• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Den stora förälder- och barntråden

Josa

Omega
2-Faktor
Den var ju grym!

Jag läste en artikel om att just cyklar utan pedaler hämmar barns balans och försenar cyklingen. Vad säger ni experter?

Är kanske ute på tunn is, men jag är under intrycket att det är tvärtom, att hela utvecklingen av springcyklar gör att barn hittar balansen och lär sig cykla enklare.
Vem var avsändaren? Ett företag som gör trehjulingar eller läkare eller liknande?
 

galácticon

Patek
2-Faktor
Är kanske ute på tunn is, men jag är under intrycket att det är tvärtom, att hela utvecklingen av springcyklar gör att barn hittar balansen och lär sig cykla enklare.
Vem var avsändaren? Ett företag som gör trehjulingar eller läkare eller liknande?
Kan bara prata för mig själv men för oss var det klockrent med springcykel. Vår dotter fick bra balans och den var direkt bidragande till att hon lärde sig cykla snabbt. Enda problemet var att hon har haft lite svårt att lära sig att bromsa, men den puckeln är vi över nu.
 

MrPlow

Rolex
Är kanske ute på tunn is, men jag är under intrycket att det är tvärtom, att hela utvecklingen av springcyklar gör att barn hittar balansen och lär sig cykla enklare.
Vem var avsändaren? Ett företag som gör trehjulingar eller läkare eller liknande?
Hittar den inte nu men det var något på facebook och de tyckte att man skulle skippa både balanscykel och stödhjul och gå rakt på vanlig cykel.
 

DiscoPapa

Rolex
2-Faktor
Hört lite samma om gåvagn men så länge det inte kommer något rikslarm om att det är farligt så kommer vi bara köra på med det som verkar kul. Känns som man släppt sargen en hel del nu när grabben passerat 1 år :)
 

Aboynamedsue

Patek
2-Faktor
Tror det är så enkelt att barn lär sig cykla när de nått en motoriskt mognad för att fixa det. Som med prat och alla annan utveckling. En del är snabba och för en del tar det lite längre tid. Vad föräldrar och Facebook säger spelar nog mindre roll.
 

MariaE

Panerai
Huruvida du gjort rätt eller fel får du kvitto på först när det är försent att göra några justeringar. Känns balanscykel rätt, kör på balanscykel. Det finns massor med sanningar, det är bara att välja dom som du tycker bäst om.

Jag har iaf svårt att tro att en balanscykel kan skada för livet. :)

Vår 20åring hävdar bestämt att jag sabbat hennes psyke. Jag ansåg själv att det var helt ok att säga till henne att hon inte gick till skolan så kunde hon alltid göra en big brotherkarriär :D
 

Peter K

Panerai
2-Faktor
Tror det är så enkelt att barn lär sig cykla när de nått en motoriskt mognad för att fixa det. Som med prat och alla annan utveckling. En del är snabba och för en del tar det lite längre tid. Vad föräldrar och Facebook säger spelar nog mindre roll.
Helt rätt! Titta inte på andra eller lyssna på en massa andras erfarenheter. När just ditt barn vill cykla kommer det lära sig. Samma sak med utförsåkning. Vi försökte med utförsåkning när vår son var 5 år. Han bara grät och hatade det. När han var 7 år var han på, och lärde sig själv på ett par dagar. Överglänste pappa efter en vecka.
 

Lithium

Cartier
Den var ju grym!

Jag läste en artikel om att just cyklar utan pedaler hämmar barns balans och försenar cyklingen. Vad säger ni experter?

Min egen högst ovetenskapliga studie utförd på mina två barn visade på motsatsen. Vi hade en 10" balanscykel som yngsta grabben fick ärva vid drygt ett års ålder. Han nådde inte marken från sadeln men kunde sitta på ramen. Först kom han ingenstans. Sedan kom han en meter. Sedan två osv. Efter några månader kunde han balansera hur långt som helst bara han hade fart. När han var två och ett halvt år ägnade jag 20 minuter åt att lära honom trampa och sedan cyklade han på sin 12" cykel. Det tog några veckor till att lära honom bromsa ordentligt.

