• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Den stora förälder- och barntråden

Sjobedan

Rolex
image.jpeg

Jag förespråkar ordning och reda, men att hålla på att plocka undan medans lillan drar fram allt annat känns lönlöst. (Lättare när frugan också är hemma)
 

Marcilus

Cartier
2-Faktor
Grattis !!! Och njut av den första tiden, den är bäst, har en två åring hemma och hon vägrar ta mig fan allt just nu. Haha många känner säkert igen sig!

samt som någon skrev tidigare i början njut av att få sova, det är så sjukt skönt att få sova!!!!

Samt ta vara på varandra, tiden går fort med småttingar !

Jäkligt fort!!
 

StarMan

KS Explorers Club
2-Faktor
Grattis! Förbered dig på ett första halvår med sömlöshet skrik och diverse kroppsvätskor överallt. Men sen blir det bättre :)

När det gäller klocka så är vridning eller kronograf ett måste när man ska tajma allt från fruns värkar inför förlossningen till ungens sovtider. Lume är också bra vid nattning och långa vaknätter. Givetvis ska denna klocka bli en keeper som ditt barn ska få i present när hen blir nog gammal.
 

Taxman

Rolex
2-Faktor
Grattis! Jag blev själv pappa för tre veckor sedan. Såhär långt har subben fungerar utmärkt. Vid blöjbyten och mys kan den kännas lite hård och vass men jag har ändå behållit den på. Barnet ska väl härdas lite? ;) :p Och jag tror att han tycker om att ha den på sig, han skrek iaf inte när han testade den. :D

image.jpeg


Har du funderat på att köpa en årsklocka till barnet? Jag är riktigt sugen på att köpa ngt till lillkillen. Vi får väl se vad det kan tänkas bli.
 

MrPlow

Rolex
Grattis! Jag blev själv pappa för tre veckor sedan. Såhär långt har subben fungerar utmärkt. Vid blöjbyten och mys kan den kännas lite hård och vass men jag har ändå behållit den på. Barnet ska väl härdas lite? ;) :p Och jag tror att han tycker om att ha den på sig, han skrek iaf inte när han testade den. :D

image.jpeg


Har du funderat på att köpa en årsklocka till barnet? Jag är riktigt sugen på att köpa ngt till lillkillen. Vi får väl se vad det kan tänkas bli.
Ser lite stor ut på hans handleder. Får be rolex tillverka en babysub.

Min fru vill ha en date just och det vore ju roligt om hon skulle få den just i år. Den skulle ju fungera på både en kille och tjej sen också.
 

MrPlow

Rolex
Vad har jag gett mig in på??? ;)

Men så till en praktisk fråga! Vad sportar ni för Bedside crib? Eller hur sov(er) bebis med er?
 

Taxman

Rolex
2-Faktor
Vad har jag gett mig in på??? ;)

Men så till en praktisk fråga! Vad sportar ni för Bedside crib? Eller hur sov(er) bebis med er?

Vår lilla kille tokvägrar ännu så länge att sova i egen säng. Vi har honom i babynest mellan oss alternativt mellan våra huvudkuddar så han är ordentligt ur vägen. Inte helt optimalt men sömnlösa nätter känns än mer suboptimalt. :confused:
 

Urkvinnan

Vacheron
2-Faktor
Hett tips är baby nest. Googla. Fördelen är att ungen kan ligga i er säng (förslagsvis i huvudändan i mitten av sängen) utan att ni riskerar att rulla över den mitt i natten. Om den nu inte vill sova i egen säng. Dessutom är det praktiskt att kunna bära med sig barnet i babynestet och låta den sova i det lite här och var så att den vänjer sig vid att sova även om ni stökar runt och låter. Och om ni är ska sova över någonstans är det praktiskt att ha med sig "en bit hemma" för barnsoveriet.
Vidare kan jag tipsa om att omgående skaffa någon form av bäranordning för ungen, typ bärsjal eller bärsele (enligt vissa inte baby björn om man ska bära längre tid, då den befaras medföra felställning i höfterna. Ger mig inte in i någon debatt om det här. Den debatten är tydligen mer infekterad än LCHF, Rolex v/s hublot eller framfotalöpningens vara eller icke vara tillsammans) för att frigöra båda händerna. Alternativt kan du lära dig att göra allt med en hand. Knäckebröd och tubost är underskattad basföda för föräldrar.
 

Scaramanga

Patek
2-Faktor
Helt rätt!

