• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Den stora förälder- och barntråden

D

Deleted member 4412

Guest
O idag är man grymt nöjd. Frugan o grabben kom hem i natt efter 1 vecka på Gran Canaria så det var ett kärt återseende:)
O allt är relativ men grabben sov rätt gott till o från mellan 0:30 till 9:00 imorse (dock inte en blund på flygresan).
Förstod det.
Det slog mig när jag funderade lite att det var ett tag då hon vaknade på natten jag sov på hennes golv ett par timmar. Det är lätt att glömma.
Det slog mig även efter inlägget att hon bara är 8 år. ;-)
Allt har sin tid.
Vill poängtera att det inte är superkomplikationer hon har. Jämförbara med att sova halvdåligt.
Va skönt!!! Blev lite nedstämd o fick tankar om längre tids sjukdomar, div handikapp osv..
Det jag ville poängtera var ju att man verkligen måste njuta av dom goda stunderna, se sitt egna barn som världens mest perfekta o inte stirra sej blind på dom negativa sidorna:).
 

Kejsaren

Audemars
2-Faktor
Va skönt!!! Blev lite nedstämd o fick tankar om längre tids sjukdomar, div handikapp osv..
Det jag ville poängtera var ju att man verkligen måste njuta av dom goda stunderna, se sitt egna barn som världens mest perfekta o inte stirra sej blind på dom negativa sidorna:).
Nej. Absolut inte. Pinfrisk. Största komplikationen är att hon är lik sin mor till humöret... men hennes mor kan hantera det lite bättre/mer civiliserat.
Sen är det väl lite skavanker på alla. Hon har lite svårt att läsa, men tror bara hon är slö. Väljppfostrad på många sätt, men kanske lite bortskämd med kärlek.

Skönt att få hem både fru o unge. Det är lite annorlunda att vara ensam i vuxen ålder. Skönt och jobbigt. Jag reser en del i jobbet, och får ett par nätter utan fru och unge i veckan. Det är skönt att komma hem.
 

Strindberg

Patek
2-Faktor
Svåraste med barn är nog, precis som ni skriver, att uppskatta det man har.
Min tonåring (16) är skoltrött och jag är så jäkla arg på henne, hur svårt kan det vara att gå gymnasiet?

Samtidigt så ser jag ju hur många i bekantskapskretsen som har "riktiga" problem med sina tonåringar. Supande, rymmande hemifrån, barnen vägrar prata med en och är genuint otrevliga mot släkt och vänner och så vidare.

Ändå är jag skitarg på T och tycker att hon är dum. Eller, det tycker jag väl inte, men att hon borde skärpa sig.

Nåja.

Min femmånaders kan rulla iväg TVÅ varv idag i alla fall. :) .
 

DiscoPapa

Rolex
2-Faktor
Svåraste med barn är nog, precis som ni skriver, att uppskatta det man har.
Min tonåring (16) är skoltrött och jag är så jäkla arg på henne, hur svårt kan det vara att gå gymnasiet?

Samtidigt så ser jag ju hur många i bekantskapskretsen som har "riktiga" problem med sina tonåringar. Supande, rymmande hemifrån, barnen vägrar prata med en och är genuint otrevliga mot släkt och vänner och så vidare.

Ändå är jag skitarg på T och tycker att hon är dum. Eller, det tycker jag väl inte, men att hon borde skärpa sig.

Nåja.

Min femmånaders kan rulla iväg TVÅ varv idag i alla fall. :) .
Hur fungerar mutor som motivation för skolprestationer idag? Minns att jag själv fick pengar för varje 5a. Vet inte om det var bra eller dåligt, fokade på det jag tyckte var kul oavsett.
 

