modeller dessutom bara passa på, min Catalina och Dalton är fortfarande favoriter och används flitigt
Tudor har ändå haft 30% runt mellandagarna hos AD i Stockholm iaf. Enstaka klockor men ändå.Du kan ju inte jämföra två väletablerade lyxmärken med en liten microtillverkare i Sverige.... Dessutom är rabatterna på klockorna om man har lite insikt enbart rabatterade i linje med deras förbokningserbjudanden. Knappast några konkurspriser som du antyder.