• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Den smala julkalendern med bara Enicars!

lucka 21(1).jpeg

Bakom lucka 21 hittar vi lite tisdagsguld!

Klockan köptes som NOS men har sedan försiktigt används av hustrun så den tillhör hennes egen samling numer.
Ett ganska traditionelt utseende men kombinationen med allt det guldiga tillsammans med den röda sekundvisaren ger ändå en klocka som sticker ut i mängden.

Den förgyllda boetten har underbara brytningar där det borstade möter det polerade i skarpa slag, och det blir extra tydligt i en klocka som är i detta skick.
Baksidan har fortfarande kvar sin original skyddsplast och klockan kan mycket väl vara från 1976 som dekalen antyder.

Verket i denna Star Jewels är ett av Enicars egna och automatiska AR 165, ur samma fina familj som gårdagens klocka, med 24 jewels och 45 timmars gångreserv.

Star Jewels är alltså Enicars benämning på de lite bättre verken som tidigare benämndes som Ultrasonic.

Det oanvända originalbandet sparas då det direkt blir sprött om det används och klockan körs därför på lite olika band och idag på ett matchande mocka-band.

Star Jewels är alltså Enicars benämning på de lite bättre verken som tidigare benämndes som Ultrasonic.

🪐 Enicar Star Jewels Automatic, ref 165-54-07

IMG_2737.jpg
IMG_2738.jpg
IMG_2740.jpg
IMG_2739.jpg

lucka 22(1).jpeg

Sista WaterproofWednesday innan jul och den bjuder på en enkel Sherpa idag!

Köpt av @Sebastard och jag föll för den härligt omöjliga färgkombination av blålila och oranget, så typiskt 70-talets undersköna färgprakt!

Boetten, som på de flesta Sherpas, är en helståls SuperCompressor från EPSA med sina stabila men ändå eleganta bandhorn.
Den mäter in på 36 mm.

Verkete är ett vackert inhouse med benämningen AR 1140 som har 17 jewels och en gångreserv på hela 47 timmar.

🪐 Enicar Sherpa 600, ref 140-89-01A

IMG_2780.JPG
IMG_2781.jpg
IMG_2782.jpg
IMG_8029.JPG

Senast ändrad:
lucka 23(1).jpeg

Dan-före-dopparedan, TachymetreTorsdag och öppning av lucka 23...det är fanimig bättre än ett Kinderägg hörni! 😆 🤟

Dagens smälkaramell är en av de mest ikoniska kronograferna någonsin med sitt väldokumenterade racingarv med legender som Stirling Moss, Jim Clark och Gerhard Mitter. De var inte bara reklamposörer utan hade faktiskt sina Sherpa Graphs på armen under sina race! Jag tänker inte fördjupa mig i de detaljerna då det finns dem som är betydligt duktigare än jag på detta så för den riktigt inbitne hänvisar jag till denna makalösa sida som bara handlar om Enicars kronografer, och främst då Sherpa Graphen! Där står ALLT man kan tänkas veta om dessa läckra klockor! 🏁🏎️

En Sherpa Graph betraktade jag länge som helt ouppnåelig då priserna sedan länge sprängt 50.000 kronors-vallen, vilket redan det var helt otänkbart för min egen ekonomi. Dock hade jag hela tiden ögon och öron öppna men det var inte lätt då det här med vintageklokcor var helt nytt för mig.
Jag hade dock gjort min hemläxa med hjälp av sidan ovan samt andra personer jag lärt känna i Enicar-communityn världen runt så jag visste vilken modell jag helst ville ha och förstod att någon NOS-klocka inte skulle vara aktuell.

Til slut så hittade jag min klocka, den fanns både på C24 och eBay men till ett ganska saftigt pris. Klockan verkade dock väldigt ärlig med sin patina och opolerade baksida med all gravyr kvar. Verkets stämde liksom alla visares utformning och tillsammans med klockans serienummer var den ett bra köp trots sin patina.
Efter lite förhandling kunde jag avsluta affären under gränsen ovan och inom ramen för min budget så i november 2020 blev klockan min.

Per-Erik på Olofsfors Urmakeri fick klockan och gjorde en fullständig översyn och service så nu är den mekaniskt i superskick men har fått behålla sina patina som klockan förmodligen fått i Italien där den ursprungligen såldes.

