• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Den stora förälder- och barntråden

Kastar in frågan här också

Har ni några rekommendationer gällande bakåtvänd barnbilstol som används ca 1-2 gånger i månaden till en nu 18 månaders liten tjej(systerdotter). Känner att jag borde införskaffa en för att kunna hjälpa till lite oftare.

Som barnlös och ej helt välbevandrad i detta så är det en djungel.
En som går att vrida 90 grader. Underlättar nåt grymt när man ska lyfta i barnet.

En annan smidig sak är isofix om din bil stödjer det - sätt i barnstolen på två klick istället för att mecka med bältet.
1732960508933.png

Har ni några rekommendationer gällande bakåtvänd barnbilstol som används ca 1-2 gånger i månaden till en nu 18 månaders liten tjej(systerdotter). Känner att jag borde införskaffa en för att kunna hjälpa till lite oftare.

Köp en som förankras med Isofix, t.ex Axkid One 2. Om du ska hjälpa till ibland så kanske du inte vill åka omkring med en bakåtvänd barnstol övriga dagar för den gör så att passagerarstolen framför mer eller mindre blir oanvändbar. Och ska du ta ut och in en barnstol som förankras med bälte och remmar varje gång så kommer du få bryt så att du till slut inte hjälper till. Såg inte inlägget ovan innan jag skrev, men snurrstol är väl en bonus. Men Isofix är fan mandatory.

En baksida med isofix är att de flesta stolar inte räcker till mer än 18 kg så de växer ut dem lite fortare. Axkid one med isofix räcker dock lite längre (22 kg om jag minns rätt).
Vi har en Britax Maxway plus som fästes med bälte och den monterar jag på 3 minuter med lite vana. Såna finns massor av begagnade, beroende på vad man har för budget.
Nu kanske jag förvirrade mer än jag hjälpte..
Har även en Axkid One och den är kanske lite smidigare men sån skillnad är det inte imho.

Ska man inte använda den så väldigt ofta kanske en roterbar är overkill. Med det sagt så är en roterande helt fantastiskt lämplig att ha med att göra. Vi kör britax och är nöjda men snart börjar lilleman på förskolan så då köper vi nog en till andrabilen också. Den där från axkid såg intressant ut. Vi har en äldre bil med isofix som sitter jävligt krångligt till så jag betalar gärna 3000kr för att slippa flytta stolen om inte annat...

Vi har denna, funkar fint eftersom den fungerar upp till 7ish. Vi hade en sån som man kan vrida på men pga längdbegränsning va vi tvungna att köpa denna efter typ 1.5 år

Vi har en bugaboo fox som inte används massor längre men som var toppen samt en enklare resevagn som bor i bilen.

Nu kommer en nummer två, är det fortfarande bugaboo (vad de nu heter) som gäller eller finns det nått annat som rekommenderas? Hur har ni andra som gått från en till två gjort.

Syrran gjorde samma resa och skaffade en dubellvagn modell bredare, men vi bor i stan och jag kan inte tänka mig annat än att jag kommer preja ut nån stackars pensionär i gatan om jag kom med nått som är så brett.

Tips?

Vi har en bugaboo fox som inte används massor längre men som var toppen samt en enklare resevagn som bor i bilen.

Nu kommer en nummer två, är det fortfarande bugaboo (vad de nu heter) som gäller eller finns det nått annat som rekommenderas? Hur har ni andra som gått från en till två gjort.

Syrran gjorde samma resa och skaffade en dubellvagn modell bredare, men vi bor i stan och jag kan inte tänka mig annat än att jag kommer preja ut nån stackars pensionär i gatan om jag kom med nått som är så brett.

Tips?
Bugaboo Buffalo.

Tips?
Om nr ett är typ 2.5-3 år så köp en ståbräda med pall. Det var grymt tyckte vi. Vi körde Bugaboo Donkey Duo ett tag men bytte sen till ståbräda när storebror vart "stor" nog. https://www.bugaboo.com/sv-se/tillb...2Ysgda_48tSZ9sboBQCQVLU1CVSilAvFGLtjZwvPRGRvn

Om nr ett är typ 2.5-3 år så köp en ståbräda med pall. Det var grymt tyckte vi. Vi körde Bugaboo Donkey Duo ett tag men bytte sen till ståbräda när storebror vart "stor" nog. https://www.bugaboo.com/sv-se/tillb...2Ysgda_48tSZ9sboBQCQVLU1CVSilAvFGLtjZwvPRGRvn
Tack, storebror kommer vara ganska exakt tre. Hört väldigt mixat om ståbgädor, men det är ju som alla andra grejer. Det som funkar på en unge funkar inte nödvändigtvis på nästa…

Men kanske helt enkelt ska köpa en och se om det går hem!

Tack, storebror kommer vara ganska exakt tre. Hört väldigt mixat om ståbgädor, men det är ju som alla andra grejer. Det som funkar på en unge funkar inte nödvändigtvis på nästa…

Vi kör ståbräda med pall till storebror och det har fungerat bra. Tror inte det hade funkat lika bra utan pallen. Han var strax under 3 när lillebror kom, så har hittills klarat oss utan dubbelvagn.( drygt halvår)

Dem är ganska eftertraktade som begagnade så det är ingen större ekonomisk smäll om det inte funkar 😊

Tillbaka
Topp