MariaE

Panerai
Hur fungerar mutor som motivation för skolprestationer idag? Minns att jag själv fick pengar för varje 5a. Vet inte om det var bra eller dåligt, fokade på det jag tyckte var kul oavsett.
Vi körde belöningssystem på vår tonåring. Varje uppsats och prov fick hon en bestämd peng för (för att hålla ångan uppr under terminens gång) plus att hon fick en förutbestämd summa för varje betyg vid terminsslut. Det blev en dyr historia när hon bestände sig för att köpa en ny dator och pluggade stenhårt. Men klart värt det!! Hon blev på riktigt motiverad och kämpade bra. Då ska man tänka på att hon hade 70% frånvaro i skolan efter avslutat första terminen i gymnasiet och hade då som plan att sluta plugga. Det blev tvärvändning. Men sen följde jag upp allt varje fredag för att se vad som var gjort eller inte. Så en närvarande lagom jobbig och stöttande förälder är avgörande.
Sen är ingen unge den andra lik. Lycka till!
 

Sjobedan

Rolex
Vi körde belöningssystem på vår tonåring. Varje uppsats och prov fick hon en bestämd peng för (för att hålla ångan uppr under terminens gång) plus att hon fick en förutbestämd summa för varje betyg vid terminsslut. Det blev en dyr historia när hon bestände sig för att köpa en ny dator och pluggade stenhårt. Men klart värt det!! Hon blev på riktigt motiverad och kämpade bra. Då ska man tänka på att hon hade 70% frånvaro i skolan efter avslutat första terminen i gymnasiet och hade då som plan att sluta plugga. Det blev tvärvändning. Men sen följde jag upp allt varje fredag för att se vad som var gjort eller inte. Så en närvarande lagom jobbig och stöttande förälder är avgörande.
Sen är ingen unge den andra lik. Lycka till!
Detta ska jag anamma när det närmar sig. (om 5 år...)
 

Strindberg

Patek
2-Faktor
Vi körde belöningssystem på vår tonåring. Varje uppsats och prov fick hon en bestämd peng för (för att hålla ångan uppr under terminens gång) plus att hon fick en förutbestämd summa för varje betyg vid terminsslut. Det blev en dyr historia när hon bestände sig för att köpa en ny dator och pluggade stenhårt. Men klart värt det!! Hon blev på riktigt motiverad och kämpade bra. Då ska man tänka på att hon hade 70% frånvaro i skolan efter avslutat första terminen i gymnasiet och hade då som plan att sluta plugga. Det blev tvärvändning. Men sen följde jag upp allt varje fredag för att se vad som var gjort eller inte. Så en närvarande lagom jobbig och stöttande förälder är avgörande.
Sen är ingen unge den andra lik. Lycka till!
Hm. Synd att min tonåring inte har något dyrt intresse.
 

Strindberg

Patek
2-Faktor
Senaste mobilen/datorn/språkresan? Eller har pappan kanske redan tillgodosett dessa behoven? ;)
Nöjd med mobil/dator och sådant, ointresserad av resor (dumma unge ;)) .
Har försökt - i ren desperation - att lura henne att ta en termin i US och bo hos mina kusiner ( som har kids i hennes ålder, som hon umgåtts en del med).
Det är apatin som knäcker mig.
 

MariaE

Panerai
Nöjd med mobil/dator och sådant, ointresserad av resor (dumma unge ;)) .
Har försökt - i ren desperation - att lura henne att ta en termin i US och bo hos mina kusiner ( som har kids i hennes ålder, som hon umgåtts en del med).
Det är apatin som knäcker mig.
Hur gammal är hon? Får hon några andra pengar? Står hon utan studiebidrag under sommaren och vill slippa sommarjobba/jobba hemma?
Apati är det värsta som finns. Men då får man vända på det, är det att ligga på sofflocket hon vill göra så är det absolut det du ska muta med. Om du pluggar slipper du sommarjobba/jobba hemma osv..
 

galácticon

Patek
2-Faktor
Varning för gnäll.

Vi spenderade hela november hos emigrerade släktingar i UAE och sedan vi kom hem har vi varit sjukligt försiktiga i både umgänge och dagistid. Allt för att undvika kräksjukan. I fredags slog den jäveln till ändå. Först lillkillen, sedan undertecknad, efter det storasysters tur och nu mammas. Alla med exakt ett dygns mellanrum. Vilken jävla pina alltså. Även om man bara är sjuk i ett drygt dygn är det ingen picknick. Och att bara vänta på att få det. Fy fan.

Det finns så mycket samlad kompetens här på KS - ska vi inte gå samman och utrota den jäkeln? ;)
 

MariaE

Panerai
Varning för gnäll.