Sherpa Graph kom i versionerna MK 1a-d, MK II a-b, MK III och den sista versionen som heter MK IV. För detaljer som skiljer mellan dessa hänvisar jag åter till sidan ovan som djupdyker i Grapgh-porr! 🤪
Den modell jag fastnat för var den med den underbara lollipop-visaren för kronografen, de härliga paddel-visarna med sina orangea spetsar och den omvända panda-tavlan med sina grå subdials med vita visare. Det är alltså endast MK III som har det utseendet så en sådan fick det bli!

Verket i dessa klockor är alltså det berömda Valjoux 72 som även återfanns i Rolex Daytona mfl men är vackrast i Enicars förgyllda version.
Ni får googla om ni vill veta mer om just 72:an. 17 jewels och en gångtid p å48 timmar utlovas.

Det ovanliga här var att Enicar kombinerade en SuperCompressorboett från EPSA med Valjoux 72 och fick en utomordentligt vackert och vattentät toolwatch med sina Enicar-typiska bandhorn och klassiskt kryssmönstrad krona. Däremot saknar insidan av locket den EPSA-typiska dykarhjälmen. Botten mäter in på behändiga 40 mm.

🪐 Enicar Sherpa Graph MK III från 1966, ref 072-02-01

IMG_2795.jpg
IMG_2794.jpg
IMG_2798.jpg
Screenshot_20201018_145540.jpg
124395316_367388867840247_4120640040862786935_n.jpg
IMG_2797.jpg
IMG_2799.jpg

lucka 24 ändrad.jpeg

Så vi har då nått nr 24 i min egen julkalender baserat på det mycket smala ämnet Enicar! 🪐
Jag är tacksam att ni hängt med så här långt och konstaterar samtidigt att det finns fler klockor än 24 att gömma bakom luckor så jag bestämde mig idag för att köra temat hela december ut, så den som orkar och inte är spyless på allt vad Enicar heter får gärna fortsätta att kika in här och öppna luckor med mig! 🤗

Bakom luckan idag hittar vi en av mina absoluta favoriter och förmodligen en av kandidaterna till världens vackraste klocka i mina ögon - Enicar Sherpa Super-JET!
Varje pilots våta dröm när den lanserades som ännu en i raden av användbara tool watches från Enicar.

Med en vattentät SuperCompressor-boett och en praktiskt GMT-funktion kunde flygfolket eller globetrottern hålla kolla på tiden här och nu eller på sin slutdestination genom att enkelt vrida den inbyggda 24-timmars bezelen med den övre av de två kronorna. Den undre sköter verket som vanligt med uppdrag och tidsställning.

Jag fullkomligt älskar storleken på klockan som med sina 40 mm känns otroligt modern trots sina 54 år på nacken!
Färgskalan i svart/vitt/rött är inte bara tidlöst och modernt utan även väldigt diskret för att vara Enicar.
Den underbara och unika rutiga GMT-visaren tillsammans med lollipop-sekunden gjorde att jag föll som en fura för klockan när den dök upp på eBay för ganska exakt ett år sedan.

Det automatiska GMT-verket i denna skönhet är lika vackert som det graverade baklocket, ett förgyllt AR AR 1146B med 24 jewels och en gångtid på 45 timmar.

🪐 Enicar Sherpa Super-JET MK II från 1967, ref148-35-03

IMG_2815.jpg
IMG_2814.jpg
IMG_2808.jpg
IMG_2809.jpg
IMG_2811.jpg
IMG_2812.jpg
IMG_8450.jpg

lucka 24 ändrad.jpeg

Så vi har då nått nr 24 i min egen julkalender baserat på det mycket smala ämnet Enicar! 🪐
Jag är tacksam att ni hängt med så här långt och konstaterar samtidigt att det finns fler klockor än 24 att gömma bakom luckor så jag bestämde mig idag för att köra temat hela december ut, så den som orkar och inte är spyless på allt vad Enicar heter får gärna fortsätta att kika in här och öppna luckor med mig! 🤗

Bakom luckan idag hittar vi en av mina absoluta favoriter och förmodligen en av kandidaterna till världens vackraste klocka i mina ögon - Enicar Sherpa Super-JET!
Varje pilots våta dröm när den lanserades som ännu en i raden av användbara tool watches från Enicar.