För äldsta sonen gick det till på samma sätt men han var ett år äldre.
 

CaptainOats

Patek
2-Faktor
Ni som har 3 barn, hur stor skillnad är det mot 2 ?

Jag tyckte från 1 till 2 st var ett stort steg, me när man härdar nu när man har 2 så 3:e bara smiter med av bara farten när barnen är lite större också.
 

mofo

Audemars
2-Faktor
Ni som har 3 barn, hur stor skillnad är det mot 2 ?

Jag tyckte från 1 till 2 st var ett stort steg, me när man härdar nu när man har 2 så 3:e bara smiter med av bara farten när barnen är lite större också.
Min polare hade en bra förklaring tyckte jag.

Vid barn ett så försvinner fruns fritid.
Vid barn två så försvinner din fritid.
Vad barn tre är man fukked!

Detta är dock hans ord och inte mina, jag har bara en knodd och tycker det är jobbigt nog :)
 

CaptainOats

Patek
2-Faktor
Min polare hade en bra förklaring tyckte jag.

Vid barn ett så försvinner fruns fritid.
Vid barn två så försvinner din fritid.
Vad barn tre är man fukked!

Detta är dock hans ord och inte mina, jag har bara en knodd och tycker det är jobbigt nog :)

Jag tycker ändå min fritid är ok vid 2 barn, men lite orolig vid 3...

Ett barn bråkar med dig.
Två barn bråkar med varandra.
Tre barn gaddar ihop sig mot dig.

Det är ju bra, då har dom varandra ju :)
 

spammerstakeahike

Patek
2-Faktor
Problemet jag sett med ensambarn är att dom blir rätt krävande vid 3-4 års ålder o kräver mkt umgänge från föräldrar ist för syskon.

Det ligger nog en hel del i det. Det kanske är tuffast med två mycket små barn i början men att det blir lättare och lättare ju äldre de blir.

Hur många timmars umgänge /dag pratar vi om när det gäller en 3-4 åring?
 

nissehult

Patek
2-Faktor
Härligt att höra.
Jag tycker det är olidligt ibland och då har vi bara ett barn. Kan inte alls förstå hur jag skulle orka med ett till.
Tre är helt ok. Problemet är mer av logistisk karaktär. Det blir väldigt trångt i bilen med en bilstol och kuddar, svårt att hitta ett hotellrum till hela familjen, etc. Men fördelarna överväger nackdelarna. Mina tre (blir 9, 7 och 4 i år) leker jättebra med varandra (och kivas).
 
Att vara förälder har verkligen optimerat min tillvaro. Sitter Max tio min vid mobil/tv/dator numera. Jobbar till 15:30, hämtar Lillan och lagar mat till mamma som kommer hem vid fem. Vi turas om och lägger henne vid 19:00, sen jobbar jag till 22-23:00 beroende på väder och vind. Sen upp igen 04:45, jobba till 06:30, väcka Lillan, skjutsa på dagis, jobba till 15:30 sen repeat. Kollar på mobilen tio min innan jag slaggar, samt några få korta svängar på dagen vid lunchen typ.

Sjukt effektivt och jag får typ 30% arbete mer utfört nu när jag har fasta rutiner sedan två år tillbaks!
 

Jockinho

Patek
2-Faktor
Desto mer desto roligare
Jobbar man så lär det inte bli mer än 3-4 h per dag.

Tyvärr inte, eller vissa dagar då jag slutar 13.30 :) Men är föräldraledig på 60% nu och finns en orsak till varför den äldre fick 4-5v jullov (klart när man har chansen) och varför jag och frugan tycker 15h i veckan är alldeles lagom för oss som är föräldralediga med syskon. Blir mkt tid med båda våra barn och den äldre får åndå träffa kompisar/ha kvar rutiner på förskolan någorlunda även när det blir 100% sen efter sommaren. De som anser barnen behöver gå mer (gärna 40h/vecka) när de är hemma kan jag inte förstå :facepalm:

Dagarna går dock sjukt fort just nu men en härlig tid är det om än "skit" ekonomiskt med f-kassa och 40% lön :D
 