Vi spenderade hela november hos emigrerade släktingar i UAE och sedan vi kom hem har vi varit sjukligt försiktiga i både umgänge och dagistid. Allt för att undvika kräksjukan. I fredags slog den jäveln till ändå. Först lillkillen, sedan undertecknad, efter det storasysters tur och nu mammas. Alla med exakt ett dygns mellanrum. Vilken jävla pina alltså. Även om man bara är sjuk i ett drygt dygn är det ingen picknick. Och att bara vänta på att få det. Fy fan.

Det finns så mycket samlad kompetens här på KS - ska vi inte gå samman och utrota den jäkeln? ;)
Jag är immun. Vilket borde vara glädjande men det är det inte eftersom det är jag som städar efter de andra 4 familjemedlemmarna. :dead:
 

Cryssarn

Rolex
Grattis, pojke eller flicka?
Tips: Se upp vid blöjbyten, många golden showers mitt i blöj bytet, och om du inte håller munnen stängd....brrrr, mardrömmar fortfarande...
Alla klockor går nog bra så länge de inte är vassa och kan rispa/repa barnet, de är mjuka och sköra barn när de är så färska ur ugnen.
Annars bara att ta av klockan innan bytet för minimering av risken, lycka till med barnet och klockan :)
aldrig fått en shower. jag är för snabb ;)
 

DiscoPapa

Rolex
2-Faktor
Nu har man skitit i det blå skåpet. Hade ingen aning om att det var så högt tryck på förskoleplatserna i Stockholm. Försöker hitta förskola till grabben med start augusti men de bara skrattar i luren när man ringer och kollar läget hos förskolecheferna (ringt 10+ st). Önskar primärt förskoleplats på Södermalm i närheten av Mariatorget men inser ju att beggars can't be choosers så var som helst får duga. Någon som har några tips?
 

MrPlow

Rolex
Slänger in ett köptips till alla med bebis...den enda maskinen vi behöver...Babybrezza!

image.jpeg
Så nu är det dags för oss att gå över på annan föda än tuttmjölk.

Är det Babybrezza som gäller? Eller ska man satsa på Diluo?
 

nissehult

Patek
2-Faktor
Så nu är det dags för oss att gå över på annan föda än tuttmjölk.

Är det Babybrezza som gäller? Eller ska man satsa på Diluo?
Varför inte en vattenkokare som man kan ställa in temperaturen på? Mycket billigare och mer användbar. Jag har en från Braun. Lägg pengarna du sparar på blommor till mamman istället.
 

galácticon

Patek
2-Faktor

Denke

Brännström
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Så nu är det dags för oss att gå över på annan föda än tuttmjölk.

Är det Babybrezza som gäller? Eller ska man satsa på Diluo?

Varför inte en vattenkokare som man kan ställa in temperaturen på? Mycket billigare och mer användbar. Jag har en från Braun. Lägg pengarna du sparar på blommor till mamman istället.


Det är HON som vill ha den.

Det ena behöver som bekant inte utesluta det andra!
 

DiscoPapa

Rolex
2-Faktor
Har ni börjat ge ungarna babyccino än?

IMG_2727.jpg


Testade några ggr i Sydney men det känns som att man kan vänta några år till innan man introducerar Starbucksvärlden och köper skummad mjölk för 30 spänn :)
 

zeke_varg

Omega
Frun är orolig för allt i barnens uppväxt. Näringsintag, tänder ska växa/lossna, håret ska växa, dom är trotsiga, bråkar sjukt mycket.... orolig för tonåren. Läxor. Fan allt.

Vill barnen skaffa barn när de är 17 och jobba på Statoil är det helt finemang med mig. Så länge de är glada och lyckliga. Är de 20-25år bittra jävlar, utan framtidsplan o less på systemet så får dom med mig o göra. Vi lever för kort för att sura.

Jag själv slogs med bröder, pluggade sparsamt från 1:an till o med högskolan. Softade mig fram med inslag av studiebreak, risiga jobb och insikt att pluggar man mer får man plötsligt välja jobb. Behöver bara fokusera på rätt grejer så kommer man långt.
 
Senast ändrad:
Topp