Med en vattentät SuperCompressor-boett och en praktiskt GMT-funktion kunde flygfolket eller globetrottern hålla kolla på tiden här och nu eller på sin slutdestination genom att enkelt vrida den inbyggda 24-timmars bezelen med den övre av de två kronorna. Den undre sköter verket som vanligt med uppdrag och tidsställning.

Jag fullkomligt älskar storleken på klockan som med sina 40 mm känns otroligt modern trots sina 54 år på nacken!
Färgskalan i svart/vitt/rött är inte bara tidlöst och modernt utan även väldigt diskret för att vara Enicar.
Den underbara och unika rutiga GMT-visaren tillsammans med lollipop-sekunden gjorde att jag föll som en fura för klockan när den dök upp på eBay för ganska exakt ett år sedan.

Det automatiska GMT-verket i denna skönhet är lika vackert som det graverade baklocket, ett förgyllt AR AR 1146B med 24 jewels och en gångtid på 45 timmar.

IMG_2815.jpg
IMG_2814.jpg
IMG_2808.jpg
IMG_2809.jpg
IMG_2811.jpg
IMG_2812.jpg
IMG_8450.jpg
Tack själv för att du bjudit på samlingen!
23 var en riktig favorit och tänkte att du skulle få svårt att slå den med 24:an. Men det gjorde du, båda dock fantastiskt fina klockor!!!

tack och god jul!!

Tack själv för att du bjudit på samlingen!
23 var en riktig favorit och tänkte att du skulle få svårt att slå den med 24:an. Men det gjorde du, båda dock fantastiskt fina klockor!!!

tack och god jul!!
Underbart att tog dig igenom allt och tack för din fina återkoppling! 👍
Vi har alla olika favoriter och tanken var ju från början att servera lite av det smörgåsbord som Enicars faktiskt levererat under åren!

...och på tal om år, jag tänker fortsätta året ut med en ny Enicar varje dag så häng kvar i tråden så kanske det kommer ännu en favorit som bräcker allt!? 🤗 😆

lucka 24 ändrad.jpeg

IMG_2815.jpg
IMG_2814.jpg
IMG_2808.jpg
IMG_2809.jpg
IMG_2811.jpg
IMG_2812.jpg
IMG_8450.jpg

Snyggt delat hela advent.
God jul.

Stort tack för rekommendationen av Olofsfors urmakare. Han lyckades långt över förväntan att slipa bort repan i fasettslipningen

Bilagor

• 16403528323177017681379395601250.jpg
    16403528323177017681379395601250.jpg
    233.1 KB · Visningar: 13
lucka 25-2.png

Med över 1000 visningar i ryggen och en hel del trevlig återkoppling så fortsätter jag min Enicalender ända fram till nästa år helt enkelt, tack för att ni uppskattar denna extremt smala tråd om Enicar! 🤗 🪐

Bakom lucka 25 hittar då vi denna nykomling som jag inte haft mer än någon månad nu men som med sitt skick och utformning var helt oemotståndlig när erbjudandet om att få köpa den dök upp.

Denna SUPER QUARTZ är alltså i NOS-skick, inkluderat original band och prislapp. En underbar tv-form men kombinationen av digital och analog visning tillhör inte mina favoriter normalt men här tycker jag det funkar, eller så vill jag tycka det bara för att det är en Enicar...! 🙄

Verket är för ovanlighetens skull inte inhouse utan här står ESA för tillverkningen med sitt Y2 900 231.
Det är alltså ett 7 juvelers quartz-drivet analogt verk i kombination med en LCD-display, som oberoende av den analoga funktionen kan visa GMT, kronograf eller sekunder och dag. Den analoga klockan saknar alltså sekundvisare vilket ger ett renare och en mer lättläst tavla och hade på hjärtat, behöver du veta på sekunden vad klockan är hela tiden?

Detta ESA Y2-verk användes även i Heuer Carrera Twin, Heuer Verona, Heuer Diver, Heuer Memphis samt modeller från Breitling, ScubaPro, Bulova, Chronosport mfl.
Verket betingar höga värden på andrahandsmarknaden och var kanske inte det mest driftsäkra på den tid det begav sig så att hitta en NOS-klocka känns lite tryggare än en begagnad.

🪐 Enicar Super Quartz GMT Chrono från runt 1975 i absolut NOS-skick och lådan hade jag sedan tidigare.
På den digitala displayen visas alltså sekunder och datum vid fototillfället.