MrPlow

Rolex
Det ligger nog en hel del i det. Det kanske är tuffast med två mycket små barn i början men att det blir lättare och lättare ju äldre de blir.
Hur många timmars umgänge /dag pratar vi om när det gäller en 3-4 åring?
Tänker du i banorna hur mycket tid ett barn tar från dig - kanske du ska fundera på om det verkligen är rätt för dig. Mitt problem är att livet tar för mycket tid från mitt barn - jag vill liksom vara med henne jämt! Men jag kanske är konstig och tycker knappt något är jobbigt med barn...
 

CaptainOats

Patek
2-Faktor
Tyvärr inte, eller vissa dagar då jag slutar 13.30 :) Men är föräldraledig på 60% nu och finns en orsak till varför den äldre fick 4-5v jullov (klart när man har chansen) och varför jag och frugan tycker 15h i veckan är alldeles lagom för oss som är föräldralediga med syskon. Blir mkt tid med båda våra barn och den äldre får åndå träffa kompisar/ha kvar rutiner på förskolan någorlunda även när det blir 100% sen efter sommaren. De som anser barnen behöver gå mer (gärna 40h/vecka) när de är hemma kan jag inte förstå :facepalm:

Dagarna går dock sjukt fort just nu men en härlig tid är det om än "skit" ekonomiskt med f-kassa och 40% lön :D
Jag håller med. Syftade på mig själv. Frugan har vart hemma i åratal barnen går korta dagar.

Msn lever på en lön men det är det värt
 

DW6900MS

Audemars
2-Faktor
Har också tre barn. Tre flickor snart 9, 6 och 3. Det fungerar hur bra som helt, mycket logistik och en del hjälp från vänner, mor- & farföräldrar men då passar vi också på att umgås med dem. Win-Win
Som egenföretagare på annan ort är det klart att jag lider av långa dagar. Någon större skillnad mellan 2 och 3 tycker jag inte.
Sen ska jag tillägga att vi har aldrig varit magsjuka, jag och mina blivande fru har kanske totalt 10 VAB-dagar sen begynnelsen. Med andra ord är har vi det på många plan väldigt enkelt. Sen att tjejerna är världens finaste hjälper till även om inte jag ska ta credd för det ;)
 

Strindberg

Patek
2-Faktor
Har också tre barn. Tre flickor snart 9, 6 och 3. Det fungerar hur bra som helt, mycket logistik och en del hjälp från vänner, mor- & farföräldrar men då passar vi också på att umgås med dem. Win-Win
Som egenföretagare på annan ort är det klart att jag lider av långa dagar. Någon större skillnad mellan 2 och 3 tycker jag inte.
Sen ska jag tillägga att vi har aldrig varit magsjuka, jag och mina blivande fru har kanske totalt 10 VAB-dagar sen begynnelsen. Med andra ord är har vi det på många plan väldigt enkelt. Sen att tjejerna är världens finaste hjälper till även om inte jag ska ta credd för det ;)
Just att ha stöd från sitt personliga nätverk blir ju skitviktigt ju fler barnen blir. Vi skulle ärligt talat ha svårt att få vardagen att "gå ihop" (=vara njutbar) utan lite hjälp och stöd från mina och fruns föräldrar. Vi bor - lite extremt - i gården bredvid mina föräldrars och min systers gårdar, och det är kalas att ungarna kan gå mellan som de vill. 9-åringen är mer som en syster än en kusin med syrrans 8-åring.
 

spammerstakeahike

Patek
2-Faktor
Tänker du i banorna hur mycket tid ett barn tar från dig - kanske du ska fundera på om det verkligen är rätt för dig. Mitt problem är att livet tar för mycket tid från mitt barn - jag vill liksom vara med henne jämt! Men jag kanske är konstig och tycker knappt något är jobbigt med barn...

Nja, det är inte riktigt så jag menade! Frågan ställdes av ren nyfikenhet då det diskuterades om för och nackdelar med en vs flera barn.
Du har givetvis rätt inställning.
 
Topp