Och då snackar vi sånt här, tvättäkta PREFAB
image.jpeg


Oavsett hur medveten, vältränad, otränad, vegetarisk osv du är: släpp prestigen och köp hem ett berg av detta. Själv har jag envisats med köra matkassen men när det fattats lunch eller budbilen varit sen var/är detta guld värd. Spar mycket tid samt energi då frugan oftast överkänslig :D

Det där om något hade fått min fru att explodera när hon var gravid.

Ska vara "riktig" mat annars jävlar....


;)
 

MrPlow

Rolex
Hett tips är baby nest. Googla. Fördelen är att ungen kan ligga i er säng (förslagsvis i huvudändan i mitten av sängen) utan att ni riskerar att rulla över den mitt i natten. Om den nu inte vill sova i egen säng. Dessutom är det praktiskt att kunna bära med sig barnet i babynestet och låta den sova i det lite här och var så att den vänjer sig vid att sova även om ni stökar runt och låter. Och om ni är ska sova över någonstans är det praktiskt att ha med sig "en bit hemma" för barnsoveriet.
Vidare kan jag tipsa om att omgående skaffa någon form av bäranordning för ungen, typ bärsjal eller bärsele (enligt vissa inte baby björn om man ska bära längre tid, då den befaras medföra felställning i höfterna. Ger mig inte in i någon debatt om det här. Den debatten är tydligen mer infekterad än LCHF, Rolex v/s hublot eller framfotalöpningens vara eller icke vara tillsammans) för att frigöra båda händerna. Alternativt kan du lära dig att göra allt med en hand. Knäckebröd och tubost är underskattad basföda för föräldrar.
Baby nest och någon form av bärsele står på inköpslistan. Vågar inte peta i getingboet hur bebisen ska sitta bara... Jag köper det "vi" bestämmer :)

Vår nuvarande säng är dock bara 160 så vi vill nog prova ett bedside crib. (Köpa ny säng nu är tydligen inte på kartan.)
 

Camo00

Patek
Baby nest och någon form av bärsele står på inköpslistan. Vågar inte peta i getingboet hur bebisen ska sitta bara... Jag köper det "vi" bestämmer :)

Vår nuvarande säng är dock bara 160 så vi vill nog prova ett bedside crib. (Köpa ny säng nu är tydligen inte på kartan.)
När andra ungen kom förra året så vände vi sängen, så nu sover vi på 2.10 brett och 1.80 långt. Jag har ca 35-40 cm att sova på, med ryggen på en Extra Fast, underkroppen på en Medium och fötterna utanför...
Men oj vad man sover gott mellan två välmående döttrar... :)
 

Chuck

Patek
2-Faktor
Fick aldrig användning av denna då vi var för sent på det...Passar på att kränga denna till behövande för 250 pux fraktat och klart, aldrig använd legat på barnets rum. Bärbar
image.jpeg
image.jpeg
image.jpeg
image.png
 

Chuck

Patek
2-Faktor
Allid kört på samsovning, dvs mellan oss, så har båda barnen gjort.
Sägs att det ger dom trygghet.

Såklart en spjälsäng också ibland för sovning på dagarna osv.

Vi gjorde det med första barnet tills min svärmor fick reda på det. http://www.1177.se/Skane/Tema/Barn-...het/Plotslig-spadbarnsdod---forebyggande-rad/

Sova ihop är mysigt men en rollover av en själv eller att de råkar lägga sig på sidan/mage kan få förödande konsekvenser.
 

CaptainOats

Patek
2-Faktor
Vi gjorde det med första barnet tills min svärmor fick reda på det. http://www.1177.se/Skane/Tema/Barn-...het/Plotslig-spadbarnsdod---forebyggande-rad/

Sova ihop är mysigt men en rollover av en själv eller att de råkar lägga sig på sidan/mage kan få förödande konsekvenser.
Absolut, grejen i början är ju att dom ammar hela natten, så då ligger mamman oftast och ammar varanann timme så blir för meckigt att lägga över hela tiden därför stannar dom i sängen.

Har funkat för oss iaf, har även andningslarm.
 
Mina döttrar är 3,5 och 6 och jag är rätt glad att blöjdagarna och de dagliga spyorna är över. Dock får man ju fortfarande torka skit och nu luktar det mer än i början. Det senapsgula bajset är att föredra före en dålig mage i åldrarna som mina döttrar är nu.

Kan rekommendera en klocka som är lätt att skölja av, annars inga andra tips.

Min äldsta gillar förövrigt att ligga och kolla på lumen innan hon skall sova, hon gillar speciellt min NY0045 som har en grym ljusstyrka. Det är kanske bra att tänka på om du vill att klockan skall vara användbar länge:)
 
Topp