IMG_2836.jpg
IMG_2827.jpg
IMG_2826.jpg
IMG_2830.JPG
IMG_2837.jpg
IMG_2828.jpg

Jobbigt med dag/datum funktion, men blir hur bra som helst ändå.

Otroligt fina Enicar o julkalender
Stort tack för rekommendationen av Olofsfors urmakare. Han lyckades långt över förväntan att slipa bort repan i fasettslipningen
Ser kanon ut och det var nog inte lätt att få till! 🙏🏻

Tack för vänliga ord och kul att du kikat in här!
Vad är det som är jobbigt med dag/datum, visst är det quickset på datum?

1200px-26_white,_red_rounded_rectangle.svg.png

Bakom lucka 26 så hittar vi en dressklocka som lika gärna kunde vart bakom lucka 31 men nu blev det inte så....

Den extremt ovanliga och underbara modellen hade jag aldrig tidigare hört talas om eller ännu mindre sett på bild tidigare så när jag blev kontaktad av säljaren i Schweiz så trodde jag faktiskt att det här kunde vara en hittepå-klocka! Jag skickade iväg lite trevare till mina Enicar-kännare till vänner och de kunde dock bekräfta att klockan är korrekt, om än extremt ovanlig.

Vi kunde först inte åldersbestämma den men efter lite efterforskningar kunde Enicar-konnäsören Martijn van Der Veen hitta dokumentet nedan som visade en liknande modell från 1963, alltså långt ifrån det 70-tal vi först gissat med tanke på hur logga och Enicar-namnet var separerade!
23098322-5BAB-4326-AC8D-7106F439AA84.JPG

Jag föll som vanligt för den unika formgivningen av både tavla och boett och tycker den har en aura av lyx och flärd över sig, därav at jag tänkte ha den till nyårsfirandet men det blir en annan klocka som fungera ännu bättre hoppas jag! 👍

Skicket är otvetydigt NOS och klockan har nog aldrig tidigare burits av någon utan legat undangöms eller bortglömd hos någon gammal butik eller samlare.
Botten är förkromad eller belagd med någonting som Enicar kallar Ultrinox Plated. Komplett med originalband och Enicar-märkt spänne.

Verket är ett inhouse med benämningen AR 980, men då klockan är lite svåröppnad så har jag inga bilder på det. Med 21 jewels så har det en gångtid på 42 timmar.

🪐 Enicar ref 980/028 från 1963

IMG_2844.jpg
IMG_2845.JPG
IMG_2846.jpg
IMG_2847.jpg

lucka 27.png

Dag 27 av decembers 31 dagar bjuder på en liten smälkaramell från gissningsvis 70-talet.

Den här klockan köptes som en av två NOS-klockor och den andra klockan var den blå Meteoren från lucka 10.
I båda fallen var originalbanden väldigt spröda och till den här klockan var ena halvan av bandet borta dessutom, men både hade sina Enicar originalspännen kvar!

Den ovanliga modellen och unisexstorleken gör den spännande och användbar så för närvarande huserar den i hustruns vintage-box!

Botten är kromad och har mer tank-liknande mått på 30x38 mm.
Verket är ett Enicar men bygger på caliber 69-21 från Dugena med 17 jewels och gångtid på hela 47 timmar.

🪐 Enicar tank från 70-talet, ref 782-39-01

IMG_2863.jpg
IMG_2864.jpg
IMG_2866.jpg

lucka 28.png

December börjar lida mot sitt slut man jag har gott om klockor kvar och faktum är att finns fler Enicars än dagar i december, men det visst ni ju redan förstås! 😆

Klocka 28 är ännu en från hustruns klocklåda och en av de senaste inkomna under 2021.
Helt original med Tropic-spänne och band och klockan är förmodligen från sent 40-tal enligt experter! Det gör den till min klart äldsta klocka i samlingen dessutom!

Boetten är i helstål och mäter in på mysiga 28 mm.
Verket är inhouse och fömodligen ett AR 1010, men jag har inga verktyg för att öppna denna typ av boett så säker är jag inte.

