Dan-före-dopparedan, TachymetreTorsdag och öppning av lucka 23...det är fanimig bättre än ett Kinderägg hörni!
Dagens smälkaramell är en av de mest ikoniska kronograferna någonsin med sitt väldokumenterade racingarv med legender som Stirling Moss, Jim Clark och Gerhard Mitter. De var inte bara reklamposörer utan hade faktiskt sina Sherpa Graphs på armen under sina race! Jag tänker inte fördjupa mig i de detaljerna då det finns dem som är betydligt duktigare än jag på detta så för den riktigt inbitne hänvisar jag till denna
makalösa sida som bara handlar om Enicars kronografer, och främst då Sherpa Graphen! Där står ALLT man kan tänkas veta om dessa läckra klockor!
En Sherpa Graph betraktade jag länge som helt ouppnåelig då priserna sedan länge sprängt 50.000 kronors-vallen, vilket redan det var helt otänkbart för min egen ekonomi. Dock hade jag hela tiden ögon och öron öppna men det var inte lätt då det här med vintageklokcor var helt nytt för mig.
Jag hade dock gjort min hemläxa med hjälp av sidan ovan samt andra personer jag lärt känna i Enicar-communityn världen runt så jag visste vilken modell jag helst ville ha och förstod att någon NOS-klocka inte skulle vara aktuell.
Til slut så hittade jag min klocka, den fanns både på C24 och eBay men till ett ganska saftigt pris. Klockan verkade dock väldigt ärlig med sin patina och opolerade baksida med all gravyr kvar. Verkets stämde liksom alla visares utformning och tillsammans med klockans serienummer var den ett bra köp trots sin patina.
Efter lite förhandling kunde jag avsluta affären under gränsen ovan och inom ramen för min budget så i november 2020 blev klockan min.
Per-Erik på
Olofsfors Urmakeri fick klockan och gjorde en fullständig översyn och service så nu är den mekaniskt i superskick men har fått behålla sina patina som klockan förmodligen fått i Italien där den ursprungligen såldes.
Sherpa Graph kom i versionerna MK 1a-d, MK II a-b, MK III och den sista versionen som heter MK IV. För detaljer som skiljer mellan dessa hänvisar jag åter till
sidan ovan som djupdyker i Grapgh-porr!
Den modell jag fastnat för var den med den underbara lollipop-visaren för kronografen, de härliga paddel-visarna med sina orangea spetsar och den omvända panda-tavlan med sina grå subdials med vita visare. Det är alltså endast MK III som har det utseendet så en sådan fick det bli!
Verket i dessa klockor är alltså det berömda Valjoux 72 som även återfanns i Rolex Daytona mfl men är vackrast i Enicars förgyllda version.
Ni får googla om ni vill veta mer om just 72:an. 17 jewels och en gångtid p å48 timmar utlovas.
Det ovanliga här var att Enicar kombinerade en SuperCompressorboett från EPSA med Valjoux 72 och fick en utomordentligt vackert och vattentät toolwatch med sina Enicar-typiska bandhorn och klassiskt kryssmönstrad krona. Däremot saknar insidan av locket den EPSA-typiska dykarhjälmen. Botten mäter in på behändiga 40 mm.
Enicar Sherpa Graph MK III från 1966, ref 072-02-01