🪐 Enicar 17 Jewels Lady från sent 40-tal, ref 36-1

IMG_2867.jpg
IMG_2869.jpg
IMG_2868.jpg
IMG_2870.jpg

Senast ändrad:
Tack kompis och vad roligt att du kikat in här och kanske har jag fångat ett litet intresse för Enicar trots de två senaste alstren! 😆
...ala klockor tilltalar inte alla, så är det bara! 🤗
Encar är uppenbarligen ett märke med mycket mer bredd än jag hade en aning om. Minns att jag tittade på och blev rekommenderad en Enicar-kronograf back in the days när jag letade efter en cool racingkrono när mitt intresse vaknade för ett 10-tals år sedan. Blev en Heuer Carrera istället.
Men, återigen; thumbs up för coola klockor!

Encar är uppenbarligen ett märke med mycket mer bredd än jag hade en aning om. Minns att jag tittade på och blev rekommenderad en Enicar-kronograf back in the days när jag letade efter en cool racingkrono när mitt intresse vaknade för ett 10-tals år sedan. Blev en Heuer Carrera istället.
Men, återigen; thumbs up för coola klockor!
Visst är det så, är nog få klassiska klockmärken som kan redovisa sån historia och modellbredd med flera ikoniska klockor!
Men Enicar kanske bara kända bland de som är riktigt insatta i klockvärlden? 🪐🤷‍♂️

Jag hade själv inte hört talas om Enicar överhuvudtaget för mindre än två år sedan så... 🤪
Men kul att du kikat in här och fortsätt gärna, för det kommer mera....🤗

lucka 29.png

Bakom lucka 29 hittar vi ännu en av mina äldre Enicars, dock är den bara snart 64 år! 🤪

Mitt exemplar är alltså tillverkad runt november 1958, vilket man ser på gravyren på insidan av locket, och SuperCompressor-boetten från EPSA är förstås i helstål med Enicars patenterade bajonett-fattning på baklocket.
Gravyren för "1" och "0" visar på hur lite man behöver vrida för att öppna och stänga locket. Många klåpare har under åren förstört eller i alla fall kraftigt repat baklocken, då de inte vetat hur dessa ska öppnas! 🤛

Modellen heter alltså Seapearl och är föregångaren till Sherpa-serien som kommer något år senare.
Tavlan har härligt patina och visarnas skuggan där är egentligen en radium-bränna efter långvarig förvaring utan att klockan vridits upp.

Som sig bör ett förgyllt och vackert inhouse verk och i denna klocka är det ett manuellt 17 jewels AR 1012B som står för maskineriet.

🪐 Enicar Seapearl 1958 ref, 100/144 Ba
IMG_2876.JPG
IMG_2875.JPG
IMG_2895.jpg
IMG_9069.JPG
IMG_9068.JPG
IMG_1800.jpg

rectangle-38536_960_720.png

Näst sista dagen på året och klocka nummer 30 i Enicalendern!

Jag lånade ännu en klocka ur gummans samling då det är alldeles för sällan som dessa damklockor, som det hette på den tiden, får den uppmärksamhet de faktiskt förtjänar. 🤗
De är lika välgjorda som sina större syskon och ofta med den detaljrikedom som är fascinerande.

Den klockan kom i vår ägo av en slump och som en gåva av vår vän @Alruts. Den hade n trasig kronaxel men det fixade min uris Per-Erik på Olofsfors Ur så nu går den perfekt igen och blev ett trevligt tillskott i Enicar-samlingen!

Serien är MRO, som ingen hittills lyckats lista ut vad det står för men det jobbas på frågan, och den dyker upp i början av 70-talet.
Tidstypisk arena-design med härligt djup i tavlan och index.

Boetten i helstål mäter in på 29x29 mm.
Verket är ett 17 jewels och vackert förgyllt inhouse som jag inte hittar benämningen på men tror att det ska vara ett AR 881 som i sin tur bygger på AS 178.

🪐 Enicar MRO Lady från 70-talet, ref 881-01-01

IMG_2909.jpg
IMG_2907.jpg
IMG_2908.jpg
IMG_2910.JPG

Årets sista dag är här och detsamma gäller för min Enicalender som lider mot sitt, ändock förlängda slut! 🥲

Det har varit superroligt att så många varit intresserade att kika in här och förhoppningsvis har ni fått ett nyfiket intresse för Enicar och kanske till och med börjar kika efter er egna Enicar att köpa! Vill även passa på at önska er alla ett riktigt Gott Nytt Klock-år! 🤗🪐🥳🍾🥂🎆

Då Sverige relativt sätt var en stor marknad för Enicar från 50- till 80-talet så finns det fortfarande en hel del fina klockor i omlopp och ni har ju sett, i denna kalender om inte annat, att även den enklaste modellerna från Enicar håller en mycket hög kvalitetsnivå på boetter och egna urverk.
Reservdelar finns det fortfarande gott om och jag vet minst en urmakare som med glädje tar hand om era Enicars vid service- eller reparationsbehov! 😜

Jag kommer själv att sälja av några modeller under året så håll ögonen öppna under köp & säljsidan här på KS eller Tradera! 😉

Tillbaka till den sista klockan för året, grand finale på Enicalendern och den ultimata nyårsfirar-klockan - Enicar Sherpa Guide MK IV från 1969!
Med sin GMT-komplikation och i kombination med världstidsbezel och Enicars unika tredje bezel har man enkelt koll på några av världens största städer och när nyåret infaller över hela klotet! 🌏🌍 Se nedan för instruktioner hur man enkelt läser av tiderna i olika städer.

Manual_Guide_mkIV_Page_1.JPG

Jag hade letat ett tag efter den här modellen och till slut hittade jag den här NOS-klockan via Chrono 24 och säljaren i Holland, komplett med sin originallänk, box och prislapp. Den är i ett otroligt fint skick och den används, men sparsamt.

Med sina för tiden imponerande mått på hela 43 mm och 44 mm lug-till-lug och dubbla kronor så är det ingen klocka som sitter och skäms på handleden utan den har vad man kallar rejäl handledsnärvaro.... som vi säger på svenska. 🤛

Sherpa Guide tillhör den serie av tool watches som var ämnad för piloter och världsresenärer som ville ha en vattentät klocka med koll på tiden både över och under ytan samt hemmavid och på slutdestinationen. Serien introducerad i början 60-talet och min version är en av de senare med inbyggda luggar och med ett crescendo i färger, kanske av de mest färgglada klockorna från Enicar någonsin? Om ni kikar efter så ser ni både oranget, rött, gult, grönt, koppar, svart och vitt i en salig blandning!

SuperCompressor-boetten från EPSA är såklart i helstål och rymmer ett underbart vackert automatisk inhouse-verk med benämningen AR 166.
Då klockan förmodligen aldrig varit öppnad vill jag inte heller öppna den mer än i nödfall så därför ingen bild på verket idag.

🪐 Enicar Sherpa Guide MK IV från 1969, ref 166-35-04

IMG_2924.jpg
IMG_2922.JPG
IMG_2920.jpg
IMG_2921.jpg
IMG_5096.jpg
IMG_5068.jpg
IMG_5077.jpg

Kul tråd!
Missade den när den gick "live", men har läst ikapp. Jag har en likadan Sherpa 320 som din lucka 20, men min är i sämre skick. Dock ett loppisfynd bara så lite kul ändå, även om själva Enicar-märket saknas, glaset verkar bytt, länken är inte original och inte kronan heller om jag minns rätt. Men den tickar och går i alla fall. Vad tror du en sån kan vara värd? Tänkte att jag skulle lägga ut den här på forumet om det finns någon som skulle vilja ha den, jag köpte den som sagt bara på skoj på loppis.

Kul tråd!
Missade den när den gick "live", men har läst ikapp. Jag har en likadan Sherpa 320 som din lucka 20, men min är i sämre skick. Dock ett loppisfynd bara så lite kul ändå, även om själva Enicar-märket saknas, glaset verkar bytt, länken är inte original och inte kronan heller om jag minns rätt. Men den tickar och går i alla fall. Vad tror du en sån kan vara värd? Tänkte att jag skulle lägga ut den här på forumet om det finns någon som skulle vilja ha den, jag köpte den som sagt bara på skoj på loppis.
Tack för att du kikade in!

Jättesvårt med prisbild utan att ha sett klockan faktiskt men 1000-1500 kanske?!🤷🏼‍♂️

Tack för att du kikade in!

Jättesvårt med prisbild utan att ha sett klockan faktiskt men 1000-1500 kanske?!🤷🏼‍♂️
Är på besök hos föräldrarna, men langar upp en bild på klockan så fort jag är hemma igen. Synd att den ska ligga i lådan med "skräp" om den kan glädja någon annan på forumet ju!. : )

Tillbaka
Topp